Selektie KWPN hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:46

sarabande schreef:
Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????


Met alle respect.

Maar voor jonge hengsten te kiezen is gepromoot door het KWPN zelf.
Zij zijn het die jaar in jaar uit geroepen hebben kies voor een jonge hengst i.v.m. de snelle generatie interval.
Dit wordt nog mede onderbouwd door bij elk dier een verwachtings-index op papier te zetten.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:04

sarabande schreef:
Niet iedere Ermelo toppers is een goed sportpaard, niet ieder topsportpaard een topvererver. Men moet keuzes bijven durven maken, fokker zowel als organisatie.
Waar ik op doel met mijn voorbeeld is dat zelfs een hengst die alles lijkt te hebben waar naar gestreefd wordt, niet gebruikt wordt.
Dat verbaast me dus van fokkers die beogen sportpaarden te willen fokken.


Wat eventueel de mogelijk ook is dat je een jonge hengst pakt,die in zijn pedigree een mix van bewezen oudere hengsten heeft.
En daarbij ook nog een goed verrichtings resultaat heeft.
Dan blijft ieder tevreden.
a. de oudere fokker die misschien denkt in zekerheden.
b. het stamboek.
c. de nieuwe generatie anders denkende fokkers en gebruikers.

Alleen is dan de keus voor sommige fokkers te beperkt en dient men zijn blik te verruimen over verschillende stamboekselecties heen.

En dat kan een onderbouwde keus zijn van sommige fokkers zonder discriminerend gedrag van stamboek en personen.

Deze keus is zeer wel haalbaar voor de fokker.
Maar voor het realiseren van de laatste zin zal voor beide partijen nog heel veel water door de zee moeten.

De internationale sport heeft daar geen moeite mee, nu nog de nationale fokkerijen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:30

sarabande"]
Waar ik op doel met mijn voorbeeld is dat zelfs een hengst die alles lijkt te hebben waar naar gestreefd wordt, niet gebruikt wordt.
Dat verbaast me dus van fokkers die beogen sportpaarden te willen fokken.
[/quote]



[quote="sarabande schreef:
Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????


Je hebt waarschijnlijk geen hoge pet op van "de Nederlandse KWPN fokker".

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:53

sarabande"]
[quote="ceasario"]Je hebt waarschijnlijk geen hoge pet op van "de Nederlandse KWPN fokker".
[/quote]

Zou het mogelijk zijn om de discussie tot het onderwerp te beperken en niet de eigen mening in de mond van een ander te leggen.


Dus voor alle duidelijkheid de selektie van KWPN hengsten zoals boven aangegeven.
[/quote]

[quote="Franske schreef:
Keuze van de fokkers natuurlijk

Maar kun je anders ook niet dat stukje plaatsen van Egbert Schep ?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:57

dubbel-op

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:33

sarabande schreef:
Even verderop stelt Nooren:
Het spreekt voor zich dat de andere mogelijkheden voor het aanbieden van oudere voortreffelijk in de sport gaande hengsten op een flexibele manier moet blijven bestaan.
----------------------

Hierbij moet mij toch de vraag van het hart waarom zoveel fokkers jonge hengsten verkiezen en oudere bewezen hengsten laten staan.
Als voorbeeld in mijn eigen discipline de dressuurhengst Welcome jaren achtereen no 1 op de wereldindex.

Vorig jaar werd meer dan de 1/2 van alle in die jaargang geboren merrieveulens ster. Hij dekte 2 jaar geleden 2 merries en is nu naar Amerika verhuisd.

Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????


De aantal aangewezen van oudere hengsten>

Alabaster 1 stuks
Cabochon 2 stuks
Calvados 1 stuks
Concorde 1 stuks
Donnerhall 1 stuks
Emillion 1 stuks
Germus R 1 stuks.
Gribaldi 1 stuks
Guidam 1 stuks
Heartbreaker 3 stuks
Indoctro 2 stuks.
Phin Phin 1 stuks

Ferro aangeleverd 12 stuks genomen 0 stuks.
Zijn zoon Metall aangeleverd 24 genomen 2 stuks.

en
Welcome
Aangeleverd 4 stuks genomen 0 stuks en waar 1 van sterwaardig.
bron: IDS.

Citaat:
Vorig jaar werd meer dan de 1/2 van alle in die jaargang geboren merrieveulens ster. Hij dekte 2 jaar geleden 2 merries en is nu naar Amerika verhuisd.


Welcome (Hannover) Valt onder de KAB -Koninklijke allochtone uitzettings beleid. Ach gut

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meniekske en 99 bezoekers