Selektie KWPN hengsten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Selektie KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 14:40

IDS schreef Henk Nooren over de verrichtingsproef het volgende:
Afgelopen jaren is gebleken dat welke professionele mensen daar ook mee bezig zijn, ze allemaal met hetzelfde resultaat tevoorschijn komen. Omdat paarden van deze leeftijd gewoon niet goed genoeg te beoordelen zijn. Op deze manier missen we een aantal goede hengsten. Maar misschien nog erger is dat sommige zogenaamde Ermelo toppers in hun derde en vierde jaar honderden merries dekken en dat we er dan achter komen dat de betreffende hengst helemaal niet springen kan. En helaas komt dat ieder jaar voor.
Einde citaat.
Dit is door te trekken naar dressuurhengsten waarvan niet vast komt te staan of ze b.v. aanleg hebben voor piaffe of passage.
Zo'n uitspraak onderstreept weer de stelling om jonge hengsten slechts beperkt in te zetten voor de fokkerij.

Even verderop stelt Nooren:
Het spreekt voor zich dat de andere mogelijkheden voor het aanbieden van oudere voortreffelijk in de sport gaande hengsten op een flexibele manier moet blijven bestaan.

Hierbij moet mij toch de vraag van het hart waarom zoveel fokkers jonge hengsten verkiezen en oudere bewezen hengsten laten staan.
Als voorbeeld in mijn eigen discipline de dressuurhengst Welcome jaren achtereen no 1 op de wereldindex. Vorig jaar werd meer dan de 1/2 van alle in die jaargang geboren merrieveulens ster. Hij dekte 2 jaar geleden 2 merries en is nu naar Amerika verhuisd.
Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:45

Zelf heb ik niet durven kiezen voor een jonge hengst.
Laat ik voorop stellen dat mijn kennis wat betreft fokkerij nog ver in de kinderschoenen staat Bloos
Voor mijn merrie heb ik dus 'bewust' een oudere hengst genomen of dat dat de juiste keuze is geweest dat weet je pas over een jaar of 3 en langer.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:46

sarabande schreef:
Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????


Met alle respect.

Maar voor jonge hengsten te kiezen is gepromoot door het KWPN zelf.
Zij zijn het die jaar in jaar uit geroepen hebben kies voor een jonge hengst i.v.m. de snelle generatie interval.
Dit wordt nog mede onderbouwd door bij elk dier een verwachtings-index op papier te zetten.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:55

Niet iedere sporthengst is een fokhengst. Kun je 5 voorbeelden geven van hengsten die op oudere leeftijd zijn goedgekeurd en die daarna jaar op jaar meer dan 100 merries dekken?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 15:01

Niet iedere Ermelo toppers is een goed sportpaard, niet ieder topsportpaard een topvererver. Men moet keuzes bijven durven maken, fokker zowel als organisatie.
Waar ik op doel met mijn voorbeeld is dat zelfs een hengst die alles lijkt te hebben waar naar gestreefd wordt, niet gebruikt wordt.
Dat verbaast me dus van fokkers die beogen sportpaarden te willen fokken.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 15:10

Ik ben het wel met sarabande eens, waarom niet wat vaker een bewezen hengst ?
Ik ken een aantal fokkers die ook altijd jonge hengsten gebruiken en nooit een keer een goed paard fokken, als ik dan advies geef om met bewezen hengsten te gaan fokken, krijg je als antwoord; ja maar die zijn mij te duur. ( wel een dikke auto onder de kont )
Ze hebben allemaal oncorrecte en oncourante paarden op stal staan die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:06

Keuze van de fokkers natuurlijk

Maar kun je anders ook niet dat stukje plaatsen van Egbert Schep ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:20

Ruchet schreef:
Ik ben het wel met sarabande eens, waarom niet wat vaker een bewezen hengst ?
Ik ken een aantal fokkers die ook altijd jonge hengsten gebruiken en nooit een keer een goed paard fokken, als ik dan advies geef om met bewezen hengsten te gaan fokken, krijg je als antwoord; ja maar die zijn mij te duur. ( wel een dikke auto onder de kont )
Ze hebben allemaal oncorrecte en oncourante paarden op stal staan die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen.
.



Die voorbeelden die jij geeft, komt volgens mij meer omdat ze van die waardeloze merries hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:25

sarabande schreef:
Niet iedere Ermelo toppers is een goed sportpaard, niet ieder topsportpaard een topvererver. Men moet keuzes bijven durven maken, fokker zowel als organisatie.
Waar ik op doel met mijn voorbeeld is dat zelfs een hengst die alles lijkt te hebben waar naar gestreefd wordt, niet gebruikt wordt.
Dat verbaast me dus van fokkers die beogen sportpaarden te willen fokken.



Het verbaast mij dan, dat iemand die beweerd sportpaarden te fokken, keer op keer Jazznakomelingen afzeikt. Terwijl Jazz ook op het hoogste nivo heeft meegelopen en hij met vererving van nakomelingen allang bewezen heeeft goede paarden te fokken.

Je schopt wle iedere keer tegen Jazz aan, maar de hengst Welcome die moet veelvuldig gebruikt worden omdat hij GP heeft gelopen????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 16:33

A schop ik zelden tegen Jazz aan, alleen in combinatie met maar dat geldt voor iedere hengst.
B zou het leuk zijn als er eens een discussie gehouden kon worden waar iemand zijn persoonlijke aversie tegen iemand anders niet laat prevaleren boven de discussie.
Dus of reageer op het onderwerp en als dat niet mogelijk is gezien je blijkbare oordeel over de topicstarter, reageer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 16:42

sarabande schreef:
A schop ik zelden tegen Jazz aan, alleen in combinatie met maar dat geldt voor iedere hengst.
B zou het leuk zijn als er eens een discussie gehouden kon worden waar iemand zijn persoonlijke aversie tegen iemand anders niet laat prevaleren boven de discussie.
Dus of reageer op het onderwerp en als dat niet mogelijk is gezien je blijkbare oordeel over de topicstarter, reageer niet.


Persoonlijke aversie, tja das grappig dat jij het zegt. En blijkbare oordelen over de topicstarter, hahahahaha, lolbroek. Met 2 maten aan het meten.

Het lijkt mij prima ontopic dat iemand het stuk van Henk Nooren overschrijft en zegt: Waarom niet meer bewezen hengsten.

Maar als in het verleden sommige bewezen hengsten worden afgezeken en je zegt er wat van, dan mag dat niet. Wederom met twee maten meten heet dat geloof ik.


In de praktijk lijkt het mij vrij onmogelijk om alleen met bewezen hengsten te gaan dekken. Daar zijn er nou niet zo heel veel van. En aangezien er vanuit het kwpn 10.000 veulens per jaar gefokt worden, en er misschien maar 10 bewezen hengsten zijn. Betekend dat iedere bewezen hengst 1000 nakomelingen krijgt per jaar. Lijkt mij geen gezonde situatie!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:04

sarabande schreef:
Niet iedere Ermelo toppers is een goed sportpaard, niet ieder topsportpaard een topvererver. Men moet keuzes bijven durven maken, fokker zowel als organisatie.
Waar ik op doel met mijn voorbeeld is dat zelfs een hengst die alles lijkt te hebben waar naar gestreefd wordt, niet gebruikt wordt.
Dat verbaast me dus van fokkers die beogen sportpaarden te willen fokken.


Wat eventueel de mogelijk ook is dat je een jonge hengst pakt,die in zijn pedigree een mix van bewezen oudere hengsten heeft.
En daarbij ook nog een goed verrichtings resultaat heeft.
Dan blijft ieder tevreden.
a. de oudere fokker die misschien denkt in zekerheden.
b. het stamboek.
c. de nieuwe generatie anders denkende fokkers en gebruikers.

Alleen is dan de keus voor sommige fokkers te beperkt en dient men zijn blik te verruimen over verschillende stamboekselecties heen.

En dat kan een onderbouwde keus zijn van sommige fokkers zonder discriminerend gedrag van stamboek en personen.

Deze keus is zeer wel haalbaar voor de fokker.
Maar voor het realiseren van de laatste zin zal voor beide partijen nog heel veel water door de zee moeten.

De internationale sport heeft daar geen moeite mee, nu nog de nationale fokkerijen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 17:18

Wilde het topic even beperken tot de selektie van KWPN hengsten, alhoewel iedere andere fokkerij met dezelfde problemen zit van wanneer de keuze maken. In Nederland worden daartoe hengsten gedurende de hele dekperiode tegen het licht gehouden, dat is niet overal mogelijk. Veel buitenlandse stamboeken werken met een goedkeuring voor het leven.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:21

.
.[/quote]


Die voorbeelden die jij geeft, komt volgens mij meer omdat ze van die waardeloze merries hebben staan.[/quote]

Die waardeloze merries hebben ook weer vaders en grootvaders!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:25

Anna42 schreef:
.


Die waardeloze merries hebben ook weer vaders en grootvaders!!!!



Ja dat klopt, maar het voorbeeld van Ruchet zijn wel merries die zelf niets gepresteerd hebben, waar ze gem. goedkoop aangekomen zijn en zoiest hebben..........mwah veulentje erin dan maar. Op het moment dat mensen serieus willen gaan fokken vind IK ( mijn mening) dat je goed materiaal moet hebben als uitgangspunt. En niet een merrie die je ergens hebt kunnen kopen. En je zet de hengst van een willekeurige hengstenboer erop zonder erover na te denken. En dat gebeurd toch wel veel volgens mij.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:30

sarabande"]
Waar ik op doel met mijn voorbeeld is dat zelfs een hengst die alles lijkt te hebben waar naar gestreefd wordt, niet gebruikt wordt.
Dat verbaast me dus van fokkers die beogen sportpaarden te willen fokken.
[/quote]



[quote="sarabande schreef:
Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????


Je hebt waarschijnlijk geen hoge pet op van "de Nederlandse KWPN fokker".

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 17:40

ceasario schreef:
Je hebt waarschijnlijk geen hoge pet op van "de Nederlandse KWPN fokker".


Zou het mogelijk zijn om de discussie tot het onderwerp te beperken en niet de eigen mening in de mond van een ander te leggen.


Dus voor alle duidelijkheid de selektie van KWPN hengsten zoals boven aangegeven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:53

sarabande"]
[quote="ceasario"]Je hebt waarschijnlijk geen hoge pet op van "de Nederlandse KWPN fokker".
[/quote]

Zou het mogelijk zijn om de discussie tot het onderwerp te beperken en niet de eigen mening in de mond van een ander te leggen.


Dus voor alle duidelijkheid de selektie van KWPN hengsten zoals boven aangegeven.
[/quote]

[quote="Franske schreef:
Keuze van de fokkers natuurlijk

Maar kun je anders ook niet dat stukje plaatsen van Egbert Schep ?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 17:57

dubbel-op

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 18:33

sarabande schreef:
Even verderop stelt Nooren:
Het spreekt voor zich dat de andere mogelijkheden voor het aanbieden van oudere voortreffelijk in de sport gaande hengsten op een flexibele manier moet blijven bestaan.
----------------------

Hierbij moet mij toch de vraag van het hart waarom zoveel fokkers jonge hengsten verkiezen en oudere bewezen hengsten laten staan.
Als voorbeeld in mijn eigen discipline de dressuurhengst Welcome jaren achtereen no 1 op de wereldindex.

Vorig jaar werd meer dan de 1/2 van alle in die jaargang geboren merrieveulens ster. Hij dekte 2 jaar geleden 2 merries en is nu naar Amerika verhuisd.

Wat bezielt fokkers om te kiezen voor het onbekende?????


De aantal aangewezen van oudere hengsten>

Alabaster 1 stuks
Cabochon 2 stuks
Calvados 1 stuks
Concorde 1 stuks
Donnerhall 1 stuks
Emillion 1 stuks
Germus R 1 stuks.
Gribaldi 1 stuks
Guidam 1 stuks
Heartbreaker 3 stuks
Indoctro 2 stuks.
Phin Phin 1 stuks

Ferro aangeleverd 12 stuks genomen 0 stuks.
Zijn zoon Metall aangeleverd 24 genomen 2 stuks.

en
Welcome
Aangeleverd 4 stuks genomen 0 stuks en waar 1 van sterwaardig.
bron: IDS.

Citaat:
Vorig jaar werd meer dan de 1/2 van alle in die jaargang geboren merrieveulens ster. Hij dekte 2 jaar geleden 2 merries en is nu naar Amerika verhuisd.


Welcome (Hannover) Valt onder de KAB -Koninklijke allochtone uitzettings beleid. Ach gut

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:46

Je kunt toch pas een bewezen hengst nemen, als ie in zijn jeugd de kans heeft gehad te dekken en zich kon bewijzen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-04 19:55

Excuseme schreef:
Je kunt toch pas een bewezen hengst nemen, als ie in zijn jeugd de kans heeft gehad te dekken en zich kon bewijzen?


Dat geldt voor de fokkerij gegevens, daar ben ik het met je eens, maar die bewijzen hoeven niet door 200 dekkingen of meer per jaar behaald te worden, zoals boven ook aangegeven gelimiteerd dus.

Daarnaast de sportgegevens zoals Nooren aangeeft

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 19:57

Ik zou zelf ook niet zo gauw kiezen voor een jonge hengst. Geeft toch wel een beetje te veel risico. Maar dat is natuurlijk voor iedereen een eigen keuze.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:29

sarabande schreef:
Hierbij moet mij toch de vraag van het hart waarom zoveel fokkers jonge hengsten verkiezen en oudere bewezen hengsten laten staan.
Tja, is dat nu "marktwerking"?

Ik denk dat op een gegeven moment de mindere eigenschappen van de nafok van een oudere hengst belangrijker wordt gevonden dan z'n goede fok eigenschappen. Dat een aantal Jazzen echt onwijs kan lopen hoor je nauwelijks, des te vaker dat ze niet makkelijk zouden zijn.
Van een jonge hengst heb je alleen de verwachting en goede hoop. Nog niets negatiefs en dat is misschien wel het belangrijkst.

Het dekgeld en de mogelijkheid tot onderhandelen is bij een jonge hengst ook wat beter. Tesio ging toch ook naar een "goedkopere" hengst uit het zelfde nest?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:59

Ik denk dat dat ook wel wat met een hang naar vernieuwing samenhangt. Bij het Welsh stamboek zie ik iedere keer weer dat de populariteit van dekhengsten als een pudding in elkaar zakt als ze preferent verklaard worden. Heel vreemd natuurlijk.

Velen hopen denk ik dus dat ze als "ontdekker" van een nieuwe hengst te boek komen staan of dat ze een van de eerste jaargangen van zo'n jonge hengst aan de slag willen. Maar goed, vaak is "nieuw" aantrekkelijker dan bewezen.

Verder, gelieve wat minder gehakketak op elkaar. Ik denk dat dit onderwerp op zich wel interessant is.