Natuurlijk of Kunstmatig dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Natuurlijk of Kunstmatig dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 23:32

Als je zelf een dekhengst hebt, is het dan niet beter om voor kunstmatige dekking te kiezen (je weet wel met spermabuisjes enzo)?
Voor de hengst is het denk ik wel beter, maar geld dat voor de merrie en het veulen ?

Welke soort van dekking is het beste, en waarom ?

Alvast bedankt om te antwoorden!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 23:56

Hmm, nog steeds geen antwoord Verward

Peche

Berichten: 45
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: opeinde/almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:43

ik denk dat bijde dekkingen wel ok zijn, alleen ieder denkt er anders over, veel mensen denken houden van de natuur en daarbij een natuurlijke dekking, maar er zijn ook mensen die liever een ki "dekking"doen ivm reis afstand, ik zou zeggen laat de natuur zijn gang gaan maar ki is denk ik wat presiser

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:30

Bij ons worden alle merries natuurlijk
gedekt. Dus geen KI. De kans op een
2ling is met KI veel groter, dan als de
merrie natuurlijk gedekt wordt. En met
KI kunnen er ook vergroeingen zijn bij
het veulen.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 11:39

Tanneke schreef:
De kans op een
2ling is met KI veel groter, dan als de
merrie natuurlijk gedekt wordt. En met
KI kunnen er ook vergroeingen zijn bij
het veulen.


Beide stellingen mag je van mij onderbouwen met argumenten, want volgens mij is het totale onzin. Dus..... leg uit ?

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 12:06

Sabiy"]
[quote="Tanneke schreef:
De kans op een
2ling is met KI veel groter, dan als de
merrie natuurlijk gedekt wordt. En met
KI kunnen er ook vergroeingen zijn bij
het veulen.


Beide stellingen mag je van mij onderbouwen met argumenten, want volgens mij is het totale onzin. Dus..... leg uit ?
[/quote]

Sorry, ik zou niet weten wat ik hier aan uit moet leggen. Zo is het
ons verteld. En alle merries worden bij ons natuurlijk gedekt. Een kennis van ons heeft bij 2 merries een 2ling gehad. 1 heeft hij op tijd kunnen laten weghalen door de DA en de andere is veel te vroeg dood geboren. En die waren ook met KI.

Je moet de natuur z'n gang laten gaan

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:08

Vergroeiingen of het voorkomen van een tweeling heeft niets te maken met de manier waarop de merrie bevrucht wordt. Een tweeling ontstaat doordat er a) twee rijpe eitjes bevrucht worden, of b) doordat 1 bevrucht eitje zich splitst. Of de hengst zelf het sperma inbrengt, of de veearts, maakt totaal geen verschil.
Vergroeiingen kunnen altijd voorkomen (al gebeurt het niet zo heel vaak gelukkig), en heeft eveneens niks te maken met de manier van bevruchting.

Er kleven voor- en nadelen aan zowel KI als natuurlijke dekking, maar geen van deze "nadelen" heeft te maken met het eindresultaat (het veulen).

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 01:41

Wij dekken ook op de natuurlijk manier met onze hengstjes.

Voordelen:
Een groot voordeel van het natuurlijk dekken is de grotere kans op bevruchting. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat je vers sperma in de merrie hebt en de merrie altijd op het juiste moment bevrucht wordt.
Verder is het goedkoper dan KI en stelt het minder hoge eisen aan de kwaliteit van het sperma van de hengst.

Nadelen:
* onhygienisch
* gevaar op dekverwondingen (al hebben dat hier nog niet meegemaakt)
* een kleiner aantal merries dat bevrucht kan worden door een hengst.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 12:50

Dennis dekt natuurlijk. Om de doodsimpele rede dat KI veel te duur word als je maar 1 merrie per jaar hebt. De koste van 1 merrie KI laten dekken is nog hoger dan de markt waarde van Dennis zelf. Onbegonnen werk dus.

En ja, het is onhyienischer, je hebt gevaar op verwondingen en je kan niet veel merries bereiken.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 13:52

Westernfreak geeft denk ik al een goede opsomming van de voor- en nadelen.

D'r is er nog 1 die ik eraan toe zou voegen: sommige hengsten blijven beter hanteerbaar als ze nooit "echt" hebben gedekt. Ze gaan in het voorjaar een paar weken naar het dekseizoen, en de rest van het seizoen wordt er niet gedekt. Klaar. Zodoende is de hengst de rest van het seizoen natuurlijk ook beschikbaar voor de sport (dekken is ook sport, trouwens)

Als merrie-eigenaar zou je d'r nog bij kunnen voegen dat je bij KI je merrie minder lang kwijt bent en je vaak minder ver hoeft te reizen met haar.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 15:02

Ja... ik denk dat je het voor iedere hengst apart moet bekijken. Als een hengst door natuurlijk dekken niet hanteerbaar meer is of als het niet kan in combi met sportactiviteiten of de bereikbaarheid vind ik KI een goede oplossing.
Voor de merrie zou ik pleiten voor natuurlijk. Die willen ook toch wel es een pleziertje lijkt me Haha!!
Maja..... mijn merrie heeft pech gehad de hengst staat 150 km ver weg dus ja dan maar KI

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:21

Nou, of zo'n merrie er nou zo'n lol van heeft.... zomaar opeens besprongen worden door zo'n ruige kerel, die ook zo weer klaar is.... wat een feest....! Haha!

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:45

Jaah..... ach maar da's natuurlijk dus dan zal er toch wel wat aan zijn anders gebeurde het nie Haha!!

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 10:45

Ik denk dat het voor de hengstenhouder KI ook makkelijker is. Ik bedoel sochtends dekken porties verdelen en bij de merries langsbrengen. Bovendien heb ik wel gehoord dat een merrie een hengst een trap gaf midden in zijn ballen, die was toen ook voor de rest van eht dekseizoen uitgeschakeld. Bij volbloed stamboeken is natuurlijke dekking verplicht. En het is waar dat KI een stuk hygienischer is.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 15:16

* pak me map erbij

voordelen k.i.

>ki leidt tot een efficienter gebruik van sperma
>beoordeling spermakwaliteit (je weet hoeveel spermacellen van wat voor kwaliteit de merrie ingaat)
>k.i. kan bijdragen aan de berstrijding en preventie van seksueel overdraagbare aandoeningen
> kennis en vaardigheden
>moment van insiminatie wordt door een dierenarts bepaalt dit voorkomt het insimineren van een verkeert moment.,het insimineren kan weer gebeuren na 48 uur als er geen eisprong is geweest

nadelen k.i.

>k.i. is duurder
>sperma behandeling vereist zorg
>administratie
>het over dragen van ziektes (waneer sperma niet juist gecontroleerd wordt op ziektekiemen)

ik heb de k.i. cursus gedaan bij de uithof
in me map staat niet netjes de voor en na delen van de rest van de mogelijk heden bijv. dekken in de vrije kudde,aan huis dekken,dekken op een hengstenhouderij
maar er werden wel wat voor en nadelen genoemt

>reizende hengst : stijgende kosten van het reizen met (kostbare) hengsten ,de risico's en fysieke belasting van het reizen voor een hengst(en houder)

dekken op een hengstenhouderij
+>kan door dagelijks schouwen beter bepaalt worden waneer de merrie gedekt moet worden
+>hygienische maatregelen zijn bij de hengstenhouder beter uitvoerbaar

->transprot
->meerdere paarden komen bij elkaar dus meer kans op een besmettelijke aandoening

ik denk dat ik het meeste uit me map wel heb gehad