Poëtin en Troy...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Poëtin en Troy...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 01:37

Peter en Patty van der Zwan van Stoeterij Keizershoeve hebben recentelijk de KWPN gekeurde Troy (Negro x Glendale) aangeschaft. Het echtpaar Van der Zwan kreeg eind vorige jaar bekendheid door de aanschaf van de wondermerrie Poëtin (Sandro Hit x Brentano II) op de PSI-veiling voor het recordbedrag van EURO 2.500.000,--. Van der Zwan is voornemens een embryo te spoelen uit de combinatie Poetin / Troy.
(Bron: http://www.vwf.nl)

Wat vinden jullie van deze combinatie? Troy is toch niet echt een hengst die ik in gedachten zou hebben voor de fantastische Poëtin.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:17

Ik ken de hengst niet maar mijn vader en ik spraken gisteren toevallige over Poetin. Wij vinden Poetin een prachtige merrie maar bij ons rees de vraag of de eigenaars wel de goede fokkeuzes zouden maken. Ik vrees dat dit mensen zijn die denken met geld succes te kunnen kopen. Vooral als je het artikel in de hoefslag leest komt dit nogal zo over.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:20

Ik was reeds enkele dagen op de hoogte en kon het eerst niet geloven.
Ik denk niet dat de familie Van der Zwan nu nog door iemand serieus wordt genomen.
Jammer. Gemiste kans.
Ze hadden een grote keus, maar om nu juist déze hengst te kiezen............

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:22

Troy is nog jong en liet zich niet echt zien in de brabandhallen.
Wie weet wat het nog gaat worden!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:23

Lijkt me zowiezo niet zo slim om op zo'n merrie, waar ook nog niet eerder mee gefokt is, een hengst te gebruiken waarvan we nog niets weten van de nafok.

Aan de andere kant denk ik dat deze familie nooit de goede keuze kan maken, en dat bedoel ik in de zin van:
Er zullen altijd mensen zijn die het beter denken te weten, welke wel overwogen keuze ze ook maken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:00

Troy/Poëtin, nee, ook niet mijn keuze.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:04

Sjuim denk je echt dat dit een weloverwogen keuze is??
Ik denk meer dat ze een Ferro zochten en dat deze ze aangepraat is door iemand die nu heel gelukkig is.
Het is meer dan zonde vooral omdat ze meerdere veulens van deze ene combinatie gaan maken.
Troy had nu al zijn jeugdigheid verloren, dat vind ik nooit een goed teken.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:09

Welke hengst zouden jullie dan wel voor haar gebruiken?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:13

Ellende schreef:
Welke hengst zouden jullie dan wel voor haar gebruiken?


Geen.
Zo'n merrie moet een legende blijven.
De kinderen zullen nooit zo goed zijn als de moeder............

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:17

Welke ik zou kiezen?
Daar ga ik niks over zeggen, ik ken de merrie niet van dichtbij maar ze voert bekend en mooi bloed en bloed waar al bestaande (goede) combinatie van zijn gebracht. Wel heb je voor zover ik het kan zien aansluiting met Cottage Son xx en Furioso xx.
Niet mee fokken? Jawel hoor, ze blijft toch wel een legende.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:22

CGJ12"]
[quote="Ellende schreef:
Welke hengst zouden jullie dan wel voor haar gebruiken?


Geen.
Zo'n merrie moet een legende blijven.
De kinderen zullen nooit zo goed zijn als de moeder............
[/quote]
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Vind het jammer voor die merrie. Waarom niet eerst gewoon in de sport iets proberen waar te maken. Waarom moet een zo immens duur paard onmiddellijk ingezet worden om zichzelf voor 1% terug te verdienen. ET is ook niet niks, al die hormoonkuren, spoelingen. Het succes is ook niet zo hoog.
Bij mijn weten wordt aan vermenigvuldiging pas gedacht na de carrière. Natuurlijk als er geen carrière komt is het interessanter om nu in haar glorie te fokken.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:25

Daar ben ik het ook mee eens. Ik begrijp dat ook niet goed, daar kan toch ook nog wel even mee gewacht worden of is dit een zeer naïeve gedachten gang? Of laat haar nu dekken, veulenen en daarna in de sport ingezet worden.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:25

Zannekin"]
[quote="CGJ12"][quote="Ellende schreef:
Welke hengst zouden jullie dan wel voor haar gebruiken?


Geen.
Zo'n merrie moet een legende blijven.
De kinderen zullen nooit zo goed zijn als de moeder............
[/quote]
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Vind het jammer voor die merrie. Waarom niet eerst gewoon in de sport iets proberen waar te maken. Waarom moet een zo immens duur paard onmiddellijk ingezet worden om zichzelf voor 1% terug te verdienen. ET is ook niet niks, al die hormoonkuren, spoelingen. Het succes is ook niet zo hoog.
Bij mijn weten wordt aan vermenigvuldiging pas gedacht na de carrière. Natuurlijk als er geen carrière komt is het interessanter om nu in haar glorie te fokken.
[/quote]

Ze willen haar ook in de sport uit gaan brengen en willen proberen zo'n 5 tot 8 embryo's te transplanteren per jaar.......

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:25

Dan is het op den duur ook geen unicum meer om van deze merrie een veulen te hebben...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:26

Dat transplanteren blijft monnikenwerk.
Als je zonodig een goed paard snel wilt laten voortplanten in groten getale, koop dan Florencio......... Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:31

chantal1 schreef:
Dan is het op den duur ook geen unicum meer om van deze merrie een veulen te hebben...


Genetisch is het allemaal geen unicum,daar in het oosten ook nog haar volle broer Samba-Hit ter dekking staat.
En een jonger broertje komt er dit najaar ook nog aan.

En verder ben ik wel benieuwd bij welk stamboek deze produkten geregistreerd gaan worden. Knipoog

Afbeelding

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:32

Idd, ET geeft nu ook weer geen super resultaten. Valt soms zelfs heel erg tegen....

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:33

Ik zou iig een hengst gebruiken waarvan bekend is hoe zijn nafok is en naar vergelijkbare combinaties zoeken.
Dit om erachter te komen hoe de merrie fokt.
Trouwens deze methode van bevruchten staat haar sportcarrière niet in de weg lijkt me.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:37

sarabande schreef:

Trouwens deze methode van bevruchten staat haar sportcarrière niet in de weg lijkt me.

Ik zie het toch niet gebeuren bij toppresteerders. Ze moeten keer op keer drachtig gemaakt worden, en een serieuze hormoonstimulatie krijgen.
Sommigen hebben al last van hun normale hengstigheid.
Bij Ratina zijn ze daar ook pas mee begonnen na haar carrière. Is ook een kwestie van respect voor die sportpaarden.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:40

Ja maar 7 tot 8 embryo's spoelen is ook iedere keer een stress situatie voor de merrie. En een gestresseerd paard laat zich niet zo goed rijden. Wie zegt dat die merrie nog zo goed zal presteren in de sport zoals ze nu gedaan heeft? Wie zegt dat deze amazone bij dit paard past.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:42

sarabande schreef:
Sjuim denk je echt dat dit een weloverwogen keuze is??

Nee, dat denk ik zeker niet.
Ik zeg alleen dat ze eigenlijk nooit een goede keuze kunnen maken, welke hengst ze ook overwegen.

Verder hoop ik maar dat ze niet onderschatten dat dit voor de merrie nog een behoorlijke belasting is.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:45

Het is maar zelden dat een dergelijke merrie vergelijkbare kinderen geeft. In dit geval kan je daar dan die ene hengst daar de schuld van geven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:50

sarabande schreef:
Het is maar zelden dat een dergelijke merrie vergelijkbare kinderen geeft. In dit geval kan je daar dan die ene hengst daar de schuld van geven.


Zeker als ze deze hals mee krijgen.


Afbeelding Troy

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:56

petraaken schreef:
Ja maar 7 tot 8 embryo's spoelen is ook iedere keer een stress situatie voor de merrie. En een gestresseerd paard laat zich niet zo goed rijden.


Als je als jong paard op deze manier in zadelrubrieken in Duitsland hebt meegedraaid (dus al als 3 jarige) dan is er niet veel meer waar je gestresst van raakt.

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:58

klonen lijkt mij een betere optie Haha!