Inhoudelijk Hengstenkeuringdiscussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:53

Buc, eigenlijk komt wat jij zegt op hetzelfde weer neer. Meer openheid in gegevens, geen monopolypositie innemen.

Wat Nostalgist zegt over de prestaties van de hengsten tijdens de hengstencompetitie ben ik het wel mee eens. Ik denk ook niet dat fokkers gelijk naar een hengst rent, die een slecht nakomelingenrapport heeft gegeven maar zelf bijzonder goed presteert. Denk inderdaad dat Rubels daar een prima voorbeeld van is.

Maar de stap naar meer openheid is volgens mij al begonnen, tenminste dat idee krijg ik. Een organisatie kan niet zomaar van de een op de andere dag een ander beleid gaan voeren. En dus het kwpn ook niet, dat zal langzaam en met mate moeten gebeuren.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:57

Het KWPN is een bedrijf en net als in alle bedrijven wordt er gereorganiseerd als het minder gaat. Dat kun je op twee manieren doen, geleidelijk in twee decennia of komen met een duidelijk plan en het roer omgooien. Maar daar heb je wel visie voor nodig.
Het gaat overigens niet alleen om meer openheid, maar om het vormgeven aan een andere structuur waarbinnen kwaliteit toetsbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:01

Bucephalus schreef:
Het KWPN is een bedrijf en net als in alle bedrijven wordt er gereorganiseerd als het minder gaat. Dat kun je op twee manieren doen, geleidelijk in twee decennia of komen met een duidelijk plan en het roer omgooien. Maar daar heb je wel visie voor nodig.



Dat lijkt mij veel te makkelijk gezegt. Het kwpn is een vereniging wat sterk op een bedrijf begint te lijken. Een " normaal" bedrijf heeft geen verantwoording af te leggen aan de consument. Het zal de consument geen zak uitmaken of het bedrijf wat een wasmiddel produceert het roer ineens omgooit. Die willen alleen dat wasmiddel.

Het kwpn heeft heel veel te maken met keuzes van fokkers en kan daardoor niet zomaar de boel omgooien. Ik denk dat het kwpn beter te vergelijken is met bijv. een politiekgebeuren.

Je ziet in de politiek ook dat het stuur niet zomaar ineens even omkan. Dat zal langzaam en diplomatiek en strategisch moeten gebeuren, mochten ze het uberhaupt willen!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:08

Onzin. Het KWPN is allang geen onafhankelijke organisatie meer als je alleen al kijkt naar de sponsors waarmee rekening gehouden wordt. Op het moment dat er geld van derden wordt aangenomen stel je je al enorm kwetsbaar op. Het is daarom alleen al wel degelijk een bedrijf geworden. Dat er politiek wordt bedreven en dat doordaar de wegen steeds moeilijker te volgen worden is al erg genoeg. Een fokkerijvereniging is er in eerste instantie voor de leden en dient invulling te geven aan een modern toetsbaar fokbeleid. Sturing en duidelijkheid zijn alsmede openheid daarbij speerpunten
Daarvoor heb je mensen nodig die meer meebrengen dan ervaring alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:15

Bucephalus"]
Onzin. Het KWPN is allang geen onafhankelijke organisatie meer als je alleen al kijkt naar de sponsors waarmee rekening gehouden wordt. Op het moment dat er geld van derden wordt aangenomen stel je je al enorm kwetsbaar op. .
[/quote]

Denk je dat de politiek wel een onafhankelijke organisatie is dan? Moet je eens in Yabyum gaan kijken savonds Haha!

[quote="Bucephalus"]
Het is daarom alleen al wel degelijk een bedrijf geworden. Dat er politiek wordt bedreven en dat doordaar de wegen steeds moeilijker te volgen worden is al erg genoeg. .
[/quote]

Het is en blijft een vereniging, bij een vereniging is het veel moeilijker om een beleid van de een op de andere dag om te gooien. Niet alleen moeilijk maar ook strategisch en beleidsmatig gezien niet zo slim.



[quote="Bucephalus schreef:
Een fokkerijvereniging is er in eerste instantie voor de leden en dient invulling te geven aan een modern toetsbaar fokbeleid. Sturing en duidelijkheid zijn alsmede openheid zijn daarbij speerpunten
Daarvoor heb je mensen nodig die meer meebrengen dan ervaring alleen.


Sturing, duidelijkheid, en openheid zijn zeker punten waarvan ik denk dat het verbetering behoeft. Dat heb ik reeds al gezegt. Maar ik denk niet dat het zo snel kan als jullie willen.

Trouwens, ook bij een " gewoon" bedrijf gaat het roer echt niet zo even om hoor. Daar gaan maanden als het niet langer is overheen voor uberhaupt aan de operationele mensen word doorgegeven dat het roer om is.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:26

Ik had hier al eerder een reactie geplaatst betreft Padinus, omdat ik het absoluut niet eens ben met de beslissing die over hem genomen is. Maar kan iemand mij precies vertellen waarom Padinus afgewezen is? Zou erg fijn zijn als ik een beetje duidelijkheid kreeg over deze zaak, want ik snap er nog steeds echt niks van! Alvast bedankt!

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:27

Haha!
Pipo schreef:
Denk je dat de politiek wel een onafhankelijke organisatie is dan? Moet je eens in Yabyum gaan kijken savonds

Nee, dank je Haha! .
Ik vind de vergelijking met de politiek sowieso niet juist als er iets is wat niet te volgen is is het de (binnenkamertjes)politiek wel.
Natuurlijk is het moeilijk om dingen te veranderen, zeker in een logge mammoetorganisatie als het KWPN. Je hebt gewoon betrokken en uiterst deskundige mensen nodig. In een bedrijf wordt heus niet zolang gewacht, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:33

Bucephalus schreef:
Ik vind de vergelijking met de politiek sowieso niet juist als er iets is wat niet te volgen is is het de (binnenkamertjes)politiek wel.
!


Dat is bij de politiek niet te volgen, bij veel bedrijven niet, en bij grotere verenigingen ook niet. Want de bedrijven hebben ook binnenkamerpolitiek.

Daarom vind ik de vergelijking met politiek wel juist. Bij politiek word ook gezegd dat er naar de mensen word geluisterd. En politieke partyen zijn "bedrijfjes" die de mening van het volk ventileerd en daarvoor probeer te staan.
Of het lukt is een tweede Haha!:D:D

Een stamboek vertegenwoordigt de fokkers, dus in weze is dat het zelfde!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:35

Bucephalus schreef:
Onzin. Het KWPN is allang geen onafhankelijke organisatie meer als je alleen al kijkt naar de sponsors waarmee rekening gehouden wordt. Op het moment dat er geld van derden wordt aangenomen stel je je al enorm kwetsbaar op. Het is daarom alleen al wel degelijk een bedrijf geworden. Dat er politiek wordt bedreven en dat doordaar de wegen steeds moeilijker te volgen worden is al erg genoeg. Een fokkerijvereniging is er in eerste instantie voor de leden en dient invulling te geven aan een modern toetsbaar fokbeleid. Sturing en duidelijkheid zijn alsmede openheid daarbij speerpunten
Daarvoor heb je mensen nodig die meer meebrengen dan ervaring alleen.

Sturing en duidelijkheid zijn alsmede openheid daarbij speerpunten

Die zullen er komen nu ze via "de koepel" tegengas krijgen van Karel de Lange. Haha!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:36

AlmostBlack schreef:
Ik had hier al eerder een reactie geplaatst betreft Padinus, omdat ik het absoluut niet eens ben met de beslissing die over hem genomen is. Maar kan iemand mij precies vertellen waarom Padinus afgewezen is? Zou erg fijn zijn als ik een beetje duidelijkheid kreeg over deze zaak, want ik snap er nog steeds echt niks van! Alvast bedankt!


Hij IS niet afgekeurd...hij komt na de nakeuring en die is snel genoeg dus don't worry!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:37

[quote="Bucephalus"]Onzin. Het KWPN is allang geen onafhankelijke organisatie meer als je alleen al kijkt naar de sponsors waarmee rekening gehouden wordt. quote] Verward Verward Verklaar u nader. In welke zin wordt er volgens jou rekening gehouden met welke sponsors?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 18:51

Pipo schreef:
Wat Nostalgist zegt over de prestaties van de hengsten tijdens de hengstencompetitie ben ik het wel mee eens. Ik denk ook niet dat fokkers gelijk naar een hengst rent, die een slecht nakomelingenrapport heeft gegeven maar zelf bijzonder goed presteert. Denk inderdaad dat Rubels daar een prima voorbeeld van is.


Hier zou je bijna uit kunnen opmaken dat Rubels een slecht nakomelingen rapport had, het was niet perfect, maar zeker ook niet slecht.

Ik denk de fokkers tijdens de hengstencompetitie een beeld kunnen krijgen van de hengsten. En daar kunnen ze mee doen wat ze willen. Het is gewoon reclame, niet meer en niet minder denk ik.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:01

Nostalgist__"]
[quote="sarabande schreef:
Terug naar het onderwerp. Al tijdens de competitie vroeg ik mij af wat het effect van de hengsten in de competitie en met name het resultaat op de dekkingen had. Ik denk niet dat b.v. Scandic veel extra vrienden gemaakt heeft in DB, maar Paganinni heeft zichzelf wel heel duidelijk in the picture geplaatst, zoals ook Ro-lex terwijl dat meer rijkunstige verhalen dan fokkerij gegevens zijn.
Ook bij de Kur zijn het niet de winnaars die merrietrekkers zijn, maar Obelisk en Montecristo waren daar de spraakmakers.
Wat voor invloed zou dat hebben op hun dekcijfers?


Is de invloed van de nakomelingen van deze hengsten niet van een veel grotere invloed dan hun eigen presentatie?
Mochten de veulens van bijvoorbeeld Scandic aankomend jaar tegenvallen dan is de kans dat de dekcijfers dalen groot, hoe goed ook het presteren in de ring.
Goed voorbeeld Rubels, veel mensen zijn bere-enthousiast over het paard en zijn sportieve mogelijkheden, maar zover ik begrijp denkt ie erg weinig.
Een Obelisk heeft zijn aantallen ook gehaald op zijn veulenkampioenen, niet wegens het eigen presteren in de competitie.
[/quote]

Leuke discussie, weinig aan toe te voegen. Zelf vond ik Oscar altijd weinig aan, korte benen, groot hoofd, niet 'netvliesbrandende' beweging, maar zijn nakomelingen hebben bij mij afgelopen vrijdag een hele fijne indruk achtergelaten.
De proef van Rubels was het mooiste wat ik sinds lang gezien heb, heeft ook te maken met de mooie stille handhouding en het plezier dat het geheel uitstraalt en dan wil niet zeggen dat ik hem zou gebruiken als fokhengst, maar goed, wat Oscar aangaat heb ik er ook een verkeerd gevoel bij gehad.
En Rubiquil bv., al heeft hij nog zo'n lovende veulenrapportage, op grond daarvan zou je 'het risico' moeten nemen maar als ik hem zelf zie ben ik er simpelweg niet kapot van. Het niet reeele 'uitstralingsaspect' weegt toch bij mij erg zwaar mee, San Remo heeft dat in mijn optiek en dan mag er aan het achterbeen wel wat mankeren, de rittigkeit en het 'hier ben ik' wat een dressuurpaard moet hebben zie ik...
De Cabouchon-manier van bewegen 'moet' je ook een liefhebber van zijn, houdt i.m.o. het voorbeen teveel onder zich met teveel knieheffing, simpelweg een kwestie van smaak.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:47

Bucephalus"]
:D [quote="Pipo schreef:
Denk je dat de politiek wel een onafhankelijke organisatie is dan? Moet je eens in Yabyum gaan kijken savonds

Nee, dank je Haha! .
Ik vind de vergelijking met de politiek sowieso niet juist als er iets is wat niet te volgen is is het de (binnenkamertjes)politiek wel.
Natuurlijk is het moeilijk om dingen te veranderen, zeker in een logge mammoetorganisatie als het KWPN. Je hebt gewoon betrokken en uiterst deskundige mensen nodig. In een bedrijf wordt heus niet zolang gewacht, hoor!
[/quote]

De KWPN fokkerij is als een rijdende trein zonder haltes. Af en toe kijkt er eentje (Kennedy x Ubis) uit het raam en brengt de alles of niets strategie van de voortdenderende trein in verlegenheid.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:11

De Kennedy x Ubis is nog niet ingeschreven. Trouwens Ubis heeft dramatisch slechte voeten in de fokkerij ingebracht. Vandaar dat hij weinig in goede pedigrees te vinden is.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:14

sarabande schreef:
De Kennedy x Ubis is nog niet ingeschreven. Trouwens Ubis heeft dramatisch slechte voeten in de fokkerij ingebracht. Vandaar dat hij weinig in goede pedigrees te vinden is.


Geen wonder op al die L'invasion merries die hij dekte!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:32

L'Invasion was even eerder. Maar dit is off topic en juist dat wilde de topicstarter niet. Dus graag weer over de nieuwe jaargang en niet weer over al die foute beslissingen, verkeerd beleid etc etc etc

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:38

sarabande schreef:
De Kennedy x Ubis is nog niet ingeschreven. Trouwens Ubis heeft dramatisch slechte voeten in de fokkerij ingebracht. Vandaar dat hij weinig in goede pedigrees te vinden is.


Dat is een veronderstelling en kwaadsprekerij.

Ubis is naar Nederland gehaald en ingezet in Brabant waar hij veel merries te dekken kreeg.
En in type voorop op keuringen stonden.

Na een poosje werd het rontgen ingevoerd en toen bleek dat er nogal wat uitvielen.
Zo ook bij alle Ulft nakomenlingen en nog een stel meer.
Dit lag niet aan de hengsten maar vooral aan die rotte KWPN veestapel van halfbloeds en basispaarden .
Dieren doordrenkt van Roland.Wachtmeester en L'invasionbloed.
Maar Ubis kon vertrekken.
Hij ging naar Zwitserland waar hij jaren gedekt heeft. om daarna in Westfalen (na Foto's Haha! ) goedgekeurd te worden.
Om twee jaar geleden met zijn "rotte poten" Haha! te sterven op 24 jarige leeftijd.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:49

sarabande schreef:
De Kennedy x Ubis is nog niet ingeschreven. Trouwens Ubis heeft dramatisch slechte voeten in de fokkerij ingebracht. Vandaar dat hij weinig in goede pedigrees te vinden is.



Vandaar dat hij weinig in goede pedigrees te vinden is

Voor de liefhebbers.
Ga dan even naar:

http://www.melissen.net/

Dan equestrian database. vul daar het woord Ubis in en zie de resultaten.
En dat is maar een stukje van de ijsberg. Boos!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:31

Nostalgist__ schreef:
Bij voorkeur zonder dat dit uitmond in de discussie van drie dezelfde personen waar welhaast ieder "inhoudelijk" topic in lijkt te eindigen.



ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:32


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:43


Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:45

sarabande schreef:
L'Invasion was even eerder. Maar dit is off topic en juist dat wilde de topicstarter niet. Dus graag weer over de nieuwe jaargang en niet weer over al die foute beslissingen, verkeerd beleid etc etc etc


Daar had ik het ook over. Maar jij moest zonodig eventjes weer een hengst uit het verleden ten onrechte een trap nageven. Overigens werd L'invasion op 16 jarige leeftijd afgevoerd wegens ernstige kreupelheid terwijl hij nooit een slag werk gedaan heeft.
Het zou goed zijn als je je zou houden aan je eigen adviezen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:46

Gail"]
[quote="AlmostBlack schreef:
Ik had hier al eerder een reactie geplaatst betreft Padinus, omdat ik het absoluut niet eens ben met de beslissing die over hem genomen is. Maar kan iemand mij precies vertellen waarom Padinus afgewezen is? Zou erg fijn zijn als ik een beetje duidelijkheid kreeg over deze zaak, want ik snap er nog steeds echt niks van! Alvast bedankt!


Hij IS niet afgekeurd...hij komt na de nakeuring en die is snel genoeg dus don't worry!
[/quote]

Dank u, toch al een stuk geruster Lachen

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:05

ceasario"]
[quote="sarabande schreef:
De Kennedy x Ubis is nog niet ingeschreven. Trouwens Ubis heeft dramatisch slechte voeten in de fokkerij ingebracht. Vandaar dat hij weinig in goede pedigrees te vinden is.


Dat is een veronderstelling en kwaadsprekerij.

Ubis is naar Nederland gehaald en ingezet in Brabant waar hij veel merries te dekken kreeg.
En in type voorop op keuringen stonden.

Na een poosje werd het rontgen ingevoerd en toen bleek dat er nogal wat uitvielen.
Zo ook bij alle Ulft nakomenlingen en nog een stel meer.
Dit lag niet aan de hengsten maar vooral aan die rotte KWPN veestapel van halfbloeds en basispaarden .
Dieren doordrenkt van Roland.Wachtmeester en L'invasionbloed.
Maar Ubis kon vertrekken.
Hij ging naar Zwitserland waar hij jaren gedekt heeft. om daarna in Westfalen (na Foto's Haha! ) goedgekeurd te worden.
Om twee jaar geleden met zijn "rotte poten" Haha! te sterven op 24 jarige leeftijd.
[/quote]


Laatste nieuws:

Om twee jaar geleden met zijn "rotte poten" Haha! te sterven op 24 jarige leeftijd

UBIS leeft nog. OK dan!

Hij loopt met zijn 26 jaar nog elke dag in de wei of in de rijhal
en dekt tussendoor nog een merrie
. OK dan!


Afbeelding



en Kennedy.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 10-02-04 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt