Inhoudelijk Hengstenkeuringdiscussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 12:56

Citaat:
DEN BOSCH - Hans Horn kocht na afloop van de hengstenkeuring in Den Bosch de kampioen van de springpaarden. Het gaat hier om de hengst Ustinov (Libero H x Nimmerdor). Dit fokproduct van mevrouw Van der Veen uit Heelsum was tot en met de kampioenstitel van zijn opfokkers de familie Smits uit Maasbommel. Deze Ustinov is een volle broer van de eerder goedgekeurde Njinski, die ook al in eigendom van Horn is. Uit deze stam komt ook de wachthengst Glendale (Nimmerdor x Marco Polo), die enkele jaren geleden geëxporteerd is naar de USA en inmiddels overleden is.


Voor zover ik weet is ie ook half eigendom van Stal Hendrix te Baarlo tesamen met H.Horn.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:09

sarabande schreef:
Het ontstaan van Ustinov is volledig en zaak van Wiebke en Horn, dat was Nijinksy al tijdens het leven van Gert van der Veen en bij deze zeker het geval. Hij zal niet voor niets in het tussentraject op naam van een neutraal persoon gezet zijn. Immers Horn dacht toen de hengst geboren werd nog dat hij in de ring zou staan. Ik vond het een knappe hengst evenals zijn broer indertijd.

Rare aanname doe je.

Het paard is als veulen geveild in Maren Kessel !!! DWR bracht hem daar voor kan ik me nog herinneren.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:15

Pipo schreef:

Ik denk niet dat het publiek alles maar hoeft te weten, maar wel dat er meer openheid moet zijn in het afwijzen van de hengsten. Ik begrijp dat mensen gefrustreerd worden als er een hengst afgewezen word maar er niet bekend is waarom. Als dit gewoon verteld word, dan zal er meer begrip zijn. Maar goed, ik zal nog wel wat andere dingen over het hoofd zien hier Haha!


Ja, bijvoorbeeld dat veel zaken waarom een paard niet verder mag niet echt fijn voor de eigenaar zijn als ze die om gaan roepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:19

Gail, nu word er gespeculeerd waarom een paard niet doormag. En bij speculeren worden er vaak wildere verhalen verzonnen. Is dat wel leuk dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:21

Voor de hengstenhouder geldt toch alleen het oordeel van de commissie en ik mag toch aannemen dat de aanbieder wel feedback krijgt?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:22

Pipo schreef:
Gail, nu word er gespeculeerd waarom een paard niet doormag. En bij speculeren worden er vaak wildere verhalen verzonnen. Is dat wel leuk dan?


Ook waarom hij wel door mag. Haha!

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:27

Nostalgist__"]
[quote="Gurk schreef:
Quick Star (656) : (658) (een quick star hebben we voor het springen niet voor het model lijkt me al doen we wel erg veel consessie graag jullie commentaar of dit wel of niet kon).
Quite Easy (667) : (668)

Wat vonden jullie verder van het verhaal van Hamoen bij aanvang aanwijzing eerste groep, dat ieder facet (exterieur, prestatie, afstamming, moeder etc etc) continu in het proces meegenomen word?!
Ikzelf heb de tendens te geloven dat ze een hengst in Ermelo nu niet meer moeten laten vallen wegens een minpunt op het exterieur of afstamming. Nu is het tijd voor beoordeling aan de hand van de verrichtingen en eventueel moederrapportage.
Is het niet zo dat men nu een hele grote slag om de arm houdt?
[/quote]

De uitspraak zegt voldoende over de besluitvaardigheid van de commissie en hun het vermogen nek uit te durven steken.

Ze houden idd een slag om de arm en laten de opfokkers met een zeer onzeker gevoel achter. Lijkt me verstandig dat die club mensen eens gezamelijk een vuist maakt en en zegt; dit is over de streep heren.

De opfokkers hebben naar ik mag aannemen zelf wel in beeld welke instrumenten men kan gebruiken om het gewenste doel te bereiken.

Ermelo is een aanlegtest that it niet meer en minder.

De hengsten die een terugval vertonen komen er naar alle waarschijnlijkheid niet en mochten ze er tussendoor schieten dan is er altijd nog de fokker die zijn/haar merrie aanbied bij de hengst.

Vindt wel dat er in dit topic een hoop conclusies getrokken worden obv een 1 danwel 2 malige aanschouwing van de hengsten zonder ze op het straatje gezien te hebben en/of in de kooi in Ermelo. In mijn ogen dien je ook over die informatie te beschikken alvorens uitspraken te doen over sommige hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:34

Gurk schreef:

Vindt wel dat er in dit topic een hoop conclusies getrokken worden obv een 1 danwel 2 malige aanschouwing van de hengsten zonder ze op het straatje gezien te hebben en/of in de kooi in Ermelo. In mijn ogen dien je ook over die informatie te beschikken alvorens uitspraken te doen over sommige hengsten.


Daarom zou het handig zijn als de commisie wat beter aangeeft wat ze willen selecteren. Want niet iedereen heeft de tijd om en naar Ermelo te gaan, en naar Denbosch. Daardoor ziet niet iedereen de paarden op het straatje. En ziet men dus ook niet wat er daar te zien valt Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:36

Pipo schreef:

Daarom zou het handig zijn als de commisie wat beter aangeeft wat ze willen selecteren.
Want niet iedereen heeft de tijd om en naar Ermelo te gaan, en naar Denbosch.
Daardoor ziet niet iedereen de paarden op het straatje. En ziet men dus ook niet wat er daar te zien valt Haha!


Maar blijkbaar wél tijd zat om de boel hier even grondig af te branden......... Haha!
Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:38

CGJ12 schreef:

Maar blijkbaar wél tijd zat om de boel hier even grondig af te branden......... Haha!
Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.



Ik brand toch niet echt veel af of wel Verward Of had je het niet tegen mij?

Ben wel in Ermelo en Denbosch geweest Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:39

ik speel nooit op de persoon..... Schijnheilig

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:46

Vond de Jazz-afstammelingen niet apart, vielen mij dit jaar iets tegen, de Krack's wel, wel iets vastgehouden in de bovenlijn allemaal. Oscar's apart goed, en verder viel het me op (niet nageteld of vergeleken) dat er nogal wat Sultan in de 3e (of 2e) generatie achter zat, net als El Corona of een volbloedhengst. Ook veel 2e bezichtingshengsten uit 'op papier' gewone moeders.
Laatst bijgewerkt door parnassia op 10-02-04 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:46

Pipo"]
[quote="Gurk schreef:

Vindt wel dat er in dit topic een hoop conclusies getrokken worden obv een 1 danwel 2 malige aanschouwing van de hengsten zonder ze op het straatje gezien te hebben en/of in de kooi in Ermelo. In mijn ogen dien je ook over die informatie te beschikken alvorens uitspraken te doen over sommige hengsten.


Daarom zou het handig zijn als de commisie wat beter aangeeft wat ze willen selecteren. Want niet iedereen heeft de tijd om en naar Ermelo te gaan, en naar Denbosch. Daardoor ziet niet iedereen de paarden op het straatje. En ziet men dus ook niet wat er daar te zien valt Haha!
[/quote]
Helemaal mee eens. Als een (op)fokker zich lerend opstelt en luistert naar het jury resultaat dan kan dat alleen een positief gevolg hebben. Het lligt natuurlijk aan de manier waarop je het betreffende commentaar naar de mensen toebrengt.
De jury kan dat op hoofdlijnen doen, uiteraard wel gefundeerd, niet de sallient details dat gaat te ver naar mijn idee, dat kan bilateraal naar de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:47

was al weer ontopic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-04 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:48

Gurk schreef:
Helemaal mee eens. Als een (op)fokker zich lerend opstelt en luistert naar het jury resultaat dan kan dat alleen een positief gevolg hebben. Het lligt natuurlijk aan de manier waarop je het betreffende commentaar naar de mensen toebrengt.
De jury kan dat op hoofdlijnen doen, uiteraard wel gefundeerd, niet de sallient details dat gaat te ver naar mijn idee, dat kan bilateraal naar de eigenaar.


De manier waarop dingen gebracht worden, ik denk dat daar nog een cursusje communicatie over heen zal meoten gaan. Dus mensen die trainingen verzorgen.............Acquireren graag Haha!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:49

En kunnen jullie je nog de kleine Ronaldo x Juventus herinneren? Zeer best bewegen maar niet doorgelaten naar Ermelo.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:49

Over voorlichting gesproken:
Eindelijk hebben ze het ontdekt dat je de kampioenspaarden moet opslitsen in een dressuur- en een springgroep.
Sjonge jonge............... het heeft even geduurd voor ze daar het licht zagen in Zeist.
Nu op de veulenkeuringen maar hetzelfde!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:50

Pipo schreef:
Ben wel in Ermelo en Denbosch geweest Haha!


Ik alleen in Den Bosch, maarik brand niks af Haha! Schijnheilig

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 14:09

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:
Ben wel in Ermelo en Denbosch geweest Haha!


Ik alleen in Den Bosch, maarik brand niks af Haha! Schijnheilig
[/quote]

Enorm off topic

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:22

Nostalgist__ schreef:
Enorm off topic


Dat dacht ik nou ook van de hengstenkeuringscommissie...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:24

KWPN
10-02-2004: Data hengstenselectie 2004


Het vervolgtraject van de hengstenselectie 2003/2004 vindt plaats op het KNHS-centrum in Ermelo en ziet er als volgt uit:

Her- en nakeuring (alle fokrichtingen)
Vrijdag 20 februari

Herkansing rij- en tuigpaardhengsten
Woensdag 3 maart

Voorjaarsverrichtingsonderzoek - rijpaarden en Gelderse hengsten
Maandag 15 maart aanlevering (verkort onderzoek en 70-dagentest)
Vrijdag 2 april eindbeoordeling verkort verrichtingsonderzoek

Woensdag 14 april tussenbeoordeling
Vrijdag 21 mei eindbeoordeling

Voorjaarsverrichtingsonderzoek tuigpaarden
Maandag 5 april aanlevering
Woensdag 5 mei tussenbeoordeling
Vrijdag 21 mei eindbeoordeling

Herkansing rijpaarden
Maandag augustus 23 augustus

Najaarsverrichtingsonderzoek
Maandag 6 september aanlevering
Woensdag 6 oktober tussenbeoordeling
Vrijdag 12 november eindbeoordeling

Eerste bezichtiging selectie 2004/2005

Vrijdag 12 november
Zaterdag 13 november
Maandag 15 tot en met vrijdag 19 november
Maandag 22 tot en met vrijdag 26 november

Nakeuring
vrijdag 17 en zaterdag 18 december

(Persbericht, bron KWPN)

Hoe betrekkelijk is het allemaal. Ach gut

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 16:24

ik vind een kalender niet zo betrekkelijk, internet hebben we allemaal hier dus we zullen ook allemaal wel op www.kwpn.nl kunnen kijken.

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 16:33

sarabande schreef:
Terug naar het onderwerp. Al tijdens de competitie vroeg ik mij af wat het effect van de hengsten in de competitie en met name het resultaat op de dekkingen had. Ik denk niet dat b.v. Scandic veel extra vrienden gemaakt heeft in DB, maar Paganinni heeft zichzelf wel heel duidelijk in the picture geplaatst, zoals ook Ro-lex terwijl dat meer rijkunstige verhalen dan fokkerij gegevens zijn.
Ook bij de Kur zijn het niet de winnaars die merrietrekkers zijn, maar Obelisk en Montecristo waren daar de spraakmakers.
Wat voor invloed zou dat hebben op hun dekcijfers?


Is de invloed van de nakomelingen van deze hengsten niet van een veel grotere invloed dan hun eigen presentatie?
Mochten de veulens van bijvoorbeeld Scandic aankomend jaar tegenvallen dan is de kans dat de dekcijfers dalen groot, hoe goed ook het presteren in de ring.
Goed voorbeeld Rubels, veel mensen zijn bere-enthousiast over het paard en zijn sportieve mogelijkheden, maar zover ik begrijp denkt ie erg weinig.
Een Obelisk heeft zijn aantallen ook gehaald op zijn veulenkampioenen, niet wegens het eigen presteren in de competitie.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 16:47

Het is niet een kwestie van of of, maar meer en en. Als de nakomelingen goed als veulen zijn en later ook goed blijven is dat al een pre. Mocht de hengst zelf ook presteren wordt hij alleen maar aantrekkelijker. Als de nakomelingen zelf presteren is dat voor mij veel belangrijker dan alleen goede eigen prestaties. Het veulenrapport van Rubels vond ik nou niet zo geweldig, terwijl ik de hengst zelf wel goed vind. Het zou kunnen zijn dat over een tijdje blijkt dat de nakomelingen op vijf- zesjarige leeftijd ineens wel naar voren komen. Dan verandert dat de zaak. Het blijft toch een kwestie van volgen en dan je keus bepalen.
Een hengst als Obelisk zou ik niet gauw nemen. Ik vind hemzelf niet aansprekend en een mooi veulen hoeft niet uit te groeien tot een goed sportpaard.

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 17:05

In feite ben je als fokker gebaat bij een ander fokbeleid. De informatie die wordt verstrekt op basis van het fokbeleid van nu is niet anders dan die van 100 jaar geleden en zeer ondoorzichtig. Tegenwoordig staan er zoveel middelen tot de beschikking om te bepalen wat de kwaliteiten van een hengst zijn dat er meer gegevens openbaar gemaakt zouden moeten worden. Naast de sportgegevens zou een hengst in het eerste dekjaar een select groepje kwalitatief goede merries moeten dekken, uitgekozen op afstamming en type, waardoor je meer gerichte informatie krijgt en daardoor beter je keuze kunt bepalen. Vervolgens zouden deze nakomelingen moeten worden gevolgd en sportgegevens worden verzameld. Wat dat betreft is er nog veel te doen. Als lid van het KWPN zou je altijd toegang moeten hebben tot deze informatie d.m.v. bijv. het web.