Mening gevraagd: Veulen kopen of niet?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Mening gevraagd: Veulen kopen of niet?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:13

Ik loop er al een poos mee rond en wil het dit seizoen denk ik doorzetten. Ik wil graag een veulen kopen, rechtstreeks van de merrie, met een goed papier. Wat voor veulen heb ik nog geen idee van, maar ik wil binnenkort gaan informeren bij mensen waarvan ik weet dat ze een goeie merrie hebben lopen. Het moet in ieder geval een merrie veulen worden.

Wat zijn jullie meningen hierover????

We hebben 6 hectare weiland bij huis en een ruime box, dus dat is geen probleem. Of is het beter om zo'n veulen in een groep te doen. Ik vind het juist leuk dat dat veulen dan bij ons thuis loopt en dat ik m dus helemaal kan zien opgroeien.

De bedoeling is dan om er mee te gaan fokken en te rijden, maar dat is vanlater zorg.

Graag jullie meningen, ben erg benieuwd!! Haha!


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:19

Klopt ben ik ook met je eens. Ik zat er aan te denken om m dan 's winters in een groep te doen (zijn er genoeg hier) en m dan zomers naar huis te halen. Want idd sociaal contact is heel belangrijk. Ik heb me paard ook wel bij huis staan, maar dan worden die 2 zo onafscheidelijk en dat gezeur heb ik geen zin in.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:30

Nou het gaat niet alleen om mij hoor. Als ik n veulen koop, wil ik m zien opgroeien. Dat lukt natuurlijk niet als ie ergens in een grote wei staat tussen een heleboel andere paardjes. Waarom zou ik een veulen kopen als ik m de 1e 3 jaar toch niet zie>???

Ik zit net te kijken op marktplaats en vind de prijzen voor merries behoorlijk duur!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:42

Mm we hebben ruimte genoeg, maar denk niet dat paps er blij mee is dat er 2 of meer veulens de wei staan te vertrappen. Ik ben er wel achter dat ik idd zo'n veulen niet steeds uit een groep kan trekken en m er weer bij doen. Hier had ik niet aan gedacht.... Wat betaal je er meestal voor om een veulen ergens in een groep te gooien???


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 12:50

Nee met paarden verdien je geen geld dat weet ik Knipoog Ik vind het gewoon erg leuk om te doen. Heb nu een ruin en heb zijn hele papier uit zitten pluizen, maar ja daar heb ik niet zoveel aan. En als je nou 1 veulen of jaarling met een paar shetlanders doet????

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 21:30

Jullie hebben gelijk met die shetjes, das geen partij voor een veulen dat toch al gauw 1.70 m moet gaan worden! Heb me paps vandaag is gevraagd, maar nu blijkt dat we een bepaalde subsidie op het land hebben waardoor je een paar maanden geen dieren op dat stuk mag hebben lopen. En doordat we nu ook 40 schapen hebben die moeten lammeren blijft er geen ruimte over voor 2 paarden (dat veulen en me paard) die apart moeten staan. Dus dat valt al af.
Wel weet ik een aantal fokkers in me buurt die ook allemaal merries drachtig hebben en als ik daar tijdig contact mee opneem kan ik m dara vast bij in doen tegen een vergoeding.

Vind het nu wel jammer dak zolang moet wachten voordat al die veulentjes er zijn! Wat is het beste seizoen om de veulens te kopen?? Meteen van de merrie af of na alle keuringen enz.???

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-04 21:34

ja idd dan kan je ze tegen mooie prijsjes kopen.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:32

Nou mensen een hele discussie inmiddels, maar bedankt voor alle adviezen!
Ruby haar verhaal vind ik erg interesant, vooral haar argument dat je wel 2 veulens kan kopen (wat veel mensen als optie aangeven) Waar ik dus ook niet aan dacht is dat je dan 3 jaar dubbele kosten hebt, dus dat gaat soieso niet gebeuren. Maar wat ik al eerder schreef, door de subsidie die me vader nu sinds kort op het land heeft mogen er een aantal maanden geen dieren op het stuk lopen dat ik in gedachten had voor een eventueel veulen.
Mijn plan om een veulen te kopen is er nog steeds en ik ga binnenkort informeren bij buren en dorpsgenoten waarvan ik weet dat ze een aantal merries hebben lopen of hun de merries drachtig hebben (misschien zit daar wel meteen een leuk veulen tussen ) Ik ga kijken waar hun de veulens in de opfok doen en misschien kan ik iets leuks regelen.
Ik weet nu in ieder geval dat ik een veulen niet alleen op laat groeien, maar in een groep.
Heb ik nog ff iets, me buurmeisje heeft ook haar paard als veulen al gekocht en deze is ook een hengstenwei opgegroeid. Doordat haar paard vreselijk dominant was in de groep heeft ze nu haar handen vol aan haar paard om m voor haar aan het werk te krijgen. Ik wil daarmee dus zeggen dat een opfokwei niet voor elk veulen zaligmakend is!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-04 21:35

janna schreef:
En iets heel anders: als je een leuke 3 jarige koopt, kun je die laten rontgenen, en weet je wat je hebt. Met een veulen moet je maar afwachten hoe het uitpakt. Ik heb net een 3,5 jarige verkocht voor minder dat de aankoopprijs, en ik ken nog iemand hier op bokt die haar leuke veulen naar de slacht heeft kunnen brengen als 3 jarige. Ik doe het in elk geval niet meer. Het kost klauwen met geld, en dan heb je nog niets.


Dit ben ik niet met je eens, met een 3-jarige weet je (behalve op de foto's) ook niet wat je hebt! Pas na een jaar rijden en met zo'n dier omgaan kom je er pas echt achter wat voor paard je hebt. Een 3 jarige kan ook zo ineens nog gaan puberen en omdraaien (qua karakter) als een blad aan een boom.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 11:56

Cheveyo"]
[quote="Yvonne19 schreef:
Heb ik nog ff iets, me buurmeisje heeft ook haar paard als veulen al gekocht en deze is ook een hengstenwei opgegroeid. Doordat haar paard vreselijk dominant was in de groep heeft ze nu haar handen vol aan haar paard om m voor haar aan het werk te krijgen. Ik wil daarmee dus zeggen dat een opfokwei niet voor elk veulen zaligmakend is!


Het wil niet zeggen dat dit aan de opfok ligt maar ik denk eerder aan het feit dat dat paard haar niet als leider (wil) zien.
[/quote]

Klopt, maar je weet niet wat voor veulen je koopt. Stel je hebt dus een heel dominant veulen, dan kom je daar dus pas achter als ie al lang en breed in de opfok staat. Voor dit paard was het denk ik beter geweest dat ie bij een paar oudere dieren in stond die hem op zijn plaats zetten.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-04 11:58

Ja ik ga hier ook geen topic over openen en vervolgens niks met jullie antwoorden doen, zou een beetje zonde zijn van mijn en jullie tijd. Ik ben vrij makkelijk te overtuigen en kan goed relativeren, dus door veel meningen te vragen ontdek ik vanzelf wat me het beste toe lijkt! Thanxx


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: moonsparkle, TurboDi en 144 bezoekers