groeitabel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 09:04

_inge_ schreef:
Even een vraagje, hoe meet je precies:

*de kruishoogte (hoogste punt van kont lijkt mij)
*de borstdiepte
*de pijplengte
*de pijpomvang

Wynoah is nu 7 maanden en ongeveer 1.44m
Volgens de tabel is een veulen van 9 maanden 142,8m
Dan is ze dus a best groot



Wynoah is nu 7 maanden en ongeveer 1.44m

DWZ dat je veulen zo'n 4cm boven de gemiddelde maat zit van 162 a 163 cm op 27 maanden.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 11:38

RUBYWHITE"]
[quote="pamba schreef:
ik vandaag ook maar eens een poging wagen om whoopi goed te weten en dan even goed naar het tabel kijken want ik denk dat ze wel aardig groot gaat worden.


Als je haar stokmaat nu bekijkt ten aanzien van het tabel wel, maar laat je niet teleurstellen..ze zal heus wel een mooie maat mee krijgen, maar mijn ervaring leert dat het ene jonge paard een groeispurt krijgt als ze 3 is en de ander in de stokmaat van haar 2e jaar wat kan blijven hangen..Ook ziektes kunnen bij jonge dieren de groei iets belemmeren, dus houd er rekening mee dat het altijd afwijkend kan zijn ten opzichte van zo`n tabel
[/quote]

In deze groeitabel zijn ook meegenomen de zieke, zwakke, mislijken. Haha!
Men dient er rekening mee te houden dat de jeugdgroei toch een rendabele groei is,evenals de erfelijke aanleg..
De proef is gedaan in twee groepen.(proefbedrijf paardenhouderij)
Vrije opfok en meer gecontroleerde opfok(bijvoederen etc.)
In de proef bleek die over jaren is gedaan,dat de hoogtematen ca 97% is op 2 jarige leeftijd.

tabel:
www.datahorse.nl

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:38

pamba schreef:
ik heb mijn veulen net even uit de losse pols gemeten want ik het geen echte meetstok en stil staan is ook nog erg moeilijk maar zoals ik het gemeten heb is ze nu ongeveer 1.47 schofthoogte (met 10 maanden) dus dat scheelt met die tabel als zo'n 5 cm en het kruis is zo'n 1.50 en dat scheelt ook zo'n 5 cm met de tabel
Maar ik staar me niet blind op die tabel vind het alleen wel leuk om te weten wat het gemiddelde is.
haar mama is met drie jarig leeftijdgemeten op 1.65 en haar papa 1.71 dus kan het natuurlijk best zijn dat ze richtig de hoogte van vaders op gaat, als ze maar niet hoger dan dat wordt vind ik het allang best



net even uit de losse pols gemeten

Dat is geen meten maar taxeren.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:49

pamba schreef:
tja zo kun je het ook noemen. maar heb haar wel zo goed mogelijk proberen te meten met een meetlint of hoe zo'n ding dan ook mag heten


Als je geen meetstok hebt.
Neem een waterpas, leg die met je linkerhand op de schoft(niet in de nek Haha! ) en zet met je rechterhand een bv. bezemsteel o.i.d. loodrecht eronder.
Een lint gaat met buigingen mee,dus het dier zal eerder groter zijn dat de juiste maat.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:13

Jurga schreef:
Onze Wencke is met ongeveer tien maanden 1.48,5 m hoog en Voice met ongeveer 22 maanden ruim 1.64 m. Dat kan dus best ladderhoogte worden! *LOL*


Zijn toch paarden die uiteindelijk tussen de 169 en 171 cm uitkomen.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:42

ceasario schreef:
In deze groeitabel zijn ook meegenomen de zieke, zwakke, mislijken. Haha!
Men dient er rekening mee te houden dat de jeugdgroei toch een rendabele groei is,evenals de erfelijke aanleg..
De proef is gedaan in twee groepen.(proefbedrijf paardenhouderij)
Vrije opfok en meer gecontroleerde opfok(bijvoederen etc.)
In de proef bleek die over jaren is gedaan,dat de hoogtematen ca 97% is op 2 jarige leeftijd.

tabel:
www.datahorse.nl



Afbeelding

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 60 bezoekers

cron