Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LJB

Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:07

topic Eerste bezichtiging KWPN schreef:
Er word gesproken om bloed toe te voegen in de fokkerij. Hoe word er hier over gedacht om dat via arabisch bloed te doen.

Nummer 100 Cristo x Capitol x Bajar ox
Nummer 200 Lupicor x Mefiszto x Waterman x Ramzes

Deze hengsten voeren in de derde en vierde generatie arabisch bloed in de moederlijn, terwijl het merendeel van de hengsten Engels volbloed in de moederlijn heeft.

Is dat interessant voor de warmbloedfokkerij?

dat verschilt per merrie.ik denk wel dat het voor sommige merrie's best interessant kan wezen....

wat voor merries zit je aan te denken?

ja goeie vraag....
dat zal per merrie en/of merrielijn verschillen, merries die een (flinke) scheut bloed kunnnen gebruiken maar dan als nog vind ik niet dat je alle arabische hengsten zomaar kan en mag gebruiken

ook denk ik dat als je een merrie (lijn) hebt die bloed kan gebruiken niet altijd automatisch met een arabische hengst zal klikken, dat zal je zelf moeten ondervinden door het gewoon een keer te doen en dan te kijken wat het resultaat is....

Onbekend maakt onbemind?

Hoe denken jullie hierover?

Nils

Re: Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:23

nou je weet hoe ik erover denk... Haha!

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:30

nils schreef:
nou je weet hoe ik erover denk... Haha!

Mag ik concluderen dat jij het foktechnisch wellicht interessant vind, maar commercieel niet?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:32

ja zo kan je het enigzins wel stellen

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:33

kijk een goeie verkoopt zich toch wel (ondanks dat er arabisch bloed in zit of juist het tegen over gestelde...)

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 12:37

De meeste fokkers verdienen niet veel met het veulen, daarom wil ik eigenlijk het commerciele gedeelte wegschuiven..

Wat zijn de eventuele foktechnische voor- en nadelen?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:40

Het dragend skelet is nu wat slechter ontwikkeld door invloed van engelse volbloeden. Wellicht kan de arabische volbloed dat verbeteren...

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:45

griebels, krijg je dan niet te veel bloed??

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:05

Het is maar net of je daar van houdt.
Je kunt ook een warmbloedpaard met zo min mogelijk XX nemen die wel over OX bezit...

Overigens moet je dit niet op korte termijn zien, maar op langere termijn. De eerste veulens zullen uiteraard teveel arabisch bloed hebben voor warmbloedliefhebbers, maar na 3 generaties heb je een eindproduct zeg maar...

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:07

ik denk dat je daar op zich wel gelijk in hebt maar net wat je zegt, je moet er van houden....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:11

Indd, ik als arabierenliefhebber heb natuurlijk makkelijk praten.
Feit is wel dat de arabier vroeger ook al gebruikt is om het ras te verbeteren, dus waarom zou dat niet nog een keer kunnen. Fokkers weten nu meer dan vroeger, zo ook dat de engelse volbloed wel heeft veredeld maar niet verbeterd Knipoog

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:13

griebels schreef:
Indd, ik als arabierenliefhebber heb natuurlijk makkelijk praten.
Feit is wel dat de arabier vroeger ook al gebruikt is om het ras te verbeteren, dus waarom zou dat niet nog een keer kunnen. Fokkers weten nu meer dan vroeger, zo ook dat de engelse volbloed wel heeft veredeld maar niet verbeterd Knipoog

Wat werd er verbeterd?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:18

en wat heeft de volbloed niet verbeterd, volgens mij hebben ze toch ook een hoop goeds gebracht....

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:20

volgens mij hebben de OX en de XX allebij zo zn voor en nadelen
en ligt het er maar net aan wat jouw merrie (lijn) nodig heeft en wat het beste past

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 13:23

nils schreef:
en ligt het er maar net aan wat jouw merrie (lijn) nodig heeft en wat het beste past

welke?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:29

LJB schreef:
nils schreef:

welke?

karakter, bouw (skelet) en OCD maar daar zijn de meningen ook weer over verdeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:45

Ik heb een grote merrie die best wat bloed kan gebruiken (0%)
Een arabier zou daar best bij passen, maar ik zou niet weten welk type ik dan zou moeten nemen die een veelzijdig sportpaard levert(dus ook springen). Ik weet het verschil niet tussen showtype's en sporttype's.

Over het dragend skelet: ik heb het beeld van arabieren dat die ook niet meer zijn wat het geweest is en dat het een plaatjes fokkerij is geworden. Wie me op andere gedachten wil brengen, ik ben erg benieuwd.

Behalve het onbekende vind ik verkrijgbaarheid ook een punt, veel arabieren dekken natuurlijk. Dat vind ik een nadeel, ik wil verzendsperma.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:45

Ik denk dat zowel de volbloed als de Arabier een hoop goeds kan brengen in de huidige warmbloedfokkerij. Denkend aan gezondheid en vooral ook karakter.

Ook een arabier kan in combinatie met warmbloed een goed sportpaard geven. Kijk maar eens naar Bachus.

http://www.shagya.ch/geschichte.htm

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:01

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:29

Die hadt ik nog niet eerder gezien. Ben daar ook benieuwd naar. Zeer intressant bloed. Ik heb ook het idee dat het Holsteiner stamboek goed weet waar het mee bezig is.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:46

Jayadeva de Mackinac AA deze hengst heeft helaas niet zolang ter dekking gestaan in Holstein. Ik geloof dat ie van Maas Hell was... maar zeker weten doe ik dat niet. Afgelopen jaar had deze hengst een hele fijne dochter op de Elite Stuten Schau, was een halfzus van de hengst Lacantus en met de laatste hengstenkeuring had hij deze hengst; Jacquar Jayadeva de Mackinac AA - Carthago - Lincoln
Als ik het goed heb onthouden is deze hengst in eigendom van het Holsteiner Verband. Op deze manier blijft het bloed toch behouden voor de Holsteiner fokkerij. Fokkers waren erg lovend over Jayadeva de Mackinac AA.

Bij het Holsteiner Verband staan ook 3 xx hengsten die dekken niks tot weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:05

Wilawander schreef:
Ik denk dat zowel de volbloed als de Arabier een hoop goeds kan brengen in de huidige warmbloedfokkerij. Denkend aan gezondheid en vooral ook karakter.

Ook een arabier kan in combinatie met warmbloed een goed sportpaard geven. Kijk maar eens naar Bachus.

http://www.shagya.ch/geschichte.htm

Dat bedoel ik nou. Als je het over arabieren hebt komen er altijd van die oude plaatjes boven.
Welke hengsten zouden kunnen bijdragen aan de fokkerij?

Voor karakter hoef ik trouwens geen bloed te gebruiken. Integendeel eigenlijk.
Wel voor souplesse en uithoudingsvermogen.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:24

[***] schreef:
Ik heb een grote merrie die best wat bloed kan gebruiken (0%)
Een arabier zou daar best bij passen, maar ik zou niet weten welk type ik dan zou moeten nemen die een veelzijdig sportpaard levert(dus ook springen).

Waarom wil je bloed toevoegen via Arabier, wat is voor jouw de toegevoegde waarde?

@ Wilawander: Wat bedoel je met gezondheid? Beengebreken, slijtage, afweer tegen ziektes?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 17:53

Met gezondheid bedoel ik o.a. beengebreken. Als ik zie hoe in de loop van de jaren toch steeds meer problemen boven komen. Er wordt geschreven dat er steeds minder OC enz. is maar ik denk dat de praktijk er anders uitziet. Een tijd terug was ik betrokken bij het röntgenen van een grote groep tweejarigen. Ik was er van onder de indruk. De paarden die correct waren, waren op één hand te tellen zo ongeveer.
Ik denk dat een arabier en de volbloed een hoop hardheid in de fokkerij kan brengen.

ook het karakter kan een stuk beter. Als ik hoor en zie hoeveel problemen de huidige dressuur paarden populatie brengt. De Kracks, Gribs en Jazzen zijn voor de doorsnee ruiter vaak niet rijdbaar of met een hoop problemen. Een eerlijk en koel karakter is dus belangrijk. Dat zou een arabier of een volbloed mee kunnen brengen. Of een AA hengst zoals het voorbeeld van Adriana. Is misschien meer wat voor de springrichting maar toch. Furioso II was een Franse hengst met veel bloed die toch ook dressuurbloed heeft voortgebracht. Denkend aan Freiherr, Florestan I en ook Voltaire bracht goede bewegers.

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 17:58

Wilawander schreef:
Met gezondheid bedoel ik o.a. beengebreken. Als ik zie hoe in de loop van de jaren toch steeds meer problemen boven komen. Er wordt geschreven dat er steeds minder OC enz. is maar ik denk dat de praktijk er anders uitziet. Een tijd terug was ik betrokken bij het röntgenen van een grote groep tweejarigen. Ik was er van onder de indruk. De paarden die correct waren, waren op één hand te tellen zo ongeveer.
Ik denk dat een arabier en de volbloed een hoop hardheid in de fokkerij kan brengen.

ook het karakter kan een stuk beter. Als ik hoor en zie hoeveel problemen de huidige dressuur paarden populatie brengt. De Kracks, Gribs en Jazzen zijn voor de doorsnee ruiter vaak niet rijdbaar of met een hoop problemen. Een eerlijk en koel karakter is dus belangrijk. Dat zou een arabier of een volbloed mee kunnen brengen.

Zijn er volgens jouw verschillen tussen de toegevoegde waarde van een arabier en een volbloed? Je wekt de indruk dat ze beide hetzelfde in de fokkerij kunnen toevoegen.