Nav Topic: Einde van de Welsh K.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Nav Topic: Einde van de Welsh K.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 17:32

[FA] Einde van de Welsh K.

Heike schreef:
Er komt namelijk een nieuwe registratie manier. De naam welsh K zal er dus niet meer zijn.

Alle welsh K's die nu zijn ingeschreven gaan naar het NWR. (Nederlandse Welsh Rijpony)

De sectie HBW gaat naar WPB. (Welsh Part Bred's) Daarbij zullen de regels van het engelse stamboek gevolgd worden.

De veulens die in aanmerking komen voor het NWR moeten verwekt zijn door NWR-hengsten en natuurlijk qua bloedvoering voldoen aan de huidige eisen.

Dit word dus al doorgevoerd op de komende hengstenkeuring.(30 en 31 januari)

Bij de komende hengstenkeuring kunnen ook hengsten aangevoerd worden die al gerigistreed zijn bij een ander stamboek. Zij moeten natuurlijk minimaal 25%welsh bloed voeren en ook voldoen aan de bloedvoering van de NWR.

Als de hengsten niet worden aangeboden (of worden geaccepteerd) dan zullen de veulens geboren in 2005 in het WPBR worden ingeschreven. Ze kunnen weer worden ingeschreven in het NWR vanaf 3 jaar als ze qua bloedvoering voldoen aan de eisen, de vader met goed gevolg de verichtinsgproef heeft afgelegd en zij op de keuring minimaal een tweede premie hebben behaald.

Je pony kan ook in het WPBR worden ingeschreven als hij/zij minimaal 12,5% welshbloed voeren, en afstammen van pony's die in een ander stamboek zijn ingeschreven.

vanaf 2005 worden dus alleen veulens ingeschreven die in 2004 zijn gedekt door hengsten met een NWR deklicentie


Ik was even een beetje aan het neuzen op bokt naar info over keuringen ed wat welsh betreft en toen kwam ik dus dit topic tegen.

Nou ben ik dus van plan om mijn merrie hbw (vader orchard limb-lopper (welsh K), en afstamming moeder onbekend) dit jaar te laten dekken door Anjershof Rocky (ook welsh K). (ik heb verder nog geen contact met het dekstation of de stal gehad, want ik wil eerst wat meer weten over het hoe en wat binnen het stamboek ed) Maar hoe weet ik nou hoe en waar het veulen geregistreerd word. Ik ben nog niet zo bekend op het gebied, fokken en keuringen regels van stamboeken ed. Dus ik hoopte dat iemand me hierin een beetje wegwijs kon maken.
Want ik wil dan voor aankomend jaar als alles goed gaat en het veulen gezond ter wereld komt met mijn merrie en het veulen naar de keuring. (Goldy is nl ook nog nooit gekeurd). Vraag is dan ook even wat de beste tijd is om haar te laten dekken zodat ik de keuringen niet misloop.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:27

Je hebt nu NWR en WPBR. Moet ik zeggen dat ik daar niet zo in thuis ben.
Niet te laat dekken, want dan heb je een te jong veulen. Omdat wij telkens veulens in juni hadden, zijn we pas met jaarling naar de keuring geweest. Maar dan merk je nog de achterstand. Nu is de merrie leeg, en laten we haar vroeg dekken door onze eigen hengst. Hoe vroeg ligt ook aan de hengstigheid, maar een veulentje in (eind) maart/april is het mooist.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 14:51

Niemand meer tips of info?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 14:53

JOOST om info vragen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:35

Heel simpel: NWR is de voortzetting van sektie K met iets strengere regels dan in de laatste jaren (zeg maar, sektie K oude stijl). WBPR is de Engelse definitie. Je veulen moet meer dan 12.5% Welsh percentage hebben. De rest mag alles zijn (zelfs een ezel, als ik me niet vergis)

(In Amerika worden regelmatig muilezels/muildieren getoond bij hethalfbloed register)

Joost

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:17

joostvangestel schreef:
Je veulen moet meer dan 12.5% Welsh percentage hebben. De rest mag alles zijn (zelfs een ezel, als ik me niet vergis) Verward
Joost


hoi,

volgens de engelse regels van het Welsh Partbred mag je inderdaad :

a) kruisen met alle rassen (maar er wordt veelal van volbloed & hunter & ISH gebruik gemaakt), maar van een ezel daar heb ik mijn twijfels over Verward

b)minstens 1 van de ouders moet ingeschreven zijn in een welsh europees stamboek

c) je kan een partbred op eender welke leeftijd laten inschrijven in
het engelse stamboek (op voorwaarde dat je lid wordt natuurlijk maar waar moet je geen lid zijn om in te schrijven Verward )

kijk voor extra info en mooie Cheese! op www.welshpartbredhorse.org.uk

groetjes

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:44