Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:12

nou ik wist niet dat Bagheera al een veulen heeft gehad.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:21

Samsam schreef:
Mama van Bathseba!


Ah, dan hebben we een knap paard wat een knappe dochter heeft gehad... we fokken toch voor de sport?
De mama van mijn paard was ook knap op de keuring, helaas viel er niet mee te rijden. Dus kreeg ze maar knappe kindjes. Maar Silly moet het ook nog maar waarmaken.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:38

sarabande schreef:
Anna ik pb jou niet nooit gedaan ook en als er een binnen is gekomen heb ik op een verkeerde knop geduwd, mijn excuses hiervoor maar ik heb geen enkele behoefte om op enige manier met jou anders dan hier op een forum in contact te treden.
(sorry off topic maar even wat recht zetten dus)


Daar houden we het dan maar op.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:42

Missouri"]
[quote="Samsam schreef:
Mama van Bathseba!


Ah, dan hebben we een knap paard wat een knappe dochter heeft gehad... we fokken toch voor de sport?
De mama van mijn paard was ook knap op de keuring, helaas viel er niet mee te rijden. Dus kreeg ze maar knappe kindjes. Maar Silly moet het ook nog maar waarmaken.
[/quote]


Helaas is dat bij Roxette ook het geval. Hopelijk blijft Sultana zo goed gaan zoals ze nu doet en ik hoop van ganser harte dat ook Radetzky bewijst wat hij op papier waard zou moeten zijn. Al heeft hij wel betere ruiters dan dat ik ben en dus ook meer kans.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:42

Missouri"]
[quote="Samsam schreef:
Mama van Bathseba!


Ah, dan hebben we een knap paard wat een knappe dochter heeft gehad... we fokken toch voor de sport?
De mama van mijn paard was ook knap op de keuring, helaas viel er niet mee te rijden. Dus kreeg ze maar knappe kindjes. Maar Silly moet het ook nog maar waarmaken.
[/quote]

Sarabanda heeft antwoord gekregen op haar vraag. Samsam heeft een uitnodiging gekregen om te kijken en niet op gereageerd.
Dan gaan we het nu in dit topic niet verder over paarden van personen hebben, maar gaan verder met onderwerp van discussie en proberen daar een zinvolle bijdrage aan te leveren.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:43

Je hebt het zelf steeds over personen al ontken je dat.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 15:45

Anna42 schreef:
Dan gaan we het nu in dit topic niet verder over paarden van personen hebben, maar gaan verder met onderwerp van discussie en proberen daar een zinvolle bijdrage aan te leveren.


Ja laten we dat eens doen en niet alleen maar mensen en stamboeken onderuit halen!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:47

crush"]
[quote="Anna42"][quote="sarabande schreef:
Ik had een heel normale vraag, daar is nooit antwoord op gegeven nog in geen anna topic trouwens.
Ook niet op de vraag welk eigen product tot voorbeeld van al die theorie kan dienen.


Bathseba.
[/quote]
Ahaaa,Bathseba, who the f... is Bathsebah,een grandprixpaard in dop?
Of keuringskampioen bij het EASP,wanneer er bijna alleen eigen fokproducten lopen zal er vast wel èèn kampioen worden,vertel mij de klinkende resultaten van Bathseba.Wat is overigens de afstamming?
Oja,natuurlijk heeft Doruto arabier in zijn voorouders,welk paard niet.Zou het niet aan het engels volbloed kunnen liggen,die hebben mijn inziens veel meer de wil om te presteren.Ik ga ondertussen even op internet uitzoeken hoeveel engels en hoeveel arabisch bloed Doruto in zijn genen heeft of kun jij mij dat precies vertellen Anna?Ik heb namelijk niet gekeken vooraf of Doruto veel arabisch bloed bevat,ik weet in ieder geval nog wel een tophengst waarvan ik zeker weet dat er veel engels volbloed inzit,Nimmerdor.
[/quote]

Ook heel veel Arabisch. Waar het nu omgaat, is welke genen hebben nu het evenwichtsmodel aan Nimmerdor gegeven. Want die factor bepaalt het succes als sportpaard.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:54

Gail schreef:
Je hebt het zelf steeds over personen al ontken je dat.


Het topic heet voor alle duidelijkheid:
Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI. Geen andere personen genoemd behoudens Dr. Heling en Landstallmeister von Henings dit naar aanleiding van de door Bucephalus vertaalde visie van deze architecten.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 15:56

Samsam"]
[quote="Anna42 schreef:
Dan gaan we het nu in dit topic niet verder over paarden van personen hebben, maar gaan verder met onderwerp van discussie en proberen daar een zinvolle bijdrage aan te leveren.


Ja laten we dat eens doen en niet alleen maar mensen en stamboeken onderuit halen!
[/quote]

Goed uitgangspunt. Ben benieuwd naar jouw inbreng.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:06

Ik vind t gewoon nogal gefrustreerd overkomen. En fijn dat je ontkent dat je nogal persoonlijke negatieve opmerkingen maakt, maar lees dan je eigen bijdragen nog eens een keer kritisch. Je bent toch zo goed in kritisch lezen? Of geldt dat alleen voor de teksten van anderen?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 16:10

Geen andere personen genoemd behoudens Dr. Heling en Landstallmeister von Henings dit naar aanleiding van de door Bucephalus vertaalde visie van deze architecten.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:12

Anna42 schreef:
Waar het nu omgaat, is welke genen hebben nu het evenwichtsmodel aan Nimmerdor gegeven. Want die factor bepaalt het succes als sportpaard.


Het is een combinatie van genen. Je kunt al in de oudheid beginnen, want als paard 1 (moeder) en paard 2 (vader) en niet waren geweest of niet gekruist waren, was paard 3 (kind) er nooit gekomen. Dat geldt voor alle paarden.
Dat wil niet zeggen dat bv. Nimmerdor zo geweldig is omdat er ergens in de 20ste generatie een Arabier of Shagya gebruikt is. Immers is er in Nimmerdor zelf, als je naar hem kijkt, weinig terug te vinden van Arabische invloed.
Het is de beslissing van de fokker geweest om een modernere Koridon merrie die op degelijke (Senator- Ufried) lijnen gebouwd is te kruisen met een aansprekende, voor die tijd modern gelijnde hengst als Farn.

En dan kan je uren zeveren over de 1.58 hoge Mackensen die er bij Farn heel ver weg inzit, maar het gaat om het eindproduct.
En over bouwstenen, maar misschien was hij nog wel beter geweest als er andere bouwstenen gebruikt waren? Het is een "als-als" kwestie. De bouwstenen liggen er nu eenmaal, daar moeten de fokker het mee zien te doen en goede producten mee zien te maken.
Ik ken een Garitchou x Caletto die nog niet goed genoeg is voor de schillenkar, en een Planeet x Nooitgedacht die wel goed kan lopen. Je weet het maar nooit. Nog meer voorbeelden zijn voorhanden: mijn zelfgefokte Wellborn x Hamad x (engels volbloed) x Aswan, leuk dier geworden.
Maar ook de Maroukh uit dezelfde Hamad merrie is een leuk beestje, maar lang niet goed genoeg voor de internationale sport.
Hoe komt het dat de Balzflug 1 die ik ken een geweldig dier is, en de Balzflug 2 uit dezelfde moederlijn een kruk? Tja...

Je kunt natuurlijk in de oudheid blijven hangen en op zoek gaan naar een in de vriezer blijven liggen rietje van Ramzes. Maar risico, kans en geluk zijn in de fokkerij nog steeds woorden die vaak gebruikt worden.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:17

Anna42 schreef:
Geen andere personen genoemd behoudens Dr. Heling en Landstallmeister von Henings dit naar aanleiding van de door Bucephalus vertaalde visie van deze architecten.


Goed voorbeeld van selectief kritisch zijn.

Doei, doei

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 16:23

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
Waar het nu omgaat, is welke genen hebben nu het evenwichtsmodel aan Nimmerdor gegeven. Want die factor bepaalt het succes als sportpaard.


Het is een combinatie van genen. Je kunt al in de oudheid beginnen, want als paard 1 (moeder) en paard 2 (vader) en niet waren geweest of niet gekruist waren, was paard 3 (kind) er nooit gekomen. Dat geldt voor alle paarden.
Dat wil niet zeggen dat bv. Nimmerdor zo geweldig is omdat er ergens in de 20ste generatie een Arabier of Shagya gebruikt is. Immers is er in Nimmerdor zelf, als je naar hem kijkt, weinig terug te vinden van Arabische invloed.
Het is de beslissing van de fokker geweest om een modernere Koridon merrie die op degelijke (Senator- Ufried) lijnen gebouwd is te kruisen met een aansprekende, voor die tijd modern gelijnde hengst als Farn.

En dan kan je uren zeveren over de 1.58 hoge Mackensen die er bij Farn h
[/quote]

Zeker is dat je de pedigree van Nimmerdor noch die van Farn goed bestudeerd hebt anders was je tot een heel andere conclusie gekomen.
Als jij en ik kijken naar Arabische invloeden dan doen we dat kennelijk verschillend.
Ik kijk naar het evenwichtsmodel en hoe dit uit de combinatie van de ingezette genen bewaard is gebleven.
Vanuit die invalshoek heeft Nimmerdor met zijn, wat nu als ouderwets wordt bestempeld, evenwichtsmodel veel meer van zijn Arabische genen gecombineerd met de warmbloedouders o.a. Mackensen dan het model van zijn Volbloedinbreng.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:26

Je wilt toch niet zeggen dat dit:
Afbeelding
een evenwichtsskelet is he? Ik heb hem zien lopen... bedroevend.
En deze:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Missouri op 04-02-04 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:30

Voor de liefhebbers is er op 20 februari een leuk rondje instructie: "Relatie tussen exterieur en paardengebruik" met Johan Hamminga en (jawel) DW Rosie, in Wanroij.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:54

Jeezes Karel, je gaat nou toch niet ALWEER geen weerwoord hebben he?


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:58

Missouri schreef:
Jeezes Karel, je gaat nou toch niet ALWEER geen weerwoord hebben he?



tja iemand kan ook gewoon offline zijn Knipoog

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 17:07

Rosie/IDS schreef:
Volgens het natuurlijke bewegingspatroon plaatst het paard in draf zijn voorbeen een fractie van een seconde eerder op de grond dan het diagonaal gepaarde achterbeen.


Volgens het natuurlijke bewegingspatroon gebeurt eerder het omgekeerde. Als de motor die achterin is geplaatst een massa aandrijft zal toch eerder het achterste gedeelte gaan zakken en het voorste gedeelte omhoog gaan?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 18:02

Missouri schreef:
Jeezes Karel, je gaat nou toch niet ALWEER geen weerwoord hebben he?




Karel misschien niet, maar ik wel. Ik denk dat je eerst moet proberen te begrijpen wat een evenwichtskelet is. Wat voor voordelen het geeft integenstelling tot een niet evenwichtig gebouw paard.
Daarbij komt ook nog eens een keer dat een paard met een evenwichtskelet zich anders beweegt dan wat hier te lande algemeen wordt gezien als een goed bewegend paard. Niet om Krack C af te 'Kracken' maar slechts als voorbeeld te gebruiken.
De bewegingsvorm van Krack C is precies het tegenoverstelde van de bewegingsvorm van een evenwichtspaard zoals die van Fero bijvoorbeeld of Gibraltar de schimmel geplaatst onder het topic Evenwicht.
Weliswaar zijn die van en Ferro en Gibraltar optisch minder spectaculair. Maar met inachtneming van de FEI voorwaarden kom je er aanmerkelijk verder mee en de levensduur en het welzijn van het paard gaan aanmerkelijk omhoog. Bovendien zijn ze gemakkelijker volgens de normale, klassieke (FEI voorgeschreven) manier te rijden en deze paarden kunnen daarnaast ook goed springen.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:18

Dit is evenwicht:



Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:28

Afbeelding

En dit ?
Wordt in evenwicht getrokken.
Of is die hals zo?

-----------
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:50

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:56

Ja en?
Kijk jij naar de oren. Huilen
Code
zie foto van Nocturn hierboven