Het dressuurpaard volgens Rosie en de FEI

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:03

dit paard is gewoon verkeerd gereden en ligt dus helemaal niet aan zijn bouw of kunnen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 14:08

petraaken schreef:
dit paard is gewoon verkeerd gereden en ligt dus helemaal niet aan zijn bouw of kunnen.


Hier valt met de beste wil van de wereld niets aan te rijden. Van stront maak je geen goud hoe goed je het ook poetst.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:10

Anna42 schreef:
Dit is het paard (volgens Rosie) dat de eerste - en belangrijkste- overwinning op Moeder natuur heeft geboekt.


"One can compare Mother Nature to a blind watchmaker. She does not see what she makes, and yet the results of her doings are so perfect that they always work the way they should."

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 14:18

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
Dit is het paard (volgens Rosie) dat de eerste - en belangrijkste- overwinning op Moeder natuur heeft geboekt.


"One can compare Mother Nature to a blind watchmaker. She does not see what she makes, and yet the results of her doings are so perfect that they always work the way they should."
[/quote]

Nog een welverdiende 10. Zou Rosie overigens Engels begrijpen. Als je ziet welke conclusies hij aan de rapporten van Clayton en Hallstroem ontleend en die er niet staan, begin ik toch te twijfelen.

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:36

Anna42"]
[quote="bark schreef:
Volgens mij is het skelet van het paard niet het belangrijkste onderdeel om nu wel of niet een top paard te worden. Uiteraard is een gezond paard een vereiste, echter voor het opleiden van een goed paard zijn vele factoren van belang. Als ik hier alles zo even lees, wordt er veronderstelt dat de meeste paarden niet over een juist skelet beschikken. Wat moeten we er aan doen om dit juiste skelet dan wel te krijgen? en als dit lukt, zijn er alleen nog maar toppaarden?


Als de skeletverhoudingen niet de belangrijkste factor is, wat is dan wel het belangrijkste? Waarvoor dienen dan keuringen?
[/quote]

Als ze op een keuring alleen het skelet zouden beoordelen dan hoef je ook geen rondje te rennen, en zou alleen een stilstand van het paard voldoende zijn.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:39

eerst naar Utrecht voor een 3D-röntgenscan...........

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:43

Anna42"]
[quote="petraaken schreef:
dit paard is gewoon verkeerd gereden en ligt dus helemaal niet aan zijn bouw of kunnen.


Hier valt met de beste wil van de wereld niets aan te rijden. Van stront maak je geen goud hoe goed je het ook poetst.
[/quote]

Dus dit is een paard wat niet voldoet aan de eisen maar dus wel goed genoeg is om een Z proef te lopen. Blijkbaar kan je dus met een paard met een meewerkend karakter veel presteren. Verder vind ik dat op basis van 1 foto heel wat commentaar wordt gegeven, dit is een moment opname en volgens mij zouden we een hele proef moeten bekijken om al deze oordelen te rechtvaardigen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 14:45

bark schreef:
Verder vind ik dat op basis van 1 foto heel wat commentaar wordt gegeven, dit is een moment opname en volgens mij zouden we een hele proef moeten bekijken om al deze oordelen te rechtvaardigen.


En ook hier is uitvoerig over gesproken... Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 14:58

bark"]
[quote="Anna42"][quote="bark schreef:
Volgens mij is het skelet van het paard niet het belangrijkste onderdeel om nu wel of niet een top paard te worden. Uiteraard is een gezond paard een vereiste, echter voor het opleiden van een goed paard zijn vele factoren van belang. Als ik hier alles zo even lees, wordt er veronderstelt dat de meeste paarden niet over een juist skelet beschikken. Wat moeten we er aan doen om dit juiste skelet dan wel te krijgen? en als dit lukt, zijn er alleen nog maar toppaarden?


Als de skeletverhoudingen niet de belangrijkste factor is, wat is dan wel het belangrijkste? Waarvoor dienen dan keuringen?
[/quote]

Als ze op een keuring alleen het skelet zouden beoordelen dan hoef je ook geen rondje te rennen, en zou alleen een stilstand van het paard voldoende zijn.
[/quote]

De evenwichtige skeletverhoudingen resulteren in evenwichtigen bewegingen. Van die paarden kies je uiteindelijk degene die de perfectie in balans, harmonie en uitstraling het best benaderd.

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:05

En dit komt alleen maar omdat het paard een evenwichtskelet heeft?
Ik ben bekend met paarden waarvan ik denk dat zij over een uitermate mooi exterieur beschikken, maar die niet beschikken over de beweging om vooraan te lopen in de keuring.
Laatst bijgewerkt door bark op 03-02-04 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:11

bark"]
[quote="Anna42"][quote="petraaken schreef:
dit paard is gewoon verkeerd gereden en ligt dus helemaal niet aan zijn bouw of kunnen.


Hier valt met de beste wil van de wereld niets aan te rijden. Van stront maak je geen goud hoe goed je het ook poetst.
[/quote]

Dus dit is een paard wat niet voldoet aan de eisen maar dus wel goed genoeg is om een Z proef te lopen. Blijkbaar kan je dus met een paard met een meewerkend karakter veel presteren. Verder vind ik dat op basis van 1 foto heel wat commentaar wordt gegeven, dit is een moment opname en volgens mij zouden we een hele proef moeten bekijken om al deze oordelen te rechtvaardigen.
[/quote]


Volgens Rosie is dit het paard dat Moeder natuur heeft overwonnen.
Meer foto's geven optisch gezien wellicht een ander beeld maar geven geen beter beeld van de verhoudingen. De evenwichtige verhoudingen zijn nu eenmaal bij dit paard niet aanwezig en derhalve krijg je dit beeld.
Anderzijds kun je afvragen hoe het mogelijk is dat dit paard, in strijd met de door de FEI bepaalde voorwaarden, op dit niveau is beland.
Er kennelijk niet alleen iets mis met de paarden maar ook met de juryleden die deze proeven beoordelen.
Kennen en begrijpen de juryleden de FEI voorwaarden nog wel en kunnen ze die voorwaarden ook omzetten in de praktijk?
Als je naar de juryverrichtingen kijkt in Adam van het afgelopen weekend dan kun je daar al wel de nodige vraagtekens plaatsen.
Misschien bedoelt Rosie wel dat ze met deze paarden niet de natuur hebben overwonnen maar een hoop juryleden hebben overwonnen.
Om met iets wat nergens op lijkt toch nog ergens te scoren.

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:21

Op deze manier kan je overal wel vraagtekens bij gaan zetten, en de kennis van een ieder in twijfel trekken. Mijn ervaring leert dat de heren keurmeesters en juryleden prima kunnen beoordelen wat goed is of niet.
Volgens mij ben je aan het spookrijden en is alleen jou mening juist.
Prettige wedstrijd en gelukkig leven toegewenst, je zal nog veel frustaties krijgen in je verdere leven als je je op deze manier blijft opstellen, beter kan je je openstellen voor hetgeen deskundige mensen beoordelen, uiteindelijk zal je zien dat deze gelijk hebben.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:33

bark schreef:
En dit komt alleen maar omdat het paard een evenwichtskelet heeft?
Ik ben bekend met paarden waarvan ik denk dat zij over een uitermate mooi exterieur beschikken, maar die niet beschikken over de beweging om vooraan te lopen in de keuring.


Ja, enkel en alleen daarom. Dat zijn de onwrikbare wetten van de natuurkundige formules.
Smaak, voorkeur en mode wijken in de meeste gevallen af met die van een functioneel exterieur en functionele bewegingen.
Voorbeenlopers met een versneld geplaatst achterbeen scoren bij het KWPN heel hoog aan de hand.
Optisch lijkt deze bewegingsvorm spectaculair. Onder het zadel, zoals Rosies paard dat het natuurlijke principe van evenwicht heeft overwonnen, blijft er van dit spekakel maar weinig meer over. Dwars tegen de natuur in lijkt het met veel geforceer nog een heel klein beetje op de inmiddels achterhaalde natuur.
Was het niet Salomo die zei: 'hoogmoed komt voor de val'

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:41

bark schreef:
Op deze manier kan je overal wel vraagtekens bij gaan zetten, en de kennis van een ieder in twijfel trekken. Mijn ervaring leert dat de heren keurmeesters en juryleden prima kunnen beoordelen wat goed is of niet.
Volgens mij ben je aan het spookrijden en is alleen jou mening juist.
Prettige wedstrijd en gelukkig leven toegewenst, je zal nog veel frustaties krijgen in je verdere leven als je je op deze manier blijft opstellen, beter kan je je openstellen voor hetgeen deskundige mensen beoordelen, uiteindelijk zal je zien dat deze gelijk hebben.


Ik ga uit van de door de FEI voorgeschreven regels. Of deugen die soms niet? Waarom zou de FEI anders die regels gemaakt hebben.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:59

Die regels zijn ook maar door iemand of een paar personen bedacht.........

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:02

Pff, ik vind het ook nogal een witch hunt worden. Rosie is dom en snapt nergens wat van en het afgebeelde paard is stront. OK dan!

Bel die man en ga hem bestoken, of stuur een ingezonden brief naar het KWPN, dat lijkt me zinvoller dan dit.

bark
Berichten: 60
Geregistreerd: 02-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:22

Anna42"]
[quote="bark"][quote="Anna42"]
[quote="petraaken schreef:
dit paard is gewoon verkeerd gereden en ligt dus helemaal niet aan zijn bouw of kunnen.


Hier valt met de beste wil van de wereld niets aan te rijden. Van stront maak je geen goud hoe goed je het ook poetst.
[/quote]

Dus dit is een paard wat niet voldoet aan de eisen maar dus wel goed genoeg is om een Z proef te lopen. Blijkbaar kan je dus met een paard met een meewerkend karakter veel presteren. Verder vind ik dat op basis van 1 foto heel wat commentaar wordt gegeven, dit is een moment opname en volgens mij zouden we een hele proef moeten bekijken om al deze oordelen te rechtvaardigen.
[/quote]


Volgens Rosie is dit het paard dat Moeder natuur heeft overwonnen.
Meer foto's geven optisch gezien wellicht een ander beeld maar geven geen beter beeld van de verhoudingen. De evenwichtige verhoudingen zijn nu eenmaal bij dit paard niet aanwezig en derhalve krijg je dit beeld.
Anderzijds kun je afvragen hoe het mogelijk is dat dit paard, in strijd met de door de FEI bepaalde voorwaarden, op dit niveau is beland.
Er kennelijk niet alleen iets mis met de paarden maar ook met de juryleden die deze proeven beoordelen.
Kennen en begrijpen de juryleden de FEI voorwaarden nog wel en kunnen ze die voorwaarden ook omzetten in de praktijk?
Als je naar de juryverrichtingen kijkt in Adam van het afgelopen weekend dan kun je daar al wel de nodige vraagtekens plaatsen.
Misschien bedoelt Rosie wel dat ze met deze paarden niet de natuur hebben overwonnen maar een hoop juryleden hebben overwonnen.
Om met iets wat nergens op lijkt toch nog ergens te scoren.
[/quote]


Wat vindt jij nergens op lijken?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:26

Jazz geloof ik.........

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 18:13

Gail schreef:
Pff, ik vind het ook nogal een witch hunt worden. Rosie is dom en snapt nergens wat van en het afgebeelde paard is stront. OK dan!

Bel die man en ga hem bestoken, of stuur een ingezonden brief naar het KWPN, dat lijkt me zinvoller dan dit.


Kom op Gail wel bij de leest blijven. Rosie wordt door niemand gekwalificeerd als dom. Rosie wordt aangesproken op wat hij schrijft. Ook het afgebeelde paard wordt niet als stront gekwalificeerd. Wel wat Rosie erover schrijft.
Het topic is overigens interessant genoeg om er in brede kring over te discussieren en dat is via IDS niet mogelijk.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 18:19

bark"]
[quote="Anna42"][quote="bark"]
[quote="Anna42"][quote="petraaken schreef:
dit paard is gewoon verkeerd gereden en ligt dus helemaal niet aan zijn bouw of kunnen.


Hier valt met de beste wil van de wereld niets aan te rijden. Van stront maak je geen goud hoe goed je het ook poetst.
[/quote]

Dus dit is een paard wat niet voldoet aan de eisen maar dus wel goed genoeg is om een Z proef te lopen. Blijkbaar kan je dus met een paard met een meewerkend karakter veel presteren. Verder vind ik dat op basis van 1 foto heel wat commentaar wordt gegeven, dit is een moment opname en volgens mij zouden we een hele proef moeten bekijken om al deze oordelen te rechtvaardigen.
[/quote]


Volgens Rosie is dit het paard dat Moeder natuur heeft overwonnen.
Meer foto's geven optisch gezien wellicht een ander beeld maar geven geen beter beeld van de verhoudingen. De evenwichtige verhoudingen zijn nu eenmaal bij dit paard niet aanwezig en derhalve krijg je dit beeld.
Anderzijds kun je afvragen hoe het mogelijk is dat dit paard, in strijd met de door de FEI bepaalde voorwaarden, op dit niveau is beland.
Er kennelijk niet alleen iets mis met de paarden maar ook met de juryleden die deze proeven beoordelen.
Kennen en begrijpen de juryleden de FEI voorwaarden nog wel en kunnen ze die voorwaarden ook omzetten in de praktijk?
Als je naar de juryverrichtingen kijkt in Adam van het afgelopen weekend dan kun je daar al wel de nodige vraagtekens plaatsen.
Misschien bedoelt Rosie wel dat ze met deze paarden niet de natuur hebben overwonnen maar een hoop juryleden hebben overwonnen.
Om met iets wat nergens op lijkt toch nog ergens te scoren.
[/quote]


Wat vindt jij nergens op lijken?
[/quote]

Rosies uitleg.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 18:25

CGJ12 schreef:
Die regels zijn ook maar door iemand of een paar personen bedacht.........


Maar wel met kennis van zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:30

Anna, ik ben het nog steeds niet met je eens. Die uitspraak over Moeder Natuur is geen hele slimme actie. Maar bij mijn weten bedoelt Rosi nog steeds dat ze er naar toe moeten om een paard te fokken wat achter eerder land dan voor.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 21:15

Pipo schreef:
Anna, ik ben het nog steeds niet met je eens. Die uitspraak over Moeder Natuur is geen hele slimme actie. Maar bij mijn weten bedoelt Rosi nog steeds dat ze er naar toe moeten om een paard te fokken wat achter eerder land dan voor.


Die hadden we vroeger maar dat was volgens de toen heersende visie niet goed en daar wilde men af. Een nieuw model was het motto. Helaas bracht dat nieuwe model ook nieuwe bewegingen en die bewegingen voldoen nu net niet aan de FEI voorwaarden.
Hoe krijg je deze bewegingsvorm dan weer terug? De zgn ideale nieuw modelhengsten voldoen niet aan de FEI criteria.
Hoe krijg je de goede FEI bewegingsvorm er dan weer in? Want daar komt ietsje meer bij kijken dan alleen landen op het achterbeen.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 03-02-04 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:23

het gaat hier om 5 milliseconde ofzo verschil. is dat dan zo belangrijk? dat zie je toch niet? dat voelt een paard toch zelf niet?

het brengt natuurlijk wel een grote verandering teweeg: de volgorde van het landen van de benen verandert.
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 03-02-04 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:33

het gaat niet om die milliseconden, maar om wat erachter zit. als ik alleen op de foto afga, vraag ik me af hoe dit paard nog kan stappen. naja, je kan veel bereiken met hulpmiddelen, maar dit slaat toch alles. loopt inderdaad volledig op de kop. afschuwelijk om te zien eigenlijk, dit paard kan onmogelijk zichzelf op een natuurlijke manier dragen. maar zo zijn er wel meer paarden (al is dit voorbeeld extreem).
ik denk toch dat zowel voor- als achterbeen tegelijk moeten opgeheft en neergezet worden en het innimini nuance verschil alleen in extreme gangen te zien mag zijn. en dan moet dat verschil juist zijn.

ik zag in feite niet echt wat er precies mis zat. maar die voorhand bungelt in de lucht terwijl de achterhand al volledig gezet is. zoiets kan idd niet veranderd worden. het paard zit zgz al op de achterhand, maar kan nog steeds niets uitvoeren met z'n voorhand.

en daar zit eigenlijk de fout bij vele paarden. het wordt hen onmogelijk gemaakt om nog correct te lopen.
waar gaat dat dan naartoe?