Indexen KWPN: wie legt het me uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:49

annegti schreef:
Iedere keer wordt er IDS weer gezwaaid met allerlei indexen over de verwachtingswaarde springen en dressuur etc. Wie kan mij nu eens uitleggen hoe ze dat allemaal berekenen? Bv. Hoe zwaar tellen de sportprestaties van de ouders, hoeveel Z-paarden gaan er in een Grandprix paard etc.

Het zijn allemaal wel leuke tabellen maar als je niet weet hoe dingen berekend worden heb je er imo geen bal aan. De uitleg die erbij geleverd wordt kan ik ook al niks uit wijs worden. Wie weet hoe het zit?


Bel even met het Nederlands Rundvee Stamboek. Daar hebben ze dit systeem bedacht en vervolgens overgenomen door het KWPN. Hamoen schijnt een expert te zijn.



Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 23:57

AWvL schreef:
Ik vraag al jaren op ledenvergaderingen aan het KWPN om in In de Strengen uit te leggen voor hoeveel M paarden een Grand Prix paard telt. Zo lang het hele KWPN kritiekloos als een kip zonder kop achter de indexen aanholt, heeft men daar blijkbaar geen enkele behoefte aan.
Het volgende staat ook al weer even op mijn internetsite www.iae.nl/users/lijssel te lezen bij "Prikkeldraad".

nieuws
dd. 01-01-2000

Goochelen met indexen

De nieuwe KWPN-indexen over 1999 worden binnenkort weer berekend. Daarbij is niet zo zeer van belang wat de paarden aan prestaties hebben geleverd, maar vooral wat er wel/niet wordt meegeteld (bijvoorbeeld internationale sportprestaties) en hoe het een en ander wordt gewaardeerd.

In 1994 is bij de berekening het diermodel ingevoerd, waarbij niet alleen de prestaties van de kinderen maar ook van de overige familie wordt meegeteld. Dit heeft tot grote veranderingen in de indexen geleid. In 1997 is er echter nog een wijziging doorgevoerd die tot nog veel grotere veranderingen in de indexen heeft geleid.

hengst 1993 1996 1997
Aktion 138 152 188 dressuur
Doruto 146 118 209 dressuur
Ramiro 116 110 153 dressuur
Animo 140 130 178 springen
Legaat 129 112 105 springen
Recruut 110 102 156 springen
Abgar 131 112 springen
Lucky Boy 139 113 springen


De laatste indexen van Abgar en Lucky Boy zijn van 1995. Zijn deze hengsten hiermee overgewaardeerd of ondergewaardeerd? Of met andere woorden zouden ze, als ze in 1997 nog in de indexberekeningen hadden meegedaan, de neergaande lijn van Legaat hebben gevolgd of de opgaande lijn van Recruut.

Het betreft allemaal indexen met een hoge betrouwbaarheidsgraad op basis van grote aantallen paarden. Het gaat hier dus niet om plotselinge verschillen in de prestaties van enkele paarden, maar om de manier waarop er wordt gegoocheld. Wie controleert de goochelaar en de wijze waarop deze "appels en peren" optelt/waardeert?


Dat is nu echt goochelen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ubermetrics en 54 bezoekers