Hoe belangrijk is bot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 10:58

Hallo allemaal, hier wat meer een foktechnische vraag voor jullie allen. Ik heb hier op de Amerikaanse mailing lijst op yahoo al wat over geboomd, maar het is interessant te horen wat jullie hier allemaal van vinden.

In ieder geval is het bij de Welsh zo, dat bot erg belangrijk wordt gevonden. Ik geloof ook wel dat dit bij meerdere rassen een onderwerp van discussie is. Hoe belangrijk is bot eigenlijk? Moeten we een pony of paard met meer bot hoger zetten in de rang van kwaliteit of moeten we meer verfijning toe durven te staan?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:20

Bot/beentjes bij de fjorden wordt ook erg streng beoordeeld op keuringen. Maar als je nou vraagt wat willen ze graag zien, ik kan er geen touw meer aan vast knopen.
Persoonlijk denk ik dat stevige botjes voor een vaak toch ietwat aan de maat fjord erg belangrijk is om beengebreken te voorkomen.
Ik weet niet hoe ze het bij de Welsh meten maar bij de fjorden wordt het pijpbeen gemeten in omtrek (op het blote ook trouwens).

Wat training betreft: ik ben erg voor beenwerktraining voor je begint met rijden van een jong paard. Dus veel stappen over het harde en later wat draf erbij. Dit prikkelt de botjes om lekker stevig te worden. Dit wel aan de hand natuurlijk.

Sommige rassen mogen best wat rankere beentjes hebben, maar soms staan die dunne beentjes gewoon niet onder een ras.

Verfijning van bot is leuk, maar dan moet de rest van het lijf ook meegaan in die verfijning. Qua kwaliteit denk ik niet dat je het een boven het ander kan plaatsten in kwaliteit. Dunne botjes kunnen kwalitatief net zo goed zijn als stevige botjes en andersom. Belangrijker is hoe er met die botjes wordt omgesprongen denk ik.

Leuk onderwerp!
Viv

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:35

Hee, leuk onderwerp...

Ik vind het bij de welsh (cob) ook erg belangrijk dat ze voldoende bot hebben. Tegenwoordig zie je steeds vaker luxe cobs met fijn beenwerk.
Zelf heb ik ook 2 merrie's die (naar mijn mening) op het randje zitten wat voldoende bot is. Ze zijn dan ook door een echt ouderwets type hengst gedekt.

Maar ik denk dat het een combinatie is van fijnere pony's fokken, dus in het hele type wat luxer en niet alleen het beenwerk. Vaak zie je bij de pony's die een fijn hoofd hebben ook fijn beenwerk, maar ook dat ze massa missen.

En hoe je dan zo'n pony moet beoordelen als jury... Als ze te fijn worden denk ik dat ze ook niet meer rastypisch zijn. En dan kunnen ze denk ik niet hoog geplaatst worden.

Dian
Berichten: 594
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:43

Ik vind het vooral belangrijk dat Welsh Cobs, geen fijne benen hebben, maar er goed stevig op staan. En ze moeten vooral erg droog beenwerk hebben. En was behang in de kootholte. Dat vind ik het moiste Verder een mooie stevige hals, een ronde kont, en een lekker stevig buikie.
Dat vind ik erg mooi.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:15

Hele mooie Topic. Compliment Joost.
Alles wat een paard doet is gebasseerd op beweging daarom is het been werk misschien wel het belangrijkste van een paard. Een paard moet kunnen presteren

Bij het been is zowel de soliditeit (hardheid) als de bouw heel belangrijk. Er is een relatie tussen het fundament en de bovenbouw. Die moet harmonieus, passend zijn. Zwaar paard met fijne beentjes lijkt niet, Veel fundament en weinig body dus ook niet.

Bij de beoordeling van de bouw van het beenwerk tellen niet alleen de centimeters, de kwaliteit, de mate van hardheid is minstens zo belangrijk.

Het fundament heeft kwaliteit als het droog is, ik bedoel daarmee als de contouren van gewrichten, pezen en banden scherp zichtbaar zijn. Niet droog beenwerk komt doordat zich weefsel en vocht heeft gevormd. Is een reactie van het lichaam op overbelasting, een teken dat de duurzaamheid in het gedrang is gekomen. Geeft dus ook een paar cenimertjes meer omvang van het been, maar is dus al een "voos"been.

De pijpomvang wordt meestal gemeten op het middelste gedeelte van de pijp. Pijpen moeten kort en sterk zijn.In dit gedeelte liggen de pezen, en een paard met korte pezen heeft meer spier, dus meer mogelijkheden.

Wat was jouw vraag ook weer?O ja Hoe belangrijk is bot.

Ja bot is heel belangrijk als het aan bovenstaande eisen voldoet, of is bovenstaande belangrijker dan bot. Wie zegt het, en wie ben ik om dit te zeggen Groetjes Greetje

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:28

Ik heb er hier eens met een heel oud mannetje over gehad, en weet je wat ie zei, je kunt mij van alles vertellen maar neem maar van mij aan;

Paard gallopeerd met zijn longen
houd het vol op z'n hart
en wint het op zijn karakter.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-01 10:26

Zo, ik kwam er net nog even achter dat ik zelf nog niet mijn mening had gegeven. Feit is dat bot belangrijk is, maar niet alleen zaligmakend. Op een keuring zal een pony die verder goed aan de rasbeschrijving voldoet het winnen van een pony met meer bot, maar die het op ander punten dan laat zitten.

Wat wel heel bedenkelijk is, is wanneer het blijkt dat systematisch ponies met minder bot meer winnen en het selektieproces indirekt de verfijning stimuleert. Op een aantal stoeterijen is dat gebeurd. Systematische verfijning is iets wat niet (of heel moeilijk) terug te draaien valt. Zo af en toe een individuele fokpony in je fokplan toestaan die wat minder is in zijn beenwerk is geen echt probleem.

Overigens is de kwaliteit van beenwerk ook heel belangrijk. Een pony met gewoon zwaar, maar voos beenwerk is zeker niet beter dan een pony met goed hard en droog beenwerk.

Dus: zoals met ieder deel van de fokkerij is het dus zaak om op het gehele plaatje te letten, niet op een faktor alleen.