KWPN x Andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 21:12

Heeft iemand ervaringen met deze kruising??
Hoe ziet het paard eruit?
Ik heb nl.zelf een KWPN merrie(Investment x Rubinstein) maar ik vind een andalusier ook heel gaaf, nou zit ik erover te denken om haar te laten dekken door een mooie andalusische schimmel hengst.
Ven heel benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Dione

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 22:48

Dhr. Gordijn van de IJzeren Man heeft een merrie dit jaar laten dekken door een Andalusier. Een vriendin van een kennis heeft een kruizing KWPN x Andalusier en het schijnt een heel gaaf paard te zijn.
Waag eens een gokje, tenslotte: fokken is gokken. *LOL*

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 23:28

Niet doen. Gewoon raszuiver houden, als je een andalusier wilt moet je die kopen. Geen rare fokcombi's gaan uitproberen, de rassen gaan verloren en je krijgt een paard dat moeilijk (geen papieren) te verkopen is.

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 23:42

Citaat:
Op 2001-11-18 21:48, schreef PhiaBink:
Dhr. Gordijn van de IJzeren Man heeft een merrie dit jaar laten dekken door een Andalusier. Een vriendin van een kennis heeft een kruizing KWPN x Andalusier en het schijnt een heel gaaf paard te zijn.
Waag eens een gokje, tenslotte: fokken is gokken. *LOL*
Sorry maar dit is niet helemaal waar
Knipoog hij heeft een merrie laten dekken door Jacto een bruine Lusitano hengst dat is niet hetzefde als een andalusier Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 00:29

waarom niet doen carola? Een Crusado (Anda x ander ras) kan een heel gaaf paard zijn.
In principe is elk ras ontstaan door te kruisen (enkele als arab enzo daar gelaten).
En het KWPN/NRPS is niks anders dan alles bij elkaar gekruisd (holsteiner, volbloed, gelders, trakhener etc etc etc)

Ik heb een schitterende Crusado gezien, een haf x anda! Echt schitterend beest

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 08:38

hey wij hebben dit jaar 2 veulens gehad uit een kwpn er x andalusier... en het zijn hele gave veulens!!!!!!!! Lovers echt super mooi.... dus ik zou het gewoon proberen.. Party!!

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 14:30

gewoon doen. Kan heel erg goed, overigens is de kruising van warmbloed x andalusier, lusitano of lipizzaner over het algemeen erg goed. Voordeel is dat deze barokke rassen alle drie een veel betere piaffe/passage hebben dan de gemiddelde warmbloed. Dat kan dus een voordeel opleveren als je kruist met andalusier.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 15:18

hahaha, (sorry) een betere piaffe/passage dan de gemiddelde warmbloed. Zo heel veel mensen kom ik niet in piaffe of passage tegen in de rijbaan hoor. Daar heeft de gemiddelde (en de bovengemiddelde ook nog niet eens) ruiter toch niets aan!

Tegenwoordig heb je in de wedstrijdsport meer aan een correct gebouwd paard met drie goede basisgangen en een werkwillig karakter.
En die lange hollandse meiden moeten er ook nog eens om denken dat het paard niet te klein uitvalt. Helaas wordt daar tegenwoordig rekening mee gehouden, ook de barokke paardenrassen gaan de lucht in.

Oh ja Dione, staar je dan niet blind op het uiterlijk van die hengst, kijk liever eens bij de merries in de stal, vind je die ook zo mooi?

_________________
"Geef hem die graag de waarheid zegt een paard, waarop hij kan ontkomen" (Armeens spreekwoord)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marja op 2001-11-19 14:20 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 16:55

Ik zou het ook zeker niet doen. Ik vind dat veel van die barokke paarden veel tekort komen in beweging, ze missen ruimte vaak zie je ook een erg slechte galop en een draf met overdreven veel knieactie. Zodoende zou het je KWPN merrie niet ten goede komen, mits je die bewegingen graag ziet natuurlijk.

Dat ze een betere piaffe passage zouden hebben daar ben ik het al helemaal niet mee eens! Dat veel van deze paarden deze kunsten beheersen heeft alles te maken met de manier van trainen. Piaffe gaat meestal nog wel maar de passage is vaak erg slecht. [uitzonderingen daargelaten]

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 17:01

Marja,
er zijn ook hele mooie merries!

(alleen worden die in Spanje en Portugal heel schraal gehouden en en dienen ze puur alleen voor het voortbrengen van veulens. op 't moment dat een merrie goed gevoerd en getraind wordt is ze bijna net zo mooi als een hengst)

Ik denk trouwens dat het galopprobleem nog wel meevalt, je kunt meer problemen verwachten met de ruimte van de draf en de stap, afhankelijk van welke hengst je kiest natuurlijk.

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 18:11

Hoi,
Roderick is ook een kwpn x pre. Ik persoonlijk vind het een geslaagde combinatie. Maar je weet natuurlijk nooit wat er uit komt. Roderick heeft wat betreft het karakter, het rustige geerfd (?) van zijn vader en verder is hij ook een schimmel, maar voor de rest is het meer een kwpn, wel een vrij brede hals en ook vrij ruime bewegingen en geen knieactie. Als je het veulen zelf wil houden, tja dan moet je natuurlijk doen wat je zelf wilt, maar anders heb ik zoiets van, dan kun je het beter bij het ras houden, dan blijven rastypische eigenschappe die een ras zo speciaal maken ook veel beter behouden. Groetjes Danielle

claudiatje
Berichten: 151
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 19:11

hoi ik heb ook een kruising tusssen een kwpn en andalussier. hij heeft de bouw van de andalusier en hij heeft ook de knieactie. verder heeft hij de nek van de kwpn. verder is hij best wel rustig maar soms komt het karakter van zijn moeder naar boven. voor foto's kun je in mijn profiel kijken.
groetjes claudia

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 20:04

Citaat:
Op 2001-11-19 15:55, schreef Jippie:
Ik zou het ook zeker niet doen. Ik vind dat veel van die barokke paarden veel tekort komen in beweging, ze missen ruimte vaak zie je ook een erg slechte galop en een draf met overdreven veel knieactie. Zodoende zou het je KWPN merrie niet ten goede komen, mits je die bewegingen graag ziet natuurlijk.

Dat ze een betere piaffe passage zouden hebben daar ben ik het al helemaal niet mee eens! Dat veel van deze paarden deze kunsten beheersen heeft alles te maken met de manier van trainen. Piaffe gaat meestal nog wel maar de passage is vaak erg slecht. [uitzonderingen daargelaten]



Ik heb mijn Andalusier gekocht die gefokt is op RUIME bewegingen. Hij kreeg 9 voor al zijn gangen. Hij heweft zo verschrikkelijk veel ruimte in zijn gangen. daarom werd ie overduidelijk Kampioen bewegen. Er zijn maar heeeeeeeeeeeel weinig mensen die de PRE's uitbrengen in de dressuur. Als ze dus op de spaanse manier ingereden worden, dan zijn ze in principe verpest voor de dressuur, want dan hoeven ze de basis niet te weten en alleen te verzamelen. Als je een goed bewegende PRE met de basis africht zijn het SUPER dressuur paarden.

In de shows zie je alleen de bij mekaar getrokken paarden en niet hoe ze vrij bewegen. Ook een PRE kan dus super bewegen.

Op dit moment lopen er al heel wat in internationaal niveau in zowel Duitsland, Amerika en vooral in Spanje.

Greetz Merilyn

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 10:14

Ja maar jouw paard is een 'hele' Andalusier en geen kruising toch? En daar ging het over. Ik vind Andalusiers ook erg goede dressuurpaarden. Ze zijn alleen vaak wat kleiner dan KWPN-ers volgens mij? Het zijn echt imponerende paarden. Kwijl

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 13:41

Mijn schoonvader heeft er een goedgekeurde KWPN merrie bij lopen in de kudden Andalusiers en daar komen hele mooie veulens uit.

Enne Jippie lees Bit eens het stukje van Rafael Soto. Je moet niet denken dat er maar enkele uitzonderingen zijn die het wel kunnen want het ligt waarschijnlijk gewoon aan slecht gereden zijn van het paard.

Ik kom op voor mijn Andalusier waar ik toevallig wel afgelopen zondag van 11 andere paarden een dressuurwedstrijd heb gewonnen. Hihihi met mijn Andalusier!!!!!!!!!!!!!!!

Oh en Dione als je een goede PRE hengst zoekt is Grelo (van mijn schoonvader) een aanrader heeft nl alles gewonnen op de keuringen in Duitsland, Nederland en Belgie. Hij staat op dit moment in Spanje omdat hij mee mag doen met de Sicab, de keuring van de Andalusiers in Spanje.

Grelo heeft ruime gangen, wel veel knieaktie in draf maar een uitgestrekte draf waar menig KWPN'er niet aan kan tippen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-11-20 12:45 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-11-20 12:46 ]</font>

Mer1980

Berichten: 18827
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:23

Dat niet allee. De Crusado's dus kruisingen met PRE's zijn vaak de beste combi's. Je kruist een ruim bewegende langgelijnde merrie en je krijgt 9 van de 10 X een goed paard. Ik heb heel erg veel goede reacties gehoord daarover en ook gezien.

greetz Merilyn

PS: Lisette gefeliciteerd met je overwinning.

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:58

Ik heb een PRE merrie die ikzelf heb ingereden en dat gaat heel goed voor foto's moet je even in mijn profiel kijken!

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 00:03

Hoi Lisette,
Ik had inderdaad Grelo in gedachten, ik had hem nl.op internet gezien en ik vind hem echt GEWELDIG!!
Heel mooi type.
Alleen gisteren wilde ik hem weer even op mijn schermpje tevoorschijn toveren maar ik kon de website niet meer vinden aarghh.
Heb jij het adres voor mij??
Weet je toevallig ook wat het dekgeld is??

Alvast bedankt Dione

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 00:47

Ik zou eerst eens objectief naar j eigen merrie kijken,
no hard feelings, maar naar mijn idee wordt er te vaak gefokt met TE gewone merries.

Als jij niet de mogelijkheden hebt om het veulen te houden moet je je afvragen of je wel een interessant product op de markt kan brengen.

Als je wel voor 'eigen gebruik' fokt,
Veel succes!