Welsh Hengstenkeuring, 1e bezichtiging sektie A

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:23

Komt er meer kleur in de fokkerij.... Niet een schimmel goedgekeurd, of ben ik nu weer verkeerd geinformeerd?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:20

Is dat dan overal zo? en dan bedoel ik bij de a-welshjes ook in de buurlanden?
Of allereerst een soort trend in Nederland om zo ook wat meer kleur op de merriekeuring te krijgen?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 01:47

Yeps, op de merriekeuring idem.... schimmel achter kleur geplaatst...
(Moet er wel bij vertellen dat schimmel niet mijn favo kleur is en ik toch vaak met een schimmel thuis kom Haha! hebben paardjes dus toch geen kleur..)

Het nadeel van schimmels en dan de jonge paardjes is dat die soms door hun kleur (de verandering van kleur naar schimmel om het maar even zo te noemen) op dat moment hun bouw niet meer opvalt.
Heb er nu ook eentje staan, bruin geboren en nu peperenzoutkleurig met teveel zwartepeper, is netjes gebouwd maar dat valt weg tegen haar kleur...

Maar even weer terug, is er dan meer vraag naar kleur bij de a-tjes???
Als ze bij HK al alleen kleur hebben goedgekeurd (en er sosieso al weinig schimmels zijn aangeboden in verhouding, 9 schimmels tegen 39 kleuren) dan beginnen de hengsten aanbieders er al mee, wat zich weer doorvoerd naar de keuringscommissie van de HK en wat moeten de merriehouders dan? Want die tendens zal dan waarschijnlijk ook doorstromen en terug te zien zijn op de merriekeuringen...
Ik hoop dan maar dat niet de kleur de bovenhand krijgt tov het exterieur...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:56

Westernfreak schreef:
Die schimmels (of liever gezegd niet - schimmels) waren inderdaad opvallend. De kleur moet inderdaad niet de overhand krijgen over het exterieur, alhoewel het wel eens een leuke afwisseling geeft. Om per defenitie een schimmel vooraan te laten lopen is natuurlijk net zo fout.
Kleur zou niet mee moeten spelen op een keuring, dus laten we hopen dat de juryleden daar net zo over denken. Lachen


Zo bedoelde ik dat niet, de stuurlui vonden allemaal dat de schimmel (op die merriekeuring) voorop geplaatst had moeten worden.... Ikben ook van mening dat exterieur voor kleur moet gaan..

Het viel me al dat er zo weinig schimmels aangeboden werden, dat zou dus kunnen betekenen dat of de schimmels die ze hadden niet voldeden in hun ogen (van de hengstenhouders) of dat die al bezig zijn met vraag en aanbod van kleuren bij de A-tjes... dan zal die tendens zich ook gaan uitstrekken op de merriekeuringen... en dan maar hopen dat ze de rasbeschrijving en dus het kenmerkende exterieur niet uit het oog verliezen om meer kleur te krijgen...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:25

Maar wat ik mij dan afvraag... als de hengstenhouders alleen met kleur op een keuring verschijnen zij dan ook de tendens proberen door te voeren?
Immers kan het ook gebeuren dat straks de stamboeken gaan werken met registers en dus de veulens van niet goed gekeurde hengsten geen "volwaardig" papier meer krijgen, en zo dus de keus beperkt wordt door de aanbieding van de goedgekeurden.... (ik zeg niet dat de nooit gekeurde en afgekeurde hengsten minder zouden zijn..)

Dat dus eigenlijk de keuze zal worden opgelegd door de hengsten-aanbieders..(ik verwacht dit jaar ook een veulen van hengst met engelse deklicentie, weet absoluut niet wat dat weer inhoud...maar goed)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:40

joostvangestel"]
[quote="Alane"]
Immers kan het ook gebeuren dat straks de stamboeken gaan werken met registers en dus de veulens van niet goed gekeurde hengsten geen "volwaardig" papier meer krijgen, en zo dus de keus beperkt wordt door de aanbieding van de goedgekeurden.... (ik zeg niet dat de nooit gekeurde en afgekeurde hengsten minder zouden zijn..)
[/quote]

Hmm, ik denk dat er dan een oorlog uitbreekt. Ik ben zelf betrokken geweest bij een comité dat de grote stap vooruit heeft gemaakt met basisboekhengsten in het NWPCS. Als het NWPCS aan de eisen van het moederstamboek willen voldoen, moeten ze iedere veterinair goedgekeurde hengst een deklicentie geven.
[/quote]

Heeft die stap dan niet eigenlijk de hengstenkeuring overbodig gemaakt, en de regels van moederstamboek idem?

[quote="joostvangestel"]
Het kan dus zijn dat de NWPCS geen keuze heeft. Als ze wel de keuze hebben, verliest de NWPCS in het ergste geval alle rasfokkers aan het WPCV, waarna het NWPCS officieel kan omgedoopt worden tot het NWR. Dat zou jammer zijn en onnodig.
[/quote]
In principe heeft geen een stamboek maar weinig keuze..immers het aanbod van de hengsten bepaald het. Ik bedoel, als ik als hengstenhouder "weet" dat de vraag naar kleur groter is dan het aanbod dan is het toch "slimmer"om met een kleurhengst te verschijnen dan met de schimmel....(er wel vanuit gaande dat de kleur-hengst wel voldoet aan de eisen) Is het ooit al eens voorgekomen dat er geen of procentueel gezien ontzettend weinig hengsten werden goedgekeurd? (zit nog niet zo lang in de welshjes en heb me nog niet echt verdiept in hengsenkeuringen van welshjes)

En dan een stapje verder.... wat heeft nu die zoveel-dagen test voor zin bij de K-welsh hengsten (ben er nog niet geheel uit hoe die te benoemen Bloos ) Immers zegt dat weinig over de nafok van die hengsten en kan een hengst die die test niet haald wel voor goede nakomelingen zorgen.

[quote="joostvangestel schreef:
Overigens, dit jaar was de winnaar bij de driejarige gewoon een zoon van een hengst die niet op de stamboekkeuring is "goedgekeurd".

Vraag ik me af: Waarom die zoon dan naar de hengstenkeuring?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:13

Yootha schreef:
De Welsh K moet de zoveel-dagen test doen, omdat deze sectie voor de sport is gefokt. De Welsh K is ook alleen maar bij het NWPCS. Het Engelse moederstamboek kent de sectie ook niet evenals de WPCV.

Dan is het nog rijpony...en dat is een ruim begrip Haha!

En Joost, ik bedoelde het anders.... Als het keuren van de a-welshjes zo weinig betekent of meerwaarde heeft waarom dan naar de hengstenkeuring?
Maw welke waarde kan ik als merriehouder dan hechten aan de goedgekeurde hengsten tov de ongekeurde of afgekeurde hengsten?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:52

greetje schreef:
Net wat Joost zegt kan het met meerwaarde van de merrie te maken hebben. Een goedgekeurde hengst krijgt 2 punten voor het preferentschap van de moeder.
Het maakt mij trouwens niets uit of een hengst goedgekeurd is voor het stamboek, pak net zo lief een licence hengst die bij mijn merrielijn aansluit.


Dat met die punten voor het preferentschap snap ik...mischien denk ik nog wel te veel ala andere stamboeken die registers hanteren voor erkende hengsten enz....
Maar ik bedoel dus eigenlijk als merriehouder die een hengstenkeuze moet maken...is het dus eigenlijk om het even of ik, bij wijze van spreken, de hengst van de buren laat tekenen voor het vaderschap of een stamboekhengst?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Queijo, Sita_xx en 60 bezoekers