Langgelijnde hengst gezocht...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Langgelijnde hengst gezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 16:56

Ondanks logisch redeneren van Keur, Prok, Prestatie en in de smaak vallen bij KWPN-orakels: ik zoek een langgelijnde hengst om mee te fokken. Een goede. En wel voor deze merrie:

Eros Platiere x Oscar de REvell x Fidelle.
Alle hengsten Selle francais.
Eros Platiere = Papillon Rouge (van Jalisco B) x Grand Veneur (van Amoir du Bois).
Oscar de REvell = Jalisco B x Nankin uit de merrielijn De Baugy.
Jalisco B, Papilon Rouge en Grand Veneur zijn OS-springen.


Het exterieur van de merrie is van geen belang (zie voor wazig achtergrondsverhaal [VvdD] Ontwikkeling inzake [naam verwijderd]

De vraag aan jullie is dus niet of je er zelf mee zou fokken (dat kan ik wel voorspellen Knipoog ), maar welke dekhengst richting springen is zelf heel langgelijnd. Dus lange rug, lange hals.
Wie weet er een mooie lange hengst?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:27

Is het niet handig om op de Zwolse paardendagen te gaan kijken? Is sowieso al leuk, ook als je niet fokt. En nog leuker om een hengst uit te zoeken.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:28

Beetje jammer dat mensen een hengst uitzoeken die ze één keer zien springen op een concours zonder verder na te denken...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:32

Ik denk na wat ik nu heb gehoord Indorado een goede keuze zou kunnen zijn.
Geeft eigenlijk all round nakomelingen.

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:52

Eurocomerce Berlin V:Cassini

Contender V:Calypso 2

Casco V:Cascavelle

Shereton V:Indoctro ?

Indoctro V:Capitol

Indorado V:Corrado 1

kroongraaf V:Burggraaf ?

lupicor V:LUX Z

Sam R V:Mermus R

Tolano van het riethof V:Chin Chin

Corland V:Cor de la Bryére

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:30

Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in wat BWP hengsten. BWP fokt vaak met de Franse bloedlijnen die jij noemt en daar zijn al heel wat toppers uit gekomen.
Een voor de hand liggende eerste gedachte van mij is dan Major de la Cour.

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:40

Beste Dees,

Hate to burst your bubble, maar dromers hebben we hier al genoeg.
Ik raad je ten zeerste af om nog maar uberhaupt iets met dit paard te ondernemen.
Na het lezen van je verhaal kan ik maar tot 1 conclusie komen, namelijk de meest natuurlijke weg volgen. In de natuur had dit paard geen overlevingskans. Om nu zelfs nog aan fokken te denken is in mijn ogen de waanzin voorbij.
Doe jezelf op de lange termijn een plezier, ruim de merrie op, koop een gezonde jonge merrie waarmee je en kan rijden en kan fokken ben je op de lange termijn het beste af, en je merrie ook naar ik vermoed.
Ik wens je oprecht veel succes in je toekomstige paardenhouderij.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:42

Ik sluit me hier wel een beetje bij aan. Vind het maar een vreemd verhaal! Hoe kan zo´n man nou zien dat deze merrie een super fokmerrie gaat worden? Alsof fokkerij zo voorspelbaar is... En dan zegt hij ook nog dat het veulen 80/90% op de vader gaat lijken? Is hij waarzegger ofzo? Ik geloof er niet zo in. Maar goed, het is jouw keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:11

Tja Dees, zoals ik het op het topic ook geschreven heb, ik geef het meer kans dat die man geen gelijk heeft, dan andersom. Maar goed je hebt de mogelijkheden, dus dat zou kunnen. Maar persoonlijk ben ik ook niet voor om met dit soort paarden nog te fokken.

De kans dat het veulen wel veel problemen krijgt is mijn inziens veel te groot.

Hoe erg het ook is, doe Neve weg..........je hebt een fokker in de buurt die superleuke paarden heeft, voor niet al te belachelijk geld. Kijk of je daar iets leuks en gezonds kan kopen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-04 19:30

HEt geluid van de ratio begint ook in mijn oren te klinken, de roze waas vervaagt...

Ik kijk het nog even aan.
Het heeft idd geen zin een 1600 euro aan dekgeld erin te stoppen als je voor iets meer geld een kant en klaar volwassen paard kan kopen.

[naam verwijderd] dan nog maar een galgenzomer in het landje als grasmaaier... Verdrietig
Ze zijn idd niet allemaal te redden.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:53

Ik zou er mee naar Caretano Z gaan. Alme en Ramiro hebben in het verleden (o.a. Ratina Z) bewezen elkaar zeer goed aan te vullen. Caretano is behoorlijk op Ramiro-Ramzes ingeteeld. En als je haar weg wil doen, pb maar, van Es heeft gelijk, dit is genetisch een zeer goede merrie.
Overigens is een fokadvies op basis van allen wat tekst een hachelijk avontuur. Dit is dan ook alleen een papieren advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:20

Er zijn zat paarden genetische wonders. Maar in de praktijk blijkt toch wel dat ze er geen hout van kunnen. Genetisch zeer goed gefokt betekend niet gelijk dat het een goed sportpaard of een goede fokmerrie is.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:00

Volgens mij is een veulen het product van 2 dieren, niet van 1 (in dit geval zogenaamd de hengst). De man in kwestie zegt dat de moeder niks of weinig door zal geven? Hoe weet hij dat zo zeker? Het is de natuur die beslist, en zover ik weet is het meestal toch wel fifty-fifty, of niet soms? (hoe vaak we soms ook willen dat dat niet het geval is, zoals hier bijvoorbeeld...). Ik zou geen risico nemen, als je merrie al fragiel is, dalijk ben je nog verder van huis!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 00:07

Merrie is niet fragiel, maar kan gewoon niet meer bereden worden vanwege de ligging van het zadel achter haar vergroeide schoft. Merrie is onbereden gewoon prima gezond.

Hoe die man dat zo kan zeggen, weet ik ook niet. Maar misschien weet/ziet/voelt ie wel meer dan wij allen tesamen. Dat kan ik niet beoordelen. Kwestie van vertrouwen. Je zou hem eens moeten zien, het komt heel logisch over allemaal en hij staat zeker zijn klanten geen geld uit te kloppen. Hij had immers ook een zgn stappenplan kunnen voorstellen waarbij ik elke 14 dagen moest terugkomen en tussendoor ook nog dure poeders had moeten voeren en massageolie van hem kopen. Dat deed hij dus niet, hij was gewoon eerlijk in wat hij vond over mijn paard.

Ik voel me absoluut niet belazerd. En ik geloof wel een heel groot deel van wat hij vertelde, want het klopte allemaal wel. Maar ook ik kan niet beoordelen of wat hij zegt over het topveulen dat er gegarandeert uit [naam verwijderd] zou gaan komen, waarheid is.
Dat is een kwestie van uitproberen, anders zullen we het nooit weten.... Hij drukte me op het hart dat de merrie daartoe gezond genoeg was. Tja, en het is aan mij om dat te vertrouwen of niet. Maar ik geloof hem eigenlijk wel.

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 01:52

Nostalgist__ schreef:
In de natuur had dit paard geen overlevingskans.


De merrie kan alleen niet onder het zadel gereden worden, hoezo zou ze dat in de natuur niet overleven dan Verward

Als ik zelf voor deze beslissing zou staan met mijn merrie zou ik het zeker wel proberen, vooral als de kans van een genetische foutje in de bouw 1 op de bijna 80.000.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 19:20

Ik vind 't knap dat die man kan voorspellen dat de merrie niks door zal geven. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dat ze haar 'foutje' niet door geeft lijkt me eerder. Het is een risico, maar als jij 't wilt proberen en je bent bereidt die risico's te durven nemen en te accepteren dan zeg ik ga ervoor. Maar als je enige twijfel heb, denk er dan nog eens zeer goed overna, lees de reacties goed door en trek dan je conclusie. Veel succes!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:47

adriana schreef:
Ik denk na wat ik nu heb gehoord Indorado een goede keuze zou kunnen zijn.
Geeft eigenlijk all round nakomelingen.


Hoe onderbouw je dan de bloedaansluiting? Alleen gelijke genen klikken!
Met al dit franse bloed en de voor dit bloed bekende afwijkingen die kennelijk bij deze merrie allemaal samenvallen is er praktisch geen andere mogelijkheid dan outcross. Outcross is mogelijk met een genetische zuivere en qua bouw, bewegingen en karakter een op en top correcte hengst.

crush
Berichten: 28
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:54

Anna42"]
[quote="adriana schreef:
Ik denk na wat ik nu heb gehoord Indorado een goede keuze zou kunnen zijn.
Geeft eigenlijk all round nakomelingen.


Hoe onderbouw je dan de bloedaansluiting? Alleen gelijke genen klikken!
Met al dit franse bloed en de voor dit bloed bekende afwijkingen die kennelijk bij deze merrie allemaal samenvallen is er praktisch geen andere mogelijkheid dan outcross. Outcross is mogelijk met een genetische zuivere en qua bouw, bewegingen en karakter een op en top correcte hengst.
[/quote]

Welke hengst stel je dan concreet voor ?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:04

Anna42"]
[quote="adriana schreef:
Ik denk na wat ik nu heb gehoord Indorado een goede keuze zou kunnen zijn.
Geeft eigenlijk all round nakomelingen.


Hoe onderbouw je dan de bloedaansluiting? Alleen gelijke genen klikken!
Met al dit franse bloed en de voor dit bloed bekende afwijkingen die kennelijk bij deze merrie allemaal samenvallen is er praktisch geen andere mogelijkheid dan outcross. Outcross is mogelijk met een genetische zuivere en qua bouw, bewegingen en karakter een op en top correcte hengst.
[/quote]

Vandaar Caretano Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:10

Ik denk dat Dees inmiddels ook weet dat het absoluut niet verstandig is om met deze merrie te gaan fokken. Het verstand heeft het gewonnen van de emotie. Gisteren was je nog wat in de wolken denk ik.

Daarom lijkt het mij ook niet nodig om verder te discusseren over welke hengst bij deze merrie. Omdat niet dekken een betere optie is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:54

MissHIS schreef:
En dan zegt hij ook nog dat het veulen 80/90% op de vader gaat lijken? Is hij waarzegger ofzo? Ik geloof er niet zo in. Maar goed, het is jouw keuze.


Niet tegen jou en ook niet in het voordeel/nadeel voor iemand. Gewoon even een algemene opmerking.

Je ziet toch ook vaak bij 2 kinderen van een stel, dat de ene meer op de moeder lijkt en de ander meer op de vader.

En er zijn zoveel mensen die met hun superpaard en een superhengst een 'mislukt' veulen krijgen.

En Dees, je moet gewoon doen wat je hart je ingeeft.