papieren voor veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

papieren voor veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:45

Hoi,

mijn merrie is momenteel drachtig. Ze heeft zelf papieren van NRPS en is gedekt door een BWP-hengst, maar die is niet gekeurd, heeft wel papieren (hij is een zoon van Major de la Cour).

Weet iemand of het mogelijk zou zijn om papieren te krijgen voor mijn toekomstige veulentje (langs moederszijde of zo dan???)

Groetjes,

Kim

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:56

ik denk dat je dan bij de NRPS moet wezen ja. dit probleem heb ik namelijk ook met mijn KWPN'er. er is een DNA test gedaan en ik wacht nu al bijna 4 maanden op mijn papieren (B-register) ik heb al veel geld uitgegeven aan dat geintje.....wat een gedoe zeg.ik hou mijn veulen zelf dus eigenlijk had ik het beter niet moeten doen.
succes er dus mee.

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 12:41

Mag ik je vragen wat zo'n DNA test ongeveer kost???

Bedankt voor je antwoord!

Kim

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 15:13

Hoi, ik krijg ook een veulen van een niet goedgekeurde hengst... Bij het KWPN komt het veulen dan in het B-register. Dit betekend dat het niet mag deelnemen aan keuringen (en eventuele (keuringswedstrijden). Ook ik moet straks een DNA-test laten doen. Dit betekend dat je haren van het veulen, de merrie EN de hengst moet hebben! deze kan je het beste uit de manenkam vlak boven de schoft trekken. (Met haarwortel). Ik heb bergrepen bij het KWPN dat zo'n DNA-test ongeveer 50 euro kost. Ik geloof dat ze bij het NRPS wel makkelijker zijn. Als je de afstammeling van pa en ma hebt moet je de stamboeknummers ook doorgeven. Dan heb je ook kans dat je wel een papier krijgt. Misschien moet je het NRPS maar gewoon bellen, die weten vaak het beste. Veel succes!

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:26

ik kan wel voor je opzoeken op mijn afschriften hoeveel het precies was.maar alles in totaal: de meneer die de haren komt plukken,de papieren de test zelf ben ik al meer dan 250 euro kwijt.(bij het kwpn)

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:48

ja kan in het nrps worden op genomen in het HBRB = HulpBoekRegister B (blauw papier) je kan dan niet in het gewone stamboek komen, maar het paard heeft dan dus wel papieren.

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 15:15

Oei, 250 euro vind ik wat te veel (omdat het absoluut niet de bedoeling is om het veulen ooit te verkopen en ...da's al evenveel als de dekking...)

Voor dat HBRB, moet je daar ook DNA-onderzoek voor laten doen???
Ik kan mss best eens naar het NRPS bellen!

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!!!

Kim

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:32

Normale wijze zou je deze veulen kunnen inschrijving in de BWP.

Eerst bij de 'hengstenboer' of eigenaar van de hengst een dekkingsbewijs halen EN een kopie van de stamboekpapier van de hengst. Deze papieren + kopie van stamboekpapieren van merrie sturen naar BWP na geboorte van het veulen.
LET WEL maak van alles (voordat je het wegstuurt - zeker de dekkingsbewijs !) een zeer goede 'leesbare' kopie !!!
Ik ben er niet zeker van maar denk dat het inschrijving van een veulen van een niet-goedgekeurde hengst (zg vreemde warmbloed hengst) ongeveer 150 euro kost. Was vroeger 6000 BEF.
Belangrijk is het dekkingsbewijs. Als de hengsteigenaar geen heeft laat mij het weten - via mail - en dan kijk ik of ik u een kan bezorgen.

Het loont de moeite om ook bij de BWP te informeren.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 15:45

volgens haar was de hengst niet gekeurd. Dus waarschijnlijk ook niet bij het BWP en dus BWP papieren zal ze niet krijgen. Bij het NRPS zou dit wel kunnen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 20:39

Heb ik ook begrepen MAAR als men het niet navraagt komt men het niet te weten EN volgens mij is het altijd mogelijk het veulen toch via de BWP te registreren.
En als dit niet lukt ... probeer de SBS en dan het laten 'overschrijven' naar de BWP ... zeker de moeite waard als het veulen laten als fokmerrie gebruikt wil worden.
Er zijn ALTIJD achterpoortjes !!! Je moet ze alleen weten te vinden!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 21:07

Nog een punt, genomen van de BWP site:
Een paspoort voor een niet-stamboek paard/pony
Paarden en pony's die niet in een stamboek geregistreerd of ingeschreven zijn kunnen aanspraak maken op een equipas. De equipas vertoont sterke gelijkenissen met het paspoort voor BWP-paarden. In het document is eveneens ruimte voorzien voor het noteren van eigenaarswijzigingen, identiteitscontroles, inentingen, gezondheidscontroles en medicatiecontroles. Daarenboven steekt er net als bij een BWP-paspoort, een identiteitsfiche centraal in het document. Daarop kunnen, naast de identiteitsgegevens, maximum twee generaties voorouders vermeld worden. Het noteren van de ouders kan alleen indien de juistheid van afstamming bewezen wordt via DNA onderzoek. De grootouders worden enkel vermeld indien zij op een officieel document terug te vinden zijn als vader of moeder van de ouders of nadat de afstamming bewezen werd via DNA onderzoek. Om een equipas te krijgen moet er eerst een aanvraag ingediend worden. Zodra de aanvraagformulieren toekomen op het BWP secretariaat krijgt het paard of de pony al dadelijk zijn computernummer. De aanvrager ontvangt de informatie over de verdere procedure en dit samen met het formulier "Equipas II". Op dit laatste moeten de signalementsgegevens aangebracht worden. Voor de opname van de signalementen zijn er meerdere personen bevoegd. Dit kan gebeuren door de dierenarts, de veulencontroleur van de Belgische Confederatie van het Paard of door de hiervoor aangeduide consulenten. De signalementsopname zelf kan aan huis gebeuren of op verzameldagen. Deze kunnen speciaal ingericht worden.
En nog ...
Opname van niet B.W.P. geboren paarden of pony’s
Paarden : merries via de prijskampen 30 EUR

Dus er bestaat toch wel een manier om 'rechtvaardig' papieren te krijgen. Vragen kost niets.

Qtje
Berichten: 75
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Mol - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 10:56

Hey,

Bedankt e!!! OK dan!

De hengst is idd niet gekeurd door BWP of ergens anders.

Groetjes,

Kim