Lijnenteelt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 09:35

mijn veulen Ramona is lijnenteelt op Roemer, Romadour II en een aantal keren Amor. VAn amor hebben we dit ontdekt met eens haar afstamming na te pluizen tot 7 à 8 generaties ver. Dat van roemer en Romadour II was bij ons een bewuste keuze. Dat van Amor wist ik van 2x maar niet van meerdere keren. Was effe verbaasd daarover. Lijnenteelt is dus niet alleen een huidig fenomeen maar wordt al generaties lang gedaan.


petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:34

Ik bedoelde met te zeggen dat het mij opvalt dat iedereen tegenwoordig over lijnenteelt en/of inteelt praat en dat ook toepassen, maar dat het nu niet echt iets van deze tijd alleen is.

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 10:56

Klopt wel allemaal wat jullie zeggen. Maar op een gegeven moment moet je toch echt wat compleet vreemd bloed gebruiken dan kan je opnieuw verder gaan met je lijnenteelt. Teveel lijnenteelt in een dier aard dan naar inteelt denk ik en teveel inteelt is dan ook weer niet goed. De dieren worden zwakker qua gezondheid, worden kleiner en wat weet ik veel nog allemaal. Mijn vader past al altijd lijnenteelt/inteelt toe op zijn sierhoenders en af en toe zegt hij dat hij nieuw bloed moet inbrengen om de dieren vitaal, op grootte en sterk te houden.


petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:08

huh, ik dacht dat Oldenburg, Westfalen en hanover daar toch ook redelijk aan lijnenteelt doen. Dat merk ik toch als je eens de afstamming gaat gaan uitpluizen van de hengsten tot in de 7de generatie en verder. Holstein is misschien wel het stamboek dat daarin aan de top draait. Misschien ook daarom dat ze zo weinig vreemd bloed toelaten. Misschien dat ze eens opnieuw wat volbloed of zelfs arabisch bloed moeten inbrengen. Ook Trakhenen doet aan lijnenteelt want voor zover ik weet laten die enkel engels volbloed en zuiver arabisch bloed als vreemd bloed toe. Of heb ik dit dan allemaal verkeerd begrepen.

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 11:29

ik snapte in het begin ook niet het verschil of net geen verschil tussen inteelt en lijnenteelt. nu min of meer wel.

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:09

je kan van echte (zware) inteelt spreken als er geen 2 of meer generaties tussen zitten. Bij lijnenteelt houd men denk ik 2 à 3 generaties ertussen. De grens ertussen is inderdaad heel vaag of licht zoals ceasario al zei. Persoonlijk spreken wij van inteelt van bv vader op dochter, of grootvader op kleindochter. Maar soms is de grens heel erg smal. Bij het ontwikkelen van nieuwe rassen kan men echter niet anders.

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 13:18

tja, soms lukt het en soms niet maar geldt dat niet ook voor de andere manieren van fokken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ImLucky en 16 bezoekers