Lijnenteelt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Lijnenteelt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 12:51

Ja, ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kon nergens echt duidelijk vinden wat het nu precies inhoudt!

Voor het uitzoeken van een hengst, met het oog op lijnenteelt, kijk je dus naar het bloed dat achter je merrie zit. Moederlijn neem ik aan? Merrie met een afstamming:

Careful (CaretinoxCalypso) x Elcaro x Onyx x ster pref v Frappant uit een ster pref. moeder. Het begin van deze lijn kan goed genoemd worden, maar de laatste 3 generaties ontbreken de nodige sterretjes en andere predikaten.

Zoek je een hengst met bloed in zich dat je merrie ook in zich heeft van het begin van de lijn, zoek je hengsten die 'theoretisch' goed passen bij de hengten in het begin van je lijn? Ga je dus terug naar het begin of ga je een heel andere kant op? En in welke mate hou je rekening met de verbeterpunten van de merrie die je nu hebt?

Hoop dat het een beetje begrijpelijk is en ik niet al te veel onzin Bloos! heb uitgekraamd!


Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 13:39

Het is niet zozeer dat ik nu op zoek ben naar een hengst (het is ook niet mijn merrie), maar meer over het principe lijnenteelt, interessant hoe je dan naar die bloedlijnen kijkt!

Als het over deze lijn zou gaan zou het veulen de dressuurrichting op gaan. Merrie is 1.62, veulen zou meer maat mogen, merrie heeft behoorlijk veel front en schoudervrijheid, is langgelijnd maar zou een sterker achterbeen mogen hebben (wordt overigens wel goed ondergezet) en zou wat meer 'bergop' gebouwd mogen zijn. Zoals het er nu naar uitziet gaat het een behoorlijk 'zwaar' paardje worden, veel spierontwikkeling. Ikzelf hou wel van dat soort paarden, maar nog wat chiquer zou natuurlijk geen kwaad kunnen. Karakter (in de zin van braaf/koel) vind ik niet zo belangrijk,merrie heeft zeer veel werklust en is daarbij niet altijd de makkelijkste (snel heet en zenuwachtig), maar daar is goed mee te leven!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 14:01

Dus je zou met lijnenteelt bepaalde eigenschappen sterker door kunnen fokken, maar dan moet je die eigenschap dus al wel 'bezitten'? En kan dat dan een eigenschap zijn die nu niet meer in het fenotype voorkomt, maar waarvan je wel weet dat die eerder in de lijn wel voorkwam? Dus dat je die in weze door die lijnenteelt toe te passen weer omhoog haalt?

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:09

Hoe groot is de kans dat een merrie genen in zich heeft van 5 generaties terug?

Elke keer dat er gefokt wordt elimineer je de helft van de genen, daar komt de helft 'vers' DNA van bij. De kans dat een merrie (nog steeds) genen in zich heeft die 5 generaties terug (in de merrielijn dus) voorkwamen is dan 1/2 tot het aantal generaties, in dit geval dus 0.5 tot de 5e.... is 0.03125! En de kans dat je die genen via de vaderlijn weer laat doorgeven cq terugkomen, als die dat bepaalde bloed ook een aantal generaties terug in zich heeft, is dan ook rond die orde van grootte. Je kunt er pas (bijna) zeker van zijn dat je die genen nog steeds bezit als je (bijna) zeker weet dat de hengst die gekruist is met de merrie uit die 5e generatie die bepaalde eigenschap heeft doorgegeven en dat die eigenschap daarna niet meer verloren is gegaan. Maar hoe vaak is dit nu het geval?

Als wat hierboven staat correct is (correct me if i'm wrong!) waarom dan lijnenteelt en kijken naar tig generaties terug ipv kijken naar de merrie die je nu voor je neus hebt staan, vader en moeder in je beoordeling ook wel meenemen, en op grond van de gewenste eigenschappen van het toekomstige veulen een hengst uitzoeken?

Natuurlijk snap ik dat je met lijnenteelt ook kijkt naar wat voor merrie je hebt en wat je wilt verbeteren (of was het nou juist versterken Knipoog !), hierboven staat het voor de duidelijkheid nogal zwart-wit.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:43

Excuseme schreef:
De merrie bijv. heeft meer invloed in het produkt dan de hengst.


Niet in de zin van invloed in de genen naar mijn mening, dat is gewoon 50/50 verdeeld! De merrie zou wel meer invloed kunnen hebben als je op zou merken dat ze uit een sterke (zou in dit geval betekenen dat de juiste/graag geziene genen dominant aanwezig zouden zijn) merrielijn zou komen, waarin die eigenschap elke generatie weer terugkomt en er een grote kans is dat die eigenschap inmiddels homozygoot dominant aanwezig is.

Dat de merrie meer invloed heeft op hoe het veulen wordt in de zin van karakter, omgang, vertrouwen, welwillendheid e.d ben ik wel met je eens!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 22:08

Pipo schreef:
Ook qua genen heeft een merrie veel meer invloed. In het wild heb je vaak een hengst op een kudde merries. Als de hengst veel meer invloed zou hebben, krijg je binnen de kortste keren zeer veel mongooltjes in de kudde.


Ik zeg hier ook niet dat de hengst veel meer invloed zou hebben, ik zeg dat het gelijk verdeeld is. Volgens mij moeten ze nog met het wetenschappelijk bewijs komen dat de merrie meer invloed zou hebben.
En een hengst die negatieve genen zou hebben, die ook tot uiting komen (in ieder DNA zitten nu eenmaal fouten, maar ze komen niet altijd tot uiting) zal niet snel een hele kudde merries dekken, dan is een andere hengst hem voor.

Mocht er dan toch een soort buffer ingebouwd zijn waardoor de merrie meer invloed zou hebben zou dit toch wel heel zonde zijn, een hengst kan namelijk ook heel wat goede eigenschappen doorgeven en op deze manier zal de soort dan tekortgedaan worden (oogje op de Darwin-theorie)....

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 19:30

Dat X/Y chromosoom verhaal is aannemelijk, maar zijn de eigenschappen die op die chromosomen liggen, buiten het geslacht om, dan van zulk belang dat ze veel invloed hebben op het fokproduct? Ik weet wel dat er bij mensen studie is gedaan naar welke eigenschappen op welke chromosomen liggen, is dit bij paarden ook bekend?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers