informatie Nabuur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

informatie Nabuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 00:01

Mijn paard is een nakomeling van Nabuur, ik weet echter weinig van deze hengst en ben wel benieuwd wat voor een soort paard dat is,
en of dat een beetje overeen komt met hoe mijn paard is.

Wie kan mij dus iets over Nabuur vertellen???

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:03

Wat ik er van begrijp is dat een gelder. Hier een foto:

Afbeelding.jpg

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:13

Ik heb hem vd zomer nog gezien bij HBC stal. Toen lieten ze hem nog wat dekken om in te vriezen. Hij is al erg oud nl.

Vriendin van me heeft ook nog een tijdje op een Nabuur gereden. Ik heb helaas geen foto's.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 02:51


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 14:28

Naam: Nabuur
Geboren: 5 mei 1972
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.63m
Bijzonderheden: Goedgekeurd kwpn hengst
V. UPPERCUT PREF, v. FIGHTING DON XX
M. CLARA KEUR PREF
v. SENNER, m. OKARLA D MODEL PREF
mv. CAMPER PREF -- REGENT


Fokker : J J. SNIP, te NIEBERT
Eigenaar : J. HERINGA, HOOFDWG 181, 9617 AE HARKSTEDE
VERR. 136STB-H: RP.7 VS.10 SPR.8 Mp.6 Tp.9 K.9 Ts.8

En nog een stukje van www.merriestammen.nl
Karla stam
Deze Karla-stam, die ook wel Amorka-stam wordt genoemd, heeft in de loop der jaren een onnoemlijk groot aantal sport- en keuringspaarden alsmede een behoorlijk aantal goedgekeurde hengsten voortgebracht. Producten uit deze lijn zijn veel gevraagd, mede omdat er ‘sport’ in zit. Eén van de goedgekeurde hengsten die uit deze stam voortkomen, is de hengst Nabuur. Deze zoon van de Engels volbloed Uppercut xx werd geboren in 1972. De bruine die een stokmaat heeft van 1.63 m haalde tijdens het verrichtingsonderzoek een 8 voor springen onder de man en liet voor het vrijspringen maar liefst een 10 noteren! Over de eerste veulens van Nabuur was men goed te spreken. Het bleken sterke, voldoende ontwikkelde veulens te zijn met goede breedte en diepte. Nabuur bleek ook zijn kwaliteiten op sportgebied door te geven. Diverse producten van hem verschenen in de internationale springsport. Voorbeelden daarvan zijn Grand Star (ex Beatle), door J. Hazenberg te Opende gefokt uit Varusa (v. Le Val Blanc xx). Grand Star was destijds succesvol onder Megan Johnstone. Andere internationale springpaarden van Nabuur waren ondermeer Arrangeur (mv. Cadet) en Chanson (mv. Rigoletto). Nabuur gaf veelal harde paarden die doorgaans over goede springcapaciteiten beschikten. Dat maakte hen geliefd bij buitenlandse kopers. Veel nakomelingen van Nabuur vertrokken dan ook over de grens. In 1994 was de herkeuringscommissie van mening dat Nabuur toch niet die bijdrage leverde aan de fokkerij, die van de hengst verwacht mocht worden. Derhalve was het dan ook de bedoeling de hengst af te keuren. Dat stuitte op veel verzet, bij fokkers en eigenaren van buitenlandse Nabuur-nakomelingen. Er werd zelfs een handtekeningenactie op touw gezet om de hengst te behouden. Mede op basis van de in het buitenland goed presterende nakomelingen van Nabuur kwam de commissie terug van haar standpunt en bleef de bruine uiteindelijk toch nog gehandhaafd voor de Nederlandse fokkerij.

Bron: www.merriestammen.nl, Merriestammen van Nederland © W. Moddejonge 2000-2002

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-04 19:41

Goh, bedankt allemaal, het is leuk om wat achtergrond informatie te verkrijgen over de vader van mijn paard.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:28

Ik heb op een stal gestaan waar een Nabuur nakomeling stond. Hij hete Gizmo op de wedstrijden en werd door Pia Bentvelzen uitgebracht in het ZZ. Toen dit paard overleed, heeft ze een 3/4 broertje Jarad gekocht. Zij is verhuisd naar een andere stal en heb haar uit het oog verloren.
Zelf heb ik een keer op Nabuur gereden. Er zijn foto's gemaakt, maar waar die zijn???????? Hij is super braaf!!! Hij was toen al geloof ik iets van 18 en zag er uit als een 8 jarige. Hij stond toen in Stompetoren in Noord-Holland.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:33

bij mij op het werk staat een lancet X nabuur. is op zich leuk paardje maar denkt dat ie overal van schrikken moet en loopt graag met zijn hoofd in de lucht hij leert nu wel ontspannen en loopt niet alleen meer in de krul. maar gewoon echt ontspannen. voor de rest heeeeel lief paard

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 01:07

Nabuur gaf over het algemeen niet al te grote, maar best lopende wat brutale paarden. Op de keuringen haalde je ze er zo tussen uit zonder in het boekje te hoeven kijken.