PROK versus verkoopkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

PROK versus verkoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:03

Vandaag heb ik mijn 2 1/2 jarige merries laten keuren. Aanvankelijk was het mijn bedoeling om beide merries PROK te keuren. Maar omdat ik beide wil verkopen vroegen mensen mij waarom eigenlijk PROK. De handel geeft er niets om, heeft liever de kogels erbij en een goede klinische keuring.
Daarbij komt boven op je keuring nog 77 euro aan verzendingskosten, omdat voor de PROK commissie alle foto's afgedrukt moet worden en niet op cd aangeleverd.
Maar omdat nog lang niet alle voor PROK goedgekeurde DA's de benodigde apparatuur hebben moeten die kosten er dus bij + zo'n 35 euro aan het KWPN voor administratieve kosten.
Terwijl ik eigenlijk vind dat ieder PROK merrie een subsidie zou moeten krijgen, kost het dus ruim 100 euro meer dan een gewoon keuringsrapport.
Ik heb dus gekozen om mijn eigen gefokte merrie voor de PROK te laten keuren en die foto's kunnen worden opgestuurd, ze voldeden aan de eisen.
Van de andere 2 1/2 jarige heb ik een prima keuringsrapport incl kogels.
Overigens is de manier waarop dit gedaan is echt een uitkomst.
Ik heb de foto's laten maken door www.edigit.nl die komen aan huis en laten een keurig Cd’tje met foto's achter.
Een aanrader wanneer je voldoende ruimte hebt.
En de merries blijven erg rustig in de eigen omgeving OK dan! .

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:28

sarabande"]
Vandaag heb ik mijn 2 1/2 jarige merries laten keuren. Aanvankelijk was het mijn bedoeling om beide merries PROK te keuren. Maar omdat ik beide wil verkopen vroegen mensen mij waarom eigenlijk PROK. De handel geeft er niets om, heeft liever de kogels erbij en een goede klinische keuring.
Daarbij komt boven op je keuring nog 77 euro aan verzendingskosten, omdat voor de PROK commissie alle foto's afgedrukt moet worden en niet op cd aangeleverd.
Maar omdat nog lang niet alle voor PROK goedgekeurde DA's de benodigde apparatuur hebben moeten die kosten er dus bij + zo'n 35 euro aan het KWPN voor administratieve kosten.
Terwijl ik eigenlijk vind dat ieder PROK merrie een subsidie zou moeten krijgen, kost het dus ruim 100 euro meer dan een gewoon keuringsrapport.
Ik heb dus gekozen om mijn eigen gefokte merrie voor de PROK te laten keuren en die foto's kunnen worden opgestuurd, ze voldeden aan de eisen.
Van de andere 2 1/2 jarige heb ik een prima keuringsrapport incl kogels.
Overigens is de manier waarop dit gedaan is echt een uitkomst.
Ik heb de foto's laten maken door www.edigit.nl die komen aan huis en laten een keurig Cd’tje met foto's achter.
Een aanrader wanneer je voldoende ruimte hebt.
En de merries blijven erg rustig in de eigen omgeving OK dan! .
[/quote]



[quote="sarabande"]
[quote="Bucephalus schreef:
Juist, Is het niet zo dat dit voor de Nederlandse KWPN-fokkerij, die gebaseerd is op het Gelders bloed, maar steeds meer in het buitenland dieren moet gaan aankopen om de fokkerij op peil te houden, een gemiste kans is?.


Er worden geen buitenlandse dieren aangekocht om de rijpaardfokkerij op peil te houden, maar gewoon om de fokkerij van sportpaarden vooruit te helpen en uitwisseling van elkaars bloedlijnen.

Een citaat van Tineke Bartels in de laatste IDS:
De kwaliteit van de fokkerij zelf is enorm toegenomen. Het tempo van fokkerij verbetering heeft de rijderij helemaal niet kunnen bijhouden.
Dit is een uitspraak van nu, in tegenstelling tot een uitspraak van 100 jaar geleden.

Ik geniet ook van een mooi Gelders paard maar heb verkozen, al heel lang geleden, om sportpaarden te fokken met specialiteit dressuur.
Niemand sponsort mijn dekgeld, niemand helpt mij verkopen. Daar heb ik vrede mee.

Het fokken van paarden, welke dan ook, is een luxe bezigheid.
Dat anderen dat zouden moeten ondersteunen, vind ik onterecht
.
[/quote]

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:28

Dat klinkt beter dan mijn Amerikaanse aankoopkeuring die bij Silly gedaan werd... een tweejarige, nooit verder geweest danm de wei van de buren, in een stinkende kliniek met een doodeng rontgenapparaat.
Gelukkig was ze erg lief, maar ik kan me voorstellen dat er paarden zijn die minder braaf zijn Haha!

Die subsidie, tja... ik denk dat ze dan gewoon zeggen dat het je eigen keuze is geweest en dat ze er niets aan kunnen doen (bureaucraten... Knipoog ).
Die administratiekosten vind ik belachelijk, dat is gewoon geldklopperij.

Top dat de paardjes goed waren!! OK dan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 20:35

Je vreemde eigenschap om geselecteerde quote's zonder enig commentaar neer te zetten, slaat zoals gewoonlijk weer nergens op.
Ik vind dat een stamboek net zoals in Duitsland, zijn best moet doen om fokdieren die zich onderscheiden van anderen met eigenschappen die dat stamboek op prijs stelt moet promoten.
Dat staat niet haaks op de quotes die je altijd zo ijverig bij elkaar harkt. Maar wederom doe eens niet zo flauw en voer een normale discussie Gaaaap

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:38

sarabande schreef:
Ik vind dat een stamboek net zoals in Duitsland, zijn best moet doen om fokdieren die zich onderscheiden van anderen met eigenschappen die dat stamboek op prijs stelt moet promoten.


In Duitsland is het sinds 1948 toch verboden om superrassen te 'kweken'? Knipoog Knipoog

Ceasario, doe niet zo zielig en kom met een sterke tekst van eigen hand. Moeilijk?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:52

Missouri schreef:
Ceasario, doe niet zo zielig en kom met een sterke tekst van
eigen
hand. Moeilijk?


Wat wil je horen?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 20:54

ceasario schreef:
Wat wil je horen?


Nou kan ik mezelf gaan quoten, maar ik wijs je even op: eigen hand.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:07

ik laat de paarden voor de verkoop alleen PROK keuren wanneer ze op export gaan of in de hogere prijsklasse zitten (> nlg10.000), maar ergens heb je wel gelijk...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:07

Missouri schreef:

In Duitsland is het sinds 1948 toch verboden om superrassen te 'kweken'? Knipoog Knipoog


Hoe moet ik als halve duitser daar nou weer op reageren Knipoog

Even iets anders, op zich vind ik het wel erg goed dat ze aan huis komen, aan de andere kant misschien komt men ooit eens in een positie dat een paard eens met spoed naar een kliniek moet met röntgenapparatuur en alle andere toeters en bellen (mogen we hopen van niet natuulijk!) Maar dan hebben ze dat toch al eens gezien.
Op zich vind ik niet dat er een subsidie voor moet komen. Hengstenhouders moeten toch ook alles zelf betalen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:28

chantal1 schreef:
Op zich vind ik niet dat er een subsidie voor moet komen. Hengstenhouders moeten toch ook alles zelf betalen?


Tegen die tijd dat een hengstenhouder de merriehouder betaalt in plaats van andersom zullen we over dit onderwerp een discussie houden Verward

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:35

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Wat wil je horen?


Nou kan ik mezelf gaan quoten, maar ik wijs je even op: eigen hand.
[/quote]


Ik begrijp de "zin"van deze topic niet.
Dan alleen : www.edigit.nl dat die bestaat.

Over PROK zijn al verschillende topics over geweest ,zo ook over het röntgen.

Vandaar dat me alleen het tegenstrijdige me opviel,vandaar het quoten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:40

Er zit natuurlijk wel wat in,
het KWPN wil een zo gezond mogelijke paardenstapel, dus dat moet je stimuleren.
Het is jammer dat de kosten wat demotiverend werken.

(Ik heb trouwens geholpen,
en het is inderdaad erg prettig om zo in de eigen omgeving van de paarden te kunnen werken! Als ik in de toekomst nog eens een paard koop of verkoop zal ik deze optie zeker overwegen/voorleggen.
De link is trouwens www.edigit.nl )

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:42

sarabande"]
[quote="chantal1 schreef:
Op zich vind ik niet dat er een subsidie voor moet komen. Hengstenhouders moeten toch ook alles zelf betalen?


Tegen die tijd dat een hengstenhouder de merriehouder betaalt in plaats van andersom zullen we over dit onderwerp een discussie houden Verward
[/quote]


Leef je uit zou ik zeggen!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 09:35

En toch zal ik mijn jonge merries gaan Prokken ipv een verkoopkeuring.
Een PROK-certificaat heeft iets "echts" en blijvends. Als extra laat ik dan wel een paar foto's trekken van de (achter)kogels of wat er nog maar meer nodig mocht zijn. Daarbij komt dat het nu officieel een Predikaat is geworden, dat de merrie voert achter haar naam.
En mochten de foto's erop duiden dat het PROK waarschijnlijk niet wordt gehaald, dan stuur je die papieren toch níet op naar het KWPN? Kom je weer bij een standaard keuring terecht.

Mocht ik een PROK gekeurd paard alsnog voor de sport willen verkopen wordt het verhaal erg simpel. Een koper wil namelijk altijd een zeer recent rapport en de dierenarts zelf uitkiezen. Dus herkeurd wordt ie dan zo-ie-zo. En de kosten bij goedkeuring gaan toch altijd over naar de koper. De kans dat een dergelijke merrie binnenkort alsnog niet goed is op de foto's grenst aan nul, aangezien het PROK toch redelijk streng die foto's bestudeert. En het paard wordt bij verkoop ook zo-ie-zo klinisch gekeurd, dus die rompslomp van keurderij kun je nooit ontlopen door het paard zelf eerst te laten keuren (je kunt hoogstens een "gemakkelijke"dierenarts uitzoeken en hopen dat de potentiele koper geen herkeuring wil hebben.)

Bij een ruin doe ik het anders. Die wordt indicatief gekeurd. Daar hoef ik geen rapport bij, alleen een mondelinge verklaring van de dierenarts hoe goed / slecht de foto's zijn.
Dan weet ik precies waar ik aan toe ben als ik het paard later wil verkopen. De dressuurmuts die het beestje later van me koopt laat het diertje toch herkeuren van zijn oren tot zijn staart en mag dan zelf voor de kosten opdraaien. Mocht er een kleinigheid aan mankeren dan zorg ik er wel voor dat ik het beestje absoluut niet verkoop aan zo'n particulier, aangezien je daar later alleen maar gedonder mee krijgt..........

En waarom ik daar geen rapport bij hoef? Heel simpel. Da's meer dan de helft goedkoper, en al helemaal als je zwart aftikt.............

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 10:13

Omdat dit 2 goede diertjes zijn wilde ik keuren zodat ik een beetje een prijsbepaling heb.
Aanvankelijk wilde ik beide prokken.
Maar toen iedereen dat flauwekul scheen te vinden heb ik alleen voor mijn eigen fokproduct gekozen.
Als ze verkocht worden kunnen de kopers de foto's zien of nieuwe maken, ik weet dan tenminste wat de uitkomst zal zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:13

CGJ12 schreef:
Mocht er een kleinigheid aan mankeren dan zorg ik er wel voor dat ik het beestje absoluut niet verkoop aan zo'n particulier, aangezien je daar later alleen maar gedonder mee krijgt..........


En wat dan, breng je ze dan zelf uit?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:21

chantal1"]
[quote="CGJ12 schreef:
Mocht er een kleinigheid aan mankeren dan zorg ik er wel voor dat ik het beestje absoluut niet verkoop aan zo'n particulier, aangezien je daar later alleen maar gedonder mee krijgt..........


En wat dan, breng je ze dan zelf uit?
[/quote]
Via de achterdeur dezelfde middag nog EXIT.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:23

Italië dus.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:33

chantal1 schreef:
Italië dus.

Bij 3-tjes ==> via reguliere handelaar voor sport in Nederland / Engeland / Denemarken / Oostenrijk
Bij 4-tjes ==> via achterdeur-handelaar naar een willekeurig slachtoffer in het buitenland
Bij 5-je ==> wat de gek ervoor geeft, anders gelijk naar de verzekering.
Een mooie merrie is met een 4-tje ook nog wel te plaatsen in bijvoorbeeld Denemarken........

En voor de duidelijkheid: dat doe ik niet zelf. Daar bel ik iemand anders voor op.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:39

CGJ12"]
[quote="chantal1 schreef:
Italië dus.

Bij 3-tjes ==> via reguliere handelaar voor sport in Nederland / Engeland / Denemarken / Oostenrijk
Bij 4-tjes ==> via achterdeur-handelaar naar een willekeurig slachtoffer in het buitenland
Bij 5-je ==> wat de gek ervoor geeft, anders gelijk naar de verzekering.
Een mooie merrie is met een 4-tje ook nog wel te plaatsen in bijvoorbeeld Denemarken........

En voor de duidelijkheid: dat doe ik niet zelf. Daar bel ik iemand anders voor op.
[/quote]

En voor de duidelijkheid.
Je kunt beter in de voorvoeten beter 3 en 3 hebben
dan 2 en 4.
Gelijkheid is het voornaamste in de voorvoeten en geeft het minste risico.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 11:45

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Liever een paard met tien 2-tjes, dan eentje met negen 0-en en één 3.........

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:21

Altijd maar hopen dat het altijd in orde is dan...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 14:29

Door hopen is nog nooit een goed paard gefokt.
Het gaat om datgene dat ik altijd bepleit en waar zeer geringschattend over gedaan wordt.
Een gezond mooi talentvol paard fokken is veel moeilijker dan een paard dat er prima uitziet maar van alles mankeert, daar zijn al heel wat mensen erg ongelukkig door geworden
Zo'n paard fok je niet door internet sites en pedigrees uit te gaan pluizen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:40

sarabande schreef:
Zo'n paard fok je niet door internet sites en pedigrees uit te gaan pluizen.


Men neme een keurmerrie en een AES hengst, en krijge een Silly... je kunt er veel van zeggen, maar ze is bloedmooi en kerngezond Haha!

Ik verkies gezond en goed op de foto boven papieren

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 14:42

sarabande schreef:
Door hopen is nog nooit een goed paard gefokt.
Het gaat om datgene dat ik altijd bepleit en waar zeer geringschattend over gedaan wordt.
Een gezond mooi talentvol paard fokken is veel moeilijker dan een paard dat er prima uitziet maar van alles mankeert, daar zijn al heel wat mensen erg ongelukkig door geworden
Zo'n paard fok je niet door internet sites en pedigrees uit te gaan pluizen.


Nee, maar het mooiste blijft natuurlijk als je zoveel mogelijk factoren in de gaten kan houden. De ketting is immers zo sterk als de zwakste schakel.