Beweging merrie van invloed op vrucht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Beweging merrie van invloed op vrucht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 22:17

Dat vroeg ik me af, of daar ooit enig onderzoek naar gedaan is.
Mijn gezond verstand zegt dat een drachtige merrie zoveel mogelijk regelmatige beweging moet hebben.
Dat kan variëren van een merrie die in de sport loopt tot het laatste moment tot merries die alleen voor de fokkerij gebruikt worden en overdag een of meer uren buiten lopen.

Mijn merries lopen altijd langere of kortere tijd, afhankelijk van de weersomstandigheden, maar iedere dag buiten.
Het lijkt me niet alleen voor de ontwikkeling van het veulen onontbeerlijk, maar ook als voorbereiding op een gemakkelijke ongecompliceerde bevalling.

Weet iemand of dit ooit onderzocht is?

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 22:35

Weet eigenlijk niet of hier al eens onderzoek naar gedaan is Verward

Ik zal proberen om dit eens na te vragen

Voor mijn gevoel kan beweging bij de dracht geen kwaad en zolang het mogelijk is zou ik er persoonlijk voor kiezen om de merrie beweging te geven cq blijven rijden.
Het paard in goede conditie is des te beter lijkt mij Bloos

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:25

Het lijkt me altijd beter dat een merrie voldoende beweging heeft, hoe beter haar conditie, hoe makkelijker de bevalling, maar het is altijd oppassen met overdrijven.
Je weet dat bij een drachtige merrie veel weefselstructuren losser worden als voorbereiding op de bevalling, dus soms zijn ze daardoor gevoeliger voor blessures.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 00:54

Teveel bewegen doe je niet zo gauw met een paard. De paarden van tegenwoordig hebben eerder last van te weinig beweging......
Dat banden en pezen slapper worden is vooral helemaal aan het einde van de dracht voor een korte periode.

Aan het begin van de dracht (innestelen van vrucht) kan stress een rol spelen, waardoor het vruchtje niet innesteld en de merrie dus niet drachtig wordt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 09:51

mijn DA is van mening dat veel beweging goed is voor de merrie. het maakt de bevalling meestal makkelijker. Alleen de laatste maand rij ik er niet meer mee maar lopen ze verder wel in de wei. Trouwens als het weer het toelaat, lopen mijn paarden elke dag een paar uur in de wei.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:14

Toch, je bedoelt vast wel VRIJE beweging.
Een hoogdrachtige merrie strak getraind een bevalling in laten gaat is vragen om problemen, de spieren van de achterhand moeten wel mooi slap kunnen worden. Dus minimaal 3 maanden voor de bevalling ophouden met de gerichte sport-training... stapritjes en buitenritten zijn prima.

Een merrie die veel beweging krijgt, is door het gehele lichaam beter doorbloed. Dat is een veel gezonder uitgangspunt om een bevalling mee in te gaan dan zonder die fijne soepelheid... lijkt me logisch.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 12:36

Citaat:
Toch, je bedoelt vast wel VRIJE beweging.
Een hoogdrachtige merrie strak getraind een bevalling in laten gaat is vragen om problemen, de spieren van de achterhand moeten wel mooi slap kunnen worden. Dus minimaal 3 maanden voor de bevalling ophouden met de gerichte sport-training... stapritjes en buitenritten zijn prima.


Ik denk wel dat je een onderscheid moet maken in de merrie's die voor de (top)sport getraind worden of recreatief dan wel aangepaste training krijgen Scheve mond
Ik heb een drachtige merrie die ik op mijn manier door blijf rijden en wil dit ook blijven doen zolang het kan, ben van mening dat ik dat zelf wel aan kan voelen. Ze is zit nu in de laatste 3 mnd. en ik blijf dus gewoon rijden náást de uren die ze overdag VRIJ buiten lopen.
Alleen vrije beweging kies ik op dit moment dus NIET voor, maar die beslissing moet ieder voor zich maken Knipoog

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:00

Dees schreef:
Toch, je bedoelt vast wel VRIJE beweging.
Een hoogdrachtige merrie strak getraind een bevalling in laten gaat is vragen om problemen, de spieren van de achterhand moeten wel mooi slap kunnen worden. Dus minimaal 3 maanden voor de bevalling ophouden met de gerichte sport-training... stapritjes en buitenritten zijn prima.

Een merrie die veel beweging krijgt, is door het gehele lichaam beter doorbloed. Dat is een veel gezonder uitgangspunt om een bevalling mee in te gaan dan zonder die fijne soepelheid... lijkt me logisch.


Training werd aangepast naarmate hetgeen ze nog aankon door de dracht. Verzamelen werd er op het eind niet meer gevraagd hoor. GEwoon voorwaarts neerwaarts rijden en lekker naar de ontspanning toe. Op het laatst reed ik maar een half uurtje hoor gewoon omdat ze langer niet meer kon en de laatste weken werd er zowiezo niet meer gereden maar wel lekker vrij in de wei bewegen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:20

Ik denk dat de praktijk het beste onderzoek is geweest, Sarabande.
Logischerwijs lijkt me een aangepaste training naarmate de dracht vordert beter voor de merrie, en tevens de weidegang een belangrijk aspect.
Anders zouden al die fokmerries wel in een hok gehouden worden? Beweging is belangrijk voor een paard, of het nou onder het zadel, aan de longe of lekker in de wei is. En dan zal dat het veulen ook alleen maar ten goede komen.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:51

Ik sluit me aan bij bovenstaande. Alleen kan ik me niet vinden in de laatste drie maanden enkel beweging in de wei. De meeste merries kunnen heel goed aangeven wat ze nog kunnen en wat niet meer gaat. Ik rijd zelf twee merries die op 23 februari en 20 maart uitgeteld zijn. De eerste is enorm zwaar met van nature enorm veel looplust. ze geeft nu aan dat ze dat niet meer aankan en een galopje gaat de ene keer wel en de andere keer niet. De laatste laat nog niets merken, maar daar zie je ook veel minder aan qua buik. Overigens gaan alle merries, weer of geen weer, elke dag minimaal 8 uur naar buiten.

Ik ben wel benieuwd naar een eventueel onderzoek naar de invloed!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 13:58

ik heb heel lang op een stoeterij gewerkt en gereden, alle fokmerries waren ook manegepaard/pony en werden tot de laatste dag gewoon mee in de lessen gebruikt, tuurlijk geen 3 uur op een dag , en de week dat ze waren uitgeteld werden ze ook niet dagelijks gebruikt, de "training' werd langzaam afgebouwt, en als een merrie echt moeite kreeg of begon te tekenen dan werd ze niet meer gebruikt in de lessen, de paarden hadden nagenoeg allemaal makkelijke bevallingen !
ik denk dat regelmatig gedwongen beweging de groei van de vrucht alleen maar ten goede kan komen, betere bloedsomloop---> betere afvoer van afvalstoffen en betere aanvoer van voedingsstoffen.
ik denk , weet bijna zeker, dat ze bij de waiboerhoeve daar wel onderzoek naar hebben verricht.
mijn vorige baas kocht daar regelmatig paarden en ik ben daar dus ook enkele keren geweest.
ze hebben ook onderzoeken met paarden die ze alleen op stal laten staan, of elke dag wei, of elke dag gedwongen beweging (in trainingsmolen)
en die paarden bekijken ze dan ook op ocd en dergelijke
dus ik neem aan dat ze dit zelfde ook wel gedaan hebben met drachtige merries
je kunt ze volgensmij per mail wel bereiken...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 14:01

crossmonster schreef:
manegepaard/pony en werden tot de laatste dag gewoon mee in de lessen gebruikt


Dat is winstoogmerk, heeft niks met de gezondheid te maken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:12

Mijn B'elanna heeft drie veulens gehad. Bij eerste twee was ze erg jong en niet aan het werk. Deze drachten hebben beide veel problemen opgeleverd. Schijnweeen, diverse malen veulenkoliek et cetera. Haar derde drachtigheid is door ons niet opgemerkt. Toen ze negen maanden drachtig was vonden wij haar wat aan de dikke kant Lachen Ik heb in die tijd zowel een dressuurwedstrijd (L) als een westernwedstrijd met haar gereden en ik trainde haar voor de reining (sliding stops, spins, roll back). Deze laatste dracht is vrijwel probleemloos verlopen. Ik ben pas gaan afbouwen toen ik erachter kwam dat ze drachtig was. De laatste twee weken voor de bevalling heb ik niet meer gereden. Ze gaf aan dat niet meer zo fijn te vinden. Kortom.. Volgens mij is doorrijden (vermits je geen ZZ met een paard rijdt) de beste optie.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-01-04 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 16:20

Missouri"]
[quote="crossmonster schreef:
manegepaard/pony en werden tot de laatste dag gewoon mee in de lessen gebruikt


Dat is winstoogmerk, heeft niks met de gezondheid te maken.
[/quote]

ik zei er ook duidelijk bij dat er nagenoeg geen moeilijke bevallingen tussen zaten , de dierenarts hoefde daar zelden te komen, ook dode veulens kwamen daar vrijwel niet voor ....zegt mij toch wel iets, zeker als er 20 veulens per jaar werden geboren Knipoog

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:24

Ik heb ook tot de dag voor de bevalling doorgereden. Mijn paardje kon dat nog goed aan. Ze heeft in dezelfde week zelfs nog wat cavaletti gelopen. Je past je tempo natuurlijk aan aan het paard, maar zodra ze aangeven dat het nog kan zou ik vooral door blijven rijden. Het was haar eerste veulen en het was flop en hij was er. Niks complicaties. Een merrie in goede conditie kan een bevalling denk ik veel beter aan.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:28

dolly is nu 8,5 maand drachtig, en mijn normale training (uur rijden waarvan zo'n 40 min galop vaak) hoef ik niet meer mee aan te komen. Na 3 rondjes draven is ze helemaal kapot, echt zwaar ademhalen enzo. als ik dan 5 min stap kan ik nog eens 3 rondjes, en op die manier vul ik een half uur. de rest van het uur stap ik lekker.
dat uur blijf ik wel iedere dag rijden (of loslaten), het lijkt mij ook dat hoe beter de conditie hoe makkelijker alles gaat, en nog meer dan 23 uur op stal gaat me echt te ver, ik vidn dat al veel te veel eigenlijk.

Arina
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-01-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:14

Mijn merrie loopt vanaf de dekking de hele dag (en nacht) in de wei/paddok (natuurlijk wel met inloopstal) en heeft vorig jaar haar eerste veulentje gehad. De bevalling verliep echt zonder problemen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 21:46

Welkom Arina
Wat voor soort ras is jouw paard?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 21:58

Ik heb mijn merrie ook tot een paar dagen voor de bevalling gereden, niet intensief natuurlijk. Ik denk dat doordat je het paard in beweging houdt de bevalling ook een stuk makkelijker (kan) gaat(n)

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:02

Wij hebben op stal een 5,5 jarige merrie die nu 8 maanden drachtig is en nog vol in de training is, ze staat verder de hele dag op stal en gaat 1 keer in de molen. Ze wordt nu in de Z2 gestart. Ik moet je zeggen dat ik mijn vraagtekens heb bij de gezondheid van het veulen. Ik denk dat beweging wel goed is, maar dan meer in weidegang en eventueel gedoseerde, meer op ontspanning en soeplesse gerichte dressuurtraining, dan zoals nu de wissels er snel effe opgemonteerd moeten worden!

(ps dit betreft een pensionklant en niet mijn instructrice/stalhouder)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:15

Samsam een vroegere merrie van mij liep ook Z2 en tot hoog drachtig. Tot ze idd aangaf moeite met de galopsprongen en wissels te hebben.
Wanneer een merrie dagelijks doorgetraind wordt heeft ze vaak weinig last van het gevraagde en geeft het duidelijk aan wanneer het teveel wordt.
Bekend is het verhaal van een internationaal springpaard dat voor een wedstrijd opeens ging veulen. Niemand wist dat ze drachtig was het veulen was gezond.
Ik ben voorstander van beweging, maar nog steeds benieuwd of er werkelijk verschil in gezondheid van het veulen optreedt bij meer of minder of geen beweging. (ook dat laatste komt voor)

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:20

Dit paard is pas 5,5 en moet nog elke dag verbeteren, ze wordt niet doorgereden op zelfde niveau, dat vindt ik wat anders. Bovendien vindt ik het niet kunnen om het drachtige beest de hele dag op de stal te hebben er er alleen uit te trekken om 60 minuten vol te trainen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-04 22:30

Samsam schreef:
Dit paard is pas 5,5 en moet nog elke dag verbeteren, ze wordt niet doorgereden op zelfde niveau, dat vindt ik wat anders. Bovendien vindt ik het niet kunnen om het drachtige beest de hele dag op de stal te hebben er er alleen uit te trekken om 60 minuten vol te trainen!



Nee dat ben ik volledig met je eens dat heeft niets met respect voor je paard te maken.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 22:36

ik ken ook een verhaal van een jachtpaard, die gust verklaard werd.
Hele jachtseizoen vollop getraind
Tot er inderdaad ook ineens een veulen naast stond, dit veulen was echter niet gezond.
Door de vele spieren had het veulen te weinig ruimte gehad, en waren de beentjes waarschijnlijk krom gegroeid
Met zekerheid kunnen ze het niet zeggen, maar het zet je wel aan het denken.

Mijn merrie is nu bijna 9 maanden drachtig, Mijn les is nu nog een half uur. We trainen nog best lekker, alleen de galop gaat snel achteruit, ze houd het niet zo erg lang meer vol
Ik vind het zelf heel moeilijk om te bepalen wanneer te stoppen met les.
Aan de ene kant zou ik joy zo lang mogelijk ontspannen door moeten rijden voor haar rugspieren, maar aan de andere kant zou ik het liefst recreatief wat rondhobbellen
Ik ga toch eens overleggen met mijn fysio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 23:47

Ik heb altijd doorgetraind met de drachtige merries. Deze dames geven zelf heel goed aan wanneer het teveel werd. Wel stopte ik 2 maanden voor de bevalling altijd met springen, en vaak was het de laatste weken gewoon een buitenritje in stap en een licht drafje. Maar ik bleef ze aan de gang houden.