Door wie laten dekken: welk ras? welke hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Door wie laten dekken: welk ras? welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:26

een vriendin van mij heeft een franse draver en wil haar waarschijnlijk in het voorjaar laten dekken... Welk ras zouden jullie erop zetten? Merrie heeft veel spring talent. En is 1.61 hoog.
goud eerlijk karakter.. Veulen zou leuk zijn als t in de sport kon maar is geen must.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:33

Wil je een heel eerlijk antwoord van mij?

Niet dekken, koop gewoon een leuk veulen wat goed gefokt is.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:44

Hein?....!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 23:13

Pipo schreef:
Wil je een heel eerlijk antwoord van mij?

Niet dekken, koop gewoon een leuk veulen wat goed gefokt is.


kun je me misschien redenen geven zodat ik mij misschien bij de mening aan kan sluiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:53

Een franse draver die niet in de drafsport loopt is eigenlijk een dier wat puur recreatief gebruikt kan worden. Deze beestjes zijn geen paarden die makkelijk in de sport meedraaien op reguliere wedstrijden. Dus als je daar een veulentje uitfokt is de kans heel groot dat het een veulen wordt, wat misschien heel lief is, maar waar je eigenlijk niets mee kan, behalve een bosritje rijden dus voor recreatief gebruik.

Van dit soort paarden zijn er zat, dus je fokt niet bewust een kwalitatief goed veulen, maar in mijn ogen ga je vermeerderen, en dat lijkt mij niet de bedoeling.

Daarnaast kost een veulen heel veel geld, wat het dier uiteindelijk niet gaat opbrengen. Daarom kan je beter gewoon een veulen kopen met een goed papier erbij!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 00:19

Het is niet voor mij.. maar voor een vriendin. Ze wil t veulen houden. T is dus niet voor verkoop. Ik snap best wat je bedoelt maar ze wil gewoon 1 veulentje uit haar merrie.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 01:27

Je weet nooit of je een veulen altijd kan houden en uit zo'n merrie heb je maar weinig kans om een heel fijn paard te fokken.
Die dieren kosten eigenlijk altijd geld als je ze moet verkopen...

Ik ga dus maar weer eens helemaal met Pipo eens.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 10:53

Ik ben het ook met Pipo eens, het klinkt allemaal wel leuk, maar een veulentje fokken kost een hoop geld en als er wat gebeurd ben je het allemaal kwijt. Je kan dat geld beter investeren in een leuk jong paard. (een vriendin van mij heeft het een keer uitgerekend en kwam op 8.000 euro op de eerste 3 jaar inclusief stallingskosten, DA, hoefsmid en ed)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:48

Ik ga zeker ook met Pipo mee; staat je niet blind op eigen merrie, straks zit je nog eens 20 jaar vast aan een zelfgefokt paardje met beperkte gebruiksmogelijkheden...

Maar goed, als ze perse een veulen uit die merrie wil hebben: van dravers naar rijpaarden fokken doe je via springgefokte hengsten. Dan is de kans op een redelijk rijtypisch paardje het grootst.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:56

CHIEF????!!!!????

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:10

Pipo schreef:
Een franse draver die niet in de drafsport loopt is eigenlijk een dier wat puur recreatief gebruikt kan worden. Deze beestjes zijn geen paarden die makkelijk in de sport meedraaien op reguliere wedstrijden. Dus als je daar een veulentje uitfokt is de kans heel groot dat het een veulen wordt, wat misschien heel lief is, maar waar je eigenlijk niets mee kan, behalve een bosritje rijden dus voor recreatief gebruik.

Er zijn anders genoeg halve dravers die prima rijpaarden zijn Als het paard zelf al springtalent heeft, is een hengst met springtalent natuurlijk wel voor de hand liggend. Er zijn wel meer dravers die prima kunnen springen, en was Jappeloup ook geen halve draver? Fokken is gokken, maar er is best een kans dat er een leuk paard uit komt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 15:13

wkoekoek"]
[quote="Pipo schreef:
Een franse draver die niet in de drafsport loopt is eigenlijk een dier wat puur recreatief gebruikt kan worden. Deze beestjes zijn geen paarden die makkelijk in de sport meedraaien op reguliere wedstrijden. Dus als je daar een veulentje uitfokt is de kans heel groot dat het een veulen wordt, wat misschien heel lief is, maar waar je eigenlijk niets mee kan, behalve een bosritje rijden dus voor recreatief gebruik.

Er zijn anders genoeg halve dravers die prima rijpaarden zijn Als het paard zelf al springtalent heeft, is een hengst met springtalent natuurlijk wel voor de hand liggend. Er zijn wel meer dravers die prima kunnen springen, en was Jappeloup ook geen halve draver? Fokken is gokken, maar er is best een kans dat er een leuk paard uit komt
[/quote]

De Franse fokkerij vindt haar oorsprong in combi met dravers.
In Nederland heeft de stam van Wim van Dam in Lienden een stam opgebouwd met Peter Spencer(draver) Alme en Ramiro.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:14

Natuurlijk kun je toevallig wel een goede uit een draver fokken, maar de kans op een recreatiepaard is toch flink groter...

Ik heb zelf trouwens ook een paard uit een dravermerrie en dat is een superfijn dier. Maar meer dan het M-springen zit er toch echt niet in

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 19:35

Ik ken het paard en het meisje en het lijkt me ook niet zo´n goed plan.
Het is wel begrijpelijk dat ze een veulen wil maar wat moet ze ermee??
dat kost veel geld en tijd en ze is nog zo jong dat red ze nooit.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 20:58

Laat dr anders eens maadag ochtend hier komen kijken in Utrecht op de paardenmarkt vanaf 7 uur als alle vrachtwagens en trailers het terrein op komen rijden..
Ik rij dan altijd net weg op mijn scooter naar mijn werk en vind het werkelijk waar heel zielig.. Al die paardjes, waaronder heel veel jonge diertjes en veulens, die gefokt zijn en belanden op zo'n markt waar het aandeel slagers het grootst is..

Ben er zelf 1x wezen kijken en het hart verscheurende tafereel van een fjordenmoeder die door de slager gekocht werd en het veulen wat gewoon alleen achtergelaten werd..

Koop dan liever daar een leuk veulen en geef dat een leuk leven dan er zelf eentje bij te maken terwijl er al genoeg zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 01:07

Oke, vroeggah.......zijn er misschien een aantal springpaarden uit dravers gekomen. Als dat werkelijk zo fantastisch succes zou zijn, dan zou iedere springpaardenfokker wel met dravers fokken.

De kans is extreem groot dat er een beest uitkomt waar je niets mee kunt.
En dan komt het beestje terecht op de markt in Utrecht bijv. De kosten zijn gewoon hoog om een veulen op te fokken. Al vind ik die 8000 euro een beetje extreem en geloof ik dat niet. Tenminste zoveel hebben paarden mij niet gekost.

Dus koop gewoon een leuk veulen!

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 09:40

wkoekoek"]
[quote="Pipo schreef:
Een franse draver die niet in de drafsport loopt is eigenlijk een dier wat puur recreatief gebruikt kan worden. Deze beestjes zijn geen paarden die makkelijk in de sport meedraaien op reguliere wedstrijden. Dus als je daar een veulentje uitfokt is de kans heel groot dat het een veulen wordt, wat misschien heel lief is, maar waar je eigenlijk niets mee kan, behalve een bosritje rijden dus voor recreatief gebruik.

Er zijn anders genoeg halve dravers die prima rijpaarden zijn Als het paard zelf al springtalent heeft, is een hengst met springtalent natuurlijk wel voor de hand liggend. Er zijn wel meer dravers die prima kunnen springen, en was Jappeloup ook geen halve draver? Fokken is gokken, maar er is best een kans dat er een leuk paard uit komt
[/quote]


klopt, en hij won nog olympisch goud ook. Zelfs hij was toen in paardebegrippen een garnaal, maar springen kon hij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:21

Ja, Jappeloup...
Maar wees nou eerlijk, is dit geen toevalstreffer?
Zo niet, dan ga ik nu gelijk naar Brazilië en haal daar uit de sloppenwijken alle grote bonte pony's op Haha!

Ik kan alleen maar zeggen dat het over het algemeen niet slim is om duizenden euro's en veel emotie in zo'n projectje te stoppen.
Je gaat echt niet meer van het veulen houden als van een veulen wat je gekocht hebt.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 11:26

geloof me ik heb nog een draversruin gehad en ook die kon fantastisch springen. Het wordt toch vaak gedaan hoor warmbloed x draver. Dit omdat dravers razendsnel met hun benen reageren.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:11

Ja oke, maar waar het hier om gaat is dat zij een veulen wil gaan fokken, niet bedoeld voor de sport of commerciele verkoop.. En wat men hier probeerd duidelijk te maken is dat ze misschien veel beter een lief klein veulentje kan kopen op een markt voor weinig geld en die een heel goed leven schenken en een kans geven als recreatie paard (en wie weet koopt ze wel een veulen wat een topper blijkt te zijn!) dan zelf alleen maar een veulen produceren..

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:24

misschien wel maar van haar paard kent ze het karakter en de mogelijkheden en van een veulen dat je koopt ken je de moeder niet (in elk geval niet als je niet rechtstreeks van de fokker koopt waar je de merrie zelf ziet of info over de merrie kan vragen.) en met een beetje geluk weet je wel wat over de vader.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:33

Bij een veulen zie je toch wat je koopt?
Je kan dan ook een inschatting van het karakter maken.

Mijn ouders hebben uit hun Fries 2 veulens, de moeder vind ik zelf erg leuk, maar als het aan mij had gelegen hadden ze die 2 veulens weer terug mogen stoppen Haha!
Dat klikt echt helemaal niet (mijn ouders zijn er wel gek mee).
Het is dus helemaal niet gegarandeerd dat het karakter van een zelf gefokt veulen je aanstaat.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 13:39

Inderdaad, je ziet snel genoeg of het een stront eigenwijs of juist wat meer rustig veulen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 20:03

Sjuimpje schreef:
Ja, Jappeloup...
Maar wees nou eerlijk, is dit geen toevalstreffer?
Zo niet, dan ga ik nu gelijk naar Brazilië en haal daar uit de sloppenwijken alle grote bonte pony's op Haha!
.


Als je de mensen hier mag geloven dan zou ik dat ticket vast boeken ( maar niet bij Jetsky Haha!)

Lijkt mij dat Jappeloup absoluut een toevalstreffer is, want anders zouden alle springruiters wel op dravers klimmen.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:24

Zelf vind ik Democraat een geweldige hengst of Riverman! kwee nie of dat met een franse draver kan maar het zijn beide hengsten die goed presteren en met een goed karakter. Bij ons staan 2 veulens van Riverman en ze zijn erg lief, veel suc6 ermee xxx iris