vervolg andalusier X quarter horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:43

In de oorsprong van de Quarter heeft ook veel spaans bloed gezeten, dus wat dat betreft kun je de combinatie gerust maken. Als je gezonde ouderdieren gebruikt zie ik geen probleem voor een gezond veulen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-01-04 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:48

De basis van de Quarter zijn de paarden geweest die in Amerika aanwezig waarden, plus een grote scheut Engels volbloed.
De paarden die in Amerika aanwezig waren waren oorspronkelijk door de Spanjaarden (Cortez enz) daar heen gebracht. Dus dat waren paarden met Spaanse Origine, Andalusiers, Lusitano's enz.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:03

Ik ken geen vreemde kwaal die expliciet bij een kruising tussen Quarter en Andalusier naar buiten zou kunnen komen? Je moet weten dat er een een ziekte bij Quarter is die HYPP heet, en bij positieve HYPP paarden is er een risico dat je paard die ziekte ook krijgt. Er zijn twee soorten HYPP dragers, H/N en H/H, en bij de eerste heb je 50% kans dat hij het krijgt, bij de tweede zelfs 100%. Er is een test voor, dus je kunt kijken of de Quarter ouder positief is. Draag hij het gen niet, dan is er niets aan de hand, want dan kan hij het ook niet doorgeven.

Meestal zijn de dragers van HYPP paarden die van Impressive afstammen. Dus informeer naar de voorouders van de Quarter die je wilt gebruiken. Als je de zoekfunctie gebruikt hier op bokt kom je een heleboel over HYPP te weten. Een HYPP positief paard is NIET leuk, ze kunnen er aan overlijden....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:26

Dat kun je pas zeggen als je de papieren hebt gezien. Het gen verdunt zichzelf niet...dus ook al staat er geen Impressive meer op het papier, of duikt hij heel ver terug een keertje op: laat testen...

Voor de rest heb ik nog geen Azteca in levende lijve gezien, ken ook niemand die er een heeft of fokt. Om Spaans te gaan rijden met een western paard zul je goed moeten kijken naar de bouw van het dier. Er zijn Quarters met een redelijk hoge halsaanzet, maar het ideaalbeeld voor de Quarter is toch een redelijk lage halsaanzet...

Verder ben ik van mening dat een veulen toch altijd ietsiepietsie meer van de moeder meekrijgt...dus dan kun je beter een Quarterhengst op een Andalusische merrie zetten dan een Andalusische Hengst op een Quarter Merrie...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 20:37

Ik kan je niet helpen aan de fokkwaliteiten van Andalusische Hengsten. En voor de rest blijft fokken gokken. Wil je echt een paard wat helemaal naar je zin is: koop er eentje. Het nadeel is als je een paard zelf fokt waar het niet mee klikt en hij heeft ook nog eens geen papieren: je zult er nooit dat voor kunnen krijgen wat hij heeft gekost. Opvoeding, stalling en onderhoud kosten hetzelfde bij een paard zonder bij een paard met papieren.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers