Hoeveel kost het sperma ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Hoeveel kost het sperma ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 12:23

Wanneer je het sperma van een goeie dressuur en/of springhengst wilt op hoeveel mag je dan al gaan rekenen voor het "goedje" ?


Welke goeie dressuur en /of springhengsten zijn in 2003
en zullen dit jaar 2004 in trek ?


Thanx,
surferken42 Lachen

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:52

das heel verschillend, het loopt van de 500 euro tot 3000 euro, bij sommige hengsten krijg je ook maar 1 portie...
je moet eens op wat sites van hengstehouderij-en kijken daar staan vaak ook wel prijzen bij!

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 12:53

adressen van sites in belgië (of nederland maar niet te ver want woon in belgië)

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:07

ik woon ook in Belgiê dus ik kan je misschien helpen. Voor een goeie mag je toch op een goeie 1000 euro rekenen maar je hebt er natuurlijk ook durdere.

nu in trek in belgië zijn:

saros van het Gestelhof (deze en andere hengsten op www.gestelhof.be) (we verwachten er dit jaar een veulentje van)
Zandor Z (www.zangersheide.com) (hebben er een veulentje van met mooie springtechniek en bewegingen)

we hebben ook enkele paarden uit Canadian river , minder bekend maar we kennen de stoeterij en zijn nu een 2,5 jarige aan het opleren want hij zal meedoen aan de keuring van de BWP dekhengsten.
www.hellebos.be (de andere hangsten op de site zijn tevens aanraders, zoals Tracy, Prince Royal en Randel Z)

ook vind ik Quavarotti van de helle een aanrader. (zie ook andere hengsten op http://vandehelle.belgian-horses.com/klant/vandehelle/nl/home.htm

ik denk nu dat ik wel de populairste hengsten in België genoemd heb waar je toch wel een super veulentje mee kweekt. Dit zijn allesinds geen kwaliteitshengsten Lachen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 13:12

http://www.bwp.be/nl/hengsten/hengsten. ... =W&act=act

Hier vind je een overzicht van de hengsten die momenteel dekken voor o.a. het BWP. Hier staan geen dekgelden bij maar die kan je altijd op het internet er bij zoeken of de eigenaren contacteren.

Ik zou me vooral niet door de massa laten mee trekken voor een Canadian River of Saros maar gewoon kijken welke hengst het beste bij jou merrie aansluit (o.a. de goede punten vastlegt en de slechte verbeterd).

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:01

chantal1 schreef:
http://www.bwp.be/nl/hengsten/hengsten. ... =W&act=act

Hier vind je een overzicht van de hengsten die momenteel dekken voor o.a. het BWP. Hier staan geen dekgelden bij maar die kan je altijd op het internet er bij zoeken of de eigenaren contacteren.

Ik zou me vooral niet door de massa laten mee trekken voor een Canadian River of Saros maar gewoon kijken welke hengst het beste bij jou merrie aansluit (o.a. de goede punten vastlegt en de slechte verbeterd).


ik ben het hiermee eens maar hij vraagt toch zelf naar de populaire paarden? Uit z'n profiel te zien heeft hij niet veel ervaring met fokken en dan neem je het beste een populaire hengst waarmee de kwaliteit van de nakomelingen enigzins verzekerd is of je laat je begeleiden...

door de massa zal je ook niet worden meegetrokken naar een canadian river maar we fokken er al jaren paarden mee en het is gewoon uit ervaring dat ik die hengst aanraad. Ik kan ook altijd foto's sturen van enkele nakomelingen.

als je bijvoorbeeld wil kweken met een "vollere" merrie om te veredelen dan kan je een hengst nemen als Irish Taxi XX (hier verwachten we een veulen van)(http://users.pandora.be/Billens/)
we hebben ook nog eens een vollere merrie naar duitsland gedaan om te laten dekken door Lauries crusador xx die veredelt en geeft al Grand prix nakomelingen in de eerste generatie (ik weet wel niet als je diepvriessperma kan opgestuurd krijgen, ik denk dat je naar duitsland moet)

en ik geef nu alleen hengsten waarmee we ervaring hebben, dus ik wil zeker niet "meetrekken met de massa" zoals je zegt.

ook hebben we een springpaard met mooie techniek van JOKINAL DE BORNIVAL, heel mooie techniek maar een iets moeilijker karakter al denk ik dat dit niet afkomstig is van jokinal maar van de merrie waarmee we fokten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:40

Ikz eg ook niet dat jij mee trekt met de massa.
Maar omdat het klinkt dat hij/zij niet zo ervaren is zou ik me eerst eens goed orïenteren en allerlei meningen aanhoren en daaruit mijn comclussie's trekken.
Ik mag mijn visie hier toch ook neer zetten?
Tot nu toe weet ik nog niks van de afstamming van de beide paarden die hij/zij heeft. Dit zou ik graag eerst weten.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 14:54

chantal1 schreef:
Ikz eg ook niet dat jij mee trekt met de massa.
Maar omdat het klinkt dat hij/zij niet zo ervaren is zou ik me eerst eens goed orïenteren en allerlei meningen aanhoren en daaruit mijn comclussie's trekken.
Ik mag mijn visie hier toch ook neer zetten?
Tot nu toe weet ik nog niks van de afstamming van de beide paarden die hij/zij heeft. Dit zou ik graag eerst weten.


ja wel ik dacht eigenlijk bij het zien van z'n profiel ook dat hij nog onervaren is (voor de persoon in kwestie dit is geen verwijt ofzo hoor!)
als je nog maar anderhalf jaar rijd en geen ervaring hebt in de fok zou ik misschien hulp vragen aan een professionele fokker of idd foto's en afstamming van de merrie in kwestie neerzetten. Maar als je nog maar zo lang rijd lijkt het me ook niet simpel om dan over 4 jaar aan de slag te gaan met een fris onbeleerd paard en alleen al de omgang met het veulen is ook niet al te makkelijk. zelf een veulen kweken is zeker niet te onderschatten

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 16:59

Ik denk op dit ogenblik aan WARKANT VAN 'T GESTELHOF(ferro x furioso): een jonge goedgekeurde dressuurhengst (5 j) bij BWP en half- broer van de internaitonale sporthengst TURBO VAN 'T GESTELHOF met Phillipaers.
Ik heb hem bezig gezien op jumping Mechelen. Zondags op de dressuurdag gaf hij een geweldige demonstratie onder het zadel als beloftevolle jonge dressuurhengst: wat een uitstraling, rittigkeit en bewegingen. Dinsdag sprong warkant mee in de proef voor jonge goedgekeurde dekhengsten van 4 en 5 jaar: zijn eerste spring-parcours uit zijn leven. Hij eindigde uiteindelijk 8 ste op een 40 hengsten, na een snelle barrage, maar wat een vermogen en techniek. alle springruiters stonden met open mond te kijken.
Dit lijkt mij nu eens een hengst die alles meeheeft:groot, bloedmooi,zwart, super karakter,geweldig bewegen en springen.
info:www.gestelhof.be

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 17:02

Het dekgeld van WARKANT is 650 euro.

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 19:37

ik denk dat ik snel even naar de site ga kijken... je hebt ook mij curieus gemaakt want de prijs zal wel snel de hoogte inschieten naarmate hij meer ervaring krijgt

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 08:50

Ik ben benieuwd wat U er van vond,nathalieke!

nathalieke
Berichten: 608
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Waregem (West-Vlaanderen / België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 12:38

vegeel schreef:
Ik ben benieuwd wat U er van vond,nathalieke!


ik had hem ook al bekeken maar was z'n naam vergeten Bloos! .

Ik ga die hengst eens voorstellen voor het volgend dekseizoen mooie bewegingen , chique uiterlijk en ik weet de prijs niet meer van Saros maar zal wel wat meer geweest zijn. ook schijnt het dat saros een "smeerlapke" is en we verwachten een veulen uit een volbloed merrie die ook heel wat temperament en streken heeft. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven Lachen

vegeel
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 10:00

"Saros een smeerlapke", waar heeft U zo'n onzin gehoord?
Ik heb Saros ooit gaan bezichtigen op stoeterij Gestelhof , en een jong meisje van ongeveer 9 a 10 jaar was saros aan het klaar zetten : uit de stal halen ,poetsen, opzadelen en los stappen tussen enkele merries zonder een enkel probleem.
In Belgie staat hij juist bekend om zijn uitzonderlijk karakter en word hij veel gebruikt op hete bloederige merries

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 11:31

Bedankt voor al jullie tips en raad, ja this niet altijd naar "de populaire hengsten" dat je misschien moet kijken, maar this inderdaad om wat zekerheid te hebben, vooral op gebied van karakter en potentiëel vermogen.

Als het zo ver is laat ik zeker iets weten op deze topic Lachen:-)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 11:49

nathalieke"]
[quote="vegeel schreef:
Ik ben benieuwd wat U er van vond,nathalieke!


ik had hem ook al bekeken maar was z'n naam vergeten Bloos! .

Ik ga die hengst eens voorstellen voor het volgend dekseizoen mooie bewegingen , chique uiterlijk en ik weet de prijs niet meer van Saros maar zal wel wat meer geweest zijn. ook schijnt het dat saros een "smeerlapke" is en we verwachten een veulen uit een volbloed merrie die ook heel wat temperament en streken heeft. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven Lachen
[/quote]


dekgeld van Saros in 2003 was 1000 euro. Vind ik heel duur, je kan in Nederland betere hengsten van hoger niveau vinden voor ofwel evenveel geld of zelfs minder. Als sportpaard is Saros misschien goed maar als dekhengst vind ik niets aan