Bij pony's ook inseminatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Bij pony's ook inseminatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 16:42

Ik laat mijn merrie dit jaar dekken en nu vraag ik mij af of je bij pony hengsten ook gebruikt kunt maken van inseminatie ipv natuurlijke dekkingen. Ik hoor er namelijk niet zoveel over dus ik was er wel nieuwsgierig naar.
( dit betreft vooral welsh cob hengsten)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 19:23

Ik denk dat er weinig cobs via KI dekken, de kosten zijn erg hoog in vergelijking met het normale dekgeld.
Je kan het altijd vragen aan de hengstenhouder, sommigen maken wel een uitzondering als de merrie erg ver weg staat.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 21:20

Jammer vind ik dat. Maar ik was er al bang voor. Weet jij wat gemiddeld een natuurlijke dekking kost? Hangt natuurlijk af van de hengst dat lijkt mij duidelijk.

En ki was voor mij wel handig aangezien ik niet de beschikking heb over een trailer en een auto die hem kan trekken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:02

Gemiddeld zo rond de €250,- excl. andere kosten (DA, stamboek, stalgeld enz.).

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:36

Wordt er met ponyhengsten niet gewoon gereisd zoals vroeger met KWPN hengsten ook gebruikelijk was? Of is dat tegenwoordig niet meer zo?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:00

Ik weet geen cobhengsten waarmee gereisd wordt.
Cobhengsten worden voornamelijk als hobby gehouden. Als een hengst echt veel dekt, zijn dat 10 tot 15 merries per jaar.
Zo'n hengstenhouder heeft dus gewoon werk en niet de hele dag de tijd om met zo'n hengst het hele land af te reizen.
Bij de cobs is het gebruikelijk dat je de merrie naar de hengst brengt (of hengstenhouder haalt haar tegen vergoeding als dat mogelijk is) en na het dekken of soms zelfs na het drachtig scannen haal je haar weer op.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:37

In Wales zijn er geloof ik wel een aantal hengsten per KI beschikbaar. Wel wat rompslomp, maar dan heb je een wel een veulen van een Cob hengst uit Wales..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 12:17

Dat zijn er (helaas) maar erg weinig. En erg duur...
De meeste hengstenhouders in Wales zeggen ook "breng de merrie maar".
Iig de Yswain Stud verstuurt diepvries sperma maar reken erop dat je daar wel een tijd mee bezig bent en een hoop extra kosten nog eens hebt voor DA begeleiding.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-04 12:23

joostvangestel schreef:
In Wales zijn er geloof ik wel een aantal hengsten per KI beschikbaar. Wel wat rompslomp, maar dan heb je een wel een veulen van een Cob hengst uit Wales..


Oh dat klinkt wel interresant. Effe kijken welke hengsten zij uberhaupt hebben. Ben wel benieuwd hoe prijzig dat is.
Maar goed misschien is het idd wel mogelijk dat de hengstenboer mijn merrie tegen die tijd tegen vergoeding ophaalt zoals marijr ook aangeeft.
Nou goed en ik kan misschien op stal ook wel iets regelen. Maar ik vind het erg onhandig van anderen afhankelijk te zijn.