Paspoort verplicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:11

Pegasus"]
Ok, dank Alane voor de toelichting. Ik vind namelijk dat als de EU een richtlijn uitvaardigt, dat Nederland geen uitzondering op die regel mag maken. En zeker niet beslist door een organisatie als het PVV. Wel vreemd dat ze het chippen voorschrijven terwijl de EU dat NIET in hun regeling heeft staan ?
We zullen april dan wel afwachten, en als de EU niet verplicht tot chippen vind ik dat de PVV dat ook niet kan doen.
[/quote]
Dat is het rare op die site van de pvv.
Eerst staat er verplicht... en als je alles leest kom je uit bij een samnevatting in tabel, en daar staat dus weer dat chippen nog niet verplicht is.
Verder heeft de raad van dieraangelegenheden geadviseerd om te wachten met publiceren tot april 2004 om verwarring te voorkomen....
Daarnaast mag een land EU-regels wel verscherpen maar niet versoepelen...

[quote="Kendra schreef:
Dat geloof je toch zelf niet?

Alane, ik sluit me aan bij Dees - het lijkt wel of je de regels zelf hebt bedacht...misschien geschikt voor een baantje bij de AID ?
Het verschil tussen ons ik denk ik dat ik de wereld zie als een jungle en jij het nog wel een redelijk georganiseerde toestand vindt - klopt dat?


Weet jij dan zeker dat die schapen niet te identificeren zijn?
Had ik die regels maar bedacht, kassa..... Clown
Ik heb al meerdere programma's geinstalleerd op mijn pc, om er zo achter te komen of er jullie meer kunnen lezen op de paspoort sites dan ik...De tekst blijft telkens hetzelfde voor mij.

Of ik de wereld georganiseerd zie? Laat ik het zo zeggen, ik "ja, maar.." niet. Ik zoek niet overal wat achter.
Ik heb eerder het idee dat de gehele discussie over paardenpaspoort en chippen eigenlijk meer is dat de mensen bang zijn vrijheid kwijt te raken, minder beslissingsbevoegd zullen zijn als hun paard geregistreerd is volgens de overheidsrichtlijnen.

Ik kan er geheel naast zitten vwb bijv. paardenbelasting enz, het lijkt me echter stug dat de overheid een I&R-regeling voor paarden invoerd, dit duidelijk omschrijft met redenen, adviescommissies instelt en dat allemaal om belasting te kunnen heffen op paarden...terwijl hondenbelasting een gemeentelijke belasting is.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:36

Alane schreef:
Daarnaast mag een land EU-regels wel verscherpen maar niet versoepelen...

Juist ja. En wie vertegenwoordigt de particuliere paardenhouder bij het stellen van die regels ? Een organisatie waarvan het bestuur door werkgevers en werknemers in de veehouderij is samengesteld ! Dat vind ik dus niet kloppen.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:07

Ik ben absoluut niet achterdochtig ivm paardenbelasting enz., maar zie hierin wel weer duidelijk de hand van de 'derde macht' in Europa en zeker ook in Nederland: de ambtenarij!
Dit soort maatregelen levert altijd weer veel werkgelegenheid op (betaald met onze belastingcenten), promotiekansen, enz.
Er zijn dus mensen die er duidelijk belang bij hebben om er een uitgebreid circus van te maken!

Het vervelende is vaak dat de mensen die 'braaf zijn' de minste ellende veroorzaken (qua binnenslepen van ziektes etc) terwijl de mensen die de meeste ellende veroorzaken (bv de handelaren die 100 paarden in de plolder hebben lopen en de shetjes op de Z'laardemarkt opkopen) zich vaak niet aan de regels houden. Gevolg: de problemen die er zijn worden niet opgelost en de mensen die gewoon altijd netjes doen wat moet worden opgezadeld met veel papierwerk en onkosten.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 31-12-03 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:09

Pegasus"]
[quote="Alane schreef:
Daarnaast mag een land EU-regels wel verscherpen maar niet versoepelen...

Juist ja. En wie vertegenwoordigt de particuliere paardenhouder bij het stellen van die regels ? Een organisatie waarvan het bestuur door werkgevers en werknemers in de veehouderij is samengesteld ! Dat vind ik dus niet kloppen.
[/quote]

Hierbij wordt op overeenkomstige wijze
als in het Besluit ten aanzien van de uitvoering van Europese regelgeving
inzake de I&R van runderen, varkens, schapen en geiten is geschied, de
uitvoering van de I&R-regelgeving voor paarden aan het Productschap
Vee en Vlees (PVV) overgedragen. Achtergrond is de bij het PVV
aanwezige kennis en ervaring zowel met betrekking tot de uitvoering van
genoemde I&R-voorschriften voor de overige diersoorten als op het
gebied van de paardenhouderij.

Maw de PVV is een uitvoerend en adviserend orgaan, en heeft zich aan de regels te houden die opgesteld zijn...

http://www.overheid.nl/op/index.html
zoeken in staatsblad op identificatiedocument en dan moet je document stb6280 hebben...=een pdf document.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:10

Weet je Alane, we geloven allemaal wel dat het zo is en dat het op papier klopt, maar daarom zijn we er nog niet blij mee!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:19

Kendra schreef:
Ik ben absoluut niet achterdochtig ivm paardenbelasting enz., maar zie hierin wel weer duidelijk de hand van de 'derde macht' in Europa en zeker ook in Nederland: de ambtenarij!
Dit soort maatregelen levert altijd weer veel werkgelegenheid op (betaald met onze belastingcenten), promotiekansen, enz.
Er zijn dus mensen die er duidelijk belang bij hebben om er een uitgebreid circus van te maken!

Het vervelende is vaak dat de mensen die 'braaf zijn' de minste ellende veroorzaken (qua binnenslepen van ziektes etc) terwijl de mensen die de meeste ellende veroorzaken (bv de handelaren die 100 paarden in de plolder hebben lopen en de shetjes op de Z'laardemarkt opkopen) zich vaak niet aan de regels houden. Gevolg: de problemen die er zijn worden niet opgelost en de mensen die gewoon altijd netjes doen wat moet worden opgezadeld met veel papierwerk en onkosten.


Het is tzt onmogelijk (op bepaalde makten is dat al zo, en in Duitsland ook) dat je zonder paardenpaspoort niet op de markt komt met je paardjes.
Daarnaast heeft de invoeren van het I&R-systeem het voordeel dat de beroepsvermeerderaars minder veulens op de wereld zullen zetten omdat dan de onkosten die ze moeten maken hoger zullen zijn dan de opbrengst...

Ik ben van mening dat ze hadden moeten wachten met publiceren van de paspoortverplichting en het chippen tot de EU er een duidelijk standpunt had ingenomen vwb identificatie...
Nu zullen er veel zijn die een paspoort aanvragen en nog niet chippen voor dubbele kosten komen te staan, die eigenlijk onnodig zijn. Andersom ook paspoort en chippen terwijl de EU mischien gaat beslissen dat alleen bijv. DNA-test geld als identificatie-methode....of alleen een paspoort voldoende is.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:43

Wel, ik ben compleet verward. Na de site over het verplichte paardenpaspoort te hebben doorgespit zit ik met een hele grote vraag.

Mijn paard is een stamboekpaard. Nu is het alleen zo, dat hij in het hoofdstamboek (rusland) staat ingeschreven, een stamboek voor de benelux is in de aanmaak, maar nog niet zover dat die al paspoorten mag uitgeven.

Nu staat er in de regeling dat ALLE paarden vanaf 1 januari 2004 een paspoort met chip moeten hebben.

Vervolgens staat er dat stamboekpaarden vanaf januari 2005 een paspoort moeten hebben. Verward

Wat nu, als ik in 2004 met mijn paard de snelweg oprij en wordt aangehouden kan ik een bekeuring krijgen terwijl hij pas in 2005 een paspoort hoeft te hebben???? raar hoor.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:13

Ok een paspoort is verplicht en chippen nog niet, dat scheelt al iets.
Maar wanneer doet de eu dan uitspraak over deze zaak of het wel of niet mag?

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:58

Rond april zou dat zijn. Maar als je nu een paspoort en later pas een chip laat plaatsen is het wel een stuk duurder.
Details over de regeling kun je vinden op
http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/nl-paardenpaspoort/

En vanaf vandaag moet ieder paard dat vervoerd wordt dus een paspoort hebben.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 19:13

Ja maar het zijn mijn paarden niet, en ik weet niet precies hoe een chip wordt geplaatst maar 1 van de merries heeft een afwijking aan de linkerkant van haar hals, dat is voornamelijk dood weefsel en er zijn ook aders uit gehaald.
Alle injecties worden bij haar ook op een andere plek ingespoten.
Vandaar ga ik voor haar liever uitstel heb.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:24

Ik dacht dat juist zulke regelingen voor het algemeen nut van de bevolking was? Ik zie het er echt niet in! Volgens mij is het vooral om het paardenbestand eens goed onder de loep te nemen en ik hou mijn hart vast als er eens ruimingen gaan komen. Fijn wordt dat. Net als dat roken (en de pil), als iedereen nu stopt met roken wie denk je dan dat er voor die belasting weer moet opdraaien, juist ja, de gehele bevolking. Op den duur mag er niks meer in NL en moet je alles verantwoorden en ja hoor vrijheid van meningsuitingen noemen ze dat, NOT!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:43

chantal1 schreef:
Ik dacht dat juist zulke regelingen voor het algemeen nut van de bevolking was? Ik zie het er echt niet in! Volgens mij is het vooral om het paardenbestand eens goed onder de loep te nemen en ik hou mijn hart vast als er eens ruimingen gaan komen. Fijn wordt dat. Net als dat roken (en de pil), als iedereen nu stopt met roken wie denk je dan dat er voor die belasting weer moet opdraaien, juist ja, de gehele bevolking. Op den duur mag er niks meer in NL en moet je alles verantwoorden en ja hoor vrijheid van meningsuitingen noemen ze dat, NOT!



Gewoon je hierbij aansluiten wil je een vuist maken. OK dan!

http://www.hobbydierhouder.nl/

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:49

chantal1 schreef:
. Net als dat roken (en de pil), als iedereen nu stopt met roken wie denk je dan dat er voor die belasting weer moet opdraaien, juist ja, de gehele bevolking.


Heb je wel eens de kosten van ziekten als gevolg van roken ten opzichte van inkomsten accijns gezien.

Je gooit wel een hele hoop dingen door elkaar. Overigens de meeste regels zijn Europese en niet typich voor Nederland.

Wel eens in Amerika geweest, wel eens in een grote stad gewandeld, New York b.v. Daar staat al jaren de beroepsbevolking die dat graag wil op straat voor kantoor te roken. Is een auto waarin gerookt is niet verkoopbaar. Dacht je nu echt dat in een land waar het kapitaal de politiek beheerst zo'n maatregel genomen zou worden als het de economie zou schaden???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:52

chantal1 schreef:
Ik dacht dat juist zulke regelingen voor het algemeen nut van de bevolking was? Ik zie het er echt niet in! Volgens mij is het vooral om het paardenbestand eens goed onder de loep te nemen en ik hou mijn hart vast als er eens ruimingen gaan komen. Fijn wordt dat. Net als dat roken (en de pil), als iedereen nu stopt met roken wie denk je dan dat er voor die belasting weer moet opdraaien, juist ja, de gehele bevolking. Op den duur mag er niks meer in NL en moet je alles verantwoorden en ja hoor vrijheid van meningsuitingen noemen ze dat, NOT!



Paarden worden niet zo grootschalig gehouden dat er ruimingen van zullen komen als er weer een bse of kippenpest uitbreekt. Dat maak je mij niet wijs.

Roken brengt heel veel belastinggeld op, maar mensen die roken kosten ook veel meer qua medische toestanden. Die vlieger gaat dus ook niet op Haha!

Ik zie niet zoveel negativiteit hierin hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 22:57

sarabande schreef:

Wel eens in Amerika geweest, wel eens in een grote stad gewandeld, New York b.v. Daar staat al jaren de beroepsbevolking die dat graag wil op straat voor kantoor te roken. Is een auto waarin gerookt is niet verkoopbaar. Dacht je nu echt dat in een land waar het kapitaal de politiek beheerst zo'n maatregel genomen zou worden als het de economie zou schaden???


Ik vind niet per definitie dat Amerika nou zo fantastisch voorbeeld is. Daar gebeuren ook zat dingen waar de politiek achterstaat maar een groot deel van de bevolking niet.
Ze hebben daar vaak zat beslissingen genomen die zeer veel schadelijke consequenties hebben gehad.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:20

sarabande"]
[quote="chantal1 schreef:
. Net als dat roken (en de pil), als iedereen nu stopt met roken wie denk je dan dat er voor die belasting weer moet opdraaien, juist ja, de gehele bevolking.


Heb je wel eens de kosten van ziekten als gevolg van roken ten opzichte van inkomsten accijns gezien.

?
[/quote]

Zullen we de drank maar buiten beschouwing laten. Schijnheilig


Wel een beetje naief om te denken dat niet roken in New York het longprobleem oplost wandelend tussen die rokende 8 cilinders Op zijn New Yorks. "bull"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 23:53

Zullen we het weer gewoon over het paspoort hebben. Dat probeerde ik, wellicht niet de juiste manier, duidelijk te maken aan chantal.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:01

Sarabande, als ik in Amerika had geleefd was ik inmiddels al vijfvoudig milionair geweest. Dat land kan je dus ook niet echt vergelijken ten opzichte van Nederland.

Pipo schreef:
Ik zie niet zoveel negativiteit hierin hoor!


Negativiteit, ik weet het niet. Ik erger me er vooral aan dat er iets in mijn paard(en) geplaatst moet worden. En als we even goed nadenken met zijn allen dan weten we best wel waarom de paarden geregisreerd moeten worden Geld, geld! Daar heb ik het een aantal jaren geleden al over gehad met een man die een springstal in zijn bezit heeft.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 03-01-04 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:04

chantal1 schreef:
Sarabande, als ik in Amerika had geleefd was ik inmiddels al vijfvoudig milionair geweest. Dat land kan je dus ook niet echt vergelijken ten opzichte van Nederland.



Dan had ik mijn koffers al gepakt Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:04

ceasario schreef:
[
http://www.hobbydierhouder.nl/
[/quote]

Hier zie je Nederland zich gedraagd ,dubbel op.
Altijd anders dan de rest.


Citaat:
Schapen en Geiten moeten vanaf 2008 electronisch oormerk
17-12-03 (bron: min.lnv)
Vandaag hebben de Europese ministers van landbouw besloten dat schapen en geiten vanaf 2008 electronisch moeten worden geoormerkt. Zij hebben een Verordening aangenomen voor identificatie en registratie van schapen en geiten ter vervanging van de regeling uit 1992.
Voor Nederland betekent deze nieuwe Verordening concreet dat schapen en geiten vanaf medio 2005 twee identificatiemerken moeten hebben met identieke nummers die beginnen met de landencode en die uniek zijn voor het dier. Nu is dat in Europa nog één oormerk. Vervolgens wordt per 2008 elektronische identificatie ingevoerd en daarmee ook de verplichting tot het individueel registreren van de dieren.
Voor slachtlammeren tot 12 maanden geeft de Verordening aan de lidstaten een uitzonderingsmogelijkheid: deze dieren mogen met een bedrijfsnummer worden geïdentificeerd en als groep worden geregistreerd als deze slachtlammeren binnen het eigen land worden geslacht. Minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft nog niet besloten of en hoe deze uitzonderingsmogelijkheid in Nederland ingevuld gaat worden.


Hoe doe je dat met dwerggeiten.

Gaan we de baby's straks ook al piercen.
En vast een belastingchip inbrengen.

Er lopen er echt op het Lnv gecloonde resten uit 40-45 rond.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:07

Pipo"]
[quote="chantal1 schreef:
Sarabande, als ik in Amerika had geleefd was ik inmiddels al vijfvoudig milionair geweest. Dat land kan je dus ook niet echt vergelijken ten opzichte van Nederland.



Dan had ik mijn koffers al gepakt Haha!
[/quote]

Dan had het gebeurde ook in Amerika moeten zijn gebeurdt. Vandaar dat ik nog hier zit.

Ik ben trouwens ondertussen ff op die site aan het neuzen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:12

NBvH wil erkenning voor gewetensbezwaren tegen oormerken
17-11-03
Hobbydierhouders die bezwaren hebben tegen het aanbrengen van oormerken kunnen hun krachten bundelen. De NBvH wil trachten voor hen erkenning te krijgen bij het ministerie van LNV. De AID voert op dit moment steekproefsgewijs controles uit bij hobbydierhouders. Lang niet alle geiten, schapen, koeien en varkens hebben oormerken in. Veel hobbydierhouders hebben wel een UBN en ook oormerken in huis, maar deze niet in de oren van de dieren bevestigd. Dit vanwege het feit dat oormerken het dierenwelzijn aantasten. Gewetensbezwaarden wordt verzocht zich te melden bij de NBvH. De vereniging is voor een diervriendelijke identificatie met behulp van chips. Eerder is al een groep rundveehouders erin geslaagd erkenning te krijgen als gewetensbezwaarde op het gebied van oormerken. Ook een vakenshoudster die weigert haar varkens te oormerken, is onlangs door de rechtbank in Zutphen in het gelijk gesteld. Van deze uitspraak gaat volgens het ministerie van LNV geen precedentwerking uit. Wie dus erkenning wil als gewetensbezwaarde zal opnieuw naar de rechter moeten.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:44

Chippen is nog steeds niet verplicht.....
Indien die verplichting er zou komen kun en mag je bezwaren indienen tegen het chippen als je daar om [moeilijke woorden] bezwaar tegen hebt...

De chip verplichting zal er pas kunnen komen vanaf april 2004, als de EU daarover heeft beslist...ze zullen maar beslissen dat een chip niet mag (om wat voor reden dan ook...) en dat je net als bij een paspoort bijv om de zoveeltijd foto's moet laten maken en dat die dan in het paspoort worden geplakt.... of streepjescodes op een paard branden dmv een laser (roep maar even wat) (kunnen we dat een zebracode noemen..)

Een chip wordt bij paarden in de halsspier ingebracht, waar deze zal inkapselen....bij honden en katten wordt diezelfde chip onderhuids ingebracht (ook bij kittens en puppy's)
Bij paarden niet onderhuids ivm de kans op zwerven...
Dat de groei van een veulen een rol speelt op de kans op zwerven van de chip lijkt mij bijzonder klein en ook niet dat dit risico's met zich mee zou kunnen brengen....Immers zou je chippen op 4 jarige leeftijd en het paard gaat in training, zal die halsspier zich ook ontwikkelen en zou juist ook dan de kans op ongewenste neveneffecten aanwezig zijn...

Ik ben ook geen voorstander van chippen, meer uit oogpunt van de extra kosten die het met zich mee zal brengen (paspoorten heb ik bij al mijn pony's, of zaten erbij of zelf aangevraagd)

En ik heb een veulen die een beetje buiten de boot valt...door de overgangsregelingen....is papierloos en geboren voor 1-1-2004....

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:05

ik snap er ondertussen helemaal niks meer van, dat chippen en paspoort gedoe. Mijn zus en ik hebben nu 4 pony's lopen, allemaal zonder stamboek of chip. Ik begrijp best dat de EU wil weten wat voor medicijnen paarden hebben gehad en of ze daarom nog voor consumptie geschikt zijn. Het leek mij dan logisch dat alleen de veulens vanaf 2004 gechipt moeten worden (alleen een paspoort heeft geen nut, want wie zegt dat dat paspoort bij die pony hoort, bijvoorbeeld: hoeveel zwarte shetlanders van ongeveer een meter lopen er in Nederland???????)
Maar mijn shet van 22, die ik heb vanaf zijn 12e, ik zie het nut niet in om die te chippen voor de medicijnen, ik weet niet wat er in de eerste 12 jaar van zijn leven allemaal voor medicijnen gegeven zijn. Maar als ik nu een paspoort+chip neem en erbij vermeld dat ie voor consumptie is mag het opeens wel? Dat klopt gewoon niet, mijn veulen wil ik best chippen, maar die bejaarde shet, dat vind ik gewoon onnodig.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 21:35

Ik zou zeggen, schrijf een brief aan de europeese commissie. Die verzint wel meer regeltjes waarvan het nut niet helemaal duidelijk is.