weten jullie wat dit betekent???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

weten jullie wat dit betekent???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 14:58

Ik wist niet bij welke forum ik deze moest zetten maar daarom heb ik heb gewoon hier neer gezet...
mijn vraag:

op de papieren van mijn pony staat dat ze
stamboekmerrie
is en
stermerrie

weten jullie wat dit betekent?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:00

Ik verplaatst het voor je naar FA Lachen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 15:01

Dat ze opgenomen is in het stamboek en door mocht naar Ermelo waar ze ster is geworden... Dromen

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 18:14

Misschien weet ze niet wat een stermerrie betekend?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:22

Dan moet ze dat vragen Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 20:53

Heb jij een NRPS-pony? Die hebben op de papieren inderdaad rondjes waar dan staat stamboek, ster en evt. nog een ander predikaat. Je pony kan inderdaad stamboek en ster tegelijk zijn.

Een merrie die aan de eisen van het stamboek voldoet wordt een stamboekmerrie. Je kunt uiteraard ook van een stamboekruin spreken.

De betere stamboekmerries op een exterieurkeuring kunnen ster worden. Dit betekent dat ze beter zijn dan gemiddeld qua exterieur en gangen.

De betere stermerries kunnen nog keur worden. Je moet dan ook nog een IBOP-proef doen. Dit is een bruikbaarheidstest.

Bij het kwpn hebben ze ook nog PROK-merries, dit zijn merries die op de foto's heel erg goed zijn.

Bij het kwpn heb je ook nog elite. Dit zijn keurmerries die ook het PROK predikaat hebben.

Verder heb je nog het predikaat sport. Je paard moet dan Z1+5 zijn dressuur, of vanaf vandaag Z1+1. Of Z+6 springen. Of Z+5 sgw.

Ook is er nog het predikaat preferent. Dit zijn merries die 3 of meer nakomelingen hebben die voldoen aan de door het stamboek gestelde eisen.

Het kwpn kent ook nog prestatie. Dit is een predikaat voor merries waarvan 3 nakomelingen het predikaat sport gekregen hebben. Bij het kwpn moeten de nakomelingen die punten gehaald hebben in de fokrichting van de merrie (voor het Gelderse paard gelden weer andere eisen geloof ik)

Volgens mij kennen alle stamboeken de predikaten stamboek, ster en keur. Ook sport kennen ze vaak wel, maar de eisen verschillen per stamboek.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 21:25

germie schreef:
De betere stermerries kunnen nog keur worden. Je moet dan ook nog een IBOP-proef doen. Dit is een bruikbaarheidstest.


Bij het NRPS moet ze dan ook 1 nakomeling hebben met tenminste een eerste premie...

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 23:22

Lydiia ik weet het niet daarom vraag ik het ook

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 00:42

Ja, dat dacht ik al, maar dacht dat je verkeerd begrepen werd

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 10:51

Missouri"]
[quote="germie schreef:
De betere stermerries kunnen nog keur worden. Je moet dan ook nog een IBOP-proef doen. Dit is een bruikbaarheidstest.


Bij het NRPS moet ze dan ook 1 nakomeling hebben met tenminste een eerste premie...
[/quote]
Ik dacht een tweede premie, maar dat ze 1 nakomeling moeten hebben klopt inderdaad.

Het beste is als je nog een beetje twijfelt om gewoon je stamboek even op te bellen, die weten het precies en kunnen het zo zeggen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 13:35

germie schreef:
Ik dacht een tweede premie, maar dat ze 1 nakomeling moeten hebben klopt inderdaad.


Echt een eerste. Tweede premie = geen Ermelo.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-04 19:12

owja dus als je een ster hebt dan moet je pony een veulen hebben?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 21:51

Voor ster niet, alleen voor keur.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 10:26

germie schreef:
Heb jij een NRPS-pony? Die hebben op de papieren inderdaad rondjes waar dan staat stamboek, ster en evt. nog een ander predikaat. Je pony kan inderdaad stamboek en ster tegelijk zijn.

Een merrie die aan de eisen van het stamboek voldoet wordt een stamboekmerrie. Je kunt uiteraard ook van een stamboekruin spreken.

De betere stamboekmerries op een exterieurkeuring kunnen ster worden. Dit betekent dat ze beter zijn dan gemiddeld qua exterieur en gangen.

De betere stermerries kunnen nog keur worden. Je moet dan ook nog een IBOP-proef doen. Dit is een bruikbaarheidstest.

Bij het kwpn hebben ze ook nog PROK-merries, dit zijn merries die op de foto's heel erg goed zijn.

Bij het kwpn heb je ook nog elite. Dit zijn keurmerries die ook het PROK predikaat hebben.

Verder heb je nog het predikaat sport. Je paard moet dan Z1+5 zijn dressuur, of vanaf vandaag Z1+1. Of Z+6 springen. Of Z+5 sgw.

Ook is er nog het predikaat preferent. Dit zijn merries die 3 of meer nakomelingen hebben die voldoen aan de door het stamboek gestelde eisen.

Het kwpn kent ook nog prestatie. Dit is een predikaat voor merries waarvan 3 nakomelingen het predikaat sport gekregen hebben. Bij het kwpn moeten de nakomelingen die punten gehaald hebben in de fokrichting van de merrie (voor het Gelderse paard gelden weer andere eisen geloof ik)

Volgens mij kennen alle stamboeken de predikaten stamboek, ster en keur. Ook sport kennen ze vaak wel, maar de eisen verschillen per stamboek.



Ook weer wat geleerd vandaag... een onthoudertje! Bloos

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 22:03

..