Inteelt- en lijnteelt en outcross

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Inteelt- en lijnteelt en outcross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 18:55

Stelling:
Ik ben een kind van Albert Einstein en Marilyn Monroe
......ik ben net zo slim als me moeder.......
......en net zo mooi als me vader....

Wat vinden jullie van lijnenteelt outcross enz?

ik persoonlijk vind het de laatste tijd steeds gekker worden trek de advertenties in verschillende bladen er maar is op na Osmium x Ferro, Rhodium x voltaire enz enz dat is toch niet bedoeling? zijn hier eigenlijk regels voor binnen het kwpn (of andere stamboeken)?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:25

Binnen het KWPN weet ik het eigenlijk niet... (oei) Maar ik weet wel dat er binnen het Friese stamboek wel met inteeltpercentages gewerkt wordt. Persoonlijk zou ik de combi's die jij noemt nooit nemen maar in de 3e/4e generatie een keer kruisen lijkt me niet zo'n probleem. Eigenlijk om goede eigenschappen nog wat meer te verankeren maar wel opletten op eventueel slechte eigenschappen want die veranker je dan ook dubbel.

Vb. mijn eigen merrie heeft veel Saros xx en L'invasion bloed door de aderen vloeien maar dat zit allemaal vrij ver weg. Als je het percentage bekijkt kom je op ca. 5% Saros xx en 4.5% L'invasion. Dus ik zal op zoek gaan naar een hengst die dit zeker niet nog hoger maakt maar juist een hengst zoeken met andere sterke genen. (en hopen dat ik dan een mooi compleet sportpaard fok Haha! )

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 19:48

Bij het FPS is het percentage maximaal 5%.
Zelf denk ik dat 1x paren met een nauwe verwante nog wel kan, maar daarna moet er gewoon outcross toegepast worden. Je legt immers eigenschappen "vast", dit kunnen goede, maar ook heel verkeerde eigenschappen zijn.

Overigens, geen enkele paring is een garantie op succes. Lachen

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 23:48

Daar zijn toch bij het kwpn niet echt regels voor? Kijk maar bij de tuigpaarden, Fabricius x Fabricius en ook op Renovo wordt vaak ingeteelt.

Lijnenteelt, voor het vastleggen en verankeren van alle sterke eigenschappen. Maakt niet uit dat je ook de slechte eigenschappen verankerd blijkbaar... en dan is er nog het ethische vraagstuk.

In Holstein doen ze ook niet zo moeilijk, bij mij op stal staat een merrie van wie alle 2 de kanten van het papier precies hetzelfde zijn (onder en boven). Beetje jammer... het verplicht bijna tot outcross.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 01:52

wordt dit niet veroorzaakt door de verkoopkans van het fokprodukt?
Vooral het fokken van (zware) inteeltprodukten...immers als de namen maar klinken hoor je het geld rinkelen..

En is dut dus min of meer fokken van toevalsprodukten (goed of slecht)

Ik heb hier voor de (aspirant)fokkers wel eens de vraag gesteld volgens welk principe men fokt...en of er meer dan 4 fokprincipes zijn/waren.

momenteel wordt er vooral gekeken naar de vader, en als die indirect of direct ook vookomt in de moederlijn schijnt dan minder intressant te zijn, echter als het fokprodukt een merrie blijkt te zijn wordt er gelijk gesproken over outcross zonder te kijken welke eigenschappen daadwerkelijk verankerd zijn en of het daardoor nodig is om "vreemd"bloed toe tevoegen.
Of nog sterker bij de fokker te informeren waarom er gekozen is voor die hengst (de vader van de merrie)...
en dan krijg je inderdaad het bovenstaand:
Marilyn Monroe X Albert Einstein
Schoonheod van paps en het iq van mams....
oftewel fokken is gokken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 02:33

In de strengen staat een heel stuk van de heer Florijn, dat is wel interessant om te lezen. Hij is tegen lijnenteelt.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 02:50

Pipo schreef:
In de strengen staat een heel stuk van de heer Florijn, dat is wel interessant om te lezen. Hij is tegen lijnenteelt.


Waarom is hij tegen lijnenteelt?
En volgens welk principe fokt hij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 02:58

Lees de in de strengen maar, echt een heel interessant artikel. Die man heeft diverse goedgekeurde dekhengsten gefokt.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:55

Pipo schreef:
In de strengen staat een heel stuk van de heer Florijn, dat is wel interessant om te lezen. Hij is tegen lijnenteelt.


De moeder van Larino, Erina heeft overigens wel 2 keer Ramzes in 4de generatie. Dus, Florijn mot nich zeur'n. Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:51

Excuseme"]
[quote="Pipo schreef:
In de strengen staat een heel stuk van de heer Florijn, dat is wel interessant om te lezen. Hij is tegen lijnenteelt.


De moeder van Larino, Erina heeft overigens wel 2 keer Ramzes in 4de generatie. Dus, Florijn mot nich zeur'n. Haha!
[/quote]

Florijn:
Op zich kan het mooi zijn om een bepaalde stempelhengst in de derde of vierde generatie nog een keer te laten komen.

Maar te sterke inteelt op de moederlijn hebben we nooit gedaan.
We weten dat daar voorstanders van zijn,maar voor ons is het ethisch niet correct.
Daarnaast moet je niet vergeten,dat je bij te sterke lijnenteelt niet alleen de goede maar ook de slechte eigenschappen nog een keer vastlegt."

----------------
---------------------

Zou hij met slechte eigenschappen bedoelen de gezondheid van paarden?
Met name HKO en dan is dat ethisch niet verantwoord.

Zijn begin van een van zijn stammen komt de hengst Couperus (Naturel) uit en Fabre (Pion)
Couperus ging snel naar Indonesie en Fabre ging tijdens de derde bezichtiging naar Belgie. Om enkele jaren later goedgekeurd te worden voor het NRPS Knipoog .Maar haalde het verder niet omdat de foto's in Utrecht niet voldeden aan de eis van het NRPS.

Een verhaal IDS is leuk ,maar niet het halve verhaal.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 12:55

ceasario"]
[quote="Excuseme"][quote="Pipo schreef:
In de strengen staat een heel stuk van de heer Florijn, dat is wel interessant om te lezen. Hij is tegen lijnenteelt.


De moeder van Larino, Erina heeft overigens wel 2 keer Ramzes in 4de generatie. Dus, Florijn mot nich zeur'n. Haha!
[/quote]

Florijn:
Op zich kan het mooi zijn om een bepaalde stempelhengst in de derde of vierde generatie nog een keer te laten komen.

.
[/quote]

Dat noem ik lijnenteelt.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:08

ceasario schreef:
Zijn begin van een van zijn stammen komt de hengst Couperus (Naturel) uit en Fabre (Pion)
Couperus ging snel naar Indonesie en Fabre ging tijdens de derde bezichtiging naar Belgie. Om enkele jaren later goedgekeurd te worden voor het NRPS Knipoog .Maar haalde het verder niet omdat de foto's in Utrecht niet voldeden aan de eis van het NRPS.

Een verhaal IDS is leuk ,maar niet het halve verhaal.


Citaat IDS In de loop der jaren kreeg Florijn 25 hengsten goedgekeurd.

Ach het is maar wat je wilt zien

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:11

Alane schreef:
wordt dit niet veroorzaakt door de verkoopkans van het fokprodukt?
Vooral het fokken van (zware) inteeltprodukten...immers als de namen maar klinken hoor je het geld rinkelen..


Ik denk niet dat iemand die zo'n papier ziet dat paard wil hebben... en ieder mens snapt ook wel dat je te ver kunt gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:21

ceasario schreef:

Dat noem ik lijnenteelt.


En de rest van de stapel die hij heeft goedgekeurd heeft gehad dan ? Haha!

Das een flinke waslijst volgens mij!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:33

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
Zijn begin van een van zijn stammen komt de hengst Couperus (Naturel) uit en Fabre (Pion)
Couperus ging snel naar Indonesie en Fabre ging tijdens de derde bezichtiging naar Belgie. Om enkele jaren later goedgekeurd te worden voor het NRPS Knipoog .Maar haalde het verder niet omdat de foto's in Utrecht niet voldeden aan de eis van het NRPS.

Een verhaal IDS is leuk ,maar niet het halve verhaal.


Citaat IDS In de loop der jaren kreeg Florijn 25 hengsten goedgekeurd.

Ach het is maar wat je wilt zien
[/quote]

Niks neg. over Florijn.
Maar wel begrijpelijk waarom je bepaalde eigen stammen niet kruist en ook opruimt.
Het is maar wat je wilt zien.
Wij hebben in al die jaren regelmatig veulens van die hengsten gehad.
Maar het verhaal dient rond te zijn en niet krom.