veulen voelen bewegen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

veulen voelen bewegen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 22:05

Vanaf wanneer kan je een veulen meestal voelen bewegen? Ik heb echt geen idee, en er beweegt zo ontzettend veel in Spot. Maar wat het allemaal is??? Ze is juni voor het eerst gedekt, dus is nu 7 mndn als het goed is.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:11

Ooo, dan moet je het wel kunnen voelen hoor. Ik weet niet precies vanaf wanneer, maar bij 7 maanden moet je het kunnen voelen, het voelt als een soort plopje Verward , moeilijk uit te leggen. Als je je paard laat drinken wordt het veulen vaak wakker en gaat bewegen, probeer maar eens echt heel leuk. OK dan!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:05

Hmm, mijn merrie is eind Mei gedekt, in 1 keer raak en ze is nu dus ook bijna 7 maanden maar ik heb nog nooit iets gevoeld of gezien Huilen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:16

Echt gevoeld heb ik het veulen bij mijn merrie niet toen ze drachtig was. Wel zag je -als je haar van achter bekeek- hoe haar hele buik zich van links naar rechts en weer terug bewoog Haha! !

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:21

Fleur is nu 6, maand drachtig, en ik voel het overduidelijk schoppen! Ong een week geleden voelde ik het voor het eerst!! Het is echt heel schattig!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:33

Grrr, ik baal! Dat wil ik ook! Ik ga vanaf morgen hele dagen aan haar buik voelen en kijken

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 01:57

Ik voelde het vanaf 6 maanden ... meestal als mijn merrie stond te eten.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:13

Maar hoe weet je nou zo zeker dat dat het veulen is? Ik zie bij mijn merrie ook vanalles bewegen maar of dat het veulentje al is...? Mijn merrie is nu ook 7 maanden drachtig. Vooral bij de flanken zie ik 'beweging' maar dat kunnen net zo goed de darmen zijn die werken.
Het is voor mij ook de eerste keer met deze merrie dus ik weet niet zo goed hoe die dingen bij haar ontwikkelen, ik ken haar nog niet zo goed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:14

Is spotty drachtig? goh wat leuk he! welke hengst hebben jullie gebruikt?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:18

Ik zie bij mijn ruin meer beweging dan bij de drachtige merries.
Pas de laatste weken zie ik wat meer, vooral als de merrie dan rustig op stal staat. Het duidelijkst zie ik het aan de merrie zelf als ze weer eens met haar oren zuur in haar nek staat en naar haar buik trapt. Dan is het veulen echt vervelend Haha!

Maar ik moet zeggen dat ik nu ook nog niet iedere dag naar die buiken sta te turen. Dat komt nog genoeg als ze straks dik overtijd zijn... Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:35

MarijeR schreef:
Maar ik moet zeggen dat ik nu ook nog niet iedere dag naar die buiken sta te turen. Dat komt nog genoeg als ze straks dik overtijd zijn... Knipoog

Ha! Hou op, schei uit ... mijn merrie heeft een maand lang gedaan alsof ze ging bevallen. GEK werd ik ervan! En die buik werd maar groter en groter en groter ... als het veulen bewoog, moest mijn merrie soms echt een voet verzetten om haar gewicht goed over vier voeten te kunnen verdelen. En zij stond daar maar met die glimlach van oor tot oor ... raar paard.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 13:36

Zwelgje schreef:
Maar hoe weet je nou zo zeker dat dat het veulen is? Ik zie bij mijn merrie ook vanalles bewegen maar of dat het veulentje al is...? Mijn merrie is nu ook 7 maanden drachtig. Vooral bij de flanken zie ik 'beweging' maar dat kunnen net zo goed de darmen zijn die werken.
Het is voor mij ook de eerste keer met deze merrie dus ik weet niet zo goed hoe die dingen bij haar ontwikkelen, ik ken haar nog niet zo goed.


Ja, dat zie ik dus ook!
Ik heb net vooral bij het eten staan kijken en zie bij haar flanken ontzettend veel beweging, maar als ik bij de hengsten en bij de ruinen kijk ziet dat er het zelfde uit als bij mijn merrie, ik zie dit dus niet als beweging van het veulen.
Ik denk dat het toch nog te vroeg is om iets te zien hoor, jammer, maar ik heb nog wel even geduld

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:26

Ik heb nog helemaal niks gezien Scheve mond
Ze is ook nog maar 6 maanden, maar ze begint nu wel al een beetje een buikje te krijgen.

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:37

Jawel, Spot is drachtig Desiree! Als het goed is tenminste, we hebben haar door een hele mooi schimmelhengst van mijn oma laten dekken, Keston Manikin, maar daarna niet laten scannen/opvoelen o.i.d. Ben er nu wel vrij zeker van dat ze drachtig is. Als ik die verhalen zo hoor is het maar goed dat ik niet meer thuis woon, dan zat ik denk ik dag en nacht in de stal!! Toen ik gisteren iets dacht te voelen stond ze idd te eten, het bewoog wel elke keer net als zij haar hoofd bewoog. Ik weet het ook niet allemaal, zal wel eens goed opletten!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:40

Ga je platte hand eens voor het uier leggen Margje. Heel veel kans dat je een heel klein tikje krijgt Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 14:45

greetje schreef:
Ga je platte hand eens voor het uier leggen Margje. Heel veel kans dat je een heel klein tikje krijgt Knipoog

Als ik dat bij mijn merries op het land doe, weet ik zeker dat ik een harde tik krijg

Waar kan je verder nou het veulen zien bewegen? Als ik dacht dat ik iets zag, was het altijd aan de zijkant van de buik of richting de flanken.
Maar dat is echt ver in de dracht.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:53

Ik wilde net dezelfde vraag gaan stellen! Toevallig...!
kzit ookal een paar weken de hele dag naar die buik te staren, maar kzie nog niks Huilen ook niet als ze aan het drinken is.. terwijl ze toch al begin april is uitgerekend Pling .... maja.. niet bij iederen merrie zie je het denk ik..

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:04

Vorige week heb ik het ook gevoeld bij de flanken. Helena is nu 6 maanden drachtig! M'n vriend zag het toen hij aan het poetsen was! Echt grappig!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:26

je moet heel goed het verschil weten van de beweging van de merrie of van het veulen, als een paard staat te eten werken er heel veel spieren aan mee, en voel je bijna zeker weten alleen de merrie
Ik heb de pech dat Joy niet drinkt als ik erbij ben (zelden) maar dat schijnt echt HET tijdstip te zijn om te voelen, vooral bij lekker koud water.
Zo af en toe voel ik eens aan joy haar buik, meestal na het rijden rond etenstijd. ik leg daarbij mijn oor op haar buik, en hand tegen haar flank (en duw zachtjes)
De eerste keer dat ik beweging voelde was op 5 maanden, heel duidelijk
toen een tijdje niets...
en met 7 / 8 maanden zo af en toe een keertje, laatst zelfs behoorlijk heftig
Zelfs mijn vriend heeft het gevoeld, maar voor een vreemde is het erg lastig, die denkt dat elke beweging er een van het veulen is, terwijl dit vaak gewoon de merrie is Haha!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 23:37

greetje schreef:
Ga je platte hand eens voor het uier leggen Margje. Heel veel kans dat je een heel klein tikje krijgt Knipoog


Hihi, ik krijg dan ook vaak een tik terug, alleen dan niet van het veulen

Bij fleur voel je het echt overduidelijk schoppen. Alsof er iemand aan de binnenkant van haar buik zit te tikken. Gister was het echt heel erg, en zag ik het, terwijl ik aan het poetsen was. Zelf mensen die langs stapten in de bak, zagen dr buik heen en weer gaan!!!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:15

Volgens mij gaat het veulen pas een paar weken voor de bevalling echt goed bewegen zodat je het kan zien ,daarvoor is hij vrij stil.
Ik heb ook een bijna 8mnd drachtige merrie en zie ook van alles, maar volgens mij is dat nog niet het veulen,En het is ook vaak zo dat al het veulen geweegt dat moeder daar inderdaad met haar oren naar achter en naar haar buik kijkt op reageert.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:32

Dolly is vandaag 8 maanden Haha! en een dag of 4 geleden was het voor het eerst echt heel duidelijk dat er wat inzat, toen zag je het echt bewegen en voelde je een hoefje zitten Lachen

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 15:35

Lijkt me heel leuk als je dat voelt zo`n hoefje, onze merrie is ook bijna 8 mnd, en ik wacht ook echt op het eerste trapje wat je van buiten af kan voelen of zien

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 16:35

wat bij mij is: als ik dolly uit d'r stal haal wordt de baby wakker, als ik ga poetsen enzo gaat ie trappen en bewegen, en als ik dan ga rijden gaat ie weer slapen (gelukkig maar!), dus misschien als je tijdens het poetsen heel goed oplet?

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 23:34

midgie schreef:
Volgens mij gaat het veulen pas een paar weken voor de bevalling echt goed bewegen zodat je het kan zien ,daarvoor is hij vrij stil.


Dat is volgens mij niet helemaal waar, een paar weken voor de bevalling heeft het veulen weinig bewegingsruimte meer in de baarmoeder waardoor je het veulen soms juist niet of nauwelijks meer voelt.
Mijn merrie zit nu in de 9e maand van haar dracht en vanaf 7 maanden voelde ik het veulen schoppen. Maar bij mijn vorige merrie heb ik het veulen ook nooit kunnen voelen.