Hengstencompetitie in Weert, het verslag:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:17

KWPN
19-12-2003: Scandic, Rousseau, Painted Black, Empire, Rash R en Perion winnen Weert


De goedbezochte Hengstencompetitie in Stal De IJzeren Man in Weert leverde in de dressuur dezelfde winnaars op als in Hengelo. Remy Bastings liet Scandic (v.Solos Carex) weer met veel afdruk en cadans door de baan gaan, wat hem in de klasse L een eerste plaats met 76,5 punten opleverde. De nog iets terughoudende Special D (v.Métall) kwam op de tweede plaats met 74 punten. Drie hengsten werden gedeeld derde: Skydancer (v.Florestan I), gereden door Nathalie Smeets, Florencio (v.Florestan I) en de voor de tweede bezichtiging aangewezen Lord Loxley (v.Lord Sinclair).
In de M-klasse was Rousseau (v.Ferro) wederom de beste. Rousseau werd gevolgd door Redford (v.Krack C) die aan ruimte en afdruk in beweging heeft gewonnen. De derde plaats was voor Rhodium (v.Ferro).
Anky van Grunsven reed Painted Black (v.Gribaldi) naar een ruime overwinning in de klasse Z. Op de tweede plaats kwam de Gelderse hengst Parcival (v.Koss) die in het afgelopen jaar sterk progressie heeft gemaakt. Bert Rutten reed een proef op lichte tourniveau met Paganini (v.Havidoff) en werd in deze gecombineerde rubriek derde.

Springen
Pieter Kersten en Dion van Groessen gaven de punten in de A-categorie. De overwinning ging naar Empire die afgelopen zomer de IAN Trofee won en momenteel in de selectieprocedure zit van de hengstenkeuring. Robert Vos reed de zoon van Emilion naar 32,5 punten. Met een half puntje minder volgde Sheraton (v.Indoctro) voor Sir Corland (v.Corland) en Salvatore (v.Cavalier).
In de M-klasse werd spannende sport geboden, bijna alle combinaties plaatsten zich voor de barrage. De winst ging naar de ervaren combinatie Marc Dijkstra met Rash R (v.Cash). Net als in Hengelo ging de tweede plaats naar Riverman (v.Kenwood) met Peter Geerink in het zadel.
Als tweede starter in de barrage leek Wout-Jan van der Schans in de Z-klasse de winnende tijd te rijden met Arkansas (v.Acrobat II), maar moest toch nog drie andere hengsten voor zich dulden. Henk van der Pol reed Perion (v.Faust Z) zo snel als hij kon naar de winst, in de uitslag gevolgd door Pompadour (v.Julio Marinier xx) en Triomphe (v.Triomphe de Muze).

(Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:25

Volgens mij was het Triomph de Muze (v. Triomph), omgedraaid dus.
Deze AES hengst heeft uit zijn eerste jaargang een dit jaar bij het KWPN goedgekeurde zoon.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:31

Er was trouwens nog een aardige discussie op de tribune onder een aantal fokkers uit verschillende windstreken die hun ergernis uitspraken over het feit dat er op een vergadering over toelating van AES veulens was gesproken. Daarvoor zijn we al niet generaties bezig om gezonde paarden proberen te fokken, zeiden ze zeer beslist.
De discussie kwam op gang door het grote aantal AES springhengsten die over het algemeen niet erg aansprekend waren, noch in exterieur noch in talent.
Die hebben we niet nodig zeiden deze (ons onbekende) KWPN fokkers uit de grond van hun hart.
Na mijn vraag wat een enquête onder de leden zou opleveren was de algemene mening dat meer dan 80% van de leden achter het beleid van het KWPN in deze stond, zoals ook achter het nieuw aangekondigde afstammelingen onderzoek op OCD.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:42

Klinkt als een goed bericht Sarabande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:56

CGJ12 schreef:
Ja onze bondscoach kon altijd wel een poepie rijden.

Maar reed ie weer met een veelzijdigheidszadel, met beugels op springmaat?



Ja op een veelzijdigheid, springen met zulke beugels zou ik niet willen, zijn ze net weer ff te lang.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:56

sarabande schreef:
Er was trouwens nog een aardige discussie op de tribune onder een aantal fokkers uit verschillende windstreken die hun ergernis uitspraken over het feit dat er op een vergadering over toelating van AES veulens was gesproken. Daarvoor zijn we al niet generaties bezig om gezonde paarden proberen te fokken, zeiden ze zeer beslist.
De discussie kwam op gang door het grote aantal AES springhengsten die over het algemeen niet erg aansprekend waren, noch in exterieur noch in talent.
Die hebben we niet nodig zeiden deze (ons onbekende) KWPN fokkers uit de grond van hun hart.
Na mijn vraag wat een enquête onder de leden zou opleveren was de algemene mening dat meer dan 80% van de leden achter het beleid van het KWPN in deze stond, zoals ook achter het nieuw aangekondigde afstammelingen onderzoek op OCD.


Spreek nu toch eens over gezond als de hele paardenstapel op de foto staat.
En doe niet of de rest rot is. Als je alleen maar de hengsten in beeld hebt.
Als je alles wat in Nederland staat en ook in andere landen op de foto zet
, dan is de Salami de eerste 10 jaar in de aanbieding.
En waar komt het merendeel van het AES "spul"vandaan?
Zo kunnen we nog wel meer rassen erbij halen ,w.o. trakehners waarbij een stel tussen zitten/zaten waar de hoefkatrol de kroonrand uitkomt.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:57

Motto van gisteren: meningen herzien en meningen gevormd!

Helaas ligt mijn boekje denk ik nog bij Pipo in de auto Verdrietig dan maar uit m'n hoofd:

Wij kwamen binnen toen Scandic net de baan in zou gaan, net op tijd dus. Hij gaat los door het lijf, swingend over de rug door de baan. Ik had verwacht dat hij nog iets flitsender in het achterbeen zou zijn, maar hij gebruikt het wel goed. De stap is zeker niet best, dat heb ik niet eerder mogen aanschouwen dus of het verbeterd is weet ik niet maar hij liet gister aan de hand zelfs geen lekkere stap zien. De galop, eeehhhh, Pipo wat vond ik van de galop???

Daarna hebben we voornamelijk bij de losrijbaan gestaan, daar zie je een paard pas echt en niet in die paar minuten dat de ruiter het beste eruit probeerd te halen in de ring.
Meest opvallende gegeven was dat mijn mening wat betreft Weltmeyer-bloed bevestigd werd. Alle hengsten, lees ÁLLE, met Weltmeyer-bloed direct of indirect hadden een dramatisch achterbeen. Er kan niet eens meer gesproken worden van achterbeengebruik want ze kwamen twintig kilometer later eens langssloffen. echt schrikbarend bewijs en bevestiging van mijn mening. Ik heb het dan over Ruben, Riverdance (hier zat Remi toch ook op? veel rijkunst maar hier kon hij zelfs niks mee), Donnerruf - waren er niet nog een paar - en San remo helaas ook. Daarvan heb ik een broer gereden (zelfde moeder maar dan direct van Weltmeyer) die had tijdens de hengstleistungsprüfung in Duitsland 137,5 punt en San remo is daar echt een copie van. Een plaatje van een paard met een mooi front, maar hij zal never ever kunnen zakken achter. Vanwege z'n rug niet en vanwege z'n achterbeen niet. De galop viel me ook tegen, die van z'n broer is een stuk beter en die is door een bepaalde ruiter helemaal kapot gereden. Dat is San remo zeker niet, als Edward (ahhh, hij was ziek) er niet op zou zitten had ie net zo dramatisch gelopen als z'n bloedverwanten.

Uitschieter in twee opzichten: VDL Prestige!!! Ontzettend gaaf paard, jammer héél jammer van z'n ruiter want die belemmerd hem echt om goed z'n werk te doen. Nu kon hij niet zakken van achter en bleef hij wat strak in de rug, terwijl zijn achterbeen gebruik fantastisch is. Dit is ook echt een vader-dier, met een hoofd dat een mix is tussen de Silvano en Goodtimes. Wat de hengst op papier beloofd maakt hij helemaal waar in praktijk, nu nog een andere ruiter....... dat was namelijk de absolute negatieve uitschieter.

Dat goldt ook voor Alex van Silfhout, daarom geldt voor hem: mening herzien. Tjonge jonge hé, harder trappen kan denk ik niet. Het enige wat hij deed was naar voren trappen (echt de baan door galoperen) en terug trekken naar stap (heel slecht, kort, gehaast, véél spanning). Nou moet ik ook wel zeggen dat Paddox ook echt tegen het been aan liep, zich ontzettend terug hield en ook echt niet naar voren wou. Ik zou hem zelf ook naar voren hebben gereden, al vraag ik me af of het nodig was geweest als een ander hem had gereden.

Painted black is een leuk sportpaard, zeker geen dekhengst. Maar zo reedt ons Ank hem wel; ze stond bijna in haar beugels om er met nog meer kracht van voren aan te kunnen hangen. Nee, dat was ook geen goed staaltje rijkunst wat ze daar liet zien. Ik zou bijna zeggen; ballen eraf en hop de sport in, dan rijdt Anky hem waarschijnlijk ook een stuk beter.

Wie wel een sterk staaltje rijkunst liet zien was Bert Rutten! Met Kieffer veelzijdigheidszadel, springbeugels, zwanehalssporen (rare combi) en een rijrok uit het jaar nul. Maar ik was helemaal onder de indruk van z'n rijden. Bert staat op mijn netvlies als een wat minder sympatieke ruiter, maar nu...... ik hoop echt dat hij het leest, want dit was echt rijkunst. Mijn complimenten en mijn mening herzien. Bovendien vind ik Paganini een goed paard, met een goed achterbeen gebruik, hij kan zakken achter, hij gebruikt z'n rug (als mag hij daar nog wel iets losser in gereden worden), het is een mooi paard met correcte gangen. De verzamelde stap was echt heel goed, de middenstap wat minder maar dat kan er ook aan liggen dat hij wel met iets meer lengte in het lijf gereden kon worden. Verder mooi in het front, vrolijk tevreden hoofd, hele mooie aanleuning op de trens (!!! de stangteugel hing door, weinig gezien in het Z). Inderdaad Missourri, hier waren alle rijtechnische termen op van toepassing.

Verder vielen mij postitief op: Charming en Rousseau (had wel meer verwacht maar zeker niet verkeerd)
Minder positief: Radar en Riant. Beide niet makkelijk en beide totaal niet opvallend. En Marlies mag wel weer eens zitlessen volgen bij Jo........

Opvallend dat Parcival zo hoog scoorde, terecht hoor, want ik zie liever een paard als hij dan die duikelaars van een Weltmeyers.
Meest opvallende uitspraak van de dag komt van Edward Gal, hij zat toen op de tweede hengst die hij reedt (niet Redford, maar de andere R. Help me!) en de groom stond naast hem met Redford aan de hand:
"Nooit gedacht dat hij bovenaan zou eindigen."
Tja, als de ruiter dat al zegt over een paard..........

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:01

Aimee schreef:
Verder vielen mij postitief op: Charming en Rousseau (had wel meer verwacht maar zeker niet verkeerd)
.....


De vader van Charming

Afbeelding

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:03

Aimee schreef:
Wij kwamen binnen toen Scandic net de baan in zou gaan, net op tijd dus. Hij gaat los door het lijf, swingend over de rug door de baan. Ik had verwacht dat hij nog iets flitsender in het achterbeen zou zijn, maar hij gebruikt het wel goed. De stap is zeker niet best, dat heb ik niet eerder mogen aanschouwen dus of het verbeterd is weet ik niet maar hij liet gister
aan de hand zelfs geen lekkere stap zien
. De galop, eeehhhh, Pipo wat vond ik van de galop???


Dat had je toch niet anders verwacht?
Als ie onder het zadel last heeft van ruimte-onzuiverheid is dat enigszins te controleren door de ruiter.
Aan de hand echt niet hoor..............da's toch logisch ? Verward
Dus het woord ZELFS kan ik niet helemaal plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:04

Dat was HansPeter die dat zei AImee Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:08

CGJ12 schreef:
Dus het woord ZELFS kan ik niet helemaal plaatsen.


Als in... het had misschien aan de ruiter kunnen liggen, maar hij stapt van zichzelf gewoon slecht.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:15

Pipo schreef:
Dat was HansPeter die dat zei AImee Haha!


Nee, het was Edward voordat hij de Prijsuitreiking inreed.

Inderdaad Missourri, als een paard aan de hand goed stapt maar onder het zadel niet kan het aan de ruiter liggen. Stapt hij aan de hand al slecht heeft hij van zichzelf al een slechte stap.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:16

Missouri"]
[quote="CGJ12 schreef:
Dus het woord ZELFS kan ik niet helemaal plaatsen.


Als in... het had misschien aan de ruiter kunnen liggen, maar hij stapt van zichzelf gewoon slecht.
[/quote]


lees: verdrijft het voorbeen te snel door het erg diep ondertredende en vlijtige achterbeen..............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:17

Rhodium en Redford, en over Redford zei hij: ik had ook niet verwacht dat ie bovenaan zou eindigen. Daarom had dat meisje Rhodium weer opgehaald.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:18

CGJ12 schreef:
lees: verdrijft het voorbeen te snel door het erg diep ondertredende en vlijtige achterbeen..............


O, wat jammer dat ik hem niet heb gezien... dan had ik vast een zinnige opmerking kunnen maken.


Oja, mooiste pony van de dag was... LOVIS CORINTH!! Wat een ukkie zeg... Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:18

Wellicht zal een ruiter Scandic een geweldig paard vinden door het vele goede dat hij zeker heeft. Maar als fokker vind ik die stap niet acceptabel en het een foute zaak dat de jury, dus ook zeker het hengenstenkeuringscommisielid dressuur dit zo schoonpoetst. Iedere keer wordt gezegd we weten dat ie het beter kan, dat is niet acceptabel.
Laat hij maar eerste bewijzen dat hij dat euvel niet doorfokt.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:20

Pipo schreef:
Rhodium en Redford, en over Redford zei hij: ik had ook niet verwacht dat ie bovenaan zou eindigen. Daarom had dat meisje Rhodium weer opgehaald.


Ik vond Redford echt goed. Heel wat anders dan voorheen!
Wat Riant betreft... die vond ik ook met sprongen vooruit gegaan sinds Anke er niet meer op zit. Toen beet en sloeg hij naar het been en ze kon er helemaal niets mee. Hij was wat gewoontjes, maar ook wel een jaar jonger dan de klasse-genoten en dat maakt een hoop uit op die leeftijd!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:20

[quote="ceasario''] En waar komt het merendeel van het AES "spul"vandaan?[/quote]
De spijker op zijn kop, niet geaccepteerde KWPN gefokte hengsten, dus waarom zou je die via een achterdeur wel weer moeten accepteren.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:24

Citaat:
sarabande schreef:
[quote="ceasario'']
En waar komt het merendeel van het AES "spul"vandaan?

De spijker op zijn kop, niet geaccepteerde KWPN gefokte hengsten, dus waarom zou je die via een achterdeur wel weer moeten accepteren.
[/quote]

Ook dit stamboek heeft zijn protocol veranderd. Fotós eerste bezichtiging.
Verder na zoveel jaren rontgen, als je jouw theorie mag geloven, is het "gezond"dan toch niet ver opgeschoten.

Verder doe je een aantijging naar de AES-hengsten eigenaren,van dat die hengsten niet goed op de foto zijn. Goed dat wij geen AES-hengst hebben.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:30

Het gaat om veel meer zaken, gezondheid is er een van. Exterieur en afstamming zijn andere. Jij laat je buurman ook niet voorschrijven welke planten jij in jouw tuin wilt hebben

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:35

sarabande schreef:
Het gaat om veel meer zaken, gezondheid is er een van. Exterieur en afstamming zijn andere. Jij laat je buurman ook niet voorschrijven welke planten jij in jouw tuin wilt hebben


En een NRPS-er ex KWPN wel goed op de foto en de rest niet ,mag wel bloemen planten.?
Iets klopt er niet in je redenering en houden wij het toch maar bij je "gezond"verhaal.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:36

Wat offtopic maar ik denk dat we moeten afwachten. Het motto van ook Zangersheide is altijd geweest: "exterieur minder belangrijk, wij fokken enkel op sportprestaties". Die zijn toch op goeie weg denk ik. Visies evolueren natuurlijk ook. Lachen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:38

sarabande schreef:
Wellicht zal een ruiter Scandic een geweldig paard vinden door het vele goede dat hij zeker heeft. Maar als fokker vind ik die stap niet acceptabel en het een foute zaak dat de jury, dus ook zeker het hengenstenkeuringscommisielid dressuur dit zo schoonpoetst. Iedere keer wordt gezegd we weten dat ie het beter kan, dat is niet acceptabel.
Laat hij maar eerste bewijzen dat hij dat euvel niet doorfokt.


Met een 9 op de stap en een 9,5 op de galop compenseert ie meer dan voldoende.

Dan mogen ze eerst ook wel even nagaan of Redford bijvoorbeeld dat akelig korte prikdrafje niet doorfokt..................die nu verbetert onder een goede ruiter.
Da's eigenlijk hetzelfde.
En de stap is slechts een fractie van een dressuurproef, de draf en galop een veel groter deel.

Meestal kan een slechte stapper ook niet goed galopperen.
Scandic bewijst daarmee dat het zeker geen slechte (lees korte) stapper is.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-03 12:41

CGJ12 schreef:
Meestal kan een slechte stapper ook niet goed galopperen.
Scandic bewijst daarmee dat het zeker geen slechte (lees korte) stapper is.


En dan later, in de GP moet hij in verzamelde stap en piafferen zijn achterbenen ineens aan... daar gaat je gouden medaille

Stap is wel degelijk een belangrijke gang!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:56

Ben erg trots op Parcival en maaike natuurlijk!! Ze werken er hard voor en Parcival heeft het echt wel in zich verder te komen. En dat voor een gelderse. Hopen dat mijn paard zijn talent heeft gerfd. *LOL*