Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:21

Oei zouden ze dan toch op bokt lezen. Ik heb dat hier ooit neergeschreven... Bloos!
Volle broers kan de ene OCD geven en de andere niet hé Rick. Volle broers zijn niet genetisch identiek, tweelingen wel.
Je moet ook rekening houden met de merries natuurlijk, maar waarom zou de ene hengst allemaal slechte merries dekken en de andere allemaal goede? Misschien moet het aantal groter zijn dan 20 om toevalligheden uit te sluiten?
Als 1 hengst 2 nakomelingen heeft met OCD en een andere 18 dan kan je toch conclusies trekken. Oplossing..... misschien kunnen ze bij hengsten die eruit springen wél de moeder checken?


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:34

CGJ12 schreef:
Ik denk dat andere stamboeken dit probleem ook wel kennen, maar hun ogen er voor sluiten.
Daarom komen er ook maar zo weinig buitenlandse goed presterende hengsten in aanmerking voor erkenning bij het KWPN.


In Hannover is een grootse studie gedaan. Ze kwamen ook aan een getal rond 35%.
Een amerikaans onderzoek zou uitgewezen hebben dat het recessief vererft en dat dus zowel merrie en hengst het moeten dragen om door te geven aan het veulen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:55

ceasario schreef:
Er moet meer op de nutriëntenstatus van de merrie gelet worden tijdens de dracht. Deze status heeft invloed op de botgroei van het ongeboren veulen.


Dat heb ik hier vroeger al eens neergezet, met artikel erbij: aangaande de koperinhoud van de merrievoeding.
Recenter is er een Nederlandse studie geweest ivm koper. Bleek dat veulens die een hogere dosis koper meekregen via de voeding vd merrie niet zozeer minder OCD letsels kregen, maar wel in staat waren die op te lossen. Maw, uiteindelijk hadden die veulens minder OCD.

Ivm röntgenen veulens: kopers vragen dat toch vaak. Aangaande hoefkatrol heeft dat geen waarde, maar als een veulen op 8 maand geen OCD heeft en zeer mooi afgelijnd kraakbeen, dan krijgt het ook geen OCD. Dit geldt voor de gewrichten van sprong, knie en kogel. Op die leeftijd zijn de groeischijven daar gesloten en verandert er niks meer aan het gewricht. Niet vergeten dat OCD per definitie een ontwikkelingsstoornis is van het kraakbeen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:56

Maar. ik meende te weten dat men het stukje DNA dat verantwoordelijk is voor OCD nog niet kent.
Dus dat stukje aangaande OCD werkelijk via DNA onderzoek opzoeken lijkt me wat voorbarig?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:13

Jamaar het stukje is wat dubieus aangaande DNA. Gaat het om afstamming bepalen? of om OCD detecteren.
Ik weet dat wereldwijd naar de juiste genen wordt gezocht die verantwoordelijk zouden zijn voor OCD. Mocht dat al ontdekt zijn zouden die dat zeker publiek maken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:45

Jamaar zoals in je voorbeeld van FH is het gen zelfs nog niet ontdekt bij OCD. Dus kunnen ze nog niet beginnen naar foutjes zoeken. Ze weten gewoon niet op welke plaats ze moeten beginnen zoeken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:00

Ja, niet als aangetoond wordt dat het recessief vererft (wat gefluisterd wordt). Dat wil zeggen dat het zowel in hengst als in merrie aanwezig moet zijn alvorens het veulen het heeft.
Een hengst die het niet heeft zal het dan ook niet vererven, maar het moet daarom niet zichtbaar zijn in de hengst of merrie, wordt er dus niet makkelijker op.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:35

Idd, maar aan de andere kant kan je dan ook zonder merries te testen aantonen welke hengsten het vererven. Als een veulen OCD heeft zou in theorie ook altijd de hengst (mede)drager moeten zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 08:07

koper
Nu begrijp ik wat jullie met marker bedoelen, maar dat is een wat verkeerde conclusie. Ik heb een tijdje geleden vermeld: het dieet van de moeder in de laatste maanden dracht is zeer belangrijk. Krijgt die te weinig koper ea binnen dan is de concentratie in de lever van de foetus laag.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract (in 1991 en eerder waren ze daar al mee bezig)
In goeie merriebrok zit normaal al een hogere hoeveelheid koper.
Door die artikeltjes geven wij sinds 2 jaar Haemolytan (uitleg: http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract) aan het veulen bij de geboorte (voor het zelfs opstaat). Nu ook aan de merrie tijdens de laatste maand dracht. Op die manier kan je zeker zijn dat het veulen niet te laag in koper zit. Merriemelk is daar arm aan, vandaar moet de voorraad in de lever voldoende zijn, want koper is noodzakelijk voor de ontwikkeling van beenderen en kraakbeen. We geven ook dat mega base junior papje aan de veulens, wel maar 1 keer per week, gedurende de eerste 3 maanden ongeveer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_ en 8 bezoekers