Paspoort verplicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:58

en de eu zal waarschijnlijk over de chip beslissen eind maart 2004...
Daarbij zijn niet alle eu landen gecharmeerd van een chip in paardevlees (beetje cru gezegd).....

Vraag me af als de eu een ander ir systeem gaat of wil invoeren en een chip in een paard niet toelaat voor eindbestemming slacht...hoe bijv. de knhs dit gaat oplossen naar haar leden toe...(dit ivm overname verzekering ed en eventuele noodslacht)

en dan nog: kom ik onderweg een bevoegd beamte tegen... laat hij maar bewijzen dat mijn paardje wel een paspoort heeft (tot 2006 dan) Daar waar ik mee naar de keuring ga is spierwit... Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:19

Ik heb afgelopen zomer 2 pony's laten chippen, deze hadden beide al een paspoort. Dat koste mij toen 35 euro per pony, was wel bij ons thuis en alleen die 2 pony's.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 01:25

En dan is er ook nog verschil:
vraag je een paspoort (met of zonder chip) aan bij bijv. KNHS wordt de afstamming niet vermeld in het paspoort.
Wil je dit vermeld hebben dan paspoort aanvragen via het stamboek.

Dan heb je voor het chippen ook nog de site:
http://www.horse-passport.nl
Hier kost chippen:
indien in bezit van paspoort 23 euro per paard/pony
zonder paspoort 30 euro per paard/pony. (dus chippen en paspoort)
Echter alleen dan wanneer er minimaal 10 pony's/paarden aangeboden worden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 02:08

MarkKH schreef:
Het lijkt me dat deze maatregel ook wordt ingevoerd om zodat al het paardenbezit in NL geregistreerd kan worden en uiteindelijk via koppelingen met de belastingdienst het vele zwarte geld dat er in de paardhandel omgaat ook een halt wordt toegeroepen..... (maar dat wordt natuurlijk niet bij deze maatregelen verteld...)


Hoe dan?
Op papier door handelaar X verkocht voor 5000 euro, en koper Y heeft in werkelijkheid 10000 betaalt.
X laat het geld "verdwijnen" extra onderhoud, aankoop andere paarden etc...
Er gaat ook in auto's nog zoveel zwartgeld om, dan denk ik niet dat ze deze "moeite" nemen voor de paarden/pony's in Nederland..
want als je de I&R regeling bestuurd van de EU, dan zie je dat er voor NL(=overheid) een groot probleem is voor hobbydierhouders:
Enerzijds omdat de formulering voor deze groep niet duidelijk is en anderzijds omdat de EU geen bijv.hobbydier-koeien kent...
zekers mag NL regels verscherpen, echter niet versoepelen en dat gebeurd dus met de termen, hobbydierhouders, hobbydieren etc...
Daarbij komt dat wanneer op een dier een I&R-verplichting rust dit tergelijkertijd inhoud dat de houder een UBN (Uniek Bedrijfs Nummer) krijgt, echter is dit UBN alleen voor die genen die bedrijfsmatig dieren houden en dus niet voor de nederlandse hobbysdierhouders...
Als je dit terugkoppelt naar de paardenhouderij: heb je dus bedrijfsmatig gehouden paarden (dus UBN geen probleem) en hobby paard houders (UBN wel een probleem)
Dan heb je nog landen die een import- en exportverdrag hebben met NL en die dus niet gehouden hoeven worden aan de I&R-regeling en daarom bijv. een paard/pony met chip kunnen weigeren op grond van ongeschiktheid voor consumptie (als voorbeeld)

Bovenstaand ergens gelezen.
Onderstaand mijn overpeinzing.

Invoeren van belastingplicht op paarden/pony's:
Mi bijna onmogelijk, controleren moeilijk... arbeidsintensief (meer kosten dan baten) en mi al ingedekt door andere regelingen: meststoffen, belasting (inkomsten) etc.... En daardoor zou de paardenbranche zwaarderbelast worden dan bijv. koeienhouders..

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 13:49

Dees"]
[quote="Alane"]Hoe dan?
Op papier door handelaar X verkocht voor 5000 euro, en koper Y heeft in werkelijkheid 10000 betaalt.
[/quote]

Nou, koper Y mag anders wel mooi gaan verklaren waar ie sowieso het geld vandaan haalt om een paard te kopen EN onderhouden....
[/quote]
Hoef ik toch ook niet bij aanschaf van een auto?

[quote="Alane"]
Invoeren van belastingplicht op paarden/pony's:
Mi bijna onmogelijk, controleren moeilijk... arbeidsintensief (meer kosten dan baten) en mi al ingedekt door andere regelingen: meststoffen, belasting (inkomsten) etc.... En daardoor zou de paardenbranche zwaarderbelast worden dan bijv. koeienhouders..
[/quote]



[quote="Dees schreef:
Heee, zo streng belast als de 'heilige koe' is best mogelijk! En geloof me, dat kan prima uit voor de overheid.
Paarden zijn immers hobby/sport, behoren tot de luxe goederen, daar waar een koe een bedrijfsmiddel is. Je krijgt verontreinigingsheffing op je paardenpoep, houderschapsbelasting want ze nemen plaats in, en wellicht ook nog een soort wegenbelasting want je komt ermee op de openbare weg...
Lang leve registratie.....

Hobbykoe-houders dan?
wegenbelasting? Ik hoef voor mezelf toch ook geen wegenbealsting te betalen?
Op de paardemest is al een regeling van toepassing, weet niet precies hoe het in elkaar steekt, had geloof ik te maken met de hoeveelheid grond of zoiets...
Houderschapsbelasting: als ik stallen heb (manege, pension of prive) is dit oa belast via de OZ-waarde woning....

Verder is het reeds verplicht (dacht 1-1-2001) om een paardepaspoort te hebben voor die paardachtigen die vervoerd worden via de openbare weg..

Vooralsnog is de invoering van de I&R regeling alleen om de dieren in kaart te kunnen brengen bij het (vermoeden) van een uitbraak van een besmettelijke dierziekte en ter voorkoming van dat voor consumptie ongeschikt vlees toch op de "markt" komt..

Bijkomend "voordeel": de vermeerderaars zullen minder vermeerderen, immers de kosten zullen gaan oplopen (paspoort + eventueel chip) dat het voor hun niet meer "rendabel" is om meerdere veulens te fokken...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 16:46

Dees"]
Moet jij opletten wat er gebeurd als blijkt dat jij ineens van je Vakkenvulbaantje bij de Aldi een BMW Z3 kan kopen.... En of de belastingdienst dan even komt informeren. En nee, daar merk jij persoonlijk niets van, totdat het niet in de haak zou zijn....
[/quote]
De één kan van 100 euro in de week meer overhouden dan de andere van 1000 euro in de week, en ik ga dan even uit van legale praktijken én de bank en ik kunnen samen veel.....

[quote="Dees"]
De paardenmest wordt voor particulieren nog niet belast als zijn 3 of minder paarden op het erf houden. Welnu, dat zou best kunnen gaan veranderen. Het is immers niet met een 240 liter containertje meer af te voeren....
[/quote]
Ik zal het eens opzoeken, ik dacht gelezen te hebben dat het meer te maken had met de hoeveelheid grond en dan pas het aantal paarden... En ik gooi de mest in een metselkuip die dan naar het land van mijn schoonvader gebracht wordt... en gaat dus niet in de GFT-container...En men wil tzt ook laten betalen naar de hoeveelheid afval men aanbiedt...dat is weer een ander verhaal

[quote="Dees"]
En wegenbelasting; het zou kunnen. Immers, als je nu een openbaar bos in wilt met je paard, op plaatsen, moet je ook al lid zijn enzo. Zelfde strekking als ruiterbewijs.
[/quote]
Heeft meer met verzekeringen te maken dan met belasting

[quote="Dees schreef:
Maar eh, wat de overheid roept...identificatie tegen diefstal en consumptie beschermen...dat is een soort bijzaak. Hier in Nederland gaat het echt puur om de centen. Belasting dus.
Ging het om het vlees, dan was de wetgeving wel europees.


Het paspoort invoeren is wat anders dan I&R regeling.
Heb net eventjes het paspoort door gekeken, eigenaars mutaties alleen bij deelname aan sport...hoeft de ruiter geen eigenaar te zijn en het paspoort is geen eigendomsbewijs...
Niet elk paard heeft stamboekpapieren en niet ieder paard dat stamboekpapieren heeft staat op naam van de eigenaar....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:13

ceasario schreef:
Citaat:
Niet elk paard heeft stamboekpapieren en niet ieder paard dat stamboekpapieren heeft staat op naam van de eigenaar....


En daar is nu die chip voor.
Je bedenkt je we twee keer om iemands paard op je naam te houden.


Maar als je paard geen stamboekpapieren heeft staat nergens je naam vermeld, hooguit als aanvragen van de chip.
En in het paspoort wordt je naam alleen vermeld, als je paard aan wedstrijden deelneemt en alleen als eigenaar zijnde, en niet de naam van de ruiter/berijder...

Het paspoort is geen bewijs van eigendom...
De chip is voor identificatie dat het getoonde paspoort dus bij dat gechipte paard hoort en niet dat jij de eigenaar bent van het gechipte paard...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:33

ceasario schreef:
Citaat:
Het paspoort is geen bewijs van eigendom...
De chip is voor identificatie dat het getoonde paspoort dus bij dat gechipte paard hoort en niet dat jij de eigenaar bent van het gechipte paard...


We zullen zien hoe vlug jij wordt als iemand je paard mee neemt ,om aan te tonen dat hij/zij van jouw is. Haha!


Als ik het paard al terug vind... dan zijn er meerdere juridische bewijsvoeringen dan alleen het stamboekpapier en paspoort.....

Toelichting gebruik paardenpaspoort:
Het paardenpaspoort is:
geen juridisch bewijs van eigendom....

eigendom van de organisatie die het paardenpaspoort heeft uitgegeven en vermeld staat op de omslag van het paspoort

Zelfs een niet natuurlijke rechtspersoon kan eigenaar zijn van een paard.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 18:47

En wat dacht je van de verzekeringspremies?
Je kunt aangegeven of je paard eventueel eindbestemming slacht krijgt.
Voor de verzekering betekent dit dan, dat een paard die wel geslacht mag worden (en dus aangepaste medicatie heeft gehad) meer opbrengt dan bijv. een paard die medicijnen heeft gehad waardoor het ongeschikt is voor menselijke consumptie...

en die markten, vind het op zich een goede zaak:
Minder vermeerderaars, immers de prijs van de veulens/paardjes lopen op terwijl ze hetzelfde bedrag opbrengen = dus minder winst en daarom minder aantrekkelijk. Waardoor er met meer beleid gefokt zal worden...

Minder leuke kant: minder paardjes voor de kijkers...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:08

Dees schreef:
Alane, inmiddels zou ik zweren dat jij degene bent geweest die dit plannetje van paspoorterij bedacht heeft...

Mij overtuig je niet; ik ruik onraad.
Ik hoop trouwens wel dat jij gelijk gaat krijgen en ik niet


Ik bekijk alles van de positieve kant Tong uitsteken

Ik wilde dat ik het bedacht had KASSA!!!!!!!! Slim

Nee, ik hoop ook dat ik gelijk heb....maar als je het een beetje logisch bekijkt...
Neem dan eens handelsstallen, die kunnen toch niet ieder paard op naam laten zetten.... voor ze de papieren terug hebben is het paard al verkocht.

Ik zie het ook als een garantiebewijs voor de koper, immers door de chip weet je zeker dat je het juiste papier bij het juiste paard hebt.....
Zal in sommige gevallen een keruing niet nodig zijn, immers medicatie moet vermeld worden in het paspoort..Alhoewel dit ook weer niet waterdicht is momenteel...of de DA's moeten in de toekomst al registreren welk middel welk paard heeft gekregen, zodat dit aan de chip gekoppeld kan worden..want je kunt het paspoort kwijtraken.

En zou registreren verplicht worden ivm belastingheffingen dan krijg je dus ook een vrijwaringsbewijs en kun je je paard op naam zetten op het postkantoor...missen de stamboeken weer inkomsten, de belasting die X % btw. En zouden de stamboeken in principe overbodig worden Clown
Handelsstallen krijgen dan handelsplaten-paspoorten voor hun paarden..
Maneges taxiplaten-paspoorten... Clown
Zouden koetsjes dan gezien worden als aanhangers? Clown
De omschrijving van het paard veranderen voor de wegenverkeerswet, de wetten aangepast moeten worden om het wettelijk te maken dat je een soort wegenbelasting voor je paard moet betalen (zou dat dan per kilo gaan en afhankelijk van het voer?) Clown

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 02:20

ceasario schreef:
:D Haha!

KWPN
24-12-2003: Nationaal Paardenpaspoort verplicht per 1 januari 2004


Per 1 januari 2004 wordt een nationaal Identificatie- & Registratiesysteem – kortweg I&R genoemd - ingevoerd als gevolg van de EU-wetgeving. Ieder paard, pony en ezel dient voorzien te worden van een paspoort, voor zover ze dat nog niet zijn. U leest hier meer over in In de Strengen nr. 25. Uitgebreide informatie over de paspoort- en chipverplichting vindt u op www.nl-paardenpaspoort.nl

(ChD: overname zonder bronvermelding toegestaan)

Haha! Haha!


En de site gelezen?
I&R regeling is dus identificatie...en welke vorm van identificatie is dan goedgekeurd?

Daarbij laat de tekst op die site nog genoeg mazen open op dit moment met de kleinschalige informatievoorziening en de tegenstrijdigheden op die site..... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 01:07

medruze schreef:
Wat een gedoe. Straks heb je net als voor ander vee nog een vervoersdokument in 3-voud nodig! Ik heb ook schapen, als hobby, dat wordt ook al bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes enz. Zal het straks met mijn paarden ook zo gaan? Het is een hobby hoor, moet ik voor mijn fiets straks zeker ook wegenbelasting gaan betalen????


Zolang er veel geld omgaat in de hippische sport...... Clown
Er zijn dusdanig veel takken van sport in de hippische branche, dat het controleren van vervoersdocumenten dusdanig veel onkosten gaat geven dat het onwaarschijnlijk is dat dit zou worden doorgevoerd, tenzij er een uitbraak of verdenking is van een besmettelijke dierziekte..Je dient echter wel een paardenpaspoort bij te hebben tijdens het vervoer, hetzij aan de hand, trailer of onder het zadel..

Loonie: eigenlijk zou je as paardje niet zonder paspoort verkocht mogen worden...allereerst is het zo dat wanneer een paard vervoerd word al in het bezit zou moeten zijn van een paspoort (sinds 2001 dacht ik)
Maar sowieso per 1-1-2004 is een paspoort verplicht...chippen hooguit vanaf april 2004...EU moet de chip verplichting nog goed/af keuren

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:06

Kendra"]
Bovendien moet je alle medicatie die je paard krijgt in het paspoort laten opschrijven OF er voor kiezen dat je paard niet meer geschikt is voor menselijke consumptie - maar ook dat moet dan worden vermeld in het paspoort.
[/quote]
waarbij wel geschikt ten allertijde nog kan worden veranderd in niet geschikt voor menselijke consumptie.

[quote="Kendra"]
Dus ook voor de paarden waarvoor een overgangsregeling telt (bijvoorbeeld een papierloze weide shet) zul je toch al een paspoort en chip moeten hebben op het moment dat je voor het beessie medicatie nodig hebt. Simpel gesteld: ook al is ie nooit ziek, op het moment dat jij hem laat enten zit je aan de hele ratteplan vast.
[/quote]
Nope, de chip is nog steeds NIET verplicht, indien de EU goedkeuring verleend dan pas vanaf april 2004...


[quote="Kendra"]
Ik word hier ook een beetje verdrietig van hoor. Vind het allemaal wat overdreven, vooral voor paarden die niet in de sport lopen en waar niet mee gefokt wordt, want daarvan snap ik de logica nog.
Maar verder.......... Boos! Boos! Boos!
[/quote]
Het gehele I&R system voor paarden is in leven geroepen indien er een verdenking of uitbraak is van een besmettelijke dierenziekte (zoöligische...kan het nog steeds niet goed spellen) omdan snel vast te kunnen stellen waar zich bepaalde diersoorten zich bevinden...

[quote="Karin"]
Kan iemand mij in het kort uitleggen hoe dat precies in zijn werk gaat? Ik heb begrepen dat daar in de nieuwste paspoorten een apart blad voor is vrijgehouden (artikel 9 o.i.d.?). Maar als je paard een ouder paspoort heeft (die van ons heeft er eentje uit 2000), dan zou je je DA daarin de bovenstaande aantekening moeten laten maken?
[/quote]
Als je paspoort (ergens achterin) nergens vermeld kan worden wel of niet geschikt dan kun je je paspoort opsturen naar de paspoortverstrekker voor een aanvulling en is je paspoort weer up to date...

[quote="opala schreef:
Nou volgens mij alleen wanneer je je paard in een trailer vervoert, dus niet aan de hand of onder het zadel. Of heb ik het mis.
Yep, voor elk vervoer via de openbare weg is een paspoort verplicht, vanaf 2004 voor elk paardachtige ook die die alleen maar op de weide staan en niet verplaatst worden...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 02:29

Cassidy"]
[quote="medruze schreef:
Wat een gedoe. Straks heb je net als voor ander vee nog een vervoersdokument in 3-voud nodig! Ik heb ook schapen, als hobby, dat wordt ook al bijna onmogelijk gemaakt door alle regeltjes enz. Zal het straks met mijn paarden ook zo gaan? Het is een hobby hoor, moet ik voor mijn fiets straks zeker ook wegenbelasting gaan betalen????


Weet je wat ik zo maf vind? Ik kan alle landen van de EU door zonder dat er ook maar een keer naar mijn paspoort wordt gevraagd. Gaan we nu de controles bij de grens voor de paarden weer invoeren?
[/quote]
Hoeft niet.....kan wel, net zoals je tig- km kunt rijden in je auto zonder dat je gevraagd word naar je rijbewijs, tig-keer door de Nederland kunt lopen zonder gevraagd te worden naar je identiteits bewijs..Zou toch niemand meer een rijbewijs behoeven te halen?

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 12:33

Kendra"]
[quote="Alane"][quote="Kendra"]
Ik word hier ook een beetje verdrietig van hoor. Vind het allemaal wat overdreven, vooral voor paarden die niet in de sport lopen en waar niet mee gefokt wordt, want daarvan snap ik de logica nog.
Maar verder.......... Boos! Boos! Boos!
[/quote]
Het gehele I&R system voor paarden is in leven geroepen indien er een verdenking of uitbraak is van een besmettelijke dierenziekte (zoöligische...kan het nog steeds niet goed spellen) omdan snel vast te kunnen stellen waar zich bepaalde diersoorten zich bevinden...
[/quote]

Geloof je dat echt? Er zijn ongeveer 100 stamboeken in Nederland die allemaal hun eigen systeem hebben. Verder zijn de meeste wedstrijdpaarden (vanwege de eerste chip-actie van een aantal jaren geleden) bij het KNHS gechipt. Er is dus geen centrale databank.
[/quote]
Nog niet nee, is wel in de maak....
http://www.horse-passport.nl
Hier kun je in de toekomst ook middels chip- en levensnummer informatie vinden over je paard.....

[quote="Kendra"]
Als dit systeem moet gaan werken in geval van uitbraken van besmettelijke ziekten (en hoe stel je je dat dan voor, een groot bord aan de wand waar opeens allemaal rode lampjes gaan branden om vast te stellen waar een paard staat Haha! ?) moet er dus een centrale databank zijn. Dat gaan ze dus over een paar jaar doen. Gevolg: er komt een 'onafhankelijke' organisatie (met vooral een breed gedragen bestuurscommissie die dus veeeel geld kost), veel bureaucratie, hopeloze papierbende, altijd fouten in de I&R (die bijna niet te herstellen zijn) en hoge onkosten voor iedereen.
[/quote]
En hoe dacht je dat het ging of is gegaan ten tijde van de MKZ, waarom moesten de hobbydierhouders zich melden om hun huisvarkentje te laten registreren?

[quote="Kendra schreef:
Ja, ik ben zeer cynisch. Wij hebben zelf schapen, ik zie wat daar gebeurt - veel mensen stoppen met de schapen omdat er altijd gekl**t is met I&R en alles wat daar aan vast zit. Anderzijds zie ik hier in de buurt handelaren die 1000 schapen uit Polen halen (en die hebben echt geen oormerk) en ze vrolijk laten ronddartelen in natuurgebieden hier in de buurt. Dat zijn situaties die risicovol zijn, toch? Maar daar werkt het systeem dus NIET.

Ik zie de meerwaarde nog absoluut niet.

Bij iedere regel of wet die er ingevoerd wordt of ingevoerd is, wordt verwacht dat de inwoners van NL zich ook gaan houden aan die regels en wetten...Net zoals je wordt geacht je te houden aan de max snelheid...de ene ziet dit als automobilist pesten en rijdt daardoor te hard, anderen zien het veiligheid....
Hier in NL moeten er altijd uitzonderingen zijn, neem de wegenverkeerswet: in NL ik weet niet hoeveel regels, subjes enz.. In bijv. Engeland zijn het een klein aantal regels, niks geen uitzonderingen...alles staat in een dun boekje...
Vwb die schapen, mischien zijn ze gechipt
Ik ben ook geen heilige, rijd wel eens te hard, vergeet af en toe dat ik moet stoppen bij een zebrapad....dat er een 30 km-zone is bij mij in de straat....enz.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-03 23:27

Pegasus"]
[quote="Alane"]Bij iedere regel of wet die er ingevoerd wordt of ingevoerd is, wordt verwacht dat de inwoners van NL zich ook gaan houden aan die regels en wetten...Net zoals je wordt geacht je te houden aan de max snelheid...de ene ziet dit als automobilist pesten en rijdt daardoor te hard, anderen zien het veiligheid....
Hier in NL moeten er altijd uitzonderingen zijn, neem de wegenverkeerswet: in NL ik weet niet hoeveel regels, subjes enz.. In bijv. Engeland zijn het een klein aantal regels, niks geen uitzonderingen...alles staat in een dun boekje...
[/quote]
Het verplicht chippen (eerst veulens en dan in 2006 uiteindelijk alle paarden) is wel zeer ondemocratisch ingevoerd.
[/quote]
Chippen is nog steeds NIET verplicht, in 2004 moet de EU daarnog over beslissen....Daarnaast wordt er over elke reden democratisch beslist, immers wij stemmen wie er aan de touwtjes trekt en wie er beslist over regels...

[quote="Pegasus schreef:
Het ministerie van landbouw heeft de uitwerking van de europese richtlijn (die alleen een paspoort vereist) overgelaten aan het PVV (produktschap vee en vlees). Deze heeft besloten dat er een transponder geplaatst moet worden in alle paarden. Het PVV is in feite een instituut voor professionele veehouders, dus particuliere paardenhouders zijn daar niet in vertegenwoordigd. Vandaar dat ik dit ook een zeer ondemocratisch besluit vind. Eigenlijk zouden alle particuliere paardenhouders moeten protesteren tegen deze gang van zaken bij de minister of de tweede kamer.
Dat produktschap heeft ervaring met de I&R-regel en is daarom belast met de uitvoering van de I&R-regelgeving voor paarden.
Verder kent de EU geen hobbydieren en hobbydierhouders en heeft de NL-overheid ook geen duidelijke omschrijving van dit fenomeen.
Als je de site raadpleegd zul je ook lezen dat de chip verplichting pas ingaat/in zal kunnen gaan vanaf april 2004 omdat de EU nog daarover zal moeten beslissen...
Het produktschap is dus niets meer als een uitvoerend orgaan en geen beslissend orgaan vwb de I&R-regeling...
Daarnaast is er een overgangsregeling en bestaat er een mogelijheid om ontheffing aan te vragen om niet te hoeven chippen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 13:11

Pegasus"]
Ok, dank Alane voor de toelichting. Ik vind namelijk dat als de EU een richtlijn uitvaardigt, dat Nederland geen uitzondering op die regel mag maken. En zeker niet beslist door een organisatie als het PVV. Wel vreemd dat ze het chippen voorschrijven terwijl de EU dat NIET in hun regeling heeft staan ?
We zullen april dan wel afwachten, en als de EU niet verplicht tot chippen vind ik dat de PVV dat ook niet kan doen.
[/quote]
Dat is het rare op die site van de pvv.
Eerst staat er verplicht... en als je alles leest kom je uit bij een samnevatting in tabel, en daar staat dus weer dat chippen nog niet verplicht is.
Verder heeft de raad van dieraangelegenheden geadviseerd om te wachten met publiceren tot april 2004 om verwarring te voorkomen....
Daarnaast mag een land EU-regels wel verscherpen maar niet versoepelen...

[quote="Kendra schreef:
Dat geloof je toch zelf niet?

Alane, ik sluit me aan bij Dees - het lijkt wel of je de regels zelf hebt bedacht...misschien geschikt voor een baantje bij de AID ?
Het verschil tussen ons ik denk ik dat ik de wereld zie als een jungle en jij het nog wel een redelijk georganiseerde toestand vindt - klopt dat?


Weet jij dan zeker dat die schapen niet te identificeren zijn?
Had ik die regels maar bedacht, kassa..... Clown
Ik heb al meerdere programma's geinstalleerd op mijn pc, om er zo achter te komen of er jullie meer kunnen lezen op de paspoort sites dan ik...De tekst blijft telkens hetzelfde voor mij.

Of ik de wereld georganiseerd zie? Laat ik het zo zeggen, ik "ja, maar.." niet. Ik zoek niet overal wat achter.
Ik heb eerder het idee dat de gehele discussie over paardenpaspoort en chippen eigenlijk meer is dat de mensen bang zijn vrijheid kwijt te raken, minder beslissingsbevoegd zullen zijn als hun paard geregistreerd is volgens de overheidsrichtlijnen.

Ik kan er geheel naast zitten vwb bijv. paardenbelasting enz, het lijkt me echter stug dat de overheid een I&R-regeling voor paarden invoerd, dit duidelijk omschrijft met redenen, adviescommissies instelt en dat allemaal om belasting te kunnen heffen op paarden...terwijl hondenbelasting een gemeentelijke belasting is.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:09

Pegasus"]
[quote="Alane schreef:
Daarnaast mag een land EU-regels wel verscherpen maar niet versoepelen...

Juist ja. En wie vertegenwoordigt de particuliere paardenhouder bij het stellen van die regels ? Een organisatie waarvan het bestuur door werkgevers en werknemers in de veehouderij is samengesteld ! Dat vind ik dus niet kloppen.
[/quote]

Hierbij wordt op overeenkomstige wijze
als in het Besluit ten aanzien van de uitvoering van Europese regelgeving
inzake de I&R van runderen, varkens, schapen en geiten is geschied, de
uitvoering van de I&R-regelgeving voor paarden aan het Productschap
Vee en Vlees (PVV) overgedragen. Achtergrond is de bij het PVV
aanwezige kennis en ervaring zowel met betrekking tot de uitvoering van
genoemde I&R-voorschriften voor de overige diersoorten als op het
gebied van de paardenhouderij.

Maw de PVV is een uitvoerend en adviserend orgaan, en heeft zich aan de regels te houden die opgesteld zijn...

http://www.overheid.nl/op/index.html
zoeken in staatsblad op identificatiedocument en dan moet je document stb6280 hebben...=een pdf document.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-03 15:19

Kendra schreef:
Ik ben absoluut niet achterdochtig ivm paardenbelasting enz., maar zie hierin wel weer duidelijk de hand van de 'derde macht' in Europa en zeker ook in Nederland: de ambtenarij!
Dit soort maatregelen levert altijd weer veel werkgelegenheid op (betaald met onze belastingcenten), promotiekansen, enz.
Er zijn dus mensen die er duidelijk belang bij hebben om er een uitgebreid circus van te maken!

Het vervelende is vaak dat de mensen die 'braaf zijn' de minste ellende veroorzaken (qua binnenslepen van ziektes etc) terwijl de mensen die de meeste ellende veroorzaken (bv de handelaren die 100 paarden in de plolder hebben lopen en de shetjes op de Z'laardemarkt opkopen) zich vaak niet aan de regels houden. Gevolg: de problemen die er zijn worden niet opgelost en de mensen die gewoon altijd netjes doen wat moet worden opgezadeld met veel papierwerk en onkosten.


Het is tzt onmogelijk (op bepaalde makten is dat al zo, en in Duitsland ook) dat je zonder paardenpaspoort niet op de markt komt met je paardjes.
Daarnaast heeft de invoeren van het I&R-systeem het voordeel dat de beroepsvermeerderaars minder veulens op de wereld zullen zetten omdat dan de onkosten die ze moeten maken hoger zullen zijn dan de opbrengst...

Ik ben van mening dat ze hadden moeten wachten met publiceren van de paspoortverplichting en het chippen tot de EU er een duidelijk standpunt had ingenomen vwb identificatie...
Nu zullen er veel zijn die een paspoort aanvragen en nog niet chippen voor dubbele kosten komen te staan, die eigenlijk onnodig zijn. Andersom ook paspoort en chippen terwijl de EU mischien gaat beslissen dat alleen bijv. DNA-test geld als identificatie-methode....of alleen een paspoort voldoende is.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 00:44

Chippen is nog steeds niet verplicht.....
Indien die verplichting er zou komen kun en mag je bezwaren indienen tegen het chippen als je daar om [moeilijke woorden] bezwaar tegen hebt...

De chip verplichting zal er pas kunnen komen vanaf april 2004, als de EU daarover heeft beslist...ze zullen maar beslissen dat een chip niet mag (om wat voor reden dan ook...) en dat je net als bij een paspoort bijv om de zoveeltijd foto's moet laten maken en dat die dan in het paspoort worden geplakt.... of streepjescodes op een paard branden dmv een laser (roep maar even wat) (kunnen we dat een zebracode noemen..)

Een chip wordt bij paarden in de halsspier ingebracht, waar deze zal inkapselen....bij honden en katten wordt diezelfde chip onderhuids ingebracht (ook bij kittens en puppy's)
Bij paarden niet onderhuids ivm de kans op zwerven...
Dat de groei van een veulen een rol speelt op de kans op zwerven van de chip lijkt mij bijzonder klein en ook niet dat dit risico's met zich mee zou kunnen brengen....Immers zou je chippen op 4 jarige leeftijd en het paard gaat in training, zal die halsspier zich ook ontwikkelen en zou juist ook dan de kans op ongewenste neveneffecten aanwezig zijn...

Ik ben ook geen voorstander van chippen, meer uit oogpunt van de extra kosten die het met zich mee zal brengen (paspoorten heb ik bij al mijn pony's, of zaten erbij of zelf aangevraagd)

En ik heb een veulen die een beetje buiten de boot valt...door de overgangsregelingen....is papierloos en geboren voor 1-1-2004....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 01:04

Moet je hem even terug mailen met het volgende:
Je bejaarde buurman heeft pony's zonder papieren, hoe in vredesnaam moet hij nu weten of hij een paspoort bij zijn pony's moet hebben en hoe te verkrijgen. En duidelijk erbij vertellen dat hij dus geen pc heeft....

Dan hoe het kan dat de site van de PVV/PVE zo onduidelijk is over het chip beleid, enerzijds moet er gechipt worden, anderzijds is het nog niet nodig omdat de EU er nog over moet beslissen en bij een positieve beslissing dit pas per april 2004 zal zijn...

Hoe het mogelijk is een duplicaat paspoort aan te vragen, die het paard behorende bij het paspoort na 6 maand wederom geschikt maakt voor menselijke consumptie....Dat jedus hierop uit kunt maken dat de medicijnen die toegediend mogen worden bij ongeschiktheid voor menselijke consumptie eigenlijk na 6 maand "verdwenen" zijn uit het paard....

Dat wanneer ik mijn stamboek paard van een paspoort laat voorzien via bijv. de KNHS het kan gebeuren dat mijn paard 2 levensnummers heeft....
Immers kan en doet de KNHS niets met de afstamming en papieren van het betreffende paard en hoef ik daarom ook niet de stamboekpapieren te overleggen...

Ben ik als transporteur ook houder van het te vervoeren paard?
Zo ja, zal de eigenaar het paspoort moeten afgeven met alle gevolgen van dien als het paard geen stamboek papieren heeft, immers het paspoort registreerd geen (nieuwe) eigenaar... en zal ik het paspoort van mijn paard dat in pensionstalling staat af moeten geven aan de pensioneigenaar...

(hoezo fraude en diefstal in de hand werken, immers is voor de overheid het paspoort belangrijker dan het stamboekpapier. het paspoort is geen bewijs van eigendom, maar voor veel eigenaren wel het enige document wat ze bezitten van hun paard... Ja ga weer fraudegevoelig denken Haha! Moet voor Jansen een paard vervoeren...haal 2000 euro van mijn bank een dag voordien...vervoer en verkoop het paard...........en dan?)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: akishino, Bytespider, Koko12345, mirtedl, sdacostab en 65 bezoekers