Kruisingen in stamboek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 16:35

Hoe zit het met het opnemen van kruisingen in de verschillende stamboeken?
Stel bijvoorbeeld dat een (stamboek-)Tinker gekruist wordt met een Arabier (ik noem maar wat). Zou het resultaat daarvan dan in het Tinker-stamboek opgenomen kunnen worden?

En als je daarna weer kruist met een Lusitano? Kan het veulen dan als Lusitano in het 'Lusitano stamboek' opgenomen worden? En in het Tinker-stamboek?

Ik begon me dit af te vragen omdat ik in de Bit las dat een 'Donnerhal'-merrie gedekt werd door een Lusitano-hengst. En ik neem aan dat men dat veulen weer in het stamboek wil krijgen. Maar kan dat 'zomaar'???

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 16:44

Dat verschilt neem ik aan per stamboek. Bij het kwpn is daar het zogenaamde kruisjesschema voor, en afhankelijk van wat de moeder is en of de pa KWPN-goedgekeurd is of niet wordt eht product dan een veulenboeker, register a of register b.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 18:08

een kruising met een barok paard (weet niet meer of dit lippizaners of lusitano's zijn), heten crusado's. Ik weet ook niet of dat een apart stamboek is, of een onderdeel van een stamboek...

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 21:47

In een rasfokkerij zal dit niet kunnen. Bij het IHW worden dit soort produkten in het sportregister geplaatst.

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:15

ik zelf heb een kruising nrps-tinkerveulen nu ,
ze word opgenomen in het register van de nrps en mocht het veulen straks erg de tinkerkant opslaan dan mag ik het op de keuring van het tinkerstamboek aanbieden
Ik denk dat het per stamboek verschillend is ,bij het nrps word zowiezo al veel hengsten van andere stanboeken gebruikt ,al was dit denk ik de eerste keer dat ze zo kruising hebben geschets
*LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:21

off topic maar dat lijkt me een hele aparte kruising tussen een nrps en een stinker? heb je en foto hiervan?

tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 22:24

ja hoor steef kijk maar in mijn profiel het veulentje van 2 sept (op de foto in mijn profiel een dag oud) is die kruising
Nieuwe foto's zijn nog steeds in de maak,heb mijn rolletje nog steeds niet vol *LOL*

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 23:28

Zoals Greetje al zei, hangt dit erg van de definitie van het stamboek af. Er zijn ras stamboeken die geen vreemde invloeden meer toestaan. Daar vallen de 4 sekties van het Welsh onder (sektie K is geen echte Welsh sektie). Volgens mij geldt hetzelfde voor Arabieren, Shetlanders, Friezen, Haflingers, etc.

Veel stamboeken hebben een kruisling register, waaring kruisingen worden toegestaan.

Dan zijn er ook nog de gebruiksstamboeken, zoals het NRPS en het KWPN. Die stamboeken staan over het algemeen wel in voor vreemde invloeden, maar vereisen wel dat de nieuwe invloed aan een aantal normen voldoet. Je kunt dus niet zomaar een KWPN paard met wat dan ook dekken en verwachten dat het resultaat ook maar in het KPWN wordt geregistreerd.

Gezien het feit dat de Tinker nog een erg jong stamboek is, zal men vreemde invloeden zeker nog wel toestaan, waarschijnlijk met name om het ras verder te verbeteren. Na een aantal generaties kan het zijn dat zo'n stamboek dan ook gesloten wordt, aangezien nieuwe invloeden niet meer nodig zijn. Zo zijn de meeste stamboeken ontstaan.

wechelshof

Berichten: 395
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: 2007 Lille - 2008 : 5 km verder : Wechelderzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:28

Joost ....
opgelet : sektie K in nederland is iets heel anders dan sektie K in belgiƫ....
Daarom vind ik persoonlijk de naam partbred veel beter en onze pony's hebben allemaal een engels paspoort uitgegeven door de WPCS.
In Engeland wordt de sektie partbred namelijk wel als een volledige sektie aanzien, net zoals de sektie E (in engeland zijn dat ruinen alle sekties)
groetjes