Constateren dat een tijdperk is afgesloten....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Constateren dat een tijdperk is afgesloten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 20:31

KWPN
27-11-2003: Mutaties hengstenstapel HBC Stal


De HBC Stal heeft haar tuigpaardhengstenbestand geactualiseerd. Nadat dit seizoen, op basis van de afstammelingenkeuring, de hengsten Reflex M en Seinman op wacht zijn gezet, heeft de HBC Stal zelf ook nog een paar hengsten uit de dekdienst teruggetrokken. Hierbij is kritisch gekeken naar de toevoeging van bepaalde hengsten aan de huidige moderne tuigpaardfokkerij. Dat heeft onder meer tot gevolg dat de 16 jaar oude Fortissimo (Allegro x Pygmalion) uit de fokkerij is gehaald. Fortissimo bracht in totaal twee goedgekeurde tuigpaardhengsten, Koblenz en Nando en de goedgekeurde Gelderse hengst Nickson. Van deze hengsten dient alleen de zwarte Nando van Stal van de Brake de fokkerij nog. Koblenz stierf op jonge leeftijd en Nickson werd na het tonen van veulens op wacht gezet. Dit jaar heeft de door Hermannus Boelens gefokte Fortissimo nog slechts twee merries gedekt.

We moeten hiermee wel constateren dat een tijdperk is afgesloten. Na het overlijden van Wouter dit seizoen en het uit de fokkerij nemen van Fortissimo is er geen enkele klassiek gefokte tuigpaardhengst meer over en voert alleen de halfbloed American Saddelbred Marvel geen Hackney-bloed.
Overigens was 2003 ook het laatste dekseizoen van de vader van Marvel, de American Saddlebred Immigrant. De 13-jarige vos is terug verkocht aan zijn oude eigenaar in Amerika. “Zo was ook de afspraak”, aldus Henk Hammers. “Op het moment dat hij niets extra meer aan de fokkerij zou toevoegen en de resultaten niet van dien aard zijn om hem aan te houden, zou hij teruggaan naar Amerika.” Het bloed van Immigrant komen we dus nog tegen via zijn zoon Marvel maar ook via zijn kleinzoon Tempelier (Manno x Immigrant) van Stal van de Maat. Immigrant’s zoon Majesteit werd in 1998 op wacht gezet en wordt door zijn huidige Amerikaanse eigenaar Clarke Vesty voor de fokkerij ingezet. Dit jaar heeft Immigrant nog een tiental merries gedekt.

Eerder dit jaar vertrok Pronkjuweel (v. Jonker) naar Hongarije om daar dienst te doen in de fokkerij en de mensport. Hiermee is de HBC Stal dus in totaal vijf tuigpaardhengsten armer. Van de drie vertrokken hengsten is ook geen diepvriessperma beschikbaar. Van de twee op wacht gezette hengsten wordt Reflex M waarschijnlijk te zijner tijd verkocht en Seinman gaat komend concoursseizoen met rijder Henk Hammers de sport in.

(IB, overname zonder bronvermelding niet toegestaan)

Stond op www.kwpn.nl

Dit berichtje kreeg ik van Yootha.

De arrogantie waarmee dit gebracht wordt is m.i. stuitend.
Ik heb Fortissimo dit jaar nog mogen vergelijken met tuigpaardhengsten die een forse scheut Hackneybloed voeren.
Conclusie: Hij is met zijn 16 jaar beter dan alle (!) "moderne" tuigers en zeker niet achterhaald, er is juist weer vraag naar bruikbare tuigpaarden die meters maken i.p.v. krabbelaars met Hackneybloed.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:16

Zo dus al weer een klassieke fokkerij om zeep geholpen Huilen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:26

Scheve mond Wat zonde zeg! Dat wordt dus geen Fortissimo-nakomeling meer voor jullie.... Scheve mond

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 22:27

Inmiddels bereikt mij het bericht dat HBC-stallen in Boyl de laatste zuiver Gelderse tuigpaardhengst hebben afgemaakt omdat hij wat beengebreken zou hebben (?) het dier was 16 heeft zijn leven hard moeten draven, wat wil je dan?

Het is een schande!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:28

Albert schreef:
Inmiddels bereikt mij het bericht dat HBC-stallen in Boyl de laatste zuiver Gelderse tuigpaardhengst hebben afgemaakt omdat hij wat beengebreken zou hebben (?) het dier was 16 heeft zijn leven hard moeten draven, wat wil je dan?

Het is een schande!


We willen onze veestapel gezond houden. Ach gut

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:06

PARDON??? Wat is dat voor een onzin? Hij had nog best een paar jaar lekker op de wei kunnen genieten van zijn pensioen, dunkt me...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:13

De tuigpaarden zullen wel te weinig opbrengen om in die showroom achtige stallen in Boyl te blijven staan.
Daar gaat het toch om om de inkomsten Verward

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 23:35

Het is gewoon te triest voor woorden.
Alles in het teken van de commercie, ik heb het over het behoud van een stuk cultureel erfgoed dat door botte machtspolitiek afgemaakt wordt.
Gewoon niet gunnen aan een ander, die daar wel mee begaan is.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:45

Citaat:
Dit berichtje kreeg ik van Yootha.

De arrogantie waarmee dit gebracht wordt is m.i. stuitend.
Ik heb Fortissimo dit jaar nog mogen vergelijken met tuigpaardhengsten die een forse scheut Hackneybloed voeren.
Conclusie: Hij is met zijn 16 jaar beter dan alle (!) "moderne" tuigers en zeker niet achterhaald, er is juist weer vraag naar bruikbare tuigpaarden die meters maken i.p.v. krabbelaars met Hackneybloed.


Dit zal wel weer voor en tegenstanders op leveren.

Maar ook hier weer.
Dit is een beleid en fokkerij keuze, een lid van een vereniging in samenwerking met of in overleg met een deel van die vereniging.

Ik wil geen olie op het vuur gooien.
Maar het is gewoon de realiteit waar een fokkerij voor kiest.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 23:51


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 23:58

Albert"]
[quote="ceasario schreef:

Dit zal wel weer voor en tegenstanders op leveren.

Maar ook hier weer.
Dit is een beleid en fokkerij keuze, een lid van een vereniging in samenwerking met of in overleg met een deel van die vereniging.

Ik wil geen olie op het vuur gooien.
Maar het is gewoon de realiteit waar een fokkerij voor kiest.


Was dat maar zo. Kon er maar gekozen worden, ik had graag de keuze willen hebben.
[/quote]

Toch denk ik dat hij dat zo maar niet op eigen houtje gedaan heeft.
En is er toch wel overleg geweest met een foktechnische comm. o.i.d. veronderstel ik. (Ook nog een KWPN -publicatie)

Is het anders en heeft het op eigen houtje gedaan ,is het een grote z...
Die niet thuis hoort in een groep leden die mede zorg gedraagd hebben om deze hengst een dekvergunning te geven en te onderhouden.
Want zonder leden was die di ...ke er ook niet met zijn hengstenhouderij.

Dus ??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 09:27

Dus toch.... Jullie waren er al eem beetje bang voor he?
Ik begrijp dat de hengstenkeuze steeds lastiger wordt nu.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:40

Nu wordt het dus moeilijk om nog klassiek te fokken. Welke klassieke hengsten zonder hackney-inbreng zijn er nu nog? Ahoy is nog de enige tuiger zonder hackney en die is voor het Gelders Paard goedgekeurd.

Albert

Berichten: 5730
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-03 11:49

Ahoy en Walser (Rentmeester X Commandant) binnen het Gelders boek.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:43

Ik begrijp even iets niet? Waar is het actiecomité om Fortissimo te behouden voor de zuivere tuigpaardenfokkerij?

Wat is er gebeurd met die hengst? Teruggetrokken is toch nog niet gecastreerd, of wel? Gewoon geïnteresseerd.

Mijn mening is verder dat als mensen een stuk geschiedenis willen bewaren, ze daar zelf aktie tot moeten ondernemen en niet een ander voor de kosten op moeten laten draaien. Het idee is nobel, maar de uitvoering is een tweede.

Ik begrijp ook dat er nogal wat goede tuigpaarden geëxporteerd zijn? Is het niet eens nuttig om sperma terug te laten sturen?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:45

Hij is al dood Joost.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:57

greetje schreef:
Hij is al dood Joost.


En dat is meer dan diep triest,...

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 22:59

Frusty Pogingen om de hengst te kopen zijn mislukt en afgewezen zo heb ik van Albert begrepen. Het is niet eens overwogen, de hengst is al niet meer. Dit is echt de grootste onzin en een misselijk verhaal.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 01:51

Het grootste punt op dit moment bij het kwpn is communicatie, staat hoog op de agenda.
Het grootste verlies van het KWPN is ook communicatie, er is geen wisselwerking, althans niet genoeg.
Er wordt een besluit gemaakt in de ledenraad, maar dat wil helaas niet zeggen dat de leden er ook achter staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:09

Jurga schreef:
|o Pogingen om de hengst te kopen zijn mislukt.


Klopt inderdaad.
Eerst ging het verhaal dat hij geexporteerd zou worden maar was afgewezen op het sperma.
We hebben toen geinformeerd bij de HBC stal maar hij was niet meer te koop.
Daarna is het nog een keer geprobeerd door iemand van het IHW maar wederom was hij niet te koop.
Toen van de week bekend werd dat hij uit de dekdienst gehaald zou worden (bericht KWPN) hebben we weer gebeld om proberen hem te kopen, toen kwamen ze met het bericht dat ze hem al hadden laten afmaken

Ik vind dat er met de stelling dat dit type paard niet meer in het gewenste type staat te kort door de bocht gat.
Via het ministerie krijg je subsidie om het ras in stand te houden en ondertussen worden de hengsten 1 voor 1 afgevoerd.
De castratie van Harald was ook volstrekt nonsens maar dhr. Schep had besloten dat hij niets toevoegde aan de hengstenstapel en de sport in moest.
Als dekhengst heeft hij vele wedstrijden gewonnen maar als ruin is nooit meer iets van hem vernomen.

Ik vind dat er met de inbreng van Hackneybloed weliswaar een luxer paard is onstaan maar zeker geen beter paard, vooral niet kwa karakter.
Laten we niet vergeten dat de meeste tuigers niet op de concoursen lopen maar gewoon bij hobbyisten voor de wagen.
Daarvan zijn de meeste niet echt gebaat bij het hete karater van een hackney.

Persoonlijk vind ik dit allemaal erg triest en zit nu met een merrie waarvoor dus eigenlijk geen hengst meer te vinden is om het ras/type in stand te houden.
Ik kan uiteraard schitterende F1 producten fokken maar heb spijt als haren op me hoofd dat ik haar 4 dochters (uit oude bloedlijnen) heb verkocht en de laatste jaren voor rijtypischer paarden heb gekozen.
Als Ilindra er straks niet meer is loopt voor mij deze oude bloedlijn dus dood.
5 generatie's keur/preferente merrie's, dus zo slecht was de lijn niet.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:30

Hmm, sorry, ik moet eens leren lezen. Tja, aan een dode hengst heeft niemand meer wat aan. Toch zorgwekkend dat men dit zomaar laat gebeuren. Stonden de zuivere tuigpaarden niet om een lijst met bedreigde siersoorten?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:44

Wellicht dat de verzekering ook nog een vinger in de pap had?

Of het feit dat verkoop allerlei problemen oplevert met de nieuwe wetgeving. Dhr Schep zit volgens mij niet op allerlei ellende achteraf te wachten.


Trouwens, de hele paardenbranche wordt nogal eens te romantisch voorgesteld.
Ooit op de zuidlaardermarkt geweest?
Waar denk je dat het meerendeel van de Shetlandponys daar beland.........?
Net als alle Belgische trekpaarden. Die halen de 2-jarige leeftijd bijna nooit........

Als je dan principieel wilt zijn moet je die ook allemaal opkopen dunkt me.
De waarheid is soms hard....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:54

CGJ12: er is een verschil tussen het redden van een populatie versus het redden van individuen. Hier staat een populatie op het spel, niet wat uitgeselekteerde individuen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:01

Ilindra"]
[quote="Jurga schreef:
Ik vind dat er met de inbreng van Hackneybloed weliswaar een luxer paard is onstaan maar zeker geen beter paard, vooral niet kwa karakter.
Laten we niet vergeten dat de meeste tuigers niet op de concoursen lopen maar gewoon bij hobbyisten voor de wagen.
Daarvan zijn de meeste niet echt gebaat bij het hete karater van een hackney.


Hier ben ik het dus echt NIET mee eens. De karakters zijn veel beter als ik de jonge hengsten bij ons zie. Ze zijn jong en lekker brutaal dat mag ook wel het zijn hengsten en niet anders dan de rijpaardhengsten. Als ik afgelopen zomer de hengsten op concours zag gewoon super fijn om mee te werken. Sander stond gewoon met open deur de wereld in te kijken menig hengst doet dat niet na bij de rijpaarden. Mijn hoefsmid stond afgelopen weekend een aantal net uit het land gekomen ruinen te beslag er kon net een halster om en meer ook niet maar ze liepen keurig mee en om met beslaan heel braaf (ook een goede smid) die ene rijpaard die hij moest doen was veel lastiger Haha!.
Tevens ken ik een aantal die tot hun 3de jaar hengst zijn geweest en nu gecastereerd en zo super braaf in de omgang zijn deze zijn bij particulieren terecht gekomen en doen het super goed. Als ik dat vergelijk met de oudere tuigpaarden mogen die er wel een voorbeeld aan nemen. Die zijn meer onbetrouwbaarder als de jongere. Ene het is maar net hoe je ermee omgaat. Schijnbaar is bij een tuigpaard het excuus dat er hackney bloed in zit en bij een rijpaard dat er pion of ander lastig bloed in zit. Mits je er goed mee omgaat heb je er een super fijn paard aan. Tuigpaarden zijn gefokt voor een bepaald doel en niet voor recreatief rijden dus idd ze kunnen heet in de omgang zijn maar dat was voor het hackney bloed ook al bekend. Dat een hoop van deze paarden bij particulieren terecht komen is niet de reden dat ze gefokt worden. Renpaarden en dravers worden ook niet gefokt voor particulieren toch komen er daar een hoop terecht met veel problemen en daar hoor je weinig over. Denk dat de mensen er bewust van gemaakt moeten worden WAT voor een paard ze kopen of dat nu een rijpaard/tuigpaard of renpaard is ieder paard heeft zijn beperkingen.

Ik weet niet hoe fortissimo eraan toe was maar voor hetzelfde geld had hij erg veel pijn denk dat dan in leven houden ook niet eerlijk is. Ik denk als hij nog geld op kon leveren dat ze dat hem wel gegunt hadden. Ben benieuwd wat ze gaan meenemen met de nieuwe hengstenkeurig. Van een andere fokker weet ik er al een aantal ook met apart bloed erin.

Trouwens van de geexporteerde hengsten is sperma gewoon beschikbaar voor Nederland misschien niet alle maar van een hoop wel.

Kan begrijpen dat het voor het gelders stamboek erg vervelend is dat diverse oudere hengsten wegvallen. Tevens is het jammer dat ze toch afhankelijk zijn van hengsten die goedgekeurd zijn voor zowel het tuigpaard als gelders paard. Misschien had het gelders stamboek zelf eerder moeten ingrijpen en voor hun eigen hengsten bestand moeten zorgen met het oudere bloed. Dit is geen aanval maar als ik het zo hier lees is het allemaal de schuld van de tuigpaarden fokkerij en dan denk ik misschien net zo goed de schuld van het gelders stamboek waarom is er geen goede vervanger van Fortisimo waarom hebben de gelderse fokkers dat niet gedaan?. Waarom zijn de afhankelijk van een grote fokkerij als de HBC stal die dan een fortissimo in bezit heeft. Dat de HBC zijn oudere veelstapel opruimt zal wel zo zijn reden hebben de tijd zal uitwijzen wat. Mij bevalt het nieuwe type wel alleen moeten ze ervoor waken dat ze niet TE luxe worden en het niet ten koste gaat van de bewegingen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:04

Ja Joost, dat klopt.

Dat is de ene kant van de medaille.
Echter er staan ook een aantal reacties hierboven in het hoekje van "zielig" (wat ik overigens best begrijp)

De andere kant is het uit de fokkerij nemen van een hengst met een dergelijke bloedvoering. Maar ik begrijp dat ie zowat niks meer dekte.
Blijkbaar zijn er slechts een handjevol mensen die deze bloedlijnen wilden bewaren.
De fokker heeft dan toch altijd gelijk.
Dan is er inderdaad dus een tijdperk afgesloten.