Stornello??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gekke_Merrie

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Planeet Aarde

Stornello??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 15:32

Kent iemand de hengst Stornello?
Hij is de Pa van de moeder van mijn paardje en ik was niewsgierig wat voor een paard Stornello is.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:03

Stornello xx BB 780027
Engels volbloed
Geboren: 1978
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.67 m

Vlakkebaan: 31 starts
Winnaar: 6 keer
Geplaatst: 6 keer
Winsom: DM 190.010
Hordenbaan: 1 start
Winnaar: 1 keer
Geplaatst: --
Winsom: DM 4.400

Fokker M. & J. Schmucker, BRD

Cortez xx x Stradella xx van Dschingis Khan xx x Strawinska xx van Caran D'Ache xx óf Wicht xx x Strategie xx van Toulouse Lautrec xx x Stammesart xx van Alchimist xx

Fokfam. 5

GAG (= Generalausgleichgewicht) 94 kg

Gedragsonderzoek Ermelo februari 1986 (21 dagen)
Attente, vriendelijke hengst met een goed humeur. Hij is eerlijk. Bij begin onderzoek al een rencarrière achter zich. Tijdens lichte werkzaamheden is hij in de groep plezierig te rijden en doet hij goed zijn best. Als hij afzonderlijk wordt gereden, heeft Stornello xx er minder aardigheid in. Ruim voldoende bereidheid om te werken. Bij aankomst is de voedingstoestand goed, die tijdens het onderzoek hetzelfde bleef. Rustig stalgedrag. Eet graag stro. De hengst heeft, wellicht ten gevolge van het eten van veel stro, op de tweede dag van het onderzoek een koliekaanval gehad. Het stro in zijn box is daarop vervangen door zaagsel.
Karakter: 8
Stalgedrag: 8

Afstammelingen 1988 (veulens)
Uit de getoonde veulencollectie kan worden opgemaakt dat deze Volbloedhengst niet verfijnend werkt. De veulens bleken goed te zijn ontwikkeld en zijn goed rijtypisch gebouwd met sterke, diepe rompen. Het hoofd vertoonde meermalen een lichte bolling tussen de ogen, was bij de geprikte veulens nog wel eens iets grof en bij de uitgezochte veulens iets lang. De hals is goed van vorm en lengte, gaat over in een voldoende lange nek en wordt in beweging goed voorwaarts-opwaarts gedragen. De schoft is nog wel eens iets wisselend. Soms kort en weinig ontwikkeld, soms ook voldoende geprononceerd en voldoende lang afgetekend. De schouderlengte is nagenoeg steeds goed. De schouder zou echter dikwijls schuiner moeten liggen. In een enkel geval is de rug iets diep, maar doorgaans goed, terwijl ook de lendenpartij geen aanleiding geeft tot bemerkingen. De croupe is goed gevormd, breed en gespierd. Het voorbeen is goed van stand en bouw. Hoewel bij de geprikte veulens nog wel eens lang en gehoekt, is het achterbeen in doorsnee goed van stand en bouw. De stap was bij de geprikte veulens goed, bij de uitgezochte veulens best. In draf gaan de veulens best uit de schouder, daarbij veel ruimte en souplesse vertonend. In draf maken ze veel front. Behoudens een enkel voos spronggewricht, was het beenwerk opvallend droog en schoon.

Kort samengevat: rijtypische, goed ontwikkelde veulens met diepe rompen. De hengst verfijnt zeker niet. De draf is ruim en vertoont souplesse en in beweging maken de veulens duidelijk front.
Getoond: 21 veulens uit 93 dekkingen.

1993 (december) gestorven. Dubbele onherstelbare beenbreuk.

Dekstations
1986 C. van Bommel, Aarle-Rixtel & F. Koeman jr., Zoelen
1987 F. Koeman jr., Zoelen & Comb. Wouters-Pelkmans, Gilze
1988 F. Koeman jr., Zoelen
1989 F. Koeman jr., Echteld & W. Goesten, Berkel-Enschot
1990 F. Koeman jr., Echteld & M. van de Tillaart, Veghel
1991-1993 W. Schurink, Den Ham

Fokregistratie
Totaal ... veulens uit 454 dekkingen

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Foto kan per mail, kwpn.hengstenfan@12move.nl

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:32

Wij hebben een Stornello merrie op stal staan. Lief paard, maar erg heet en ongeduldig. Is erg snel, echt een volbloed.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:19

Ik heb een dochter van Stornello X Saluut gehad. Ze is gefokt bij v.d. Willigen uit Zoelmond. Ik heb haar als 2 jarige voor een veiling bij Stoeterij Buitenzorg gekocht. Ze kon nog niks. Ze was op 2 jarige leeftijd al 1.67 en had totaal niks van een volbloed. Ze was heel nuchter en lakoniek. Ze was heel groot en frof. Je kon wel aan haar hoofd zien dat het een Stornello was. De bolling, geen ramshoofd, tussen haar ogen. Veel Stornello's hebben dat.

Ze is heel makkelijk in de omgang en met inrijden was het een eitje. Ik heb helaas heel veel pech met haar gehad. Ze had/heeft een stofwisselingsprobleem. Haar leverwaarden waren steeds te hoog en ze is/was gevoelig voor eitwitten. We hebben heel wat keren de DA erbij gehaald, buizen bloed tappen en weer een ijzerprik erin. Ze liep op laatst op 4 benen kreupel, foto's gemaakt, benen perfect paard niet. 3 DA's stonden met hun handen in het haar en wisten niet wat er met haar aan de hand was. Ik heb toen Gijbert van der Marel erbij gehaald als laatste redding en na 3 behandelingen had ik eindelijk een paard dat goed was.

Ze was wel al 9 jaar en kon net aan een L proefje lopen. Ik heb haar verkocht aan een kennis en die rijdt met haar in de duinen en op het strand. We zijn 6 jaar geleden verhuisd en sinds dien heb ik niks meer van haar vernomen.

Ik heb veel pech met haar gehad, maar het is/was een wereld paard. Heel aanhankelijk, braaf, eerlijk, kon heel goed lopen. Ze is/was donker bruin zonder aftekeningen. Op de pensionstal waar ik stond, was er een vrouwtje die ook een Stornello had. Zij heeft ook veel pech met haar gehad.

Er lopen zat Stornello's die wel gezond zijn en het heel goed doen in de sport.
Heel veel plezier met haar.

Noble-Girl

Berichten: 2020
Geregistreerd: 08-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 10:48

Mijn eerste paard had als papa Stornello Bloos
De merrie was qua karakter super lief, onder het zadel ook, maar vreselijk vlug Haha!
Ik ben er dan ook ontelbare keren af gedonderd Schijnheilig
Ehhh toch wat volbloed genen meegekregen van papa....

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:08

een clubgenootje heeft ook een stornello en ik kan je vertellen het is geen makkelijk paard komt ook denk ik door zijn achter grond hij heeft namelijk een aantal jaar op een manege gestaan waar jan en alle man op de paarden rijdt.
Het is een 9-jarige donker bruine ruin en langs de weg super mak en met springen kan hij nogal eens erg lollig zijn en dressuur matig verbeterd het heel erg langzaam

Gekke_Merrie

Berichten: 5
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Planeet Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-03 10:07

Bedankt voor de info. Ik had namenlijk geen idee wie stornello was.
Nou ik kan wel zien dat m'n knollie ook iets van hem heeft maar de snellheid is afkomstig van de andere kant, ze is namelijk niet vooruit te branden Lachen .

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:11

Gekke_Merrie schreef:
Bedankt voor de info. Ik had namenlijk geen idee wie stornello was.
Nou ik kan wel zien dat m'n knollie ook iets van hem heeft maar de snellheid is afkomstig van de andere kant, ze is namelijk niet vooruit te branden Lachen .


Dat had die van mij ook Haha! Ze leek meer op een Holsteiner dan op een volbloed.

Afbeelding

Hier zit mijn instrukteur Rob Driessen erop. Ze was net weer wat aan het werk. Ze was hier heel erg overbouwd. Later is ze na veel groeistuipen recht gegroeid. Ze groeide een tijd links, rechts, voor, achter Verward

De foto van haar hoofd is de Stornello "bult" goed te zien.