Hengst die bloed(uitdrukking) vererft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Hengst die bloed(uitdrukking) vererft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 22:54

Ben voor volgend jaar op zoek naar een dressuur hengst die veel bloed(uitdrukking) vererft maar liefst geen volledig volbloed en/of trahkener (i.v.m. F1 effect), heb vooral chique hoofdje, meer ras en uitstraling nodig. Merrie vererft zeker maat, lengte,takt en balans. Maar schiet tekort in souplesse....
Suggesties??
(Gribaldi is een trak, Stravinsky een volbloed op wacht,Goodtimes géén echte dressuur-hengst, dus wees iets origineler ) *LOL*

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:00

Flemmingh! Misschien niet origineel maar vererft wel chique bloedpaarden met veel ras en uitstraling.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 23:03

Nee, zo'n groot (flemming vererft zeker ++ in de maat) O.C.D. dier zie ik niet zitten en in vindt Krack C een van de weinige Flemminghs met extra veel bloed, maar die kreeg het ook van zijn moeder met o.a. Lucky Boy in afstamming...

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:09

Ja hoor daar gaan we weer, Flemmingh geeft nakomelingen met OCD praat elkaar maar allemaal lekker na.
Flemmingh fokt wel degelijk paarden met bloed uitdrukking, Krack-C vind ik dus echt een typische Flemmingh die veel van zijn vader heeft geërfd. Kijk maar eens in mijn profiel naar mijn Flemmingh, een echt bloedpaardje met veel ras en uitstraling. Wat hij wel degelijk voor 100% van zijn vader heeft geërfd.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:10

Cute_12 schreef:
Ja hoor daar gaan we weer, Flemmingh geeft nakomelingen met OCD praat elkaar maar allemaal lekker na.
Flemmingh fokt wel degelijk paarden met bloed uitdrukking, Krack-C vind ik dus echt een typische Flemmingh die veel van zijn vader heeft geërfd. Kijk maar eens in mijn profiel naar mijn Flemmingh, een echt bloedpaardje met veel ras en uitstraling. Wat hij wel degelijk voor 100% van zijn vader heeft geërfd.


sluit ik me bij aan.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 23:35

pukpaleis schreef:
Ben voor volgend jaar op zoek naar een dressuur hengst die veel bloed(uitdrukking) vererft maar liefst geen volledig volbloed en/of trahkener (i.v.m. F1 effect), heb vooral chique hoofdje, meer ras en uitstraling nodig. Merrie vererft zeker maat, lengte,takt en balans. Maar schiet tekort in souplesse....
Suggesties??
(Gribaldi is een trak, Stravinsky een volbloed op wacht,Goodtimes géén echte dressuur-hengst, dus wees iets origineler ) *LOL*


Heeft dit paard ook een afstamming?
Schiet te kort in souplesse? Dus vooral geen zgn dressuurhengst erop, wordt het nog erger.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 00:04

Excuseme"]
[quote="Cute_12 schreef:
Ja hoor daar gaan we weer, Flemmingh geeft nakomelingen met OCD praat elkaar maar allemaal lekker na.
Flemmingh fokt wel degelijk paarden met bloed uitdrukking, Krack-C vind ik dus echt een typische Flemmingh die veel van zijn vader heeft geërfd. Kijk maar eens in mijn profiel naar mijn Flemmingh, een echt bloedpaardje met veel ras en uitstraling. Wat hij wel degelijk voor 100% van zijn vader heeft geërfd.


sluit ik me bij aan.
[/quote]

Ik sluit me ook aan Haha!

Ik heb een aantal jaren geleden voor mijn Flemmingh stermerrie(sport dr)
op basis van indexen de volgende uitslag gekregen:

Hierbij mijn selectie dressuuur :Jazz,Ferro,Haviddoff,Jet-set,Donnerhall,Farrington,Cabochon,Junior stv

springen:Goodtimes,Burggraaf,Jet-set,Zortin,Voltaire,Karlstad.

Mijn eigen keus zou zijn op basis van dressuur en springindex beide 110 en een gekozen betrouwbaarheid van 75%:Ferro,Goodtimes,Jet-set,Zortin.

Ik weet niet wat er van moederszijde achter zit.In mijn geval was dat Tangelo.Het maakt de keuze wel anders...

Succes met kiezen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 09:09

Gerrie schreef:
Jazz, Jet-set,Donnerhall,Farrington, Junior stv

springen:Burggraaf, Zortin,Voltaire,Karlstad.


Ze wil toch een paard met een mooi hoofd en bloeduitdrukking??? Haha!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 09:19

Als je niet perse een KWPN hengst wil, denk ik dat Alabaster dan misschien zou passen. Bloedmooie hengst met een echte bloeduitstraling (schitterend hoofd) en vererft dit ook door.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 09:35

Lijkt me toch nuttig om eerst eens de afstamming van de merrie te zien voor we er vanalles op los laten.
F1 product maakt aardig nieuwsgierig, dat die er nog zijn???
Daarbij moeten de Bokkers ook nog orgineel zijn, het lijkt me een hele opgave Verward

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 09:37

pukpaleis schreef:
Nee, zo'n groot (flemming vererft zeker ++ in de maat) O.C.D. dier zie ik niet zitten en in vindt Krack C een van de weinige Flemminghs met extra veel bloed, maar die kreeg het ook van zijn moeder met o.a. Lucky Boy in afstamming...


Pukpaleis: ik zie dat je nieuw bent. Welkom op bokt!

Iets genuanceerdere uitspraken kunnen geen kwaad. Dit is een vrij sterke uitspraak, die je als feit uitspreekt. Als je zoiets zegt, probeer het dan met bewijzen te ondersteunen of zeg erbij dat het om je eigen mening gaat.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:25

Veel ervaring met: Jazz!!!! Haha!

Dat vind ik een hengst die veel expressie vererfd zowel in exterieur als in de gangen! En anders een nakomeling van hem die ook heel mooi fokt: Olivi!

Daarnaast hebben we ook twee Orame's die geweldige kunnen gaan en vreselijk leuke uitstraling hebben! Het is wel een springhengst maar hij heeft ook hele goede gangen!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:28

Je kan toch onmogelijk een hengst adviseren, als je niet eens weet op wat voor merrie. Fokken is combinaties maken.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:37

sarabande schreef:
Je kan toch onmogelijk een hengst adviseren, als je niet eens weet op wat voor merrie. Fokken is combinaties maken.


Compliment. Goed opgelet. Inderdaad, combinaties maken gaat nog iets verder dan 2 of 3 generaties.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:40

Nou dat is één kant van de medaille.

Ongezien een fokadvies geven is óók niet verantwoord.
Als ik moet kiezen om een fokadvies te geven op basis van het papier (met 20 generaties voor mijn part), of op basis van het exterieur en de beweging van de merrie, kies ik voor het laatste...........

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:43

CGJ12 schreef:
Ongezien een fokadvies geven is óók niet verantwoord.
Als ik moet kiezen om een fokadvies te geven op basis van het papier (met 20 generaties voor mijn part), of op basis van het exterieur en de beweging van de merrie, kies ik voor het laatste...........


Ben ik het wel mee eens... maar als je een merrie ziet en alles aan haar schreeuwt VOLTAIRE...
En je ziet het papier, en het is een Voltaire, zou je je advies dan herzien?

(hypothetisch gesteld)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:43

CGJ12 schreef:
Nou dat is één kant van de medaille.

Ongezien een fokadvies geven is óók niet verantwoord.
Als ik moet kiezen om een fokadvies te geven op basis van het papier (met 20 generaties voor mijn part), of op basis van het exterieur en de beweging van de merrie, kies ik voor het laatste...........


Vooral de combinatie is prettig, maar ik ben het met je eens zie ook liever een paard. En met foto's kan je eigenlijk nog minder, die geven zelden een volledig beeld.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:49

CGJ12 schreef:
Nou dat is één kant van de medaille.

Ongezien een fokadvies geven is óók niet verantwoord.
Als ik moet kiezen om een fokadvies te geven op basis van het papier (met 20 generaties voor mijn part), of op basis van het exterieur en de beweging van de merrie, kies ik voor het laatste...........


Ik kies ook voor het laatste.

Het is net als met mensen.
Ben je jong en en kom je een mooie meid tegen om eventeel er een toekomst mee op te bouwen.
Moet je die plannen altijd uitstellen tot dat je bij die meid een fam reunie meegemaakt hebt. Ooms, tantes, oma's neven en nichten etc..

Daarom ben ik vroeger ook na zo'n feest vaak uitgevreen. OK dan!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:54

Dus eerst kijken naar de merrie, daarna na het papier (da's volgens mij de juiste volgorde, waarbij je geen van twee mag verwaarlozen).

.............ben ik even blij dat mijn vader eerder ook even het aantal raampjes van de koeienstal bij mijn moeders ouders heeft geteld....... Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:56

Anna42 schreef:
Compliment. Goed opgelet..


Gelukkig op de juiste zaken Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:56

Ik wil niet discremineren . Geldt ook voor de dames.

Is ie goed of is ie goed OK dan!

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:25

Jeetje, beetje rare vraag zo. En daarbij blijft dat de hengsten met Trakehnerbloed of volbloed toch meestal de mooie bloeduitdrukking in een paard geven.

Je wil geen volle trakehner en ook geen Stravinsky...tja deze geven juist prachtige hoofdjes en elegante soepele paarden.

Cocktails vind ik ook altijd mooie paarden geven en misschien dan toch een hengst met Trakehnerbloed of volbloed in de moederlijn??

Nou ik toch even reclame mag maken: Tuschinski komt uit een zeer rassige moederlijn en ik ken alle familieleden (moeder, grootmoeder, zussen en alle verwanten uit de stam) en dat zijn stuk voor stuk zeer bloederige paarden maar toch met voldoende maat en bot.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 13:28

Willen we toch graag weten wat voor bloed die merrie is... en foto!!!

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 21:40

Ten eerste ik ben verrast door het grote aan al reacties en het geringe aantal suggesties. Verward

Tuschinski,ja staat zeker op het lijstje OK dan!
Jazz, valt voor mij af kwa karakter,sorry liefhebbers, idem Olivi
Orame,wat moet ik daar mee dat is toch geen dressuur en zeker geen souplesse
Alabaster ken ik niet goed genoeg maar bedankt voor de suggestie
Ferro, zou kunnen maar verfijnt volgens mij niet
Goodtimes had ik al weggestreept
Jetset,ik wou verfijnen niet vergroten, Zortin,ooit een hele goede gehad maar zeker geen hengst die in mijn ogen bloed meegeeft (goeie kwam uit een Saros xx moeder)

Wat betreft Flemmingh, heb ruimschoots ervaring met nakomelingen en ook met hun röngtenfoto's ,weet dus zeker dat het een OCD vererver is.
is ook logisch als je ziet hoe zijn nakomelingen groeien,echte snelle groeiers,dus ook meer kans op een groeistoornis: O.C.D

Dus nogmaals suggesties?? ,het betreft een keurmerrie met een "oninteressante afstamming" met als voordeel dat geen enkele dekhengst dit bloed voert en dus aalle combinaties in principe zouden kunnen. Heb toch duidelijk + en - punten merrie aangegeven zou foto daar iets aan toevoegen?? ben benieuwd
[/quote]

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:01

Vaag dat je de afstamming niet wilt noemen..
Denk dat je dan geen serieuze suggestie kan verwachten van de meeste hier..

Als je een bloedpaardje wilt, neem dan gewoon een volbloed..