hoever groeit een jaarling door?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 12:01

ik vroeg me af of er een soort van regel bestaat zodat je ongeveer kan uitrekenen hoe groot een jaarling gaat worden. ik weet dat je naar de grootte van zijn ouders kan kijken maar ik heb het idee dat hij wat kleiner uit gevallen is(het gaat om een hengst van bijna anderhalf). ik dacht dat er misschien een regeltje voor zou zijn; bijvoorbeeld een bepaald percentage komt er nog bovenop. ik weet dat je ook naar de lengte van de benen moet kijken maar vind dit moeilijk in te schatten Verward
misschien dat iemand mij hier mee kan helpen?
begin namelijk een beetje te twijfelen over de grootte vann die hengst die ik op het oog heb!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: anne21 op 2001-10-18 12:02 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:17

In een van de laatste afleveringen van de bit stond een klein artikeltje over de zigeunermaat (of zoiets); een soort berekeningetje die je op het oog kon maken aan de hand van de hoogte van schoft en achterhand om te bepalen hoe groot het paard uiteindelijk ongeveer zou worden. Als ik tijd heb zoek ik het even voor je op. Je moet er echter wel rekening mee houden dat groei niet te voorspellen is omdat er zoveel is dat dat kan beinvloeden.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 12:35

ik weet het, maar wil gewoon een schatting kunnen maken, ze zeggen dat hij 1,54 wordt maar ik denk dat hij dat bij lange na niet gaat halen.
in ieder geval bedankt alvast

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 18:55

niemand anders die wat weet! Verward

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:00

Ik heb ooit eens een stukje gelezen over een onderzoek van de proefboerderij in Lelystad. Daar stond een mooie tabel over de gem. groei van een paard per maand.
We hebben het een jaar bijgehouden met een groep veulens/jaarlingen. Dat klopte toen aardig.
Maar waar dat boekje is gebleven... Verward Verward

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:40

ze groeien tot hun 3e door...ik ken een jaarling die is nu 1.40m en die moet 1.48m zoiets worden,en hij groeit vast nog wel een paar cm.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:51

En na zijn derde groeit ie toch nog wel een paar centimeter (heel weinig) tot zijn 8e? Verward

Groetjes Haha!

p.s. PRACHTIGE ARABIER

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 00:09

Als het veulentje er is moet je hem even naast zijn moeder zetten en kijken of de kniehoogte gelijk is . Is die gelijk aan de moeder dan kun je er onder normale omstandigheden vanuit gaan dat ze de maat van de moeder krijgt.Macilda is 1.65 cm en Biretta haar dochter is nu 1 jaar en 4 maanden en die meet nu 1.56 cm. Ik denk dus dat ze ook 1.65 cm. wordt. En de knieen zitten nog op gelijke hoogte.Biretta is nog nooit ziek geweest(even afkloppen) en eet met graagte.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 08:29

Hoi,

inderdaad Greetje, dat met die knieƫn is een bekende truc, werkt vaak heel goed. Meestal is een veulen van hetzelfde type als de moeder, dus de verhouding van pijpen tot schofthoogte is dan hetzelfde als ze volwassen zijn. De pijpen groeien namelijk niet meer in de lengte. Zoals je weet moeten Welshes korte pijpen hebben, dus soms kan het zijn dat de verhouding anders is.

Schofthoogte gaat verder bepaald niet lineair. Sumrin Tessa was als jaarling maar liefst 1.18m en werd als 6 jarige met 1.21m ingeschreven in het stamboek..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 08:49

Eigenlijk moeten alle paarden korte pijpen hebben, daar waar de spieren ophouden nemen de pezen het over. Zoals iedereen weet is het pezengedeelte het meest teerbaar aan de benen aangezien hier een slechte doorbloeding is. Dus door de pijpen kort te houden heb je minder kans op blessures.En ja Joost ik vind dat de welshjes als veulen en jaarling het meest groeien. Toen onze merrie Sundancer Saya van Saasfee en Cotebrook Crusader geboren werd dachten we dat ze uit de maat zou groeien. Zo enorm groot en fors. Als jaarling was ze 1.17 cm, nu is ze 4 jaar en meet 1.21 cm.