Gelders paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Gelders paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 12:36

Ik snap dr niks meer van..... Verward Ik rijdt al een paar jaar een ruin, Zichem x Goudsmid. Omdat dit volgens de eigenaresse en mij beide Gelderse hengsten zijn, gaan we ieder jaar met hem naar de Dag van het Gelders Paard. Is altijd heel leuk en gezellig, we hebben ook nog nooit iets gehoord over zijn afstamming.
Nu moet je om dit jaar mee te mogen doen aan de wintercompetitie van het Gelders Paard je paard hebben ingeschreven bij het stamboek als zijnde Gelders paard. De eigenaresse kreeg echter te horen dat dat in het geval van Vosje niet kon, omdat zijn moeder engels volbloed is en hij dus 25 % "vreemd" bloed heeft. De eis was volgens het stamboek MINDER dan 25% vreemd bloed. Balen dus. Nu hebben we gebeld met de organisatie van het concours en die waren stomverbaasd. Volgens hen moet je paard MINSTENS 75% Gelders bloed hebben....en dat heeft Vosje dus.
Ingewikkeld verhaal he.....inmiddels is de eigenaresse het behoorlijk zat allemaal en heeft dus weinig zin om nog moeite te doen Vos in het Gelders stamboek te krijgen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd......wie weet hoe t echt zit?????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:41

Lijkt me dat een typiste op het stamboek een voutje(gb) gemaakt heeft, dat doen ze (soms Haha! ) wel eens.
Gewoon even bellen of schrijven met kopie papier, als dit niet Gelders is weet ik het niet meer Verward .

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:21

Dat is nu typisch een vraag voor AWvL !

PB de beste man maar even en hij geeft je direct het enige juiste antwoord.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 14:23

ehm....

misschien hele domme vraag maar.... Bloos!

wie is dat? Verward

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 14:25

oooo ik snap het al....zo heet die meneer hier op bokt!

domme ik........

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:32

Schaam je niet hoor!
Je bent hier in prima gezelschap.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:34

Dit is misschien verhelderend (staat in het topic over de hengst Guldenberg)

CGJ12 schreef:
De heer van Lijssel heeft nog wel eens moeite om objectief te blijven.
Heeft ook een "klein probleem" met het KWPN om bloedvoeringen.
Gefrustreerd op het KWPN. Net als Karel.

Anton wil engels bloed weren om de geldersen te beschermen
Karel wil engels volboed weren om zijn shagyas te promoten.

Noem het woord "engels volbloed" in dezelfde zin als "gelders paard" en hij krijgt meteen een beroerte .


AWvL antwoordt:
Het hele bericht (maar ook het onderschrift) spreekt mij erg aan. Hier wordt tenminste in alle openheid gezegd wat je vindt. Dat is iets anders dan iemand (of zijn paard) zonder argumenten en buiten diens medeweten zwart maken, waardoor onjuistheden niet rechtgezet kunnen worden.
Inhoudelijk wil ik hier nu alleen ingaan op het functioneren van het KWPN en de fokkerij van het Gelders Paard voorzover dit verband houdt met de "constatering" van CGJ12 m.b.t. het objectief blijven.
Ik doe mijn uiterste best om objectief te zijn en onderbouw daarom alles met controleerbare informatie. Als dit ooit anders is gebeurd, verkondig dit dan van de daken (in dit forum) en ik zal mijn ongelijk erkennen als het waar is. Het KWPN daarentegen beweert voortdurend dingen zonder enig bewijs en gaat elke concrete discussie uit de weg. Dat ik na jarenlang voorzichtig aankloppen, de waarheid steeds harder op tafel heb gelegd, klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ik minder objectief ben.
Voor mij is "engels volbloed" in de Gelderse fokkerij niet minder dan "doodgekruist rijpaardbloed" en mag dit maximaal 25% bedragen. Juist voor het KWPN ligt het totaal anders en mag een Gelders paard zelfs een afstamming hebben van 100% "doodgekruist rijpaardbloed", maar als er meer dan 12,5% "engels volbloed" in zit (bij uitzondering 25%) dan is het geen Gelders paard ook al bestaat de rest wel uit zuiver Gelders bloed.
De reactie van CGJ12 is dus zoiets als: De klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt en toch schieten op de klokkenluider.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 15:48

bedankt voor deze reactie, is tenminste duidelijk. Heb het topic over Guldenberg doorgelezen, hieruit blijkt wel dat sommige zaken nogal gevoelig liggen. Kan ik me ook wel voorstellen, als liefhebber ben je meestal wel behoorlijk emotioneel over je standpunten. Rest mij nog wel een klein vraagje: wat is die uitzondering waarbij er wel 25 % engels volbloed in mag zitten?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 15:57

AWvL schreef:
Dit is misschien verhelderend (staat in het topic over de hengst Guldenberg)

: De klok wel horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt en toch schieten op de klokkenluider.


Spreekwoorden worden niet meer op school besproken AWvL
Worden vervormd weergegeven.

"De melk horen klotsen maar niet weten waar de tepel zit" Ach gut

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:02

Geef ik even keurig de naam door van AWvL als kenner bij uitstek van de "Gelderse fokkerij" omdat ik de exacte formulering niet goed ken, .................
..................is het wéér niet goed. Vriendjes zijn?

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 17:44

ik ben er anders wel gelukkig mee hoor.....ben zowiezo een heel vredelievend persoontje....

AnkeD

Berichten: 290
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:36

Ellebel schreef:

Citaat:
Ik rijdt al een paar jaar een ruin, Zichem x Goudsmid. Omdat dit volgens de eigenaresse en mij beide Gelderse hengsten zijn, gaan we ieder jaar met hem naar de Dag van het Gelders Paard.


Wel off-topic, maar waar en wanneer wordt de dag van het Gelderse paard gegeven?
Ik heb zelf een Zichem x Satelliet, lijkt me leuk om te gaan kijken.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 21:46

dag van t Gelders paard is in juli geloof ik, in Hengelo gelderland. De wintercompetitie is in Didam, je kunt je nog inschrijven, in januari, februari en maart. Je moet dus wel het juiste (gelderse) papier bij je paard hebben....maar ik kan het van harte aanbevelen!

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 01:12

CGJ12 schreef:
Geef ik even keurig de naam door van AWvL als kenner bij uitstek van de "Gelderse fokkerij" omdat ik de exacte formulering niet goed ken, .................
..................is het wéér niet goed. Vriendjes zijn?


Zoals gezegd, ben ik positief over wat er in het eerdere bericht uit het topic over Guldenberg in alle openheid over mij gezegd is. Het geeft mij de mogelijkheid om dingen recht te zetten. Dat bericht is daardoor in meerdere opzichten verhelderend.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 01:40

Ellebel schreef:
bedankt voor deze reactie, is tenminste duidelijk. Heb het topic over Guldenberg doorgelezen, hieruit blijkt wel dat sommige zaken nogal gevoelig liggen. Kan ik me ook wel voorstellen, als liefhebber ben je meestal wel behoorlijk emotioneel over je standpunten. Rest mij nog wel een klein vraagje: wat is die uitzondering waarbij er wel 25 % engels volbloed in mag zitten?


Ik dacht dat de jury op de stamboekkeuring, maar misschien ook in Hengelo dit moet beslissen. Het paard moet dan eerst dus opnieuw gekeurd worden in het kader van de uitzonderingsregel.
Maar ook als je een paard met een zuiver Gelderse afstamming wilt laten overschrijven van rijpaard naar Gelders moet het van het KWPN eerst opnieuw gekeurd worden. Het is dezelfde drempel om het Gelders Paard klein te houden als de regel dat een veulen alleen Gelders geregistreerd kan worden als de vader of moeder Gelders geregistreerd is. Dus ook als je paard een veulen zou krijgen van de zuiver Gelderse tuigpaardhengst Fortissimo mag dat niet als Gelders geregistreerd worden maar krijgt het rijpaardpapier, hoewel het wel maar 12,5% volbloed en daarnaast 87,5% Gelders bloed voert.