Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:50

Lovely schreef:
" Een paard dat door de lucht graait, verdoet zijn energie daarmee".



Mee eens, maar willen we dat ook in de dressuurring? Of is dat luchtgraaien alleen geschikt voor de spaanse pas?

Verder vroeg ik me nog wat dingetjes af:
1. Is de lengte van het zweefmoment dan het spectacel wat we in de dressuurproeven willen zien?
2. En is dat niet het volledige resultaat van de afdruk? en dus de achterhand?
3. En komt die afdruk dan dus te "laat" in de paarden met een voorbeen wat schuin moet dragen en te laat van de grond afkomt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:51

SPrintje, de lengte van het zweefmoment heeft er niks mee te maken, niet met dat gegraai, dus snap ik punt 1 al niet.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:53

Lovely schreef:
SPrintje, de lengte van het zweefmoment heeft er niks mee te maken, niet met dat gegraai, dus snap ik punt 1 al niet.


Dat klopt.

Ik was alweer een stap aan het verder denken. Als we dat gegraai niet willen zien, wat willen we dan wel? Een lang zweefmoment? Of gewoon zo groot mogelijke passen?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:55

Lovely schreef:
Dank ceasario, ik snap de consternatie ook niet.

Als we dan toch op de exacte toer gaan, dan ben ik nog wel benieuwd wat men denkt van de volgende stelling:

" Een paard dat door de lucht graait, verdoet zijn energie daarmee".

Want als een paard dus met het voorbeen een enorme bel beschrijft en maar 2 meter (roep maar wat) opschiet ermee, dan is het energieverspilling in mijn optiek.


Ben ik het ook 100% mee eens!

Maar is dat niet iets wat de "spektakelzoekers" graag zien? En waar heeft een paard anders al die energie voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:59

Sprintje schreef:

Ik was alweer een stap aan het verder denken. Als we dat gegraai niet willen zien, wat willen we dan wel? Een lang zweefmoment? Of gewoon zo groot mogelijke passen?


Krijg je de volgende issue.................wat willen paardenmensen graag zien?

Een paard dat met zo min mogelijk energie inspanning het hoogst mogelijk kan laten zien. En dus ook zo min mogelijk belasting op benen heeft.

Of maakt het niet zoveel meer uit, dat een paard veel energie kwijt is om de kunsten te tonen en daarmee ook veel belast word, zolang wij maar veel spektakel zien?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:04

precies dat geeft Missouri ook al aan! Ik denk dat het lucht graai spektakel in de spaanse rijschool thuis hoort, en niet direct in onze dressuurproeven. Of het moet een aparte oefening worden. Maar dan dus ten alle tijden gecontroleerd door de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:05

Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:06

Sprintje schreef:
precies dat geeft Missouri ook al aan! Ik denk dat het lucht graai spektakel in de spaanse rijschool thuis hoort, en niet direct in onze dressuurproeven. Of het moet een aparte oefening worden. Maar dan dus ten alle tijden gecontroleerd door de ruiter.


Ook hier weer .
Wat is lucht gegraai?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:08

Luchtgegraai: Veel beweging en lucht pakken in een pas, zonder ver voorruit te komen.

Weinig km pakken dus............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:09

ceasario"]
[quote="Sprintje schreef:
precies dat geeft Missouri ook al aan! Ik denk dat het lucht graai spektakel in de spaanse rijschool thuis hoort, en niet direct in onze dressuurproeven. Of het moet een aparte oefening worden. Maar dan dus ten alle tijden gecontroleerd door de ruiter.


Ook hier weer .
Wat is lucht gegraai?
[/quote]
Dat is de enorme hijs lucht die het paard graait in het lopen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:12

Oh.

Een paard flink oppakken met je hand ,sporen erin, de moter achter laten werken en dan met je handen als vijfde been fungeren. daar hij anders met zijn kop het zand in butst. Bloos!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:13

Pipo schreef:
Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.

Nee Anna zegt niet hetzelfde, hij beweerde in eerste instantie dat paarden voor grotere passen zouden kunnen maken dan achter. Als lucht gegraai passen zijn dan zou er geen discussie zijn ontstaan.
Maar dan zei Anna niet!

Luchtgegraai staat dus niet gelijk aan grotere passen!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:15

Pipo schreef:
Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.


Nadat het eerst tegengeworpen werd... we zijn het eens dat die passen altijd even groot zijn (daargelaten het je-raadt-het-al Foxtrotter verhaal).

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:15

ceasario schreef:
Oh.

Een paard flink oppakken met je hand ,sporen erin, de moter achter laten werken en dan met je handen als vijfde been fungeren. daar hij anders met zijn kop het zand in butst. Bloos!


Jij snapt het! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:18

Sprintje"]
[quote="Pipo schreef:
Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.

Nee Anna zegt niet hetzelfde, hij beweerde in eerste instantie dat paarden voor grotere passen zouden kunnen maken dan achter. Als lucht gegraai passen zijn dan zou er geen discussie zijn ontstaan.
Maar dan zei Anna niet!

Luchtgegraai staat dus niet gelijk aan grotere passen!
[/quote]

Ik denk, maar spreek niet voor Anna............dat die bedoelt........en dat is ook letterlijk gezegd. De totale pas is voor groter. Maar de ruimte die het paard werkelijk maakt is een gelijk aantal km.

Daardoor een grotere belasting op het voorbeen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:21

Pipo schreef:
De totale pas is voor groter. Maar de ruimte die het paard werkelijk maakt is een gelijk aantal km.


Dan zitten we denk ik met een verschil in definitie...
Een PAS is de afstand van punt naar punt! Dus niet die extra ruimte (de "bel", mooi woord trouwens).

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:23

Pipo"]
[quote="Sprintje"][quote="Pipo schreef:
Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.

Nee Anna zegt niet hetzelfde, hij beweerde in eerste instantie dat paarden voor grotere passen zouden kunnen maken dan achter. Als lucht gegraai passen zijn dan zou er geen discussie zijn ontstaan.
Maar dan zei Anna niet!

Luchtgegraai staat dus niet gelijk aan grotere passen!
[/quote]

Ik denk, maar spreek niet voor Anna............dat die bedoelt........en dat is ook letterlijk gezegd. De totale pas is voor groter. Maar de ruimte die het paard werkelijk maakt is een gelijk aantal km.

Daardoor een grotere belasting op het voorbeen.
[/quote]

Nee dat is niet gezegd, lees nog maar even terug. Het verhaal van CGJ12 werd tegen gesproken en als DOM bestempeld!

Ik vroeg om extra uitleg, maar die hebben we tot op heden nog niet gezien Knipoog De discussie gaat nu echter gewoon verder, en (bijna Verward ) iedereen neemt nu aan dat de horizontale afstand die wordt afgelegd door de voor en de achterbenen gelijk is als je naar de hoefafdrukken kijkt! (Met dank aan een prettig gestoorde bokker die op de knietjes in het zand is gegaan om daadwerkelijk te meten!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:23

En daar hebben we het antwoord op het niet eens zijn met Anna.

De definitie van pas is verschillend bij de verschillende partyen.

ZO..............ook weer opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:26

Sprintje schreef:



Nee dat is niet gezegd, lees nog maar even terug. Het verhaal van CGJ12 werd tegen gesproken en als
DOM
bestempeld!

Ik vroeg om extra uitleg, maar die hebben we tot op heden nog niet gezien Knipoog De discussie gaat nu echter gewoon verder, en (bijna Verward ) iedereen neemt nu aan dat de horizontale afstand die wordt afgelegd door de voor en de achterbenen gelijk is als je naar de hoefafdrukken kijkt! (Met dank aan een prettig gestoorde bokker die op de knietjes in het zand is gegaan om daadwerkelijk te meten!)


Volgens mij begon CGJ12 toch eerst met DOM bestempelen.

Inderdaad tot op heden is er geen antwoord terug, maar ik weet dat deze middag er een uitleg gegeven gaat worden.

En je geeft het zelf al aan, het zijn aannames die gemaakt worden. Inmiddels heb ik per telefoon gevraagd wat er werkelijk bedoelt word.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:29

Sprintje schreef:
(Met dank aan een prettig gestoorde bokker die op de knietjes in het zand is gegaan om daadwerkelijk te meten!)


Geloof me, gestoord worden is niet prettig Haha! haha

Ik snap niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt. Het is gewoon meetbaar.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:32

Pipo schreef:
En je geeft het zelf al aan, het zijn aannames die gemaakt worden. Inmiddels heb ik per telefoon gevraagd wat er werkelijk bedoelt word.


Dus de aanname dat voor en achter dezelfde afstand wordt afgelegd, als je uit gaat van de afdruk die het paard op de grond achter laat, klopt toch niet???? Kan zijn dat ik nog steeds een blond moment heb vandaag Blond Maar dat zie ik nog altijd niet. Ik ben zeer benieuwd naar de uitleg!

Of doel je op andere aannames?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:37

Ik bedoel met aanname: de definitie van een pas. Iedereen gaat ervan uit dat er met pas bedoelt wordt, het totaal aantal cm wat een pas op de grond doet.

Als je dus puur de afdruk meet, dan klopt het inderdaad dat de pas die het voorbeen maakt gelijk is aan de pas die het achterbeen maakt.

Overigens heb ik het topic nogmaals doorgelezen. En volgens mij word dat ook de hele tijd al beweerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:37

Het lijkt mij zéér aannemelijk om te stellen dat de afstanden die per been (bij hetzelfde paard (!)) afgelegd worden, gelijk zijn en blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:38

Wat is paslengte dan anders dan de absolute afstand tussen twee hoefafdrukken??
Als ik vragen mag?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:41

Lovely schreef:
Wat is paslengte dan anders dan de absolute afstand tussen twee hoefafdrukken??
Als ik vragen mag?


Niets dacht ik... vandaar mijn actie met de centimeter... Haha!