Hengstenkeuze, advies gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Hengstenkeuze, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 16:58

Jaja, ook al is het pas november ik ben toch al een beetje bezig met het zoeken naar een hengst (want dat is ook gewoon leuk werk Knipoog )
En wellicht kunnen jullie me een klein beetje helpen met het kiezen van de juiste hengst voor mijn merrie?
Het gaat om een Flemmingh x Focus x Naturel.
Even in het kort wat kenmerken: Merrie heeft een mooi front, mooie halslengte al is ze verder toch nog enigszinds beknopt ( maar ze wordt in 2004 pas 3). Mooi hellend kruis en een goeie schoft. MAAR heeft een te traag achterbeen naar m`n zin en zou uberhaupt meer afdruk mogen (nou ja eigenlijk moeten Knipoog ) hebben.

Ik besef me dat zo een korte beschrijving misschien niet genoeg zegt. Maar wellicht hebben jullie toch al wel wat suggestie`s waar ik nog niet opgekomen was??

kom maar op ik ben benieuwd! Lachen

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:48

Heb je geen foto van je merrie dat zou wellicht helpen.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:11

Wat voor paard wil je fokken? springen, dressuur, beide?

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 21:17

Ik wil graag een allround sportpaard fokken. Een foto heb ik helaas niet (althans niet digitaal).
Lachen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:42

polanksy..!?

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:43

Misschien Goodtimes? Vanwege de allround mogelijkheden.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:53

Candidat schreef:
Misschien Goodtimes? Vanwege de allround mogelijkheden.


Ik zie hier altijd dezelfde Goodtimes etc.
Zijn er dan echt zo weinig hengsten in Europa of bv. bij het KWPN.?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:22

Goodtimes lijkt me niet geschikt op een enigzins beknopte merrie...
Deze hengst heeft juist merries met maat en lengte nodig.

Denk eens aan Amsterdam.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 16:08

Tango: (JazzX Contango X Amor)
AfbeeldingAfbeelding
Tango is een best gemodelleerde, hoogbenige, langgelijnde hengst met een beste bovenlijn en veel hengstuitdrukking. De schouder ligt er goed in. Het achterbeen is sterk gehoekt, de kootstand is steil en de hoefvorm is smal. Het beste model en zijn goede karakter ondersteunen de interessante afstamming van Tango. De keur en Grand Prix hengst Jazz heeft aan Tango veel dressuurpotentie meegegeven. Moeder O.Bertje is afgelopen winter keur geworden nadat ze een prima test aflegde met hoge cijfers voor de dressuur. De hooggewaardeerde Grand Prix hengst Contango levert een positieve bijdrage. Ook hij is keur op grond van de uitstekende prestaties van zijn kinderen in de sport. Amor voegt beweging en hardheid toe en overgrootmoeder Natasja komt uit de bekende Avondrood-stam.

Onderzoekrapport
Tango is een hengst met een evenwichtig, betrouwbaar karakter.
De hengst heeft veel bereidheid om te werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is zuiver, heeft voldoende kracht, maar zou ruimer en soepeler moeten zijn.
De draf is ruim, met veel afdruk, met een goede balans en tact. De hengst toont een goede houding. De galop is voldoende van ruimte en afdruk, maar zou meer buiging in de gewrichten en souplesse moeten tonen. De hengst heeft ruim voldoende tot veel aanleg als dressuurpaard en geeft zijn ruiter een goed gevoel.
De hengst springt met voldoende afdruk,maar zou daarbij zijn lichaam beter moeten gebruiken. De voorbeentechniek is voldoende. De hengst toont onvoldoende bascule en houdt zich achter vast. Het vermogen is beperkt.
Als springpaard heeft Tango onvoldoende aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.

Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 18:07

Bedankt allemaal! Aan Amsterdam heb ik inderdaad ook al even gedacht.
Tango nog niet maar die is zeker ook interessant, mooi bloed ook. Hoewel hij dus geen goed springrapport heeft. Maar een toch wat meer dressuurgerichtte hengst sluit ik zeker niet meteen uit. Vooral omdat mijn merrie voor zover het zich nu laat aanzien een allroundtype is. De bedoeling is vooral om een fijn sportpaard te fokken, dressuurgericht maar hij moet ook niet struikelen over een balkje zeg maar Knipoog
Quattro ken ik niet, die ga ik even opzoeken.
Nogmaal alvast bedankt!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:31

Lijkt me niet langgelijnd genoeg voor jouw merrie! En ik vraag me af of dat niet wat zonde is voor de dressuurachtergrond van je merrie.
Afbeelding
Quattro B is een compact gebouwde, sterk bespierde, voldoende rijtypische hengst met een correct fundament en met uitstraling. De rug is gezonken. De voorvoeten zijn verschillend van hoogte en breedte.
Quattro B heeft zelf op Grand Prix niveau gepresteerd in de springsport onder het zadel van Gilbert Böckmann. Naast zijn loopbaan in het springen is de hengst op M-niveau uitgebracht in de dressuur. In Duitsland valt Quattro B in positieve zin op in de vererving van spring- en bewegingskwaliteit. Zijn vader Qredo de Paulstra, die onder meer de Grote Prijs van Bordeaux won, is een zoon van Galoubet A, net als diens vader Almé één van de topverervers in Frankrijk. In Nederland zijn reeds meerdere nakomelingen van Quattro B beoordeeld en in het stamboek opgenomen. Op grond van zijn fokprestaties in Duitsland zijn van Quattro B geen veulens beoordeeld in het kader van zijn goedkeuring

Quattro B voldoet niet aan de geldende eisen voor spermakwaliteit. Op grond van zijn prestaties en verervingskwaliteit krijgt de hengst hiervoor dispensatie. Mocht blijken dat de hengst onvoldoende bevruchtend vermogen heeft, behoudt de hengstenkeuringscommissie het recht om de goedkeuring in te trekken.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:15

Luci schreef:
. MAAR heeft een te traag achterbeen naar m`n zin en zou uberhaupt meer afdruk mogen (nou ja eigenlijk moeten Knipoog ) hebben.

kom maar op ik ben benieuwd! Lachen


Tango:7 9 7 8 5 5 5 5 stap draf galop aanleg afdruk techniek vermogen aanleg

Was het een merrietest : Gezakt.
Maar gelukkig is het geen merrietest. OK dan!
Laatst bijgewerkt door ceasario op 16-11-03 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

meidje_87
Berichten: 5
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 22:17

he luci,
Een mooie allround-hengst van het kwpn is zeker equador.
Hij heeft een verrichtingsrapport met vier 9ens...
Heeft ook een super werkwillig en lief karatter, ik weet alleen niet of het een hengst voor jou merrie is , maar k zou m zeker ens gaan bekijken. Pling Als je een nakomeling wil weten: Idokus van marlies van balen bv.
groetjes.
en veel suc6 ermee OK dan!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 23:33

Vriendin van mij heeft een hele grote equador ruin, heel erg allround paard. Kan echt alles mee gedaan worden..

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 13:54

Ik heb een nakomeling van Quattro gezien. Mooi paard, goed bewegen en goed springen. En nog een fijn karakter ook. Weet alleen even niet meer wat de moederlijn van dit paard was.

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:03

Jetset D misschien?? Voldoet aardig aan je eisen.