Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:06

GribaldiFAN schreef:
Zo zijn de meestel baletdansers dun en small gebouwd en zijn discus werpsters fors en breed gebouwd. Dit heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid eten die zijn binnen krijgen maar met de bouw van het lichaam.


Is dat echt een verschil in bouw? Of een verschil in training, en dus andere bespiering?

Ook bij mensen zie ook wel "sportieve" families. Maar de sporten die worden beoefend door deze mensen (met dus gelijkende genen, dus ook gelijke bouw Verward ) kunnen vaak heel divers zijn.


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:19

Missouri"]
[quote="Anna42 schreef:
balletdansers het juist weer van een korter linkerbeen moeten hebben.


Ik heb ook een korter linkerbeen, en ik heb op ballet gezeten, maar ik bakte er niks van... terwijl ik toch niet echt onelegant ben ofzo...
[/quote]

Dus toen ben je maar gaan paardrijden Haha! Clown

Wel grappig dat juist de ruitersport de minste eisen stelt aan een atlethisch lichaam van de sporter Haha! En dat juist wij de meest atletishe paarden onder onze reet willen hebben.... doet me denken aan z'n coach langs de kant met een peuk in z'n mond Haha! Sigaar

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:52

Missouri schreef:
Volgens mij wordt er bedoeld, als het paard nou voor 1 grote langzame (ruime?) pas maakt en achter 2 kleine snelle (korte?) pasjes.

Kom ik toch weer op die Foxtrotter... hm...


Dus voor 1 grote pas van de voorbenen maken de achterbenen er gewoon twee! Zo'n creatieve oplossing voor dit prpbleem had ik nog niet verzonnen Haha!

CGJ heeft een heel erg sterk punt denk ik, en ik ben nog niet van het tegendeel overtuigd Haha! Knipoog

Ojee, ik lees net dat dat misschien heel dom is Lachen dan heb ik vrees ik een zeer blond moment Blond
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 17-11-03 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:55

Missouri"]
[quote="Sprintje schreef:
Dus voor 1 grote pas van de voorbenen maken de achterbenen er gewoon twee! Zo'n creatieve oplossing voor dit prpbleem had ik nog niet verzonnen Haha!


Raar fenomeen, die Foxtrotter. Hij doet het toch echt!
[/quote]

Ik denk toch dat je daar een onvoldoende voor krijgt in de proef Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:00

Missouri"]
[quote="Sprintje"][quote="Missouri"]
[quote="Sprintje schreef:
Dus voor 1 grote pas van de voorbenen maken de achterbenen er gewoon twee! Zo'n creatieve oplossing voor dit prpbleem had ik nog niet verzonnen Haha!


Raar fenomeen, die Foxtrotter. Hij doet het toch echt!
[/quote]

Ik denk toch dat je daar een onvoldoende voor krijgt in de proef Haha!
[/quote]

Dat denk ik ook... maar wel een 10 voor 'hobbelen'!
Foxtrotters zijn ook 4gangers. Ze stappen voor en draven achter. Kan iemand me even uitleggen hoe dat dan kan?
[/quote]
Ik heb nog nooit mogen ervaren hoe dat aanvoelt, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd even comfortabel zit Haha!

Draven voor en stappen achter, dat verschil zal hem misschien in zweefmoment zitten Verward Voor dus wel en achter niet?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 09:31

Maar Anna leg jij dan ook nog even uit waar de hoefafdrukken dan staan, en hoe achter niet kan "meelopen"met de voor benen, want ik heb vandaag nog steeds geen niet-blonde ingeving gehad...

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:56

Missouri"]
[quote="CGJ12 schreef:
Het echte antwoord is al lang gegeven.
Vóór- en achterpassen zijn in horizontale centimeters gemeten ALTIJD gelijk.
Geldt voor krabbelaars en lompgrote bewegers.


Zelf gemeten!!

Dus: Ja lovely, je had me moeten zien... ze dachten dat ik niet goed geworden was, maar het zat me zo dwars!!! Haha!
[/quote]


Hihi, had het wel willen zien. Ik had eerlijk gezegd ook wel de neiging om te gaan meten, maar de kou en de regen hebben dat tegen gehouden (arme stalgenoten Haha! die hadden vast ook graag gelachen Haha! )

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:33

Pipo schreef:
Is het niet zo............gewoon ff hardop aan het denken hoor!!

Dat de paslengte natuurlijk ook het gedeelte is wat in de lucht zit, dus het voorbeen grijpt meer lucht, en daardoor is de paslengte groter. Ondanks dat het gedeelte wat uiteindelijk op de grond terecht komt, of eigenlijk de km die het paard maakt gelijk blijft.

Of te wel..........veel spectakel.........maar weinig km maken?


Ja dat kan, maar dan is het hier dus de vraag wat is de definitie van een pas lengte???

De hoefafdruk in het zand lijkt mij de makkelijkst meetbare, het spectacel in de lucht is leuk, en waarschijnlijk ook zeker wel wenselijk voor het beeld, maar niet om vooruit te komen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:37

adriana schreef:
En waar heeft dat mee te maken??
Met een lang voorbeen, en niet met het evenwicht wat Anna bedoeld.


Ok, maar een lang voorbeen kan misschien wel uit evenwicht brengen. Maar ook een paard wat uit evenwicht is zal voor en achter een evengrote pas moeten maken als je in het zand gaat meten. Misschien dat je dan wel een streep ziet, i.p.v. een nette afdruk van een hoef, maar achter moet over dezelfde afstand als voor.

Is dat dan niet het opspattende zand wat je regelmatig ziet???

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:54

wiskunde = logica

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:11

Op die foto van Hohestein zie ik een paard wat een grotere pas wil maken (dus echt horizontaal meer grond) dan dat hij aan beenlengte heeft. Daardoor komt dat voorbeen schuin onder de massa. Dat dat niet goed is lijkt mij nogal duidelijk gezien de overstreking van de gewrichten, en 500 kilo welke door één schuin been gedragen moet worden.

Willen we dus eigenlijk niet gewoon spectakel, en ruimte in de lucht, en dus niet zozeer meer "grond"????

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:15

Pipo"]
[quote="Sprintje schreef:
Op die foto van Hohestein zie ik een paard wat een grotere pas wil maken (dus echt horizontaal meer grond) dan dat hij aan beenlengte heeft. Daardoor komt dat voorbeen schuin onder de massa. Dat dat niet goed is lijkt mij nogal duidelijk gezien de overstreking van de gewrichten, en 500 kilo welke door één schuin been gedragen moet worden.

Willen we dus eigenlijk niet gewoon spectakel, en ruimte in de lucht, en dus niet zozeer meer "grond"????


Inderdaad. En is het dan niet zo dat 500 kg in beweging nog veel meer is?
[/quote]

Ja in beweging is dat nog meer.

Dus dat is niet goed voor dat voorbeen. Maar de grote vraag blijft: waardoor komt dat voorbeen schuin onder de massa?

1. een niet goed werkend LM
2. Een paard wat niet in evenwicht staat (te lang voorbeen)
3. juist een te kort voorbeen, en dus een paard wat meer grond wil maken dan dat in zijn vermogen ligt?
4. De ruiter die het paard aanzet tot meer grond maken door het paard terwijl hij dit eigenlijk niet kan.
5. iets anders namelijk.....

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:35

Pipo schreef:
Ik denk dat punt 1 en punt 3 een onderdeel vormen van punt 2. Daarbij zou een punt 4. kunnen bijgezet worden met als omschrijving lang voorbeen.

Als je een voorbeen hebt wat niet te lang is, niet te kort is, een goed werkend lendenmechanisme, en een lijf wat in evenwicht is. Dan heb je in mijn ogen een evenwichtskelet.


Een ideaal paard (laten we inderdaad stellen dat zo'n dier in evenwicht is en over een goed functionerend LM beschikt) zal zijn pas inderdaad niet "overstrekken".

Maar nu ik er zo over aan het nadenken ben denk ik dat het overstrekken van het voorbeen (waarbij dus het voorbeen te lang aan de grond blijft en het volledige gewicht schuin moet dragen) komt door een te kort voorbeen! Dit te korte been wil het paard dan te ver wegzetten.

Dit overstrekken van het voorbeen is niet wenselijk. Maar om te kunnen kijken of we hier wat aan kunnen doen moeten we wel heel erg goed weten wat er dan aan de hand is. Maakt nogal een verschil of het nu juist te kort of te lang is!!!!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:50

Lovely schreef:
" Een paard dat door de lucht graait, verdoet zijn energie daarmee".



Mee eens, maar willen we dat ook in de dressuurring? Of is dat luchtgraaien alleen geschikt voor de spaanse pas?

Verder vroeg ik me nog wat dingetjes af:
1. Is de lengte van het zweefmoment dan het spectacel wat we in de dressuurproeven willen zien?
2. En is dat niet het volledige resultaat van de afdruk? en dus de achterhand?
3. En komt die afdruk dan dus te "laat" in de paarden met een voorbeen wat schuin moet dragen en te laat van de grond afkomt?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:53

Lovely schreef:
SPrintje, de lengte van het zweefmoment heeft er niks mee te maken, niet met dat gegraai, dus snap ik punt 1 al niet.


Dat klopt.

Ik was alweer een stap aan het verder denken. Als we dat gegraai niet willen zien, wat willen we dan wel? Een lang zweefmoment? Of gewoon zo groot mogelijke passen?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:04

precies dat geeft Missouri ook al aan! Ik denk dat het lucht graai spektakel in de spaanse rijschool thuis hoort, en niet direct in onze dressuurproeven. Of het moet een aparte oefening worden. Maar dan dus ten alle tijden gecontroleerd door de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:13

Pipo schreef:
Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.

Nee Anna zegt niet hetzelfde, hij beweerde in eerste instantie dat paarden voor grotere passen zouden kunnen maken dan achter. Als lucht gegraai passen zijn dan zou er geen discussie zijn ontstaan.
Maar dan zei Anna niet!

Luchtgegraai staat dus niet gelijk aan grotere passen!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:23

Pipo"]
[quote="Sprintje"][quote="Pipo schreef:
Maar waarom is Missouri het dan niet gewoon met Anna eens. Want die zegt precies hetzelfde.

Nee Anna zegt niet hetzelfde, hij beweerde in eerste instantie dat paarden voor grotere passen zouden kunnen maken dan achter. Als lucht gegraai passen zijn dan zou er geen discussie zijn ontstaan.
Maar dan zei Anna niet!

Luchtgegraai staat dus niet gelijk aan grotere passen!
[/quote]

Ik denk, maar spreek niet voor Anna............dat die bedoelt........en dat is ook letterlijk gezegd. De totale pas is voor groter. Maar de ruimte die het paard werkelijk maakt is een gelijk aantal km.

Daardoor een grotere belasting op het voorbeen.
[/quote]

Nee dat is niet gezegd, lees nog maar even terug. Het verhaal van CGJ12 werd tegen gesproken en als DOM bestempeld!

Ik vroeg om extra uitleg, maar die hebben we tot op heden nog niet gezien Knipoog De discussie gaat nu echter gewoon verder, en (bijna Verward ) iedereen neemt nu aan dat de horizontale afstand die wordt afgelegd door de voor en de achterbenen gelijk is als je naar de hoefafdrukken kijkt! (Met dank aan een prettig gestoorde bokker die op de knietjes in het zand is gegaan om daadwerkelijk te meten!)

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:32

Pipo schreef:
En je geeft het zelf al aan, het zijn aannames die gemaakt worden. Inmiddels heb ik per telefoon gevraagd wat er werkelijk bedoelt word.


Dus de aanname dat voor en achter dezelfde afstand wordt afgelegd, als je uit gaat van de afdruk die het paard op de grond achter laat, klopt toch niet???? Kan zijn dat ik nog steeds een blond moment heb vandaag Blond Maar dat zie ik nog altijd niet. Ik ben zeer benieuwd naar de uitleg!

Of doel je op andere aannames?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:53

Nog even in reactie op Pipo:
Pipo"]
Ik bedoel met aanname: de definitie van een pas. Iedereen gaat ervan uit dat er met pas bedoelt wordt, het totaal aantal cm wat een pas op de grond doet.

Als je dus puur de afdruk meet, dan klopt het inderdaad dat de pas die het voorbeen maakt gelijk is aan de pas die het achterbeen maakt.

Overigens heb ik het topic nogmaals doorgelezen. En volgens mij word dat ook de hele tijd al beweerd.
[/quote]


[quote="CGJ12"]
[quote="Anna42"]
.................. In dat geval (Jazz en Krack C bv) maakt het paard achter een kleiner pas dan voor.
[/quote]

Dit is nonsens, en dat weet je.

Wiskundig en Natuurkundig volstrekt onmogelijk.
Als dit echt zo was, zou het paard steeds LANGER moeten worden tijdens het rijden.....................

Links/rechts niet gelijk wil er bij nog wel in, maar voor en achter ongelijk........
[/quote]


[quote="Anna42"]
[quote="CGJ12 schreef:
Jij begrijpt ook niet veel.


Ik zal het simpel maken.
Ga met elk willekeurig paard stappen in een net aangeharkte bak.
Meet dan de passen even op en zie dat ik gelijk heb.


Misschien geldt dat ook voor jezelf.

Dat meten heb je in ieder geval niet zelf uitgeprobeerd. Ik wel. Paarden die niet evenwichtig gebouwd zijn, hebben wel degelijk een verschil in de paslengte. Een paard met te korte voorbenen draaft niet meer in evenwicht dus niet meer horizontaal in de bovenlijn. Het paard moet daarom het overwicht op de voorhand middels de stuwende achterbenen compenseren. Daarbij wordt de achterhand eerst sterk omhoog gebracht en gaat dan pas over tot stuwen. De omhoog gestuwde achterhand staat vervolgens niet meer in een horizontale lijn met de voorhand. Het paard verliest daarom met het ver omhoog stuwen ruimte over de horizontale lijn en zo wordt de pas van het voorbeen kleiner dan die van het stuwende achterbeen.

Bij paarden met een te lang voorbeen vindt het omgekeerde proces plaats. In dat geval wordt de voorhand, vanwege het zwaartepunt dat te ver naar achteren ligt en niet meer in het midden, enorm in een schuin opwaartse richting gestuwd. De achterhand kan door het overwicht op het dragende en stuwende achterbeen dit achterbeen niet meer onder het midden van de massa plaatsen. Het voorbeen bestrijkt nu een grotere afstand dan die van het afzettende achterbeen. Deze paarden missen derhalve ook het noodzakelijk zweefmoment en staan dus altijd in de draf (te) zwaar op een (1) voorbeen te leunen om de noodzakelijk ondersteuning van het evenwicht te verkrijgen.
De grotere pas van het voorbeen wordt veroorzaakt omdat het paard dit been tijdens het dragen niet verticaal onder de massa heeft staan maar SCHUIN ACHTERWAARTS onder de massa plaats!!!!!!! Alleen bij een verticale stand van het dragende voorbeen en achterbeen maken voor -en achterbeen dezelfde paslengte. Omdat dan het vertrekpunt van zowel het voorbeen als van het achterbeen, gemeten naar de lengte van het paard, gelijk is.


Dit zowel wiskundig en als natuurkundig te verklaren en kan in de praktijk door iedereen worden getoest. Voor degenen (inclusief CGJ12) die het niet hebben gedaan en willen weten wat er er in de praktijk werkelijk gebeurd, zijn meer dan van harte welkom om het visueel te aanschouwen.
Overigens ben ik graag bereid om op een neutrale plaats het bovenstaande in de praktijk te laten zien.

Nomineer je ook kandidaten voor de Nobelprijs?
[/quote]

Ik heb hier wel degelijk paslengte zoals die meetbaar is in een aangeharkte bak uit begrepen.... niet om te zeuren hoor maar daar wordt op gereageerd. Ik ben het vaak met Anna eens, maar nu dus effe niet, totdat het tegendeel bewezen is. Of totdat een denkfout wordt toegegeven Knipoog Dat overkomt de beste hoor *LOL* Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:21

Missouri"]
[quote="Lovely schreef:
Het wordt steeds gekker zeg.


Ik denk dat ze allemaal maar een met een centimeter de bak in moeten... Boos!
[/quote]

Juist ja dat denk ik ook! Maar ik geloof dat er een verschil in definitie is ontstaan. Volgens mij hebben Pipo, Excuseme en ceasario het niet meer over de afdruk die het paard in het zand achter laat, maar over de pas die in de lucht wordt gemaakt. We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:35

ceasario schreef:
Citaat:
We waren het er dacht ik over eens dat de meetbare pas voor en achter gelijk moet zijn


Moet zijn inderdaad.
Maar hij is niet altijd gelijk.
Of ik begrijp niet wat jullie bedoelen. Huilen


Als er achter kleinere stappen worden gemaakt dan voor dan zou het paard uitrekken, zoals CGJ12 het zo leuk kon omschrijven Haha! en wat dus ook is nagemeten bij een stuk of drie paarden door missouri *LOL* OK dan! Dus ieder paard hoe goed of hoe slecht dan ook moet voor en achter dezelfde afstand overbruggen!

Wat er in de lucht is natuurlijk een onderdeel van de pas, maar daarmee komt een paard niet vooruit, daarmee kom je dus weer bij de stelling van Lovely! Volgens mij starten we de discussie nu weer van voor af aan Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 18-11-03 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:37

Missouri schreef:
Moet ik weer gaan meten... ach, paarden zat bij ons! Haha!



hihi, dan hebben wij nog een stuk of zeven jazzen op stal bij wie ik kan gaan meten *LOL* Kijken of Jazz zijn verschil in paslengte ook weet te vererven Haha! Schijnheilig

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:47

Pipo"]
[quote="Missouri schreef:
Moet ik weer gaan meten... ach, paarden zat bij ons! Haha!



Kan je dat dan wel ff vastleggen op video of foto Haha!

Want ik wil wel graag digitaal bewijs ervan............. Schijnheilig
[/quote]

Je bent bij deze van harte uitgenodigd om te komen helpen met meten Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:56

Pipo"]
[quote="Missouri"][quote="Pipo schreef:
Kan je dat dan wel ff vastleggen op video of foto Haha!

Want ik wil wel graag digitaal bewijs ervan............. Schijnheilig


Kom maar meedoen zou ik zeggen... ongelovige!! Lachen
Zoveel verschillende paarden als bij ons vind je nergens.
[/quote]
Dat de de afdruk tussen de verschillende benen gelijk is, ben ik het al meerdere paginas mee eens.

Nu alleen de pas in de lucht nog, die is alleen gelijk bij een goed paard in mijn ogen.
[/quote]

Ja dat klopt denk ik wel, maar dat is dus het lucht gezwaai! (misschien ook wel van belang, maar daar komen ze dus niet mee vooruit!)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers