Hoe kies jij een hengst voor jou merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Hoe kies jij een hengst voor jou merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 18:04

Hallo bokkers!

Stel: Je wilt een veulen van jou merrie... hoe zou jij dan omgaan met de keuze van een hengst?

Welke factoren vinden jullie belangerijk? bijv:
- afstamming
- ras (hetzelfde ras of wordt het juist een kruising?)
- uiterlijk
- karakter
- gekeurd of niet gekeurd?

Ik wil volgend jaar óf het jaar daarna mijn merrie, Fraeva, laten dekken. Ik vind het belangerijk dat het een goedgekeurde (ijslander) hengst is met mooie bewegingen en natuurlijk een goed karakter... Kleur speelt geen belangrijke rol. Wij (mijn ouders en ik + een kennis met verstand van ijslandse hengsten) hebben al een mooi paard op het oog. Deze hengst staat in Duitsland... dat is dus wel een eind rijden.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je later met het veulen wil doen... Ik wil in ieder geval een sportpaardje waar ik, over een aantal jaar (en dan heb ik het over +/- 10 jaar), verder mee kan komen in wedstrijdsport.

Hoe gaan jullie met de keuze van een hengst om? Kies jij de niet-gekeurde buurhengst zonder papieren? Of ga jij serieus op zoek naar de perfecte man voor je merrie? Haha!
En voor welk doel zou jij een veulen fokken? (voor de verkoop, sport, recreatie? ect.)


Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie's!

Groetjes Jessie

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:20

Het ligt natuurlijk helemaal aan de omstandigheden dat je een bepaalde hengst erop wil hebben. Voor een fokker zouden papieren en uiterlijk belangrijk zijn, terwijl een particuliere paardenhouder vaker naar het karakter kijkt.
Maar ik begrijp dat je graag wilt weten wat een bokker persoonlijk wil. Afstamming is zowiezo voor ieder paard belangrijk, je wilt natuurlijk geen inteelt fokken. Maar het allereerst kijk ik naar de uitstraling van een hengst. Hij mag best wel wat trots uitstralen, zo van "hier ben ik" maar een herrieschopper hoeft het ook weer niet te zijn. Dat is weer karakter. Een onhandelbaar paard is door mij zowiezo afgedaan. Hij mag best wat karakter hebben, maar het moet niet zo zijn dat hij helemaal geen respect voor je heeft. Ik houd van paarden waar je contact mee kunt krijgen, paarden die niet zo in zichzelf gekeerd zijn. Ze hoeven niet als een hondje achter je aan te lopen, maar dat ze een beetje intresse in je tonen.
Ik val eigenlijk altijd voor een leuk koppie, met leuke oogjes erin. En gangen, dat doet het 'm ook! Een paard met echte zwevende gangen en een leuk koppie kan bij mij niet meer stuk! Verder een paard dat een niet te lange rug heeft (sowieso geen lang paard) met droge benen.
Overigens, ik heb wel liever een paard dat een goede keuring gelopen heeft, opgenomen is in het stamboek enzovoort. Want je weet nooit waar je het later voor nodig kan hebben, een paard met een goed papier, voor als je verder wilt gaan fokken ofzo.
Maar als ik een leuke hengst heb gevonden, dan ga ik wat meer dingen over hem zoeken, met name afstammelingen. Misschien heeft de hengst wel een ontzettend leuk karakter, of een lief koppie, maar hebben al zijn zoons en dochter dat juist niet! Het kan natuurlijk ook andersom, dat een hengst helemaal geen leuke uitsttraling heeft maar al zijn veulens echt plaatjes zijn... dan zou ik dekken met die hengst misschien wel overwegen maar ik denk niet dat ik het zou doen. Wie weet heb je dan nèt een veulen met dat lelijke hoofd van paps...
Een beetje lang verhaal, maar je hebt nu wel antwoord op je vraag Haha!. Ben ook benieuwd naar de mening van andere bokkers!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:31

Ik zoek een merrie voor mijn hengst Knipoog . Liefst een grote maat met papier. Een leuke kinder rijpony fokken. En eventueel ook voor de mensport.

Als ik een merrie zou hebben zou het zeker een goedgekeurde hengst worden. Het veulen zou een grote maat moeten worden. Inprincipe om zelf te houden, zelf op te rijden en aangespannen mee te rijden. Maar ook deels commercieel gefokt, voor het geval dat je hem toch zou moeten verkopen. Karatker vind ik ook heel belangrijk, al doet opvoeding ook een groot deel. Bij Dennis zit iig het karakter goed(en dat van zijn kinderen ook).

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:50

Iig zeker een goedgekeurde hengst van hetzelfde stamboek. Kruisen begin ik niet aan.
Liefst een hengst waarvan de stap goed is, omdat die van mijn merrie wat minder is. Ook een hengst met wat meer front en een langere hals. Mijn merrie heeftnamelijk een redelijk kort halsje. Karakter, tsja, gewoon een lieve hengst, eigenlijk heeft mijn merrie alleen maar positieve dingen in haar karakter, kan zo niets negatiefs bedenken, dus niets wat aangevuld hoeft te worden zeg maar.
Nu zou ik sowiezo geen veulen meer uit haar fokken dus je laatste vraag kan ik helaas niet beantwoorden. Tong uitsteken
Kleur kies ik denk ik toch voor bruin of zwart.
Ook zou ik erg letten op de nakomelingen, hun gangen en exterieur. Maar ook hun karakter.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 19:04

Leuk om jullie reacties te lezen! Ik ben benieuwd of er ook nog mensen zijn die rassen (willen) kruisen... zo ja? Welke rassen? Zelf voel ik daar niet veel voor, alhoewel ik de meeste kruisingen toch wel vaak erg leuk vind.
Ik ben ook erg benieuwd naar de nakomelingen van de hengst die ik op het oog heb voor Fraeva... Ik heb gehoord dat hij veulens vererft met niet zo'n goed karakter. In Fraeva's lijn zitten juist paarden met een super karakter... Lachen

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:59

Een hengst uit een prestatiegericht stamboek, of dat nou een KWPN-er, NRPS-er of een duitser is kan me weinig schelen.

Verder vind ik het belangrijk dat een hengst maat en massa heeft, andere zwakke punten van mijn merrie verbeterd(geen lang achterbeen bijvoorbeeld), goed springen en 3 nette bewegingen en goed in het type. Karakter kijk ik wel naar, maar de 'perfecte' match zou ik niet laten staan op een wat moeilijker karakter

Ik fok in principe een veulen bij mijn merrie voor de sport. Ik hoop een leuk dier te krijgen waar ik over vier jaar mee verder kan Voldoet hij/zij niet aan de eisen dan gaat het er wel uit tegen die tijd.
In principe fok ik voor mezelf, maar mocht ik een goed bod krijgen op het veulen zodat ik er zelf niet op toeleg(klinkt wel grappig Haha! ) dan gaat het veulen weg. Je weet nooit wat er nog allemaal gebeurt voor het beest drie is

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:14

Nou ik had een heel leuk hengstje voor ons merrietje, alleen..... Mevrouw wou hem niet en wou gedekt worden door het hengstje wat 3 stallen verderop stond.....

Tja nu is ze drachtig van een ijslander, onze merrie kiest haar eigen vent uit Haha!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 08:49

Ik neem even shanaya als voorbeeld. Uiteraard moet het een AV met papieren zijn... Verder let ik op de bouw, het karakter en vooral op de bewegingen. Omdat shanaya erg geprezen wordt om haar bewegingen en aanleg om op hoog nivo dressuur te lopen vind ik het belangrijk dat haar mooie, ruime bewegingen doorgegeven worden en minstens net zo mooi zijn. Ik probeer altijd een maatje groter te fokken en ik blijf bij bruin of zwart. Een lief karakter, en vooral makkelijk zijn is ook belangrijk. Qua bouw wil ik geen korte hals maar ook niet te lang, die van shanaya is in balans maar misschien net iets te kort omdat ze zo klein is, dus een beetje meer mag maar niet te veel, dat is ook niet mooi. Body en topline moeten gewoon in orde zijn, geen hoogliggende kruizen enzo. Er moet wel een sprekend hoofdje op zitten. Vorig jaar kozen we voor bas safari om vooral zijn lieve karakter en maatje meer, ook zijn zwarte kleur en bouw spraken mee. We waren erg tevreden over het resultaat. Dit jaar hebben we gekozen voor biblion, ben erg benieuwd wat eruit komt.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:13

Ik wil er iig 1 van het zelfde ras met genoeg zwaarwarmbloed/ groningerbloed. de veulens wil ik rond de 90% zwaarwarmbloed hebben.
wanneer je ze 100% gronings hebt (die zijn er eigenlijk niet meer)worden ze me vaak net een tikkie te zwaar.

De hengst moet genoeg raskenmerken hebben en ruime gangen hebben.
Voor Hinke gebruik ik van het voorjaar mijn eigen hengst.Ik heb het vermoeden dat het veulen misschien iets te zwaar word voor wat ik mooi vind maar ik wil het toch proberen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:38

Ik ben niet serieus bezig met fokken, maar kijk wel rustig rond naar verschillende hengsten.
Ik kijk dan voornamelijk naar KWPN-hengsten of hengsten die hier zijn goedgekeurd.
Ik kijk naar de hengst zelf, uiterlijk, karakter enz. dat moet mij aanstaan.
De hengst moet natuurlijk bij mijn merrie passen door de mindere punten te verbeteren.
Maar ik kijk ook zeker naar zijn nakomelingen. Als ik daar veel paarden zie die mijn absoluut niet aanstaan valt de hengst al af.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:50

Wij fokken met de friesjes...
Wij kijken eerst naar het inteeld wat wel en niet kan... Dan kijk ik welke mij erg aanspreekt en dus ook hengstenkeuringen af gaan en op de hoogte blijven van de nieuwkomers...
Dan kijk ik naar me merrie wat daar minder aan is en wat ik dus beter wil hebben in een hengst.. Zo moet je van alles aftaste, maar het blijft moeilijk... De een vind die zo mooi en de ander die enz enz hahah...

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 17:07

Leuk om al jullie reacties te lezen! Dus bijna iedereen gaat toch echt voor een goedgekeurde dekhengst. Haha!

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:04

ik wil mijn merrie misschien volgend jaar laten dekken. Ze heeft zelf geen papieren maar is toch een hele mooie correct gebouwde pony. Mijn zus heeft sinds kort een pony hengst. Deze gaat dus misschien mijn pony dekken. niet omdat ie toevallig toch van mijn zus is hoor. Ik heb die hensgt eerst goed bekeken of ie er wel bij past en ik rijd er ook af en toe op (en verzorgen )om zijn karakter goed te leren kennen.
De dingen waar ik vooral op gelet heb zijn en positief zijn:

-mijn merrie heeft vrij iele benen, ik houd van wat grover, deze hengst heeft meer bot en massa in de benen
- mijn merrie heeft een vrij korte, dikke nek. misstaat haar absoluut niet. De hengst heeft een wat langere, slankere hals (meer mijn smaak)
- mijn merrie heeft niet echte top hoeven, de hengst wel
- ik vind de hengst wat te iel in de romp, mijn merrie heeft een brede borstkas en veel longinhoud
- de hengst is zilverappel van kleur en vererft dit door, mijn merrie is appelschimmel, ben dus ontzettend benieuwd wat er uitkomt wat betreft kleur
- de hengst heeft vreselijk veel manen en staart, de merrie dus niet
- ze hebben beide waarschijnlijk een scheutje arabisch bloed
- de hengst is 1.40 en zij 1.30 dus met de maat een mooie combi
- het karakter is allebei goed, het enige nadeel is dat het beide vrij mutserige paardjes zijn...
Het slechtste wat er dus kan gebeuren is dat ze allebei hun enigszins negatieve punten overerven, maar dan denk ik nog dat het eindresultaat niet tegen zal vallen. Ik ga ook nog wel kijken naar andere hengsten maar voorlopig ben ik weg van deze (hij heeft een geweldige galop... Kwijl )

hier wat foto's voor een duidelijker beeld

OK dan!
Afbeelding

jammer genoeg beetje rotte foto van de merrie, maar de upload site doet heel vervelend, het is dus de achterste pony
Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:38

Als ik fok ga ik zowiezo voor een goedgekeurde hengst IVM papieren bij het veulen.
Dan komt het Type. Honey is basis, dus daar zal ik altijd een luxe hengst op zetten in de hoop wat te verbeteren.
Dan komt de maat. Ik wil niet extreem klein gaan, dus ga ik op zoek naar een hengst van rond de 85cm.
Als ik dan een (aardig) lijstje heb, ga ik kijken naar de afstand. De meeste hengsten die ik leuk vind staan nl altijd ergens in groningen ofzo, en ik breng mijn merrie gewoon niet naar de andere kant van het land.
Dan komt zeer zeker kleur. Hoewel ik voor een eventuele volgende dekking toch de opa van Myst overweeg (zwart) vanwege zijn type, primering, maat, gangwerk en karakter

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:19

Ik zal denk ik het meeste op het karakter, bouw en op de gangen letten.. Want die van mij heeft niet zo'n heel makkelijk karakter en niet zulke spectaculaire gangen en bouw... Voor de rest zou ik proberen er een beetje een dressuurveulen uit proberen te krijgen.. Maakt mij niet zoveel uit wat voor ras hengst het is (dus wel dressuur maar of het nou KWPN of NRPS ofzo is maakt niet uit). Want die van mij heeft toch geen papieren.. Daarom zou ik ook nooit een veulen gaan fokken met haar als ik het niet zelf zou kunnen houden.. Dus als er ooit een veulen komt zal het wel voor mezelf blijven...