nieuwe merrie met goed papier, alleen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

nieuwe merrie met goed papier, alleen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 23:58

Ik heb er een nieuwe merrie bij. anders was ze waarschijnlijk naar de slager gegaan.
Ze is 6 jaar, 1.70m hoog, heeft 2 mooie nakomelingen (heb ik ook gezien). Heeft KWPN papier: Indoctro X keur elite van Ahorn X ster van Nocturn.

Het enige is.. ze heeft maar 1 oog, daar is ze mee geboren en daardoor kan ze niet in het stamboek worden opgenomen... Ze heeft er absoluut geen last van, reageert ook niet extra schrikkerig oid.

maar het schijnt bij indoctro nakomelingen meer te zijn voorgekomen, heeft iemand daar ervaring mee?
Haar eigen veulens hebben de afwijking niet (gelukkig), dus ze kan voor de fok gebruikt worden.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:01

Sorry, heb niet echt een nuttige bijdrage, maar is het aangeboren? Hoe ziet dat eruit?

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 08:25

Maf dat ze dan niet worden opgenomen!? Zo´n paard weet niet beter dus zal er ook niet echt veel last van hebben lijk mij.....heb ook weleens op een paard gereden dat bv blind was aan 1 kant, kon ik ook mee springen enzo...

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:14

Sannie1980 schreef:
Maf dat ze dan niet worden opgenomen!? Zo´n paard weet niet beter dus zal er ook niet echt veel last van hebben lijk mij.....heb ook weleens op een paard gereden dat bv blind was aan 1 kant, kon ik ook mee springen enzo...


Dit om te voorkomen of in ieder geval te remmen dat er mee gefokt gaat worden. Het is erfelijk namelijk.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:27

Oh, nou ja dan is het wel begrijpelijk. Maar haar veulens hebben het niet schrijft ze.....

omarc

Berichten: 98
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: in de buurt van Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:14

ik zou ook gewoon ermee fokken, als ik er dan merk dat zij dit vererft dan zou ik er uiteraard niet meer mee fokken. Het is een super papier!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:17

Het hoeft niet zo te zijn dat haar veulens een oog missen, maar de afwijking kan genetisch wel overgedragen worden waardoor verdere nafok wel 1 (of 2) oog kan missen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:31

Misschien een DNA onderzoek dan kan bewezen worden of het in het DNA zit anders is het een foutje bij de constructie geweest... en misschien als je het aan kunt tonen dat ze haar nog wel willen opnemen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:59

zo ken ik een mooi veulentje van kennedy met maar 1 oog.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:30

Desiree schreef:
zo ken ik een mooi veulentje van kennedy met maar 1 oog.



Kan dat niet bij de moeder weg komen.?
Er zijn nl. meer hengsten in binnen en buitenland die kinderen hebben /hadden met een oog of nog erger geen ogen.

Dan zou je deze hengsten ook moeten uitsluiten van de fokkerij.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:56

Precies, daar gaan we weer...
Een kennedy met een oog, over moeder word niet gesproken. Vader word altijd meteen genoemd, terwijl mams net zoveel invloed heeft gehad.

Daarnaast hoeven zulke afwijkingen volgens mij niet erfelijk te zijn. Een kindje met een arm is ook niet alijd erfelijk bepaald.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:00

Los van bij welk dier dit vandaan komt, dit is de 3e Indoctro zonder oog waarvan ik weet.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:19

Ik heb dit vaker gehoord, merrie, gedekt door een hengst met een bepaalde bloedlijn, kreeg van 6 veulens er 2 met oog problemen. Na onderzoek (eigenaar was veearts) is gebleken dat het aan een bepaalde kruising lag tussen de ouders en grootouders van zowel vader als moeder. Ben helaas de namen van deze kwijt. Het is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden, deze mensen hebben besloten er niet meer mee te fokken, immers het risico is te groot.
Het laatste veulen is een inmiddels 5 jarige ruin en heeft maar 1 oog, hij kan zich er goed meer redden hoor maar heeft ook zijn beperkingen.

Ik zou zelf met zo'n merrie niet meer dekken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:45

Kan me er geen beeld bij vormen . Wel erg dat zo'n afwijkingen voorkomen voor de dieren al weten ze van niets anders.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:29

Ik zou niet meer met de merrie dekken...ongeacht of het nu van de vader of de moeder vandaan komt...de afwijking is vermoedelijk erfelijk. Je helpt het instandhouden van deze afwijking....

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:16

Dan ben ik dus benieuwd of die veulens die wel twee ogen hebben in het stamboek worden opgenomen? Ik denk het niet, want officieel mag er met de moeder niet gefokt worden....

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:43

Nadhir, heb je gepbt (dat kan dus wel, ook al is je merrie in het veulenboek ingeschreven)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:42

Sjuimpje schreef:
Los van bij welk dier dit vandaan komt, dit is de 3e Indoctro zonder oog waarvan ik weet.


Ken er dan wel meer. Huilen

[FA] Hoe fokt Krack C door?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 02:16

Het is heel goed van Donja dat ze de merrie eventueel van de slager heeft gered. Maar ga er nu niet mee fokken...gebruik je verstand! Dat beetje geld voor een veulen kan het nooit waard zijn dat je in principe het ras ondermijnt....

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:32

Mijn persoonlijke mening: een goed papier zegt helemaal niks als het paard zelf niet aan de eisen voldoet. Als je moet gaan gokken of dat paard de eigenschappen die ze niet heeft wel eens door zou kunnen fokken, dan is dat wel heel vreemd.

Maar goed, hier gaat het dus over een paard met een oog. Als aangeboren afwijking zou ik daar grote vraagtekens bij stellen. Mits er meer familieleden zijn die dit hebben, dan zou ik er al helemaal twee keer over nadenken, want dan kan het ook nog eens erfelijk zijn.

Mijn persoonlijke gedachte: er zijn heel veel paarden met een goed papier, gebruik er liever eentje met goed papier én goed uiterlijk.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:02

Over de erfelijkheid van dat ene oog is in de literatuur (op internet) gegarandeerd het een en ander terug te vinden. Ik ben geen geneticoloog (of hoe je het ook mag noemen), maar ik vermoed inderdaad dat erfelijkheid een rol speelt.

Ik verbaas me er dan wel over dat het paard nog nooit is afgevoerd. In veel gevallen koopt de hengstenhouder een dergelijk paard op om het laten "vernietigen" voordat het bekend wordt bij het overkoepelende stamboek.
Een dergelijk paard wordt dan meestal afgevoerd zonder de papieren.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:17

Lijkt me helemaal niet goed om ermee te gaan fokken, zo blijf je de afwijking in stand houden. Alle nafok heeft het ook in z'n genen en dik kans dat het verder 'down the line' weer een keertje opduikt.

Als het paard verder gezond is en geen last heeft van haar handicap kan het toch een prima rijpaard worden? Dat lijkt me een veel fijnere bestemming voor zo'n dier.