Opvoeding veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Wat is het beste bij de opvoeding van een veulen?

Veulens veel in de hand nemen
46 (82%)
Nee gewoon het land in en vrij laten opgroeien
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 56



ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:52

Als veulen inderdaad heel veel in handen nemen, maar als enter/twenter vind ik dit niet noodzakelijk, naast de noodzakelijke dingen als wormkuurtjes en hoefsmid.
Ik heb daarom niets aangegeven in de poll.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:46

AlbertT,
veulens horen van nature in groepen op te groeien,
in het wild wordt een veulen op een gegeven moment door de kudde uitgestoten, het diertje gaat zwerven en zal met andere leeftijdsgenootjes een eigen kudde vormen.
Ik heb mijn veulen nu 2 weken thuis gehad en zaterdag brend ik hem naar de opfok. Ik heb er meerdere in de opfok gehad en 1 ding hebben ze daar allemaal gemeen. De kudde staat bijna nooit stil, ze zijn altijd in beweging, schijngevechten, sprintjes trekken, keertje een echt robbertje knokken, de hele dag zijn ze bezig.
Dat kan je thuis nooit nabootsen, ik zie dat nu ook. Mijn veulen probeert mijn ruin een paar keer uit te lokken, af en toe heeft hij beet en gaan ze een paar minuten spelen, maar over het algemeen krijgt hij en knauw en druipt hij af.
Behalve dat je paard sociaal gevormd wordt in het omgaan met leeftijdsgenootjes, ontwikkelen ze lichamelijk ook veel beter. Problemen als OCD komen bij paarden zie een opfok hebben genoten zoals ik omschrijf veel minder voor. Dat is bewezen dmv onderzoeken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:03

Klopt Monique,
rijden is in principe ook niet natuurlijk, des te belangrijker is het dat het fundament waarop we verder bouwen goed is, een goede opfok is daarin onontbeerlijk.

Sarabande's opfok is niet met die van jou te vergelijken omdat zij wel degelijk zorgt voor tenminste 1 leeftijdsgenoot.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:45

Alles wat je ze in de 1e maanden van hun leven leert vergeten ze naar mijn mening nooit meer,
ik ben dus erg blij dat Boss al zadelmak is en ook het LDR lopen al volledig beheerst! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers