Gevolgen nieuwe wet (garantie)voor paardenhandel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:39

Ik vermoed dat men daarom over een tijdje ook niet meer van een aankoopkeuring maar van een verkoopkeuring wordt gesproken.
Deze keuring zal waarschijnlijk verzwaard worden in de toekomst met misschien zelfs een uitgebreide karaktertest.
De premies voor de aansprakelijkheidsverzekering van dierenartsen zullen waarschijnlijk ook fors verhoogd worden; immers een slimme professionele verkoper zal het risico doorschuiven naar de keurend dierenarts.

Let op: de nieuwe regeling geldt alleen voor professionele verkopers!!! Er zijn dus ook allerlei geniepige dingen te verzinnen om hier onder uit te komen.


Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 12:58

Er was wel een uitzondering op de regel: iets in de trant van 'tenzij het gebrek in de aard van de zaak ligt'. Dus met zo'n plant kun je na een half jaar niet terug keren. Ik vind zo'n regeling niet perse slecht. Echt malafide handelaren krijgen grote problemen, hetzelfde geld bijvoorbeeld voor broodfokkers (honden). Als handelaar heb je toch nog wel genoeg mogelijkheden denk ik. En de meeste handelaren die ik ken, hechten veel waarde aan het behouden van hun goede naam. Wat hen betreft is er veel aan gelegen dat het nieuwe paard een succes wordt voor de eigenaar. Belangrijk is voortaan dat dingen op papier worden gezet! Bijvoorbeeld gebruiksdoel! Stel dat een paard als springpaard wordt verkocht; de nieuwe eigenaar rijdt het paard in de stop. Als de handelaar dan bijvoorbeeld wat videoopnames heeft van het paard dat succesvol wat parcoursjes spring, staat hij sterker in de schoenen bij een eventuele procedure over de onbekwaamheid van de verkoper.

Het wordt dus belangrijk om zoveel mogelijk informatie ten tijde van verkoop vast te leggen over de 'toestand'van het paard dmv videobeelden of oordelen van derden (dierenartsen).

Ik denk dat een niet goed behandeld jong paard ook onder de uitzondering valt (gebrek in de aard van de zaak). Het is algemeen bekend dat men op een vakkundig manier met een jong dier om moet springen.


Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 13:10

Het zal trouwens waarschijnlijk ook wel zo zijn; hoe later de koper de koop ongedaan zal willen maken, hoe zwaarwegender zijn argumenten moeten zijn........na 6 maanden kun je echt niet meer aankomen: tis een luchtzuiger.
Misschien wel met het feit dat het zomereczeem paard is, met vermelding van het feit dat de koper met de aangekochte arabier bijvoorbeeld keuringen wil gaan aflopen!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 151 bezoekers