Geschikte hengsten gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Geschikte hengsten gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 17:36

Als alles naar wens gaat, wil ik volgend jaar beide dames laten dekken. Ik ben nu dus al druk bezig met zoeken naar geschikte hengsten voor mijn merries. Fijne bezigheid als je ziek thuis zit Knipoog . Voor mijn oudere merrie ben ik er al zo goed als uit, voor mijn Democraatje nog niet. De hengstenstapel is vrij groot en aangezien ik me niet alleen tot KWPN-bloed wil beperken maak ik het mezelf nog lastiger. Ik zie door de bomen het bos af en toe niet meer Rolleyes . Ik weet wel wat ik wil verbeteren aan mijn merrie, maar niet van elke hengst wat hij vererfd.

Ik zoek dressuurgefokte hengsten die mijn merrie op de volgende punten zouden kunnen verbeteren:

-Galop (die is wel goed, maar niet bijzonder)
-Meer bot/maat/massa, ze is namelijk erg bloederig.
-Het beenwerk mag eveneens wat zwaarder zijn
-Bij voorkeur iets strakkere lendenpartij
-Cool karakter, ’t zijn nogal pittige paarden in deze stam

Welke hengsten vererven deze punten, ze mogen een puntje missen. Alle info is welkom.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 17:50

Farrington is de eerste welke bij me op komt en misschien Rousseau.

De rubinsteins en donnerhallen vallen denk ik al af door maat en vaak iets week (lang) in de rug. Een Weltmeyer nakomeling misschien om naar de buren te kijken (zijn d'r zat van en die kunnen wel wat bloed gebruiken).

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 17:57

Foutje van mijn kant Bloos , met maat bedoelde ik in dit geval meer massa/bot. De merrie is nu ong. 1.68m., dus zeker niet te klein.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:18

Dan wordt de keus weer wat groter denk ik. Voor mijn merrie kijk ik juist naar meer maat en dat zijn er niet zoveel .

Fidermark (v Florestan I) vond ik mooi, maar is onlangs overleden. GoodTimes of Inspekteur zijn misschien wat, maar zij vielen van mijn lijstje (qua maat) dus daar weet ik niet zoveel van. Klein(er) is toch vaak ook wat fijn(er).
Bot en massa en zeker geen weke rug, kan ook Montecristo of met iets meer gelders Koss.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:28

misschien Olivi? is compact best wat massa..... kweenie hoe zn veulens zijn! deze hengst heeft de hipiade in de Z1 gewonen dit jaar en en stamt af van de hengst Jazz!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:57

ART_UMA schreef:
Dan wordt de keus weer wat groter denk ik. Voor mijn merrie kijk ik juist naar meer maat en dat zijn er niet zoveel .

Fidermark (v Florestan I) vond ik mooi, maar is onlangs overleden. GoodTimes of Inspekteur zijn misschien wat, maar zij vielen van mijn lijstje (qua maat) dus daar weet ik niet zoveel van. Klein(er) is toch vaak ook wat fijn(er).
Bot en massa en zeker geen weke rug, kan ook Montecristo of met iets meer gelders Koss.


Florestan zelf misschien Artu ma?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:03

Een ideetje: Wolkentanz geeft zeer goeie karakters, laten zich zeer goed rijden. Hij is zeker één van de beter nakomelingen van Weltmeyer.
Afbeelding
http://horse-flirt.de/boeckmann/index_hengste.html
Voor Donnerhall nakomelingen zou ik niet zo vrezen voor maat, er zijn er natuurlijk erg veel en zoveel verschillende.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:29

Je hele wensen-pakket schreeuw Ferro...tot dat allerlaatste puntje karakter.....

Je kan ook eens gaan denken richting Gelders; wat vind je van Parcival?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 19:47

Dees schreef:
Je hele wensen-pakket schreeuw Ferro...tot dat allerlaatste puntje karakter.....

Je kan ook eens gaan denken richting Gelders; wat vind je van Parcival?


En ik scheeuw altijd = geen Ferro Haha! (en dan vanwege de karakters). Aan de andere kant ik wil komend jaar commercieel fokken, dus het eerste veulen is niet voor mij zelf. Dus wat maakt het uit, als de nafok goed is Knipoog . Toch Rousseau maar eens wat beter bekijken.

Ik heb nog niet in de Gelderse richting gekeken, qua karakter zit ik dan wel goed.

Mijn merrie is pittig in de zin van snel heet, het is een overijverige, erg werklustige merrie. Beslist geen etterbak.

Jazz bloed trekt me persoonlijk niet zo . De andere suggesties ga ik eens onder de loep nemen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:25

Zannekin"]
Florestan zelf misschien Artu ma?
[/quote]
[quote="Zannekin schreef:
Voor Donnerhall nakomelingen zou ik niet zo vrezen voor maat, er zijn er natuurlijk erg veel en zoveel verschillende.

Florestan lijkt mij best wel een optie, maar de donnerhallen zijn volgens mij vaak wat week in de rug??

Off topic
Als je nog een duitse hengst weet met veel maat, front en beetje vertikale hals en ook nog een goede bewegingsvererver dan hoor ik het graag (En dan niet teveel bloed. Samba Hit???) Poetin is geweldig. Oja voor weinig ha ha ha.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:49

Wolkentanz bevalt je niet? wij verwachten daar een veulen van.
Fuerst Heinrich als Florestan zoon. Heb daar geweldige veulens van gezien, staat op m'n lijstje voor volgend jaar Lachen Die kon je ook bewonderen op het WK in Verden. http://www.gestuet-sprehe.de/unsere_hen ... nrich.html
Van de zonen van Sandro Hit heb ik nog geen nakomelingen gezien.
Ja Donnerhall staat erom bekend wat "langere" ruggen te geven.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:54

Fokken is in generaties denken. Als je, conform de moderne fokkerijformules, in partjes begint te denken en alle negatieve onderdelen van de merrie opsomt en vervolgens naar een hengst kijkt die deze negatieve aspecten fenotypisch zou kunnen verbeteren, wordt deze formule omgezet in fokken is gokken. Om het beste resultaat te boeken, zul je dus als eerste naar een hengst moeten zoeken die aansluit bij de pedigree van jouw merrie.
Heb je deze potentiele hengsten in kaart gebracht dan kun je vervolgens kijken welke elementen je zou kunnen elimineren op bais van de fenotypische eigenschappen van de geselecteerde hengsten. Als er geen bloedaansluiting is, is er ook geen genen aansluiting.
Gelijke genen clicken en dat verhoogt de zekerheid van een goed produkt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:19

Is wel zo.
Ik gebruik de hypomating functie op delmar nu ook eigenlijk altijd, bij hengsten die bevallen.
Maar ik hou me vooral veel bezig met bewezen combis die opvallend veel terugkomen bij zonen, of zeer goeie nakomelingen van een hengst.
Ik heb een Mont Du Cantal merrie en zie dat Argentan bijna altijd in de moederlijn zit van goeie afstammelingen en bv zo ook bij Lauries in combi met World Cup blijkbaar Grande bloed nodig is.
Van die dingen, maar wsch komt dat op hetzelfde neer in verder generaties.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:23

Misschien Florencio,

Een florestan zoon met een goed karakter, kan ook leuk springen (met democraat X Flemmingh lijkt me dat nog best leuk) Denk dat het wel een mooie combi met je bloedige merrie is. Hij was 7e op de PAVO-cup (met vreselijk slechte ruiter) dat is hoger dan bv Sir Sinclair

Afbeelding

Dbr., *Westf. 1999, 178 cm Bdm.


Ultramoderner Junghengst; nach Typ, Leistungspotential und Abstammung eine echte Bereicherung der Station. Ist bereits hocherfolgreich leistungsgeprüft im 30-Tage-Test in Zweibrücken; mit 8,84 Gesamtnote wurde er Reservesieger und war ebenfalls zweitbester Hengst im Teilindex Dressur (9,25). Herausragend die Bewertung der Grundgangarten – wobei der Schritt mit dreimal 10.0 benotet wurde und damit eine höchstwertvolle züchterische Rarität darstellt – und ebenso beeindruckend die Rittigkeit, dokumentiert durch die Fremdreiternote 10.0! Auffallend auch sein intelligentes und geschicktes Springen, womit er zu einem echten Allroundvererber avancieren könnte.

„Ganz der Vater“, denn der Furioso II - Enkel Florestan I ist der absolute Starvererber in NRW in jeder Hinsicht. Dabei fällt auf, dass er in letzter Zeit besonders als Hengstmacher für Schlagzeilen sorgt, denn der Bundeschampion und NRW-Siegerhengst Fidermark, der jüngste Oldenburger Hauptprämiensieger Fürst Heinrich oder auch der aktuelle Bundeschampion French Kiss (die beiden letzten aus Donnerhall-Müttern) sind äußerst erfolgreiche Florestan I - Söhne. Auf der Mutterseite kommt über Hannovers Multichampion Weltmeyer sowie über den Leistungsvererber Pik Bube II züchterisch hochbewährtes Erbgut hinzu. Besonders für das mittlerweile stark vertretene Donnerhall-Blut ist dieser vielversprechende Nachwuchshengst eine hochinteressante Anpaarungsempfehlung!

Florestan I X Weltmeijer X Pik Bube



Decktaxe: 550 €

Afbeelding

De nu vier jarige hengst Florencio (Florestan x Weltmeijer x Pik Bube) heeft een fantastisch jaar achter de rug.

Deze zeer chique Westfaals gefokte hengst, was als drie jarige nog erg jeugdig, maar is inmiddels uitgegroeid tot een imponerende hengst van 1.69 cm.

In het najaar van 2002 heeft Florencio zijn verrichting in Duitsland gelopen. Voor de dressuur scoorde hij maar liefst 9,25 punten. Maar ook zijn punten voor het springen, 8,31, waren hoog. Hij werd dan ook reserve-kampioen.

Hierna raakte zijn carriere iin een stroomversnelling. Florencio werd goedgekeurd voor Oldenburg, Hannover, Zweden, AES en NRPS.

In 2003 stond Florencio ter dekking bij het gerenommeerde dekstation van Ludwig Kathmann in Holtrup, waar hij dit jaar 250 merries heeft bediend.

Op de hengstenshow dit voorjaar, van Team Nijhof in Geesteren, wist Florencio onder het zadel erg te imponeren. De eerste in Nederland geboren veulens lijken erg goed. Het zijn rassige, langgelijnde veulens met veel beweging.

Ondanks de drukke werkzaamheden als dekhengst is Florencio op wedstrijden in Oldenburg gepresenteerd. Hij is vijf keer gestart in de zogenaamde 'Reitpferde Prufungen' en heeft alle vijf keer gewonnen.

Eind juli imponeerde Florencio in Munster-Handorf tijdens de Westfaalse selectie voor het 'Bundeschampionat'. Nadat Florencio eerst kampioen werd van de vier jarige hengsten, werd hij later op de dag 'Algemeen Westfaals Kampioen' van alle vier jarigen. Met de hoge score van 9,2 was hij ook te sterk voor kampioen van de ruinen en de merries. Westfalen heeft met Florencio een overtuigende kampioen en een sterke afgevaardigde voor het Bundeschampionat, dat van 4 t/m 7 september 2003 plaatsvindt in Wahrendorf.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:29

Anna42 schreef:
Fokken is in generaties denken. Als je, conform de moderne fokkerijformules, in partjes begint te denken en alle negatieve onderdelen van de merrie opsomt en vervolgens naar een hengst kijkt die deze negatieve aspecten fenotypisch zou kunnen verbeteren, wordt deze formule omgezet in fokken is gokken. Om het beste resultaat te boeken, zul je dus als eerste naar een hengst moeten zoeken die aansluit bij de pedigree van jouw merrie.
Heb je deze potentiele hengsten in kaart gebracht dan kun je vervolgens kijken welke elementen je zou kunnen elimineren op bais van de fenotypische eigenschappen van de geselecteerde hengsten. Als er geen bloedaansluiting is, is er ook geen genen aansluiting.
Gelijke genen clicken en dat verhoogt de zekerheid van een goed produkt.
Daar ben ik het wel mee eens. Het sluit toch niet uit de sommige hengsten een bepaalde eigenschap erg vaak vererven?? Mogelijk zijn ze daar homogyzoot (goed gespeld??) in, en dan bedoel ik niet alleen de kleur *LOL* .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:31

Florencio viel inderdaad positief op tijdens de Pavo, tenminste als je zijn ruiter er af dacht, en de spanning die hij daar (overigens volledig begrijpelijk) van kreeg ook.

Goed bewegend paard!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:01

[
Off topic
Als je nog een duitse hengst weet met veel maat, front en beetje vertikale hals en ook nog een goede bewegingsvererver dan hoor ik het graag (En dan niet teveel bloed. Samba Hit???) Poetin is geweldig. Oja voor weinig ha ha ha.[/quote]


Furst Piccolo

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:05

Maar 1,63m groot ....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:20

Houston is er ook nog! (zie mijn onderschrift, kon het niet laten) Heb vandaag ook een hele mooie Sandro Song gezien, misschien ook een ideetje? Of SamSam?(zie laatste Ids) Jazz op een bloedpaard zou ik persoonlijk niet doen. Ik vind ze dan te fijntjes worden (of ben ik nu net de verkeerde tegen gekomen?)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 22:29

Florencio stond al op mijn lijstje als zijnde erg interessante hengst Haha! .

Zannekin:

Ik heb niet gezegd dat ik Wolkentanz niets vind, ik heb hem alleen nog niet bekeken Knipoog .

Anna42:

Kun je mij even precies vertellen wat jij bedoelt met het aansluiten van hengsten op de moederlijn. Waar jij op baseert dat een hengst aansluit op de moederlijn. Voordat ik hier mijn uitgebreide reactie neerzet en vervolgens blijkt dat ik jou verkeerd begrepen heb Knipoog .

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 22:36

annegti schreef:
Houston is er ook nog! (zie mijn onderschrift, kon het niet laten) Heb vandaag ook een hele mooie Sandro Song gezien, misschien ook een ideetje? Of SamSam?(zie laatste Ids) Jazz op een bloedpaard zou ik persoonlijk niet doen. Ik vind ze dan te fijntjes worden (of ben ik nu net de verkeerde tegen gekomen?)


Ik ben zeker een fan van Houston, maar op een of andere manier heb ik mijn twijfels nog bij deze combi. Houston was al twee keer eerder bij mij genomineerd, helaas is het er nooit van gekomen beide merries zijn naar de eeuwige groene weiden gegaan Huilen . Eén voor en één na een dekking van Houston.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:04

Tiffy schreef:
Zannekin:

Ik heb niet gezegd dat ik Wolkentanz niets vind, ik heb hem alleen nog niet bekeken Knipoog .

Nee hoor Tiffy, was richting Artuma gericht omdat die ook iets gevraagd had van hengstenkeuze.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:09

Als je weer terug wilt op Amor is Rolex misschien een keuze (galop is in elk geval goed)

Montecristo X Winckenburgh X Duc de Nomandie

Afbeelding

Uit de eerste jaargang van Montecristo komt deze correct gebouwde Rolex, die naast drie goede basisgangen zeer veel dressuuraanleg en een prima instelling laat noteren

Hoomark Rolex is de eerste goedgekeurde zoon van Montecristo die op 7 jarige leeftijd al met succes deelnam aan de Prix St. George. Rolex is een ruim ontwikkelde, rijtypische, correct gebouwde hengst die goed in het rechthoeksmodel staat met een correct gebouwd fundament.


Het verrichtingsrapport vermeldt dat de hengst naast drie goede basisgangen, zeer veel dressuuraanleg heeft met een prima instelling. In draf laat Rolex veel ruimte zien, met veel tact en zeer veel souplesse. Belangrijk is dat hij zeer goed kan schakelen. De galop heeft zeer veel afdruk en de gang is zeer goed gedragen.

Hoomark Rolex komt uit een stam waaruit meerdere hengsten (Winckenburg, Status, Sebastiaan) en goede keurings- en sportpaarden komen. Moder Finckenburg is elite-sport (dressuur) merrie en haar volle zus is ZZ-L dressuur.

Hoomark Rolex werd in "In de Strengen" omschreven als: "een zeer specifiek dressuurpaard, met een fantastische instelling, een die blijft doorwerken als het moeilijk wordt."

Verrichtingsonderzoek:
Stap: 6.5
Draf: 8.5
Galop: 9
Aanleg dressuur: 9
Techniek: 5.5
Vermogen: 5.5
Aanleg springen: 5.5

Onderzoekrapport
Rolex is een eerlijke, betrouwbare hengst, Hij heeft veel bereidheid om te werken en laat zich zeer goed bewerken.
De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte.
In draf heeft Rolex veel ruimte. Hij heeft veel tact en zeer veel souplesse. Rolex heeft ruim voldoende houding en zeer veel afdruk. Hij kan zeer goed schakelen.
In galop heeft Rolex een goede ruimte. Hij heeft zeer veel afdruk en veel balans en galoppeert zeer goed gedragen en kan zeer goed sluiten.
Als dressuurpaard heeft Rolex zeer veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Als springpaard heeft Rolex voldoende afdruk.
Hij heeft een matige techniek. Rolex springt met een lang voorbeen en basculeert matig. Hij maakt de sprong achter voldoende af.
Hij lijkt voldoende voorzichtig en toont over matig tot voldoende vermogen te beschikken.
Als springpaard heeft Rolex matig tot voldoende aanleg en hij geeft zijn ruiter een matig gevoel.

Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 24-10-03 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:12

Monte cristo of Havidoff misschien wat?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:15

Aimee schreef:
Monte cristo of Havidoff misschien wat?


Bij Montecristo zelf heb je wel heel veel Amor!