Geschikte hengsten gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Geschikte hengsten gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 16:36

Als alles naar wens gaat, wil ik volgend jaar beide dames laten dekken. Ik ben nu dus al druk bezig met zoeken naar geschikte hengsten voor mijn merries. Fijne bezigheid als je ziek thuis zit Knipoog . Voor mijn oudere merrie ben ik er al zo goed als uit, voor mijn Democraatje nog niet. De hengstenstapel is vrij groot en aangezien ik me niet alleen tot KWPN-bloed wil beperken maak ik het mezelf nog lastiger. Ik zie door de bomen het bos af en toe niet meer Rolleyes . Ik weet wel wat ik wil verbeteren aan mijn merrie, maar niet van elke hengst wat hij vererfd.

Ik zoek dressuurgefokte hengsten die mijn merrie op de volgende punten zouden kunnen verbeteren:

-Galop (die is wel goed, maar niet bijzonder)
-Meer bot/maat/massa, ze is namelijk erg bloederig.
-Het beenwerk mag eveneens wat zwaarder zijn
-Bij voorkeur iets strakkere lendenpartij
-Cool karakter, ’t zijn nogal pittige paarden in deze stam

Welke hengsten vererven deze punten, ze mogen een puntje missen. Alle info is welkom.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"



Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 16:57

Foutje van mijn kant Bloos , met maat bedoelde ik in dit geval meer massa/bot. De merrie is nu ong. 1.68m., dus zeker niet te klein.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 18:47

Dees schreef:
Je hele wensen-pakket schreeuw Ferro...tot dat allerlaatste puntje karakter.....

Je kan ook eens gaan denken richting Gelders; wat vind je van Parcival?


En ik scheeuw altijd = geen Ferro Haha! (en dan vanwege de karakters). Aan de andere kant ik wil komend jaar commercieel fokken, dus het eerste veulen is niet voor mij zelf. Dus wat maakt het uit, als de nafok goed is Knipoog . Toch Rousseau maar eens wat beter bekijken.

Ik heb nog niet in de Gelderse richting gekeken, qua karakter zit ik dan wel goed.

Mijn merrie is pittig in de zin van snel heet, het is een overijverige, erg werklustige merrie. Beslist geen etterbak.

Jazz bloed trekt me persoonlijk niet zo . De andere suggesties ga ik eens onder de loep nemen.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 21:29

Florencio stond al op mijn lijstje als zijnde erg interessante hengst Haha! .

Zannekin:

Ik heb niet gezegd dat ik Wolkentanz niets vind, ik heb hem alleen nog niet bekeken Knipoog .

Anna42:

Kun je mij even precies vertellen wat jij bedoelt met het aansluiten van hengsten op de moederlijn. Waar jij op baseert dat een hengst aansluit op de moederlijn. Voordat ik hier mijn uitgebreide reactie neerzet en vervolgens blijkt dat ik jou verkeerd begrepen heb Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 21:36

annegti schreef:
Houston is er ook nog! (zie mijn onderschrift, kon het niet laten) Heb vandaag ook een hele mooie Sandro Song gezien, misschien ook een ideetje? Of SamSam?(zie laatste Ids) Jazz op een bloedpaard zou ik persoonlijk niet doen. Ik vind ze dan te fijntjes worden (of ben ik nu net de verkeerde tegen gekomen?)


Ik ben zeker een fan van Houston, maar op een of andere manier heb ik mijn twijfels nog bij deze combi. Houston was al twee keer eerder bij mij genomineerd, helaas is het er nooit van gekomen beide merries zijn naar de eeuwige groene weiden gegaan Huilen . Eén voor en één na een dekking van Houston.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-03 22:19

Samsam: Bedankt voor de info, maar Ro-lex sprak ons niet aan .

Monte Cristo en Havidoff stonden ook al op het lijstje Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 16:27

Anna42: Ik zal het e.a. eens op mijn gemak doorlezen op de site. Tot nu toe heb ik bewust dit soort topics hier gemeden en dan niet omdat ik de stof niet interessant genoeg zou vinden Knipoog .

Wat ik wel wil zeggen is, dat ik beslist niet alleen kijk naar het paard wat voor mij staat maar me serieus verdiep in de merrielijn. In jouw ogen waarschijnlijk niet diep, niet goed genoeg of verkeerd, maar ik ben beslist gemotiveerd . Ik kijk tot nu toe vooral naar de resultaten van combinaties met de bloedlijnen van mijn merrie(s). Maar als ik jouw stukje zo lees, begrijp ik dat ik meer moet kijken naar hengsten met een zelfde soort bloedvoering als de moederlijn, of begrijp ik het nu verkeerd Verward .

Ik vroeg hier om hengsten die in dit geval mijn merrie zouden kunnen verbeteren op deze punten. Daarmee nog niet gezegd dat ik een hengst neem puur op deze verbeterende kwaliteiten.

De complete afstamming van mijn merrie is trouwens: Democraat x Jelrite (Z-dres) v. Flemmingh x Worite Keur Pref Prest v. Amor x Orite Keur Pref Prest v. Courville XX x Zelrite Model Pref Prest v. Senner x Delrite ster v. Ornament x Elrite Z ster v. Heidelberg x Fichte H v. First. Stam 1859 Holstein. De succesvolste combinaties met de directe merrielijn waren tot nu toe met Nimmerdor.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:09

Beweging en achterbeengebruik zijn beslist geen probleem bij Relrite en familie Knipoog . Ik heb idd een voorkeur voor Engels Volbloed in mijn paarden en wil dan ook graag weten van een hengst of ie tegen een flinke scheut volbloed kan Haha! .

Hier enkele hengsten die mij aanspreken: Don Primaire, Future, Sandro Hit, Lancet, Florencio, Ronaldo, Havidoff, Rosario, Farrington, Obelisk.

Niet van elke hengst heb ik voldoende informatie om na te gaan of ze eventueel bij Relrite zouden passen, maar ze spreken me in ieder geval aan Haha! .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:37

Anna42"]
[quote="Samsam"][quote="Anna42 schreef:
[

Zoals ik al eerder memoreerde zal vermoedelijk op basis van de vaderlijn die je aangaf de Sinaeda bloedvoering het best voldoen.

De elders genoemde Ronaldo zou prachtig aan kunnen sluiten. Voordeel van deze pedigree met die van jouw pedigree is dat het huidige Volbloedaandeel praktisch mariginaal is, terwijl de oude Volbloedinbreng mooi aansluit bij het gigantisch grote genenaandeel van Amurath en Ramzes..
[/quote]

Ik begrijp niet goed waarom je nu op sinaeda komt, als ik naar de pedigree van relrite kijk valt mij vooral de grote aanwezigheid van amor bloed op. Waarom niet combineren met een hengst die ook deze genen bezit om dit vast te leggen?

Ik snap ook niet waarom juist Ronaldo zo mooi aansluit? Ik kan geen conectie vinden.


Als je even kijkt bij Relrite dan begint de lijn bij Heidelberg van de stammoeder zelf is verder weinig genoteerd, dus moet je in dit geval de eerste hengst en die bloedvoering nemen.
Volg nu verder in de pedigree het aandeel Loretto (ook via Amor) aan de vaderskant.
De pedigrees die telkens aansluiten via vader- en moederskant zijn die van Heidelberg, Loretto, Heintze Mackensen, Diktator, Makler I, Farnese, Fasolt, Flamingo en Ramzes via Capitano weer terug op deze lijnen. Dit gedeelte sluit weer aan bij die van Nimmerdor en komt hetzelfde type weer te voorschijn.
Gelijke bloedlijnen > geven gelijke types> geven gelijke karakters> geven gelijke prestaties.
Terecht noem je Amor. Van Amor weten we dat hij via de Herscher (Herscher war nicht klar im kopf) niet bepaald gemakkelijke karakters gaf. Om dat te vermijden kun je wel aansluiting via de moeder van Amor zoeken , maar moet je de aansluiting via Herrscher zoveel mogelijk vermijden.
Bestudeer nu eens weer de pedigree van Ronaldo en probeer eens te ontdekken waar deze pedigree aansluit met die van bovengenoemde hengsten.
[/quote]

Bedankt voor de uitleg. Dit is pittige informatie, ik ben niet Blond , maar dit moet toch eens op mijn gemak doornemen Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:41

Missouri"]
[quote="sarabande schreef:
Duidelijk is dat Tiffy een gouden merriestam heeft en hier heel gericht mee om zal gaan. Er ligt zoveel goeds vast in deze stam dat eigenlijk haar eigen smaak de belangrijkste inbreng zou kunnen zijn.


Als je het paard ziet weet je genoeg... Het Flemmingh-type met de kracht van Democraat, echt een super mooi dier en fijn te rijden. Volgens mij kun je deze merrie met een ezel dekken en dan komt er nog een goeie uit Haha!
[/quote]

Zal ik een mooie Belgische Koudbloed uitzoeken om de theorie te onderbouwen Haha! Haha! .

Het duizelt me even qua hengsten, maar ik weet zeker dat ik er wel uit kom . Ik sta er in ieder geval niet alleen voor Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 12:57

Missouri schreef:
Weet je zeker dat je haar al zo gauw laat dekken??


Ik heb idd af en toe mijn twijfels, maar de kans dat het fout gaat is net zo groot als bij andere (dichtgezette) merries. Volgens de artsen kan het beslist geen kwaad. Wel gaat ze op advies van de arts een paar weken voor de bevalling naar Utrecht toe (of een andere kliniek), zodat er toezicht is tijdens de bevalling. Ik laat haar in ieder geval nooit bewust thuis bevallen.

Na vorige operatie van juni/juli had ik haar volgens de artsen nog kunnen laten dekken als ik dat gewild had. Dat was absoluut geen probleem, maar dat vond ik persoonlijk niet kunnen . Ze hebben haar nog wel inwendig onderzocht en alles leek in orde OK dan! .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manny en 46 bezoekers