wie kan mij wat vertellen over de fjordendekhengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

wie kan mij wat vertellen over de fjordendekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 08:43

Ik wil van het voorjaar mijn fjord laten dekken en nu vind ik Manus ontzettend gaaf eruit zien.. Kent iemand deze hengst??

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:17

Ik ken de hengst Manus , deze staat op stal bij de Hestgaarde , een vriendin van me heeft er een veulen van gefokt.
Jou keuze ligt eraan wat je met het veulen wilt gaan doen , indien je meer dressuur of springen wil gaan doen zou ik voor Inco kiezen , deze hengst is wat ranker en heeft 3 heel goede gangen ( loopt vlgs mij ook L of M dressuur ) manus vind ik te log en dit fokt hij ook door.
Succes

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:19

Mijn fjord is juist ook rank en wil het veulen wil ik net iets grover hebben.
Ik rij zelf western en wil dat ook later met het veulen doen....
Weet jij ook nog iets over zijn karakter of heeft die vriendin van jou een emailadres, zodat ik haar wat dingen kan vragen....???
Alvast hartelijk bedankt gr Manon

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:38

Hoe groot je veulen wordt hangt toch ook van de merrie af en mijn veulen van Inco dat ik toe gefokt heb was ook redelijk groot , dit was overigens uit een rijtypische merrie waar ik ook western mee reed.
Is er een rede date je toch een fjordenveulen wil fokken want een kruising quarter / fjord kan ook heel leuk zijn .
Mijn vriendin heeft het veulen niet meer dus ik kan je helaas geen foto sturen , ze heeft het veulen na het spenen meteen verkocht

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:41

Ik ben zelf niet zó gek van een quarter en ja ik wil inderdaad toch een fjord erop.
Mijn droom is moeder en kind nog eens in een tweespan.
Als de hoogte tenminste niet teveel verschilt!
Een vriendin van mij heft een friese hengst en die twee zijn gek op elkaar, maar ik wil toch het liefste een fjord erop!
Jij bent helemaal quarter gek??

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:48

Heb al vanalles gedaan dressuur , springen , endurance , toen ben ik recreatie gaan rijden en een fjord gekocht , deze was ook aangespannen , daar ben ik mee gaan westernrijden , dit ging prima maar ik stond op een manege en die fjord kon er niet tegen om in de stal te staan ( door het verloop op stal ) en kreeg daar telkens koliek door , ik had geen mogelijkheid om een wei te huren ofzo dus heb ik de merrie toen verkocht , omdat ik toch door wou gaan in het western rijden heb ik toen een quarter gekocht.
Jij nog ambieties om wedstrijden te gaan rijden ?

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:51

Ik rij wel wedstrijden bij de aangespannen vereniging maar westernwedstrijden nee hoor, doe het puur voor mijn plezier...
Ze pikt het heeeeel goed op, alleen het halthouden blijft een probleem.
Zou het wel leuk vinden om iedereen voorbij te rijden met een fjord, maar nee liever alles recreatief.
Ik heb 1 keer in de week westernles en ze gebruikt ook stukjes van Parelli!
Rij jij wedstrijden met je quarter??

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:53

Nee ik rijd nog geen wedtrijden , heb 1 keer een oefenwedstrijd meegedaan en dat ging goed maar hij is nog maar 3 jaar en ik wil alles rustig aan doen , tijd genoeg voor mij.

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 12:55

Nee dan kan je beter rustig aan doen!
Staat je paard bij je huis of op een manege??
Mijn fjoord staat op een pensionstal in Zoetermeer en we hebben het daar erg naar ons zin!
Gr Manon

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:59

deze staat op een manege ( www.bergerhoeve.nl ) , dit is ongeveer 25 km van de hestegaarde.
Ik weet niet of je ooit op de hestegaarde bent geweest maar dat is zeker de moeite waard ( www.hestegaarde.nl of .com )
Succes

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:01

Nee ik ben nog nooitbij Hestegaarden geweest, maar ga in de december vakantie kijken naar Manus en andere Hengsten.
Hopelijk lukt de dekking in 1 keer....
Bedankt voor je info, ga straks ff kijken op de site van je manege doeg Manon

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:02

mooie omgeving zeg!!

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:44


vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 17:12

hoi, ik ben dus die vriendin van DWW, ik heb zelf een fjorden merrie (Olly)gehad V: Jolster, daarbij heb ik een merrieveulen gefokt (Whoopy) van de hengst Manus, ik ben met dit veulen naar de keuring in Spoordonk geweest en behaalde hier een 2e premie , dit viel mij een beetje tegen omdat de moeder kampioen is geweest en omdat Manus zijn punten ook niet slecht zijn, het veulen was heel kort (korte hals) had wel super gangen! en had een super karakter, en was zeer maar dan ook heel erg aanhankelijk.
ik raad je zeker aan om eens bij familie vd Aa te gaan kijken, daar word je zeer hartelijk ontvangen en ze laten je alles zien wat je maar wilt zien. daarbij hebben ze ook een hele mooie nieuwe stal.
en laat hun je adviseren wat het beste bij jou merrie past, neem eventueel een foto van haar mee.
Groetjes Maartje, ik kan je eventueel wat foto's van Whoopy mailen.

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 10:43

Dank je wel, ja ik kreeg al een hartelijk mailtje van de Familie...
Ik ga goed kijken en natuurl;ijk sta ik mezelf niet blind op Manus, ik kijk ook goed naar de andere hengsten. Leuk als je me evt wat foto's wil mailen...
Ik zie ze wel verschijnen...
Groetjes Manon

vinos

Berichten: 1792
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-03 18:43

kun je mij even je email adres doormailen aub dan stuur ik wat foto's naar je toe van olly en whoopy

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:34

En Jolster?

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 01:14

DWSS schreef:
Inco kiezen , deze hengst is wat ranker en heeft 3 heel goede gangen ( loopt vlgs mij ook L of M dressuur ) manus vind ik te log en dit fokt hij ook door.

Inco is naar mijn weten geen L of M dressuur! Lenngard was startgerechtigd voor de M dressuur, maar Stefanie die hem zo ver gereden heeft is gestopt met rijden voor vd Aa.
Inco stamt uit een hele goede stam, ik heb in Duitsland bij de foker 4 weken stage gelopen. De vader is een betrouwbare hengst (met 11 goedgekeurde zonen en nog goedgekeurde kleinzonen) die erg veel om zijn merries geeft (moest ook altijd tegen over de merries de wei op, hij moest ze zien zeg maar).

Manus fokt hoogte en bot door, maar echt logge paarden worden dat niet. Hij wil nog wel eens veulens geven die lang gekoot zijn.

Ik heb vorig jaar een veulen van Manus gehad, een mooi merrie met veel uitstraling, bot en gangenwerk. Bij Manus nakomelingen kun je er bijna voor 85% van uit gaan dat ze groot worden.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:31

Kim is drachtig van Manus.Je komt kijken als het is geboren,toch?En we hebben trouwens nog een fjordenmerrie op stal die drachtig is van hem.Dus je kunt 2 keer komen,als je wilt.